Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorruimte reinigeren: go or no go?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Motorruimte reinigeren: go or no go?

    Ik zie nogal veel verschillende meningen als het aankomt op het reinigen van de motorruimte...

    De ene heeft er geen moeite mee om zijn hogedrukreiniger boven te vissen om vervolgens van jetje te geven op alle componenten die anders zo vredevol onder de motorkap verstopt zitten (bvb de sloebers van Wax-It). Anderen krijgen dan weer hartkloppingen bij de gedachte alleen al. Ik reken mezelf bij dat laatste type . Deze halve gare bombardeert zijn motor zelfs met snow foam, maar dat terzijde.

    • Hoe veilig is dit alles?
    • Mag je wel degelijk "to town" gaan met je HD reiniger, of gebruik je beter een tuinslag?
    • Moet je bepaalde componenten afdekken?
    • Wat NA het reinigen? De motor even laten draaien? De motorkap een nachtje laten openstaan?


    Ikzelf denk eraan om voorzichtig met wat APC + tuinslang aan de slag te gaan, maar zelfs hier voel ik me niet 100% comfortabel bij gezien de 1001 elektrische componenten.

    Wat ik alvast veel zie terugkomen is het afdekken van de alternator. Dit is trouwens de lay-out van mijn motor:

    Last edited by ; 24/10/2016, 22:26.

  • #2
    Alé dan ben ik blijkbaar ook al jaren een halve gare.
    Als je weet wat je doet is daar allemaal geen probleem mee.

    Verstuurd met de postduif.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
      Alé dan ben ik blijkbaar ook al jaren een halve gare.
      Als je weet wat je doet is daar allemaal geen probleem mee.

      Verstuurd met de postduif.


      Verklaar je nader. Dek je bepaalde dingen af, of zijn er andere specifieke maatregelen die je neemt?

      Comment


      • #4
        Twee halve zijn ook een hele.

        Met beleid te werk gaan, is het voornaamste.
        Stof en zand los borstelen, en opzuigen met de stofzuiger.
        Alles waar je over twijfelt: afdekken met een plastiek zakje.
        Daarna APC vernevelen, borstelen, spoelen met de tuinslang. Drogen doe ik met wat oude MF-doeken. Ideaal is als je alles droog kunt blazen met perslucht.
        Daarna de plastics en rubbers voeden met bv Aerospace Protectant, Autoglym Vynl en Rubber Care, Autofinesse Revive,...

        Een tipje: maak het dempingsmateriaal dat tegen je motorkap zit niet nat. Droogt enorm traag, en drupt op je net gereinigd motorblok.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          ik kan eten van mijn motorruimte

          alles heel voorzichtig gedaan en doe het regelmatig terug. Dat wordt zelfs gerespecteerd door de garage die er dan ook met veel zorg mee omgaan.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Ik doe dat gewoon met hogedrukreiniger en dek niets af. Nog met geen enkele wagen problemen gehad. Je moet natuurlijk niet rechtsreeks in uw zekeringkast of luchtfilter gaan spuiten.

            Comment


            • #7
              Waarom wil je dat reinigen? Is toch voor niks nodig....

              ik heb het wel poit gedaan bij een auto met een olielek.
              Mengsel gemaakt van 50% dreft en water. Met een plantenspuit alles mooi ingespoten. Een paar uur laten trekken op een warme motor, en dan met de tuinslang er over.
              Daarna crc565 of zoiets over de boegiekabels en in de stroomverdeler, en met wat geluk startte dat weer.

              Als je nog weet wat een delco is, dan weet je ook hoe lang dat ongeveer geleden is.

              Comment


              • #8
                Sommige mensen hebben nu eenmaal graag een propere motorruimte...

                Verstuurd met de postduif.

                Comment


                • #9
                  Mijn vader zei altijd dat ge der meer kwaad mee kunt, dan goed
                  En als ik voor een occasie ging kijken en zag dat de motor gekuist was, moest ik hem zeker laten staan, want dan had die mens iets te verbergen

                  Dus zelf nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Zo vuil wordt dat niet.

                  Maar denk dat ge gewoon heel goed moet opletten hoe ge het doet en dat het dan wel geen kwaad kan.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                    Sommige mensen hebben nu eenmaal graag een propere motorruimte...

                    Verstuurd met de postduif.
                    Een potentiële koper in geval van verkoop, zeker niet.

                    Comment


                    • #11
                      Afspoelen met een tuinslang durfde ik niet, innevelen en met een doekje afnemen.



                      Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                        Een potentiële koper in geval van verkoop, zeker niet.

                        Sommigen niet, anderen wel.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Twee halve zijn ook een hele.

                          Met beleid te werk gaan, is het voornaamste.
                          Stof en zand los borstelen, en opzuigen met de stofzuiger.
                          Alles waar je over twijfelt: afdekken met een plastiek zakje.
                          Daarna APC vernevelen, borstelen, spoelen met de tuinslang. Drogen doe ik met wat oude MF-doeken. Ideaal is als je alles droog kunt blazen met perslucht.
                          Daarna de plastics en rubbers voeden met bv Aerospace Protectant, Autoglym Vynl en Rubber Care, Autofinesse Revive,...

                          Een tipje: maak het dempingsmateriaal dat tegen je motorkap zit niet nat. Droogt enorm traag, en drupt op je net gereinigd motorblok.
                          Zo doe ik het.

                          APC vernevelen, borstelen, spoelen met de tuinslang. Drogen doe ik met wat oude MF-doeken. Ideaal is als je alles droog kunt blazen met perslucht.
                          Daarna de plastics en rubbers voeden met bv Aerospace Protectant.

                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • #14
                            kan allemaal zoveel kwaad niet, je moet alleen opletten wat je doet.

                            spuit geen water in de dynamo openingen, spuit geen water op ECU's, dikke kabelverbindingen, zekeringkasten. gewoon met de tuinslang kan idd weinig kwaad, maar met hoge druk kan je door de dichtingen heen blazen.

                            als je door mist en zware regenval rijd, komt er ook wel water in de motorruimte hoor. bij mij zelf zo erg dat de dynamo begint te falen als ik meer dan een uur in de spray van vrachtwagens zit. heb een stukje hout in het front gestoken om dat te voorkomen.
                            ik ga bijna al mijn autos tekeer met water/hoge druk/car wash onder de motorkap, en maar bij 1 auto miserie gehad (golf benzine). die begon als een gek te stotteren omdat er water in de delco was gekomen (gelukkig motor laten draaien bij het afspuiten). die auto had een gescheurde (karter?)leiding gehad waardoor alles onder de olie zat.

                            doekje, watervernevelaar met wat reinigsproduct in en flink wat handenarbeid kan ook alles proper maken hoor. je moet niet altijd voor de gemakkelijk hoge druk oplossing gaan. daar blaas je het vuil trouwens overal in het rond.

                            voor en na bij mij



                            of je vergelijkt mijn 'oud daily mormel' met bijna een half miljoen km

                            tov een veel jongere en nog niet de helft van de km's (toen net gekocht van iemand anders)


                            t komt toch een heel pak anders over vind ik, zeker als je ooit je wagen verkoopt. mijn autos zijn niet perfect, maar laten verloederen doe ik ook niet. alleen jammer dat je zoveel roest zit zitten als het proper is, terwijl alles anders netjes verborgen zit onder het stof/vuil (vergelijk de rembekrachtigers maar eens)
                            Last edited by andydv; 25/10/2016, 13:09.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                              Een potentiële koper in geval van verkoop, zeker niet.
                              Den oude stempel!

                              Verstuurd met de postduif.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                Sommigen niet, anderen wel.


                                Als ge het kuist, ziet ge niet of er lekkages of zweet is. Vroeger ging men er altijd vanuit als het motorcompartiment gekuist was, dat de koper iets te verbergen had. Een verhaal dat ik destijds vaak hoorde van vrienden, kennissen en familie. Er werd wel degelijk naar gekeken. Maar toen kwamen lekkages en dergelijke veel vaker voor bij auto's. Tegenwoordig hoogt ge nog zelden dat ne join de culasse van een hedendaagse wagen kapot gaat. Vroeger was dat schering en inslag.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Als ge het kuist, ziet ge niet of er lekkages of zweet is. Vroeger ging men er altijd vanuit als het motorcompartiment gekuist was, dat de koper iets te verbergen had. Een verhaal dat ik destijds vaak hoorde van vrienden, kennissen en familie. Er werd wel degelijk naar gekeken. Maar toen kwamen lekkages en dergelijke veel vaker voor bij auto's. Tegenwoordig hoogt ge nog zelden dat ne join de culasse van een hedendaagse wagen kapot gaat. Vroeger was dat schering en inslag.
                                  Dat is echt uit den ouden tijd zulle.
                                  De meesten steken hem rap in de carwash als er kopers komen.
                                  Aan het interieur en onder de motorkap kan je dan al snel zien hoe ze hem anders behandelden.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nu ligt er een mooie plastiek-afdekkap over de meeste motoren. 'Zweet' en lekkages worden op die manier netjes verborgen.
                                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                      Aan het interieur en onder de motorkap kan je dan al snel zien hoe ze hem anders behandelden.
                                      Ook niet helemaal waar. Ik poets mijn auto's wekelijks vanbinnen en vanbuiten en verzorg de auto's dus goed.

                                      De motor? Daar kom ik niet aan. Die gaat thuis enkel open op de ruitensproeivloeistof te vullen. Anders niet, nooit, never.

                                      Onderhoud in al zijn aspecten doet de garages en mijn auto's verbruiken geen olie. Ik hen zelf nog nooit een druppel moeten bijvullen en hoef de motorkap, buiten een paar keer per jaar om de uitensproeier te vullen, dus nooit te openen.

                                      Ik zie echt geen nut in het poetsen van de motor en zie ook geen gelijkenissen tussen mensen die hun motor niet poetsen en mensen die hun auto niet onderhouden.

                                      Poetsen jullie de onderkant van de auto dan ook om de zoveel tijd, ergens op een brug in de garage?

                                      verstuurd op een doods moment...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
                                        Poetsen jullie de onderkant van de auto dan ook om de zoveel tijd, ergens op een brug in de garage?
                                        YEP . anders is het te zot om een autobrug te hebben hé




                                        28jaartjes oud hé. zou er deze week weer op moeten, t is al 2jaar geleden. maar heb geen tijd of plaats.

                                        planning deze week: wiellagers demonteren en eens goed poetsen (lees= nieuw vet erop, en als die achterste nog janken, komen er nieuwe in)
                                        Last edited by andydv; 25/10/2016, 15:58.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X