Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe zwarte wagen ... eerste waslaag ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe zwarte wagen ... eerste waslaag ?

    Waarschijnlijk een domme vraag, maar iemand moet ze stellen hé...

    Ik heb mijn vorige wagen met Turtle Wax Color Magic polish 'bewerkt' voordat deze ingeleverd werd, na 42 maanden waren er de nodige swirls, krasjes en andere kleine schade aanwezig op de zwarte metallic lak ... ook omdat deze toch regelmatig door de carwash ging (ik weet het ... mag niet, maar had geen zin om deze zelf te wassen) ... en ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk was van het resultaat ... de expert die de wagen nakeek op schade vond dat ze er nog heel goed bij stond ... bijna nieuw ... dus mijn weekendje wassen, polish en 'opblinken' was goed uitgedraaid.

    Nu ik mijn nieuwe V60 R-Design heb ... ook in het zwart natuurlijk zou ik deze terug zelf willen onderhouden, en vraag me dus af of ik op de nieuwe lak ook deze Color Magic zou gebruiken (de wasbeurt bij de dealer heeft al voor enkele lichte swirls gezorgd, en die wil ik weg)

    Ik heb ook nog Meguiars ultimate compound en Meguiars tech wax 2.0 staan, maar om nu al direct compound te gebruiken ... weet het niet echt eerlijk gezegd.

    Wat raden jullie aan om de wagen te beschermen ?
    2015 Volvo V60 R-Design
    Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...

  • #2
    voor zwart een goede vaste carnauba wax, ik gebruikte op mijn vorige zwarte de swissvax shield.
    Dat is een droom op zwarte wagens, behoorlijke standtijd, heerlijk geurend om aan te brengen, mooie glans en superieure kwaliteit.


    de prijs is niet min maar voor die kwaliteit is het zeker een koopje, je doet ook heel wat jaren met zo'n potje.
    2013- Volvo V60 D3 R-Design
    2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

    Comment


    • #3
      Je kan zowat elk merk van "wax" oid op je lak smeren en uitpoetsen , het zal altijd beter zijn dan de kraswash...

      Het heeft volgens mij geen zin om zo'n gekleurde "was" te gebruiken , je auto zal waarschijnlijk 99.9% zeker een blanke vernislaag hebben.

      UC van Meguiars kan gerust hoor , al zal je voor een nieuwe lak zeker toekomen met een paintcleaner en een licht polijstmiddel.

      Belangrijker is echter dat je voor je gaat waxen , je de lak eerst kleid , dan licht polijst en dan pas de wax.....zo blijft ie langer zitten .

      Om al je werk niet voor niks gedaan te hebben mag je nooit meer door zo'n wasstraat rijden , anders kan je terug beginnen vanaf het polijsten/cleanen.

      De carwash-shampoo is zo sterk dat na 1 wasbeurt je wax/was verdwenen is.

      Koop u een paar goede washandschoenen , 2 grote emmers ( een 3e voor enkel je velgen ) , een degelijke autoshampoo en een detailerspray/ spraywax-sealant .

      Drogen dmv een detailerspray en een paar zachte droogdoeken zorgt ervoor dat je geen kalkplekken krijgt door opdrogend spoelwater.

      Een wekelijkse wasbeurt duurt +- 1 uurtje en 1x/jaar een kleibeurtje + cleanen/poijsten + wax kost je een dikke halve dag.

      Comment


      • #4
        We hebben een artikel geschreven over de verschillende mogelijkheden van lakbescherming.



        Als je nog vragen hebt stel ze gerust!

        Comment


        • #5
          Op mijn quasi identieke auto gebruik ik, als bescherming, en om glans toe te voegen het volgende:
          - kleien kan nooit geen kwaad, zelfs bij een nieuwe. Lichte klei gebruiken.
          - kleine krasjes en swirls maskeer ik met Poorboys Blackhole. Kan zowel met machine als met de hand aangebracht worden. Deze brengt ook dat extra beetje glim toe.
          - Wax: Poorboys natty's blue paste. Goedkoop, bijzonder goed (zonder uitmuntend te zijn) en makkelijk te verwerken.
          - Bij de wekelijkse wasbeurt gebruik ik een pufje Autofinesse Finale als drooghulpje en boost voor de waxlaag
          Resultaat:


          Ultimate compound is nogal ne straffe polish waarmee je met de hand toch een en ander wegkrijgt, mits wat spierbalgebruik.

          Je Meguiarswaw heb ik hier ook liggen, die bevat nogal wat vullers (maskeert) en cleaners (boven op een glaze als Blackhole raadt men die dan ook af)
          Ikzelf ervaar dat het geen gemakkelijke wax is: vaak heb ik vlekken die ik wel wegkrijg met Finale. Dit is meestal waar de wax te lang heeft blijven liggen voor het uitbuffen.
          Standtijd is ook niet zo goed: na een zestal weken mag je een verse laag opzetten.
          Beading is wel goed:
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de inlichtingen ... ik had die compound en was gekocht om een zelf gespoten diecast model een diepe glans te geven en de 'appelsien' look weg te krijgen, en dit is er prima mee gelukt ... maar om dit nu gelijk op een nieuwe wagen te zetten vrees ik een beetje voor, liever met iets 'zachter' beginnen.

            Vermits mijn Karcher de geest gegeven heeft moet ik dit weekeinde toch een nieuwe gaan zoeken ... heb een promo gevonden met een 'shampoohouder' er gratis bij ... dat is toch hetzelfde als zo'n bus om foam mee te spuiten hé, dat ik geen stomiteiten doe, als ik op eBay kijk naar de Karcher Foam bottle kosten die redelijk wat geld en hier zou zoiets dan gratis bij zitten (nu ja, gratis bestaat niet, maar toch) ... maar wil wel zeker zijn dat een shampooreservoir hetzelfde is ... het ziet er wel identiek uit, maar dat wil niets zeggen hé.

            Ik heb al enkele microvezel was handschoenen (eentje voor de wagen en een aparte voor de velgen, onderkant, wielkassen) en een aantal microvezels om af te drogen (heb ook nog nen echte Chamois maar ben niet zeker dat je daarmee geen krassen trekt), natuurlijk twee emmers, eentje met lauw water met de shampoo erin en eentje met 'ontkalkt' water voor het zeemvel en altijd veel water gebruiken ... en toch nog altijd opdrogen hé, zal me dus zo'n quick detailer moeten aanschaffen vrees ik.

            Welke is goed en niet duur? De Autofinesse Finale lijkt me wel iets ... is dat gewoon vernevelen op de wagen en met microvezel doek opblinken?
            2015 Volvo V60 R-Design
            Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...

            Comment


            • #7
              geen zeemleer gebruiken, zeker niet op een zwarte. Ideale recept om mooie swirls te krijgen. Liever een droogdoek kopen. Kost een 20 tal €'s en je hebt er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang plezier van.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                geen zeemleer gebruiken, zeker niet op een zwarte. Ideale recept om mooie swirls te krijgen. Liever een droogdoek kopen. Kost een 20 tal €'s en je hebt er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang plezier van.
                Dat dacht ik dus al, heb bij mijn eerste wasbeurt vorige week dan ook enkele microvezel doeken gebruikt ipv dat zeemvel, ging prima.

                Heb rondgekeken naar een 'waffle microvezel', maar die zijn allemaal nogal hard vind ik, terwijl een gewone microvezel veel zachter is?
                2015 Volvo V60 R-Design
                Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door CPT Bekijk Berichten
                  Dat dacht ik dus al, heb bij mijn eerste wasbeurt vorige week dan ook enkele microvezel doeken gebruikt ipv dat zeemvel, ging prima.

                  Heb rondgekeken naar een 'waffle microvezel', maar die zijn allemaal nogal hard vind ik, terwijl een gewone microvezel veel zachter is?
                  Microfiber Madness Dry me crazy. Nooit uitwringen en super zacht

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                    Microfiber Madness Dry me crazy. Nooit uitwringen en super zacht
                    Wanneer krijgen jullie die terug binnen? Ziet er héél interessant uit, maar niet op voorraad momenteel.
                    2015 Volvo V60 R-Design
                    Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...

                    Comment


                    • #11
                      Jullie spreken altijd van kleien. Ik heb dit ooit gedaan op mijn vorige wagen, een zilvergrijze. Maar mijn auto was daar min of meer mat door geworden. Heb dan (vermits ik niet over de juiste toestellen beschik) heel lang gesymmoniseerd met een excentrische schuurmachine. Is dan wel weer goedgekomen, maar sinds dan durf ik geen klei meer gebruiken. Ik moet nog één en ander bijleren zeker?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Jullie spreken altijd van kleien. Ik heb dit ooit gedaan op mijn vorige wagen, een zilvergrijze. Maar mijn auto was daar min of meer mat door geworden. Heb dan (vermits ik niet over de juiste toestellen beschik) heel lang gesymmoniseerd met een excentrische schuurmachine. Is dan wel weer goedgekomen, maar sinds dan durf ik geen klei meer gebruiken. Ik moet nog één en ander bijleren zeker?
                        Normaal kan Kleien nooit het resultaat als matte glans geven, indien je voldoende vochtmiddel spuit althans zo niet zal je kleiblok kleven en vast komen te zitten op de carrosserie.

                        Ik durf zelfs eerst de wagen grondig te poetsen met zeep en water, daarna met een lichte compound opblinken en dan pas met de kleiblok.
                        Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

                        Comment


                        • #13
                          PETE'S 53 BLACK PEARL van Chemical guys.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door daniell Bekijk Berichten
                            Ik durf zelfs eerst de wagen grondig te poetsen met zeep en water, daarna met een lichte compound opblinken en dan pas met de kleiblok.
                            Wat is het nut van eerst "opblinken" en dan pas kleien ?

                            Als je nog vuil hebt OP je lak , is er kans dat je door het "opblinken" krassen in je lak trekt , wat je toch niet meer hebt als je eerst kleid en dan pas .....polijst/opblinkt .

                            Wat wel nuttig kan zijn voor het kleien : een teerverwijderaar ( tar-x ) , ijzerverwijderaar ( iron-x ) en dan pas kleien..........zo wordt je kleiblok minder snel vuil.

                            Nog even dit : summer super sale bij onze noorderburen :
                            Last edited by ; 09/08/2014, 01:59.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door CPT Bekijk Berichten
                              Wanneer krijgen jullie die terug binnen? Ziet er héél interessant uit, maar niet op voorraad momenteel.
                              Volgende week wordt hij hier verwacht

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Jullie spreken altijd van kleien. Ik heb dit ooit gedaan op mijn vorige wagen, een zilvergrijze. Maar mijn auto was daar min of meer mat door geworden. Heb dan (vermits ik niet over de juiste toestellen beschik) heel lang gesymmoniseerd met een excentrische schuurmachine. Is dan wel weer goedgekomen, maar sinds dan durf ik geen klei meer gebruiken. Ik moet nog één en ander bijleren zeker?
                                Dan moet er toch iets fout gelopen zijn. Kan je eens zeggen welke klei en kleiglijmiddel je gebruikt hebt?

                                Comment


                                • #17
                                  Was van Turtle wax... Tja, ik weet dat dit niet de meest hoogstaande produkten zijn, maar had me dat gekocht in de Makro. Er kwam inderdaad wel vuil van wagen, de klei werd toch vuil. Ben wel zeker dat ik voldoende vloeistof gebruikt heb.
                                  Heb hier een volledige doos met van alle soorten reinigingsprodukten. Maar niks van een deftig merk. Resultaat is dat het er maar staat. ik zou beter de hele doos in de vuilbak kieperen en enkele goede produkten kopen die je dan ook effectief gebruikt. Zo zit er iets tussen van Trutle wax om je wagen in te wrijven na het wassen. Wax denk ik. Laat zich heel makkelijk gebruiken, maar of ik dat nu gebruik of kraantjeswater, ik zie geen verschil.
                                  Vroeger, ik spreek nu van vele jaren terug, kon je een auto mooi doen blinken door te symoniseren. Maar tegenwoordig is de lak zo hard dat dit niet meer helpt. Zelfs een klein oppervlakkig krasje dat in de vernis zit krijg ik niet weg (van onze kat haar nagels).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Was van Turtle wax... Tja, ik weet dat dit niet de meest hoogstaande produkten zijn, maar had me dat gekocht in de Makro.
                                    Heb hier een volledige doos............ ik zou beter de hele doos in de vuilbak kieperen en enkele goede produkten kopen ..........
                                    Vroeger, ik spreek nu van vele jaren terug, kon je een auto mooi doen blinken door te symoniseren. Maar tegenwoordig is de lak zo hard dat dit niet meer helpt.
                                    Met alle respect voor uw waskunsten maar meestal ligt het aan de gebruiker......

                                    Turtle wax heeft idd geen al te beste naam , echter is dit in het wereldje van de "detailing" en volgens mij gaan ze dat imago nooit meer kwijt geraken......
                                    Als je echter alle stappen netjes volgt is er geen enkel probleem . Na het kleien van een (erg ) vuile lak kan er beter gepolijst worden.
                                    Turtle wax verkoopt wereldwijd meer dan genoeg , als hun produkten niet deugden zouden ze snel failliet zijn vrees ik .

                                    In het najaar/koudere periode durf ook ik wel eens een shampoo van Turtle wax gebruiken omdat daar roestwerende produkten zouden inzitten ( is het waar of is het een verkooptruuk )

                                    @doos met produkten : poets er dan desnoods je velgen nog mee en ze geraakt wel leeg. ( verdunnen )

                                    @simonseren : Simoniz was een merk ( en bestaat nog steeds ) en van dit "merk" komt idd het woord simoniseren.
                                    Hiermee wordt bedoeld dat je iets meer doet dan gewoon je auto wassen.

                                    Ook ik heb vroeger wel eens een compound oid gebruikt op een witte Corsa en ik kan je verzekeren dat de witte kleur niet meer wit was , echter NA die compound wel....al was een witte auto ( anno 1992 ) toen nog niet voorzien van een blanke laklaag en dan kwam de kleur echt wel terug .

                                    @ nu harde lak : klopt niet volgens mij , de meeste ( allemaal ? ) auto- lakken zijn nu op waterbasis en zijn niet sterker/harder dan vroeger...zeker ben ik niet , maar er zullen wel mensen zijn die deze kennis wel bezitten ( of Google ff )
                                    Algemeen wordt aangenomen dat Mercedes/BMW/Volvo/VAG-wagens een hardere lak hebben dan bvb Alfa , Renault al kan je daar geen staat op maken . Er is altijd een verschil in hardheid ongeacht het type/merk van wagen........er zijn dus ook BMW-s met zachtere lak.

                                    Kleien kan idd wel voor "marring" zorgen , dat is eigenlijk hele fijne krasjes die je maakt op je lak door het vuil dat je over de lak "schuurt" " en ook zijn er verschillende soorten klei ....fijne , minder fijne en groffe.
                                    Groffe klei kan zeker geen kwaad als je ook achteraf gaat polijsten. Doe je dit niet dan heb je idd last van "marring" .

                                    Ik heb ooit eens gekleid met een nieuwe klei-pad( carpro heeft dit dacht ik ) en de topjes van de lak waren toen ook allemaal "dof" geworden. Licht polijsten en ze waren weg.

                                    Wil je fijne klei : setje van Mothers . Heb er net nog 2 van besteld aan 20 ipv 30 €.....

                                    Als je klei toch op de grond zou zijn gevallen : weg ermee-vuilbak !!

                                    Comment


                                    • #19
                                      [QUOTE=grandscenicman;5397845]Met alle respect voor uw waskunsten maar meestal ligt het aan de gebruiker......
                                      QUOTE]
                                      Daar wil ik u best in geloven. Nu zou ik het door mijn gezondheid toch niet meer kunnen. Is vrij arbeidsintensief als je dat wil doen. Ik kan beter iemand betalen die het gewoon is en de juiste produkten heeft. Dan zal het ten eerste goed gedaan zijn en ten tweede zal het mij minder kosten omdat je niet al die verschillende produkten moet aankopen om 1 keer de auto te doen.

                                      Bestaat er een makkelijke manier om fijne krasjes van de kat weg te krijgen? Zijn heel erg oppervlakkige krasjes. Zoiets als rubbing compound of zo?

                                      Comment

                                      Working...
                                      X