Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cleaning advieslijst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Cleaning advieslijst

Met de nakende feestdagen is het weer tijd om cadeautjes te kiezen (en bestellen)!! Daar mijn cleaning talenten op wagens tot nu toe beperkt zijn tot mijn vrouw die de auto’s wast met een handschoen van de SupraBazar & een 5l fles Shampoo voor 12euro van de EuroShop, met een occasionele zotte uitspatting en een flesje cockpitspray van de Action er bovenop. Kortom, zo een cleaner was ik tot heden…
    Het wil echter, dat mijn HD-reiniger (een Karcher deze keer), kapot is en aan vervanging toe. Met die geplande aankoop en een bestelwagen die in januari geleverd wordt, dacht ik eraan om toch eens te “investeren” in de bescherming van de auto’s en me eens op “the art of cleaning” toe te spitsen… Mijn vorige wagen van 2013 heeft serieuze lakschade gehad en daar de bestelwagen toch een jaar of 5 zeker gaat meelopen, mag die (en de andere wagen thuis) wel eens proper en goed gehouden worden.
    Waarom deze post? Wel, ik wil een overzichtje maken van wat ik allemaal nodig heb, anderen mogen dit lijstje uiteraard ook gebruiken en alle tips of tekortkomingen kunnen aangevuld worden.

De adviezen van wekelijkse wasbeurt e.d. voldoen ruimschoots, maar zo’n echte boodschappenlijst heb ik nog niet gevonden. Wax-it heeft wel het artikel 'Benodigdheden', maar dat kun je ook niet 1op1 overnemen.
    Ik steek van wal, jullie mogen aanvullen en ik pas de beginpost aan zodat we een complete lijst hebben met benodigdheden, voor mezelf en anderen
    Hogedrukreiniging:
    Hogedrukreiniger: Kränzle K2195TST
    Watertoevoerfilter: Kränzle 13310
    Foam Lance: Autobrite Foam Lance Kränzle

Wassen:
    Washandschoenen:
    1x Auto Finesse Ultra Soft Wash Mitt (propere delen)
    1x Microfiber Madness Incredimitt (vuilere delen)
    Velgenborstel:

Doeken:
    Microvezel op lak: 2x Auto Finesse Aqua Deluxe Towel
    Microvezel m.u.v. op lak: 1x Ultra Work Towel 300 (3 pack)

Producten:
    Shampoo: Poorboy's Super Slick & Suds Shampoo - 1L
    Wax: Poorboy's Natty's Paste Wax Blue
    Quick detailer: Poorboy's Spray & Gloss - 500ml of Auto Finesse Finale - 500ml
    Foam: Autobrite Magi Foam - 1L

Velgenborstel: Ultra Safe Wheel Brush (al in bezit)

Dus wat mankeer ik nog allemaal of wat zouden jullie anders aanraden? Het gaat om één nieuwe wagen (zwarte lak) en twee bestaande wagens, donkerblauw en blauwpaars. Op de oudste wil ik ook wel eens aan de slag met zo'n Polijstmachine. Ik zie bij Wax-it enkele keren DAP-Festool, maar waarop slaat Festool, dit is toch niet hetzelfde merk zoals dat van mijn zaagmachine's?
    Last edited by ; 17/10/2015, 17:47.

Is wel hetzelfde merk, hoor.
    Maar een beetje overkill voor een sporadische polijstbeurt.

Als droogdoek heb ik die van Autofinesse.
    Quickdetailer : Autofinesse Finale. Die van Glossit is ook heel goed.
    Shampoo: AF Lather
    Velgenreiniger + borstel zie ik niet in je lijstje.
    Een padje voor het aanbrengen van je wax evenmin, net als een paar doeken om de wax af te nemen.
    Bandengloss?
    Iets voor de plastieken trims?
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
      Is wel hetzelfde merk, hoor.
      Maar een beetje overkill voor een sporadische polijstbeurt.

Als droogdoek heb ik die van Autofinesse.
      Quickdetailer : Autofinesse Finale. Die van Glossit is ook heel goed.
      Shampoo: AF Lather
      Velgenreiniger + borstel zie ik niet in je lijstje.
      Een padje voor het aanbrengen van je wax evenmin, net als een paar doeken om de wax af te nemen.
      Bandengloss?
      Iets voor de plastieken trims?
      Droogdoek toegevoegd, is ene genoeg voor een hele bestelwagen of meerdere nodig?
      Voor mijn Shampoo enzo was ik bij Poorboy's gebleven daar ik hier ergens las dat je best bij een merk blijft. En ik kwam op Poorboy's voor donkere lak, of schakel ik dan beter voor alles over naar Auto Finesse. Want bv. foam voor in die lans zie ik ook dat ze van beide hebben.
      http://www.wax-it.be/webshop/auto-fi...avalanche.html of http://www.wax-it.be/webshop/poorboy...er-gallon.html
      Borstel heb ik reeds liggen, bestelwagen heeft voorlopig toch nog enkel stalen velgen, dus ik weet niet of je daar specifiek product voor hebt of dat dit hetzelfde is al de velgenreiniger?

Voor interieur http://www.wax-it.be/webshop/auto-fi...rieur-set.html voldoende? Is bestelwagen, dus redelijk wat plastic, maar komt wel lederen interieur in van Deca en hier en daar ook wel wat alu trims in, treden enzo zijn echte alu, op dashboard veronderstel ik wel dat alu-uitzicht plastic zal zijn.

Comment

Ik denk dat ene wel toekomt maar ik heb er een tweede gekocht. Zeker als ge wekelijks uwen auto wilt wassen moet ge anders ook wekelijks al uw doeken en dergelijke wassen. In mijn geval doet mijn vrouw dat en die durft al eens zeggen "alweer al die nest van den otto?".
        Ik heb dus stapels microvezels, 2 goeie droogdoeken en 3 washandschoenen. Dan kom ik altijd toe.

Comment

Je kan nooit genoeg microvezeldoeken hebben. Zeker als je gaat polieren.

Foam: AutoFinesse Avalanche, Autobrige MagiFoam, Gyeon Foam,... Deze doen allemaal hun werk wel en de prijs is gelijkaardig.

Polieren: elke stap een pad, een microvezeldoek, klei en glide (of je gebruikt quick detailer), ... Evt een productje voor de ramen (AF crystal)

Comment

Ik kan met 1 droogdoek, zonder deze uit te wringen, zowel de Mini als de V60 doen, in de zomer. Als het vochtig of koud weer is, droogt alles wat moeilijker, en dan lukt dat niet.

Voorwaarde is dat de auto's netjes in de wax staan, en je na het wassen spoelt met een 'open slang'. Dit is bij mij een tuinslang zonder sproeikop, zodat je een dikke, zachte straal hebt. Het overgrote deel van het water 'sheet' hierdoor van de auto, en hij wordt als het ware droog gespoeld.
            Daarna een pufje quick detailer op elk paneel, en je dept de auto helemaal droog.

Comment

Bestel maar de Magifoam, voor mij nog altijd het beste produkt qua foam bij Wax It. De Avalanche is voor mij te waterachtig en de Gyeon is goed maar laat vlekken achter op zwarte trim. Ik gebruik ook steeds een drietal droogdoeken niet omdat ik met een doek niet toekom maar ik gebruik een doek voor de bovenkant, één voor de onderkant en één voor de velgen. De shampoo van Poorboys is prima en als je hun wax gebruikt zou ik als QD Autofinesse Finale aanschaffen want hij verwerkt beter dan die van Poorboys. Iets voor de ramen nog misschien, Scholl is interessant daarvoor, het is een gel zodat het makkelijk aanbrengt (druipt niet zo snel af) en het heeft een waterafstotend effect. Zou toch nog een produkt aanschaffen zoals een Poorboys Black Hole om voor de wax te gebruiken teneinde de lak te voeden en (licht) te reinigen. Polijsten is helemaal iets anders en daarvoor heb je dan weer allemaal andere zaken nodig, zoals een vliegroestverwijderaar, teerverwijderaar, klei + glijmiddel, polish ... Succes.

Comment

ik heb al heel veel getest en tot de volgende favorieten uitgekomen:

Shampoo gyeon Q2M Bathe of Gloss it shampoo
                als snowfoam zowel de magifoam als de avalanche(iets minder zuinig te gebruiken, maar bijzaak als je 5L bidon koopt )
                handschoen de microfiber madness incredimitt en als droogdoek de microfiber madness dry me crazy(TOPdoek! mits je wagen goed beschermt staat)
                Ik heb ook nog 3 droogdoeken van waffle weave(uit het gamma blijkbaar bij wax it)

gloss it gloss enhancer als quickdetailler.
                2013- Volvo V60 D3 R-Design
                2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

De Ultraglaze van Autofinesse is ook wel goed, doet het beter op het bruin van de Mini, Poorboys Blackhole heb ik dan weer liever voor de zwarte Volvo.
                  Poorboys brengt ook gemakkelijker aan bij warmere temperaturen.

Comment

Deze heb ik al: 231_large.jpg

Houden of vervangen door iets anders?

Is een Ultra Safe Wheel Brush van Meguiar's

Comment

De Ultraglaze van Autofinesse is ook wel goed, doet het beter op het bruin van de Mini, Poorboys Blackhole heb ik dan weer liever voor de zwarte Volvo.
                      Poorboys brengt ook gemakkelijker aan bij warmere temperaturen.
                      Vraagje, als ik volgende filmpje van Poorboys Black Hole (What’s in a name?) bekijk, dan is Black Hole maar kortstondig (voor een show ofzo) en doe je beter er nog een wax erboven? Is dit correct of doe je dan enkel de Wax ipv de Black Hole?

Comment

Zo, producten voor lak staan er al op, nu nog eventjes het interieur uitpluizen (leder + plastics) en nog waxpadje(s?) kiezen. Zoiets past ook voor Poorboys http://www.wax-it.be/webshop/auto-finesse-waxmate.html of ander advies voor die Poorboys?

Comment

Black hole is toch zo een soort van pre wax wat ook krassen wat verdoezeld voor een tijdje ?
                          Dus normaal wax achteraf.
                          Ik had daar ééns een staal van gekregen .

Comment

Correctomundo. Blackhole is een 'glaze', voorbereiding op een wax/sealant.
                            2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

Blackhole maskeert kleine imperfecties. Je zet daar inderdaad best een wax boven, anders na de eerste goede wasbeurt is je laagje al weg.
                              Sommigen zeggen dat het de standtijd van je wax korter maakt.

.

Comment

Blackhole maskeert kleine imperfecties. Je zet daar inderdaad best een wax boven, anders na de eerste goede wasbeurt is je laagje al weg.
                                Sommigen zeggen dat het de standtijd van je wax korter maakt.

.
                                Paste wax Blue erbovenop telt als wax?
                                Eerste bestelling is al net geplaatst bij waxit ��

Comment

Zo doe ik het, tot mijn tevredenheid

.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AeroBandit Bekijk Berichten
                                    Deze heb ik al: [ATTACH=CONFIG]109718[/ATTACH]

Houden of vervangen door iets anders?

Is een Ultra Safe Wheel Brush van Meguiar's
                                    Deze gebruik ik ook, is best ok voor mij hoor.

Comment

Die heeft het bij mij niet zo lang volgehouden: afgebroken ter hoogte van het handvat.
                                      Nu heb ik al een jaartje de EZ-brush.

Nog in quasi nieuwe toestand, wordt nochtans gebruikt voor wat ie dient: wielen schrobben 😀

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                        Black hole is toch zo een soort van pre wax wat ook krassen wat verdoezeld voor een tijdje ?
                                        Dus normaal wax achteraf.
                                        Ik had daar ééns een staal van gekregen .
                                        Wanneer komt er een t achter het werkwoord (‘maakt’, ‘wordt’) en wanneer niet (‘maak’, ‘word’)? Wat zijn de regels?

Comment

Working...
                                        X