Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Automatjes reinigen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Automatjes reinigen

Ik heb in mijn auto matjes met witte stiksels en letters erop.
    Allemaal heel mooi maar snel vuil door alles wat aan je schoenen hangt als je instapt. Ik zou deze af en toe tussendoor eens willen reinigen zodat de stiksels mooi wit blijven en niet permanent vuil blijven
    Hoe kan ik deze best snel tussendoor reinigen?
    Op welke manier kan ik deze ook grondig reinigen moest het nodig zijn bvb na de winter.

Alvast bedankt voor de tips.
    2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
    2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
    2014 Opel Astra OPC
    2015 Audi TT TDI S-Line

Gisteren hier nog 4 matjes gereinigd.

Met de tuinslang goed afgespoeld, dan met plantensproeier een concentratie APC/water 1/10
    verneveld. Een beetje laten intrekken en dan met een niet te hard borsteltje gereinigd.
    Goed nathouden tijdens het borstelen.
    Dan grondig afspoelen met de tuinslang, dus geen hoge druk.
    Rechtopstaand laten uitlekken en drogen.

Misschien niet de beste methode maar wel goed resultaat en snel gedaan.
    Last edited by taiko; 03/05/2014, 12:35.

Comment

Als je over perslucht beschikt : insprayen , zacht borstelen en afblazen......
      Dan inspuiten met een product zodat je de vezels wat meer water/vuil-resistent maakt ( zoals bij een jas oid )
      Als ze dan terug vuil zijn dan krijg je ze sneller proper....

Een auto waar een goede wax op zit , zal ook sneller proper te krijgen zijn dan 1tje die elke week de wasstraat ziet....

Comment

Dan is mijn vraag welk product?. Iets speciaals of gewoon een tapijtreiniger die je overal kunt kopen?
        Van claeaning ken ik niks buiten: washandschoen gebruiken met 2 emmermethode en drogen met microvezldoekjes.
        2014 Opel Astra OPC
        2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Reinigen met een APC, bv van Poorboys - beschermen met 303 Aerospace High Tech Fabric Guard.
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

APC is een heel goede suggestie maar persoonlijk zou ik dat enkel gebruiken om de eerste keer een goede reiniging te doen. Eerder dan telkens bij het reinigen van je matjes met APC te gaan sproeien. Als je maandelijks of op regelmatige basis je matjes zal reinigen kan dat eigenlijk perfect met een extractor en warm water met een heel klein beetje milde detergent. Iemand in je buurt heeft vast wel een extractor dat je eens mag gebruiken. Deze zijn trouwens ook te huur op veel plaatsen.

Ik zou eerder in de richting van wat GSM zegt gaan denken, zoveel mogelijk beschermen na één grondige reinigingsbeurt en erna op regelmatige basis heel mild gaan reinigen. Matjes kan je ook gewoon met een HD aanpakken trouwens... Is eigenlijk heel eenvoudig maar velen denken er niet aan . Als je natuurlijk een HD ter beschikking hebt

Mvg,

Jonathan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aikinoodle007 Bekijk Berichten
              APC is een heel goede suggestie maar persoonlijk zou ik dat enkel gebruiken om de eerste keer een goede reiniging te doen. Eerder dan telkens bij het reinigen van je matjes met APC te gaan sproeien. Als je maandelijks of op regelmatige basis je matjes zal reinigen kan dat eigenlijk perfect met een extractor en warm water met een heel klein beetje milde detergent. Iemand in je buurt heeft vast wel een extractor dat je eens mag gebruiken. Deze zijn trouwens ook te huur op veel plaatsen.

Ik zou eerder in de richting van wat GSM zegt gaan denken, zoveel mogelijk beschermen na één grondige reinigingsbeurt en erna op regelmatige basis heel mild gaan reinigen. Matjes kan je ook gewoon met een HD aanpakken trouwens... Is eigenlijk heel eenvoudig maar velen denken er niet aan . Als je natuurlijk een HD ter beschikking hebt

Mvg,

Jonathan
              Ben in bezit van een hogedrukreiniger als ook zo een waterstofzuiger.
              2014 Opel Astra OPC
              2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Spuit dan je matje in , werk ff in met een zachte borstel en laat ff je HD erop los ....niet te dicht natuurlijk !

Waterstofzuiger erover , lang genoeg laten drogen en met iets inspuiten.

..........en foto's posten natuurlijk ! ( voor en na )

Comment

Wasmachine, 1 dopje dash en eventueel wasverzachter
                  Doe ik altijd en gaat perfect.
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Een wasmachine wast nochtans door het textiel te bewegen en in het zeepsop te laten vallen, telkens opnieuw. De energie die vrijkomt door het neerploffen vanaf de bovenkant van de trommel is samen met het wasmiddel de belangrijkste factor voor een reinigende werking. Temperatuur ook maar dat is eerder bacterieel en niet van toepassing op bevlekte matten.
                    Probleem is dat automatten door hun redelijk vaste anti-slipsamenstelling niet erg veel bewegen in een wasmachinetrommel. Veel meer dan ondergedompeld worden doen die niet.

Beige V50-matten heb ik zo verknoeid. Ze kwamen nog bijna even vuil uit de machine maar het textiel was losgekomen van de "drager" met als resultaat alleen maar lelijke fronsen.

Waspoeder en hogedrukreiniger mochten ook niet baten tegen vlekken.
                    Lichte matten zijn gewoon niet geschikt om vaak vanop een vuile ondergrond in te stappen.

Een synthetische textielvezel is van nature redelijk goed bestand tegen vuil, geïmpregneerd als het ware. Maar na 500 keer natte voeten is deze eigenschap al grotendeels teniet gedaan.
                    Last edited by Gere; 06/05/2014, 22:56.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fredje07 Bekijk Berichten
                      Ben in bezit van een hogedrukreiniger als ook zo een waterstofzuiger.
                      Dan zou ik niet twijfelen en misschien eens beginnen met een lichte APC oplossing op de zwaarst bevuilde stukken. Gevolgd met het goed uitzuigen + naspoelen met zuiver water + weer uitzuigen. Dan gewoon onderhouden met zuiver water (eventueel met een beetje detergent in mocht het nodig zijn). Met je HD en waterstofzuiger moet dat makkelijk te onderhouden zijn. Gewoon wat laten inweken kan uiteraard ook, HD is daarom geen must maar bij zwaar vervuilde matten wil dat wel eens helpen.

Comment

Fredje, Ik heb gisteren m'n opc letters gereinigd met Meguiars Carpet en interior cleaner en ze zien er weer goed uit.

Comment

Working...
                        X