Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lak 22 jarige wagen opfrissen: basics?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lak 22 jarige wagen opfrissen: basics?

    Hallo,

    Ik heb een Audi 80 gekocht van 1992, hij ziet er nog heel goed uit voor zijn leeftijd, maar de lak staat op de capot, het dak en bovenkant koffer een beetje dof en het lijkt of er plekken op zijn die er niet meer uitgaan.

    De zijkanten zijn veel beter, blinken harder en geen 'plekken' in.

    Ik vermoed dat dit komt door de zon?

    Ik vraag me af welke basic (en goedkope) actie ik kan doen hierop?

    Wat zou het laten polijsten kosten van de hele wagen? Als dat niet teveel kost (bvb iemand die het na zijn uren als hobby doet, mss wel zo'n mensen op dit forum?) is het misschien beter geen tijd te verspillen in het zelf opfrissen en het laten doen?

    Heb hem goedkoop gekocht en wil er ook niet in overdrijven!

    Bedankt!

    PS dit zijn enkele foto's




  • #2
    Kijk op 2dehands.be of kapaza.be daar staan genoeg mensen die hun diensten aanbieden.

    Comment


    • #3
      Er zal een kleibeurtje, polijstwerk, glaze en wax of sealant aan te pas kopen, de plastics een dressing geven, de wielen proper zetten.
      Als je dit goed wil krijgen, zit daar een uur of 15, misschien zelfs 20, werk in. Reken en tel.

      Een Paki doet dit voor 75 of 100 euro, in een paar uur tijd, maar, het resultaat zal er ook naar zijn.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

      Comment


      • #4
        Speciale kleur.... heb ik eigenlijk nog nooit op een Audi 80 gezien

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
          Er zal een kleibeurtje, polijstwerk, glaze en wax of sealant aan te pas kopen, de plastics een dressing geven, de wielen proper zetten.
          Als je dit goed wil krijgen, zit daar een uur of 15, misschien zelfs 20, werk in. Reken en tel.

          Een Paki doet dit voor 75 of 100 euro, in een paar uur tijd, maar, het resultaat zal er ook naar zijn.
          Hey,

          Bedankt voor de reactie! Ik zou graag wel zoveel mogelijk zelf doen. Het kleien, glaze en wax (en plastics en wielen) zou ik zelf doen, het polijsten zou ik uitbesteden (wegens te gevoelig).

          Hoe kan ik die doppen eigenlijk nog goed krijgen? De achterste zijn in perfecte staat (vermoed dat ze vernieuwd zijn) maar de voorste zijn beschadigd en zouden herspoten moeten worden. Maar vraag me af of ik die kleur nog wel kan krijgen, moet hetzelfde zijn als de achterste, en vooral het mag er niet goedkoop gaan uitzien. Standaard zilver verf ziet er direct cheap uit...

          Wielen is ook maar 2de belangrijkste, eerst de lak pico bello krijgen.


          thx, ik vond het ook een leuk kleur! Heb nog niet gevonden hoe het noemt, komt inderdaad heel weinig voor. (was blijkbaar een modekleur toen)

          Comment


          • #6
            Ik vind de auto-lak er nog vrij aardig ( lees : goed ) uitzien............in jouw geval raad ik je aan om eens door de wasstraat te rijden ( je leest het goed ! ) en een polijstbeurtje...........maar voor het polijsten zal je moeten kleien .

            Als je liever de wagen zelf wast : doen ! ( maar lees dan ff hoe je dit het best aanpakt )

            Als je een beetje handig bent met een machine : DAP900 + Ultimate Compound van Meguiars .

            Afwerken met een glaze + een wax OF na het polijsten een sealant erop en klaar .
            ( sealant = synthetische wax = meestal een langere standtijd dan een wax )

            Als je 1x een wax hebt aangebracht : zeker niet meer door de wasstraat , anders is je wax ...........WEG

            Zeker geen "licht" ( Audi-lak is meestal hard ) polijstmiddel gebruiken .

            Mocht je in mijn buurt wonen :je mocht wel het 1 en ander komen "lenen" , zo weet je wat je het beste ligt.

            Vraag anders aan iemand in jouw buurt of je enkele dingen mag proberen .

            Succes !
            Last edited by ; 20/04/2014, 14:36. Reden: .....

            Comment


            • #7
              Er bestaat speciale velgenlak bv van Motip.
              Spuit alle vier de deksels, dan heb je geen kleurverschil.

              En, alles wat je zelf doet, doe je beter (en vooral leuker én goedkoper).
              Tips van GSM zijn top !
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • #8
                Bedankt voor de info! Lak ziet er zeker nog goed uit, wagen stamt uit de tijd dat ze ze nog maakten om decennia mee te gaan ipv het einde van de leasingperiode...

                Ik was hem normaal altijd in zo'n doe het zelf was box, ik weet niet of dat kwaad kan...maar lijkt mij niet agressief, is met de lans en dan met zo'n schuimborstel en hot wax etc. erop.

                Ik heb hem nu wel al in de wax gezet (turtle wax, niet echt populair hier op het forum...)

                Maar dus als stappen:
                1/ carwash
                2/ kleien
                3/ (zelfde dag) polijsten
                ?

                Ik ben wel handig, maar betaal liever 75 euro om het goed te laten doen door iemand met ervaring ipv mijn lak om zeep te helpen, het kleien kan ik wel zelf denk ik (kan ik niet veel mis mee doen)


                // EDIT er was nog een post bijgekomen //

                Bedankt voor de 'motip' tip, als het maar 10 euro kost voor zo'n spuitbus wil ik het eigenlijk wel proberen...dan spuit ik ze allevier ineens! Met spuiten heb ik wel al wat ervaring, is niet zo moeilijk als je geduld hebt en in 3-4 keer spuit in dunne lagen.
                Last edited by ; 18/04/2014, 20:44.

                Comment


                • #9
                  Voor 75€ zal die zeker niet "gepolijst" kunnen worden , geloof me , dat ben je eerder al kwijt aan producten alleen .

                  ( klei , doekjes , polijstmiddel , pads , shampoo , ontvetter , glaze , enz.....)

                  Motip : ben daar geen voorstander van ( geen ervaring mee , MAAR ) :

                  zoek een 2-komponentenlak , anders lost die verf terug en kan je opnieuw beginnen.
                  Je kan ook beginnen met de velgen aan 1 zijde van de wagen , zo zie je ook geen verschil.........

                  Turtle is zeker niet slecht , het is eerder de voorbereiding die telt : kleien , polijsten , ontvetten.....dan pas een wax .
                  Maar er zijn idd betere waxen.

                  Wasbox : gebruik NOOIT OFTE NIMMER die borstel van daar : de vorige heeft er zijn velgen mee gewassen en jij gaat daar dan vrolijk mee op lak ????? !!!!!!!

                  Neem dan liever enkele bidonnetjes van 10 liter mee met warm/lauw water en was je auto manueel met enkele washandschoenen ( wollen voor bovenzijde , gewone rasta's voor meer onderaan.....) en gebruik een goede shampoo ( bvb Dodo Juice , Meguiars , Mothers , Poorboys , ....)

                  Afspoelen kan je dan met "vlekvrij naspoelen" ( 2€ , lang genoeg spoelen ! )

                  Met jouw velgen kom je toe met een zachte (verf)kwast en het waswater van je auto ( dat je dan overgiet in een aparte "velgenemmer" ) of je koopt een speciale velgenreiniger die je verdunt met demi-water en voor je de velgen wast spuit je ze ff in met je reiniger .
                  Zeker niet laten "trekken" , doe 1 velg tegelijk anders kunnen er vreemde vlekken ontstaan .

                  Kleien kan je idd zeker zelf .........tenzij je blokje op de grond valt = einde kleien = klikko/vuilbak .

                  Comment


                  • #10
                    als je de boel wilt laten polieren zal je al snel 3x zoveel kwijt zijn als je hierboven aanhaalde.
                    De meeste tijd van een detail kruipt daar dan ook in.
                    De wax die je nu gezet hebt ben je weer kwijt na je polish dus voor niks gedaan dan.
                    Ik heb zelf wel het nodige materiaal en al paar auto's gedaan. reken wel snel 2 volle dagen als je de hele wagen wilt wassen/clayen/polieren/waxen en nog wat kleine details(zoals A160 reeds aanhaalde)

                    Dan moet je voor jezelf enkel uitmaken of die paar honderd euro het waard zijn nadien met een knappe kar rond te rijden welke de lak er als nieuw uitziet maar toch 22jaar oud is.
                    2013- Volvo V60 D3 R-Design
                    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                    Comment

                    Working...
                    X