Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwijderen geschilderde reclamebelettering op bestelwagen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verwijderen geschilderde reclamebelettering op bestelwagen.

Hallo,

Ik hoop dat ik met mijn vraag terecht kan in het detailing gedeelte?

Ik ben al even op zoek naar een manier, om handgeschilderde reclameletters te kunnen verwijderen, met zo min mogelijk beschadiging aan de onderliggende originele lak.

De letters zijn 18 jaar geleden met penseel op de vernislaag gezet.
    Langs 1 kant beginnnen de letters al wat te verkleuren van de zon.

Op het net kan ik verschrikkelijk veel tips vinden over het verwijderen van bestickering, maar niet over handgeschilderde letters (oude manier )

Wie helpt me...

Alvast bedankt.

Is idd niet makkelijk te vinden ....ik zou eerst proberen te zoeken op welke "basis" de verf is en daar een oplosmiddel voor zoeken ??
    Tenzij het een 2-komponentenlak/verf was zal je moeilijk iets vinden wat ook niet de blanke lak aantast ( aceton gebruiken ze om vlekken van alcoholstiften te verwijderen bij spotrepair/deukentrekken en heb dit zelf ook al op de lak van mijn wagen gebruikt )

Zaak is vooral om die aceton (oid) NIET te laten inweken , wrijven - kijken wat het doet en schoonvegen met een zachte doek en wat zeepwater.

Als niks helpt : afplakken van de letters en de opliggende verf er af schuren ?? Je kan zover gaan tot te blanke lak net geraakt/geschuurd wordt en daarna polijsten..... ( polijsten van de blanke lak en je ziet er niks meer van )

Ik wil je vraag ook wel eens posten op het carclean-forum.........de kans dat je daar sneller een antwoord vind is groter lijkt me.

Comment

thx voor je tip grandsecnicman, heb de vraag ook op carclean.nl gezet.

momenteel komt er nog niet veel speciefiek uit de bus...

wel heb ik kennis van mij horen spreken van een soort 'gum' om machinaal te gebruiken op een boor of poliermachine
      ook sprak hij om de letters rondom af te kleven, maar gaat die tape niet lossen tijdens het "gummen-polijsten"?

ik ga morgenvoormiddag eens een klein hoekje met aceton en/of wasbenzine proberen

zou je hiervoor de letters ook afplakken of zou dit het alleen maar erger maken?

Comment

Wat uw kennis waarschijnlijk bedoeld is een 'caramelschijf'. Maar dat is om stickers te verwijderen, gaat op jouw geschilderde letters niet veel uitmaken. Wetsanden en dan polieren zal nog het makkelijkst zijn denk ik?
        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Plak voor de zekerheid maar af , liefst nog zelfs deels OP de geschilderde letters , zo zal je de originele lak al niet onnodig aantasten.

Ik zou proberen met oa aceton, white spirit , wasbenzine en als je goed afplakt kan je zelfs thinner proberen op de geschilderde letters......maar doe dit alles met mate en niet zomaar over elkaar : neem telkens een andere letter om zeker te weten met wat je resultaat boekt al dan niet.
          Neem ook telkens een andere doek en liefst dan nog een donkere doek als het lichte verf is of andersom als het donkere letters zijn....zo zie je al of er verf "oplost" of niet .

Zoals op carclean ook al werd gezegd : ik vermoed dat dit schuren gaat worden en polijsten......niet voor beginners of voor iemand die nog nooit gepolijst heeft .

Een caramelschijf is idd voor plakletters of restanten plakspul van plakletters/logo's en kan in het slechtste geval ook je lak verbranden bij verkeerd gebruik .

Blanke lak kan wel wat hebben maar als ie te dun is zit je er zo door en dan rest enkel nog..... herspuiten !

Laat iig weten wat je bereikt hebt met welk product , is leuk voor anderen om dit voortaan dan wel te vinden via onze vriend....Google .

Comment

ik zal alle spullen bij elkaar zoeken om de 5 aangehaalde manieren te testen
            -wasbenzine
            -aceton
            -white spirit
            -thinner
            -nat schuren ... welke korrel?? (ik heb 600- 800-1000 -1200 -1500 en 2000 voorhanden)

ivm dat polieren, kan dat met zo'n goedkope machine met 2 handvaten? (zo heb ik is eentje ergens gekregen)
            welke pasta kan je me hiervoor aanraden?

Comment

Da machientje met die twee handvaten: weg gooien, niks mee te doen.

Ik (hobby detailer in een lichte graad met beperkte kennis) vrees dat je voor een moeilijke opgave staat.
              Zonder herspuiten denk ik niet dat je tot een goed resultaat gaat komen.
              Als de verf al 18 jaar blijft hangen zal ze wasbenzine en andere producten ook wel weerstaan, en schuren zodat enkel de letters verdwijnen... Ik hoop het voor u, maar ik denk niet dat het lukken zal.

Is overplakken geen optie?

Comment

Je kan zeker proberen met wetsandpapier p 1500 tot 2500....als de verf (bijna) weg is kan je polijsten..................NIET met zo'n 2-handvaten-machientje , wel met een DAP900 en een flinke "compound" .
                Mocht je een slooppaneel hebben : zet daar eens verf op en wacht tot deze uitgehard is : schuren + polijsten en zie hoever je daar komt.....

Nog beter : een Rotary om mee te beginnen en eindigen met een DAP.......die Rotary is niks voor beginnenrs , zoek anders ff iemand op die wat ervaring heeft met polijsten en probeer bvb 1 letter .
                Lak kan wel wat hebben , echter zonder kennis van zaken zou je er niet aan mogen beginnen......tenzij je risico's neemt .

Als je alles goed afplakt zou ik zelfs proberen om met een gillet-mesje oid de verf eraf te schrapen + nat schuren ( p1500 op een klosje )

Mocht het toch lukken om alles netjes weg te krijgen : volgens mij ga je ALTIJD zien wat erop heeft gestaan , is zo bij vrachtwagens ook , ook al zijn deze VOLLEDIG opnieuw gespoten......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                  Je kan zeker proberen met wetsandpapier p 1500 tot 2500....als de verf (bijna) weg is kan je polijsten..................NIET met zo'n 2-handvaten-machientje , wel met een DAP900 en een flinke "compound" .
                  Mocht je een slooppaneel hebben : zet daar eens verf op en wacht tot deze uitgehard is : schuren + polijsten en zie hoever je daar komt.....

Nog beter : een Rotary om mee te beginnen en eindigen met een DAP.......die Rotary is niks voor beginnenrs , zoek anders ff iemand op die wat ervaring heeft met polijsten en probeer bvb 1 letter .
                  Lak kan wel wat hebben , echter zonder kennis van zaken zou je er niet aan mogen beginnen......tenzij je risico's neemt .

Als je alles goed afplakt zou ik zelfs proberen om met een gillet-mesje oid de verf eraf te schrapen + nat schuren ( p1500 op een klosje )

Mocht het toch lukken om alles netjes weg te krijgen : volgens mij ga je ALTIJD zien wat erop heeft gestaan , is zo bij vrachtwagens ook , ook al zijn deze VOLLEDIG opnieuw gespoten......
                  tis dat dat ze niet opnieuw in de grondlak gezet zijn als je het nog ziet
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door torque Bekijk Berichten
                    Da machientje met die twee handvaten: weg gooien, niks mee te doen.

Ik (hobby detailer in een lichte graad met beperkte kennis) vrees dat je voor een moeilijke opgave staat.
                    Zonder herspuiten denk ik niet dat je tot een goed resultaat gaat komen.
                    Als de verf al 18 jaar blijft hangen zal ze wasbenzine en andere producten ook wel weerstaan, en schuren zodat enkel de letters verdwijnen... Ik hoop het voor u, maar ik denk niet dat het lukken zal.

Is overplakken geen optie?

ik vrees er ook voor dat dit gaat lukken hoor, ergste geval dan toch maar overspuiten of beplakken

In het geval van overplakken moet ik ook nog gaan schuren om her relief van de verf weg te krijgen ...

ondertussen nog niet de tijd gehad om wat productjes te testen, maar later deze week mss wel.

Comment

Ben nu wel eens benieuwd naar een foto van het probleem
                      2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                      2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                      2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                      dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                      http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

Working...
                      X