Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dikte lak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• dikte lak

Hallo,

Weet er iemand hoe dik de verflaag en de vernis laag zijn van een BMW X3 F25 2013 ? Gokje ?
    De reden waarom ik het vraag is omdat ik m'n auto heb laten pollieren en niet tevreden ben van het resultaat : er waren heel lichte krasjes op en die zijn er nog steeds. Den uitleg die men me geeft is dat ze niet meer kunnen pollieren want dan zitten ze door de vernis maar 'k heb met een laagdiktemeter gemeten en zit op de meeste plaatsen nog boven de 100 µm. Ik weet echter niet hoeveel daarvan vernisdikte is).

Thanks

Damo

Stel dat die er niet door zou zitten, maar je bij een volgende gelegenheid opnieuw op die plaats krassen hebt, dan kan je inderdaad te weinig vernis overhebben voor een voldoende correctie. Ik corrigeer ook niet meer tot op het bot. Desnoods leg ik in de kras terug een laagje vernis om ze op te vullen ipv de vernis errond weg te doen. Lukt niet bij elke lak op plaats op de auto.
    www.peugeotforum.be

Comment

Zou me heel sterk verwonderen.
      Als dat echt over heel kleine krasjes gaat, moet je dat wegkrijgen, zonder zot te doen.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Een wagen van 3 jaar oud polieren . Nu ja er zijn er ook die een nieuwe polieren of jaarlijks polieren . En dat zijn toevallig ook nog mannen die hun wagen in 100stappen wassen met hun overpriced spullen.Er zijn genoeg producten die verdoezelen....

Comment

3 jaar oud en 150.000 kms....
          hebben jullie een idee van dikte die een vernislaag heeft ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
            Een wagen van 3 jaar oud polieren . Nu ja er zijn er ook die een nieuwe polieren of jaarlijks polieren . En dat zijn toevallig ook nog mannen die hun wagen in 100stappen wassen met hun overpriced spullen.Er zijn genoeg producten die verdoezelen....
            Ik geef het toe: I'm guilty as hell !

Comment

Piep eens hier.

Buiten heel wat van die overpriced producten , ga je ook een pak informatie terug vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davnan Bekijk Berichten
                Hallo,

Weet er iemand hoe dik de verflaag en de vernis laag zijn van een BMW X3 F25 2013 ? Gokje ?
                De reden waarom ik het vraag is omdat ik m'n auto heb laten pollieren en niet tevreden ben van het resultaat : er waren heel lichte krasjes op en die zijn er nog steeds. Den uitleg die men me geeft is dat ze niet meer kunnen pollieren want dan zitten ze door de vernis maar 'k heb met een laagdiktemeter gemeten en zit op de meeste plaatsen nog boven de 100 µm. Ik weet echter niet hoeveel daarvan vernisdikte is).

Thanks

Damo
                100 µm lak is ook niet zoveel... zal quasi niks van vernis zijn.

Comment

Gemiddeld ligt het tussen de 80 en de 120.
                  100 is dus perfect normaal.

Comment

enkel lak, of lak + vernis?

indien enkel lak, blijft er niet veel vernis over, hé...

Comment

Lak + vernis.

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

Comment

Eigenlijk dus grondlaag + lak + vernis, juist ? Mag ik dan uitgaan dat ze elk 30 à 40 µm dik zijn of is bv. de vernislaag veel dikker dan grondlaag en lak ?

Comment

lakdikte is merkgebonden.
                          Bij de ene fabrikant meet de lakdikte 70-80µm, bij de andere 140µm.

Blindelings waardes opgeven is dus een behoorlijk risico,
                          de dikte van de vernislaag varieert echter meestal tussen 15-30% van de originele lakdikte,
                          maar ook dit kan weer afwijken.
                          Een indicatie kan zijn om even de meten in de deur / koffer / motorkap slagen.
                          In sommige gevallen wordt hier geen vernis (of minder) aangebracht en kan dit dienen als een indicatiepunt.

Comment

Dat valt dan nog mee : in de deur is 't maar 50 à 60 µm, de motorkap zit tussen de 85 en de 124 µm => ik probeer boven de 95 µm te blijven en waar 't lager is dan dat enkel maar eens heel lichtjes over gaan.

'k Heb m'n andere auto (Reanult Scenic) eens nagemeten : daar gaat het van 130 tot 290 µm (enkel op buitenkant deuren gemeten) !

Comment

Dat valt dan nog mee : in de deur is 't maar 50 à 60 µm, de motorkap zit tussen de 85 en de 124 µm => ik probeer boven de 95 µm te blijven en waar 't lager is dan dat enkel maar eens heel lichtjes over gaan.

'k Heb m'n andere auto (Reanult Scenic) eens nagemeten : daar gaat het van 130 tot 290 µm (enkel op buitenkant deuren gemeten) !
                              Steeds ook rekening houden dat de deurslagen meestal wel dunner zijn, dus hou een "foutmarge" in gedachten.
                              Als de lakdikte sterk afwijkt is het mogelijk dat dit plaatdeel reeds herlakt is, dan telt de bovenstaande regel (% vernisdikte) niet meer

Comment

't is gelukt maar de steenslag (waar eigenlijk alles mee begonnen is) zie je er eens zo goed door. Bestaan er geen producten die dit wat verdoezelen ? Ik zag laatst bij Brico een fles van turtle-wax met zo'n soort wasco bij => iemand ervaring of tips ?

alast bedankt !

Comment

't is gelukt maar de steenslag (waar eigenlijk alles mee begonnen is) zie je er eens zo goed door. Bestaan er geen producten die dit wat verdoezelen ? Ik zag laatst bij Brico een fles van turtle-wax met zo'n soort wasco bij => iemand ervaring of tips ?

alast bedankt !
                                  Gewoon een lakstiftje halen bij een dealer. Die wasco's en stiften vanop tv ver van wegblijven... 1 x wassen en het product is weg.
                                  2013- Volvo V60 D3 R-Design
                                  2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Merci maar 'k heb een lakstiftje gaan halen bij de dealer en 'tverschil was enorm (ook zo door hen toegegeven). Alternatief ? Wat zijn goede merken voor wax ?

thx

Comment

Kleur op maat laten maken door een goede carrossier - die kan met een spectrometer de kleur van je wagen beter benaderen (als die al wat is afgebleekt in de loop der tijden).

Normaal zijn die lakstiften van het merk zelf wel ok, maar je mag het meegeleverde borsteltje niet gebruiken: brengt veel te veel verf aan. Gebruik een tandenstoker en vul de putjes beetje bij beetje op. Nadien glad schuren met wetsand-papier (beginnen met 800, geleidelijk afbouwen naar 3000 of zelfs 6000. Daarna polijsten tot hoogglans.

Comment

Domme suggestie waarschijnlijk, maar heb je je de lakstift wel genoeg geschud, zodat alle pigmenten netjes gelijk verdeeld waren?

Comment

Working...
                                        X