Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Je kan zoiets doen als hobby, als bijverdienste, maar ook als bedrijf(je). Er is eveneens een verschil tussen "alleen werken" en/of "met een handvol personeel"... En vergeet ook niet dat detailen een zeer zware job is en meestal maar weggelegd is voor hen met een goeie fysieke conditie en bovendien voor de echte maniak.
Producten vallen wel mee, als je ze in grote hoeveelheden kunt inslaan.
Qua wax kun je helemaal loco gaan (Genre Swissvax Divine).
Maar inderdaad, de loonkosten is de dooddoener. Een hobbyist of bijberoeper kan nog een 'uurtje bijdoen', maar als je een personeelslid moet betalen, met alle sociale lasten erbij.
Nu, sommige hobbyisten hebben geen btw-nummer, geen verzekering, en amper een afdakje om onder te werken.
Als je dan de infrastructuur van WaxIT ziet...
Ik heb ooit serieus overwogen om de stap te zetten, en in bijberoep te starten. Als ik alles rekende, dan moest ik minstens tweewekelijks een volledige detail kunnen doen om breakeven te draaien. In rekening genomen: verzekering, sociaal statuut in bijberoep, vergoeding voor het gebruik van een loods (noodzaak in de winterperiode, en gezien de verkavelingsvoorschriften hier geen 'carwash' toelaten, eigenlijk ook in de zomer), verbruiksproducten, toestellen.
Comment