Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zonnecreme (?) schadelijk voor lak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zonnecreme (?) schadelijk voor lak?

    Sinds een tijdje is er een doffe vlek op de handgreep van mijn wagen. Het lijkt zelfs vingerafdrukken, en heb de indruk dat het zonnecreme of zo is. Als je de vlek nat maakt, lijkt alles terug in orde (lak glanst terug), maar zodra het oppervlak terug droog is is de dofheid terug.

    Kan dit zonnecreme zijn? Of wat anders? En hoe krijg ik het terug eraf? Heb geprobeerd of hard te wrijven en met mijn nagel af te krabben, maar dat lijkt niet echt te werken... auto is ook al een aantal maal door de carwash geweest maar dat heeft geen effect.

    Is de lak nu echt beschadigd?

    Mercedes_handvat.jpg

  • #2
    is inderdaad wss zonnecrème. Ik denk dat dit met polijsten er wel uit moet gaan.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #3
      Ik zou eens proberen te clayen alvorens te polijsten (wat je trouwens sowieso al moet doen maar je weet nooit dat het daarmee al verholpen is). Met je nagel zou ik nooit iets afkrabben, zo maak je meestal nog meer krassen . Als je gaat polieren: opletten indien je met een rotary op zo'n klein oppervlak tewerk gaat, je kan er snel doorheen zitten.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
        is inderdaad wss zonnecrème. Ik denk dat dit met polijsten er wel uit moet gaan.
        Oorspronkelijk geplaatst door Aikinoodle007 Bekijk Berichten
        Ik zou eens proberen te clayen alvorens te polijsten (wat je trouwens sowieso al moet doen maar je weet nooit dat het daarmee al verholpen is). Met je nagel zou ik nooit iets afkrabben, zo maak je meestal nog meer krassen . Als je gaat polieren: opletten indien je met een rotary op zo'n klein oppervlak tewerk gaat, je kan er snel doorheen zitten.
        Polijsten/polieren/clayen klinkt allemaal wel een beetje chinees voor mij Kan een leek zoiets zelf doen?

        PS: het feit dat bij het natmaken van de vlek alles normaal lijkt, wil dan toch zeggen dat er iets óp de lak ligt en niet erin gebeten is?

        Comment


        • #5
          Excuses voor de woordkeuze. Kleien is een techniek waarbij je met een soort plasticine (precies kneedgom) mbv een spray (=telt als een glijmiddel) over je lak gaat glijden om zo contaminaties weg te krijgen (deze blijven aan de klei plakken namelijk). Dit wordt altijd voor het polieren uitgevoerd.

          Comment


          • #6
            Ook het volgende die ik reeds op een ander forum gepost heb (in grote lijnen):

            Polieren: dit is machinaal (of met de hand) een dunne blanke (=clearcoat) laklaag weghalen, waardoor je de krassen fysisch doet verdwijnen (en dus ook optisch = wat je ziet). Dit is de meest professionele gang van zaken maar vereist wel wat producten (verschillende polijstproducten en eventueel een machine met pads om deze aan te brengen en in te werken) + wat kennis en techniek, ik denk niet dat dit iets is waar jij naar op zoek bent maar dat wordt duidelijk adhv volgende alinea (met een slijpgraad van zeg maar 2-5 op 10).

            Simoniseren: hierbij ga je zowel HEEL licht polieren als met behulp van oliën (en 'fillers') je lak weer voeden en de kleine krasjes maskeren met 1 product. Je neemt dus een minimaal laagje weg (op een schaal van 1 tot 10 zou dat dan 0,5/10 betekenen, totaal anders dan polieren dus), de toplaag die meestal aangetast wordt door UV-straling afkomstig uit zonlicht. Je zal dus door dit poliereffect alvast een stap vooruit zijn wat glans betreft. In combinatie met voedende oliën en fillers zal dat een mooie glans geven.

            Comment


            • #7
              Zonnecreme of andere creme.........ga er vanuit dat autolak ook "poriën" heeft en dan zal je je wel kunnen inbeelden dat het er ook niet zomaar terug uit geraakt zonder te polijsten.....
              Kleien haalt vuil weg dat "op" je lak plakt/zit , je zou bvb een paintcleaner kunnen aanwenden om te kijken dat dit helpt.

              Met wat geluk is het niet te diep in je blanke laklaag getrokken en kan polijsten helpen , al heb ik er mijn twijfels over..........meestal gaat dit er niet meer uit.

              Ga eens langs je garage en vraag of zij er iets aan kunnen doen ........wie weet is er daar wel een kerel die z'n auto regelmatig "vertroetelt" en doen ie het voor nop ....

              Vanaf nu : eerst je handen goed wassen voor je met de wagen gaat rijden.........

              Comment


              • #8
                Gisteren ook dit tegengekomen op m'n vriendin haar wagen.

                Per ongeluk met nog niet ingedroogde zonnecreme van m'n handen haar wagen opengedaan.
                Tegen de avond zaten er van die ghost fingers op. Snel de plaats waar de vingers zaten gereinigd met een cleaner en weg waren ze.
                De wagen had wel nog een goeie beschermlaag liggen van ons.

                Indien een cleaner niet help zou ik een polijstmiddel proberen

                Comment


                • #9
                  crème is vet, dus goede ontvetter erop en het is weg

                  daarna de wagen op die plaats terug van een beschermlaag voorzien
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    crème is vet, dus goede ontvetter erop en het is weg
                    Was alles maar zo simpel........google ff op zonnecreme en autolak en je zal wel anders piepen..... al zal veel afhangen hoe lang het er op zat .

                    Comment


                    • #11
                      Als ontvetter had gewerkt dan zouden die carwashbezoeken wel hun nut gehad hebben. Dat zijn sterk ontvettende shampoos die daar gebruikt worden. Het zal met ander geschut moeten gebeuren vermoed ik toch.

                      Comment


                      • #12
                        je moet wel een échte ontvetter gebruiken natuurlijk. Genre zoals bij de carrossier: die verwijderen siliconenrésidu en dergelijke zonder problemen.
                        Kunt ge natuurlijk niet zomaar vastkrijgen. Enkel in de gespecialiseerde zaak.
                        Dan zult ge pas weten wat een ontvetter is ipv al die pseude producten welke men zo vaak aanprijst als DE ontvetter van de eeuw.
                        Ik heb er hier nog andere staan welke ook hun werk zeer goed doen. Ideaal voor motorruimtes te ontvetten omdat die zich los door vele lagen vet heen wreten.
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb dit ook gehad, ook op zilverkleurige lak, en het is behoorlijk hardnekkig. Soms kwam het na maanden weer terug. Nu toch al 2 zomers vanaf, na veel verschillende producten, en sowieso met de DAP. Denk dat het er met Poorboy's uitgegaan is, ben niet meer zeker.

                          Foto kan je nog in dit topic zien: http://www.autoforum.be/showthread.p...-iemand-advies
                          Last edited by 123GT; 22/07/2013, 17:04.
                          2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                          2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                          2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                          2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                          1999 Volvo V70 classic 2.5d
                          1967 Volvo 123 GT

                          Comment

                          Working...
                          X