Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DAP900 + Kunststof panelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DAP900 + Kunststof panelen

    Ik heb me onlangs een DAP900 aangekocht om binnenkort mijn eigen wagen mee onder handen te nemen (en als dat goed gaat, die van enkele vrienden).

    Even schetsen wat ik nu heb: DAP900, 3 scholl pads (Purple, Navy Blue & Orange), 3 scholl compounds polishes zijnde: S3 Gold, S17+, S30+, klei, chemical guys clay lube, 3x edgeless microfiber doeken en nog 1 chemical guys afdroogdoek (je weet wel die dikke). En dan om alles af te ronden Soft 99 Fusso coat 12 months wax.

    Nu ik heb voorlopig enkel nog maar met de hand gepolijst/gecompound en sta nu dus binnenkort voor de eerste keer machinaal. Ik heb reeds filmpjes bekeken met allerhande tips, maar het valt op dat plastieken bumpers weinig aangehaald worden. Wat zijn daar aandachtspunten en wat zijn nog aandachtspunten die ik in het algemeen in mijn achterhoofd moet houden? Werk zal vermoedelijk binnen in de garage gebeuren dus zonlicht en dergelijke zou geen factor moeten zijn.

    Wat de wax betreft staat er op de wax-it website dat die handmatig aangebracht moet worden, kan dat ook machinaal of valt dat niet aan te raden?


  • #2
    Soft99 zou ik manueel aanbrengen en zo dun mogelijk.

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Met een rotary moet je enorm oppassen met kunststof maar aangezien een DAP een excenter is valt dat al weg.
      Vaak worden delen van de bumpers met kleinere pads gedaan vanwege de vorm en complexiteit.
      Wax kan je perfect met de machine aanbrengen maar dan vrees ik dat je niet de juiste pads hebt.
      Ik meende dat dit de witte moest zijn.
      Zelf doe ik het nog steeds manueel maar dat kan de volgende keer anders zijn.

      Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk


      Comment


      • #4
        wat bedoel je juist met kunststof/plastiek delen? bedoel je de zwarte delen? of bedoel je het polijsten van ganse bumpers? het moeilijke aan plastic delen is dat je bijna geen lakdiktes kunt opnemen, dus als je een zware correctie doet (wat niet zo heel simpel is met een excentrisch toestel) weet je niet echt hoeveel lak je wegneemt. vaak worden bumper in demonstraties idd links gelaten omdat het niet 'mooi' toont in een video om een bumper te polijsten, maar in sé komt het op hetzelfde procédé neer. alleen opletten met hoeken, kanten en bolle stukken daar je machine daar meer druk uitoefent op punten.
        www.bdcustomcarcare.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
          Met een rotary moet je enorm oppassen met kunststof maar aangezien een DAP een excenter is valt dat al weg.
          Vaak worden delen van de bumpers met kleinere pads gedaan vanwege de vorm en complexiteit.
          Wax kan je perfect met de machine aanbrengen maar dan vrees ik dat je niet de juiste pads hebt.
          Ik meende dat dit de witte moest zijn.
          Zelf doe ik het nog steeds manueel maar dat kan de volgende keer anders zijn.

          Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

          Het is geen ramp natuurlijk want een Ford Fiësta is niet bepaald groot te noemen. Heb het ook al manueel gedaan dus weet hoe lang heel de auto ongeveer in beslag neemt, maar had handig geweest. Goed dat ik het weet van de andere pad, for future reference

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bdcustomcarcare Bekijk Berichten
            wat bedoel je juist met kunststof/plastiek delen? bedoel je de zwarte delen? of bedoel je het polijsten van ganse bumpers? het moeilijke aan plastic delen is dat je bijna geen lakdiktes kunt opnemen, dus als je een zware correctie doet (wat niet zo heel simpel is met een excentrisch toestel) weet je niet echt hoeveel lak je wegneemt. vaak worden bumper in demonstraties idd links gelaten omdat het niet 'mooi' toont in een video om een bumper te polijsten, maar in sé komt het op hetzelfde procédé neer. alleen opletten met hoeken, kanten en bolle stukken daar je machine daar meer druk uitoefent op punten.
            Ik doelde echt op de bumper, niet op de zwarte plastieken delen die je hier en daar wel hebt. Bedankt voor de tips, hoe ik zeker rekening mee dat ik niet teveel druk uitoefen in bepaalde hoeken. Het graat vrijwel overal over een medium correctie, buiten op bepaalde (carrosserie) onderdelen waar ik enkele krassen zo goed als mogelijk uit wil krijgen. Maar die panelen zijn eerder beperkt.

            Wat mijn motorkap betreft daar zit ook een bepaalde lijn in, vermoed dat ik hier ook best oppas met hoeveel druk ik uitoefen op de machine? Van druk gesproken, op filmpjes spreken ze vaak van niet teveel druk uit te oefenen maar wat is zo ongeveer de richtlijn?

            Nogmaals bedankt voor alle antwoorden!

            Comment


            • #7
              Op je DAP-schijf staan wit/rode markering: daaraan kun je zien of je schijf nog draait. Je mag nooit zo hard drukken dat je pad niet meer draait.
              Met plastieken delen moet je opletten dat ze niet te warm worden: plastiek voert de warmte minder (of niet) af in vergelijking met metaal.
              Dus: niet te snel, niet te lang op dezelfde plaats, geen te grove pad, niet in de zon...
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • #8
                ik heb eens een test gedaan op een bumper met een DAP.
                Wollen pad, zware compound, hoge snelheid en 3 minuten op dezelfde spot... En nog niet door de lak zitten!
                Met een rotary heb je direct prijs als je niet beweegt.

                Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Ik had minder geluk...
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tomskii Bekijk Berichten

                    Ik doelde echt op de bumper, niet op de zwarte plastieken delen die je hier en daar wel hebt. Bedankt voor de tips, hoe ik zeker rekening mee dat ik niet teveel druk uitoefen in bepaalde hoeken. Het graat vrijwel overal over een medium correctie, buiten op bepaalde (carrosserie) onderdelen waar ik enkele krassen zo goed als mogelijk uit wil krijgen. Maar die panelen zijn eerder beperkt.

                    Wat mijn motorkap betreft daar zit ook een bepaalde lijn in, vermoed dat ik hier ook best oppas met hoeveel druk ik uitoefen op de machine? Van druk gesproken, op filmpjes spreken ze vaak van niet teveel druk uit te oefenen maar wat is zo ongeveer de richtlijn?

                    Nogmaals bedankt voor alle antwoorden!
                    jah richtlijnen.... niet te snel, niet te traag, naar omhoog en naar omlaag... idd als je schijf niet meer draait duw je teveel.
                    opletten met alle lijnen in de carrosserie
                    www.bdcustomcarcare.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                      Ik had minder geluk...
                      Hangt natuurlijk van merk af en hoe hard de lak dus is maw. Maar ook jij bedankt voor de tip.

                      bdcustomcarcare amai ik zie nu de typfouten pas in mijn reactie, excuses. Het was in ieder geval leesbaar genoeg :p.

                      Ik zie online vaak dat velen hun compound eerst doseren op de pad, dan over het vlak gaan (als in de compound/polish op bepaalde delen van het vlak even aanbrengen) en daarna op lage stand uitwrijven alvorens naar een snellere rpm te gaan eens de compound/polish uitgespreid is.

                      Is dat een goede werkwijze of hoeft het trager draaien voor uitspreiden niet en kan je evengoed gewoon even doseren op je afgetekend vlak en van daaruit verder verspreiden op een middelmatige stand? Ik ga er vanuit dat je er niks mis mee doet met op lage stand uit te spreiden, maar heeft het ook nadelen?

                      EDIT/ Ik zie ondertussen al dat wax-it het ook aanraad, dus slecht zal het niet zijn :p
                      Last edited by Tomskii; 17/07/2017, 00:01.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                        Op je DAP-schijf staan wit/rode markering: daaraan kun je zien of je schijf nog draait. Je mag nooit zo hard drukken dat je pad niet meer draait.
                        Met plastieken delen moet je opletten dat ze niet te warm worden: plastiek voert de warmte minder (of niet) af in vergelijking met metaal.
                        Dus: niet te snel, niet te lang op dezelfde plaats, geen te grove pad, niet in de zon...
                        Mmm ik heb geen wit/rode markering op mijn DAP staan (op de schijf). Maar ik vermoed dat zelf een markering of 2/3/4 aanbrengen ook gaat zodat je ziet of hij nog draait of niet?

                        Comment


                        • #13
                          Zal ook wel goed zijn .

                          Mijn slachtoffer was mijn BMW 1 (saffierzwart), ik had een klein beetje krassen onderaan de achterbumper, en bij het polijsten had ik plots een plek waarbij de lak precies begon te bubbelen.
                          Gelukkig aan de onderkant van de bumper en dus quasi onzichtbaar.
                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                          Comment


                          • #14
                            Wat betreft soft99, ik heb de vloeibare variant. Enorm content van en zou niet anders meer willen.

                            Glans is geschift

                            Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                              Wat betreft soft99, ik heb de vloeibare variant. Enorm content van en zou niet anders meer willen.

                              Glans is geschift

                              Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
                              My goooooooooood. Mijn deep impact blue gaat goed glanzen

                              Comment


                              • #16
                                Ja maar de vaste variant is iets minder, heb ze beiden gehad. Qua glans is de Soft99 F7 veel beter. Standtijd is bij de vaste vorm dan weer beter ( de vloeibare is zo een 6maand)

                                Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


                                Comment


                                • #17
                                  Ja, standtijd gaat hier even voor haha!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nog een klein vraagje, mijn foam lance met karcher fitting staat wat scheef. (Autobrite Foam lance) volgens wax-it blijkbaar normaal aangezien ze dat ook zien op diegene die ze nog op stock hebben liggen. Ze raadden me aan met loctite te bevestigen. Vraag die rest: welke loctite. Is superglue 3 voldoende of kijk ik beter naar Loctite 271? (en is die laatste ook waterdicht?)
                                    Last edited by Tomskii; 17/07/2017, 14:34.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wij (www.zaman.be => hogedrukreinigers) gebruiken Loxeal 83.54. Snel droog, oersterk en waterdicht.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Thanks, dan is de loctite ook goed als schroefdraadborgmiddel zo te zien. Bedankt!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X