Mededeling

Collapse
No announcement yet.

seat toledo 1999 onder handen nemen, de moeite?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • seat toledo 1999 onder handen nemen, de moeite?

    Goedemiddag,


    Zou het de moeite zijn om mijn seat toledo uit 99 eens onder handen te laten nemen?
    Wat raden jullie aan?
    Bijgevoegd enkele foto's van schade aan 1 van de wielen en wat paarkeerschade bij de deur. Verder zijn er zeer lichte swirls zichtbaar.

    P2183514.jpg

    P2183515.jpg



    Interieur is leder met stoffen deurpanelen, wat raden jullie hiervoor aan?

    P2183516.jpg

    Meer (algemene) foto's zie: http://www.autoforum.be/showthread.p...64#post5278564


    Groeten
    Jeroen

  • #2
    Je auto ziet er nog heel goed voor zijn gezegende leeftijd. De lage km-stand zal er ook wel voor iets tussen zitten, natuurlijk.

    Ik weet niet of je wat ervaring hebt in het detailen, maar hieronder alvast enkele goedbedoelde suggesties:

    De parkeerschade is te erg om weg te poetsen (als je het nat zou maken, dan zal je de schade blijven zien => niet te polieren). Eventueel wat bijtippen en wetsanden, maar dat is niet voor leken.

    Voor de rest kun je de glans weer helemaal naar boven brengen.

    Methode van aanpakken:
    -- je wielen kun je met een velgenreiniger aanpakken. Zijn ze heel erg ingevreten, dan ga je met een ijzerverwijderaar aan de slag (genre IronX of Autofinesse Iron Out - het ene stinkt al meer dan het andere)
    - banden: harde borstel en APC (All Purpose Cleaner)
    - je zwarte trims kun je ook aanpakken met een (schilder)borstel en APC, net als je wielkasten en alle sponningen van deuren, koffer en motorkap.
    - wassen met een flinke dosis shampoo, volgens de regels van de kunst (google even op 2 emmermethode, en je ziet wel wat ik bedoel).
    - kleien
    - polijsten (als je een goede machine hebt, tant mieux, anders wordt het hard labeur (bv. Ultimate Compound van Meguiairs kan dan uitkomst bieden)
    - ontvetten
    - eventueel een glaze (Poorboy's Black Hole bv)
    - wax er over, zodat alles netjes beschermd blijft (suggestie: Collinite 848 Insulator Wax, goede glans, heel lange houdbaarheid)

    Zie je het polijsten niet zitten, dan kun je eventueel een zn. All In One-product gebruiken, een voorbeeld hiervan is Autoglym Super Resin Polish. Dit gaat de krasjes en swirls niet wegnemen, maar grotendeels opvullen. Een tijdelijk effect, dus. Ook dit top je best af met een wax.

    - Je trims kun je gaan behandelen met bv. Autofinesse Revive. Hier worden ze weer mooi zwart van. Je wagen knapt hier echt van op.
    - Banden zet je in een bandendressing

    - interieur lijkt me nog heel proper. Maar hier kan een product als Autofinesse Total of een sterk afgelengde APC, uitkomst bieden om te reinigen. Daarna kun je je kunststof een als-nieuw uitstraling geven met bv. Poorboys Natural Look.
    Heb je vlekken in tapijten of andere stoffen bekleding, kun je gaan overwegen een extractor te huren bij bv. Boels. Je nevelt dan het oppervlak in met een klein beetje APC, en zuigt het vocht, samen met het vuil uit het textiel.
    - je lederen zetels zou ik aanpakken met een dedicated product zoals Colourlock en Gliptone deze aanbieden.

    PS: sponzen en zeemvellen : voor moeder's ramen, en niet voor je net gedetailde Spaanse schone.
    Last edited by A160; 18/02/2014, 18:01.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #3
      Zelf onder handen nemen, zou ik zeker doen als je het kan.
      Maar laten onder handen nemen, daar zou ik eerlijk gezegd het geld niet insteken.

      Als je het zelf wil doen, als aanvulling op A160 z'n goeie uitleg:

      Comment


      • #4
        Nog een toevoeging op voorgaande : de parkeerschade zal je er inderdaad niet helemaal uit kunnen polijsten...maar machinaal met een DAP (dual action polisher) en daarna behandelen met een glaze en wax is hier zeker verbetering mogelijk...het zal zeker minder opvallen naderhand.

        Comment

        Working...
        X