Ja hij heeft dat maar heeft de PE 14-2 150 maar zou de 3401 VRG wel kunnen bestellen voor me (denk dat dit de oer-flex is) maar hij zei dat de Kraus superlicht is en superbetrouwbaar...maar het feit dat alles plastic is boezemt mij geen vertrouwen in.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Welke DA polisher?
Collapse
X
-
Ik volg zijn argumentatie totaal niet, want een vergelijkbare Krauss (een Shinemaster S15) weegt identiek hetzelfde als de Flex 7-15 150 : beide toestellen wegen immers 2,4 kg en da's lichter dan een vergelijkbare Rupes ...
Een Krauss die hetzelfde weegt zou dan niet te zwaar zijn ? ...
Zo'n XC 3401 VRG is een forced rotation machine en die is gevoelig minder hanteerbaar dan een "gewone" DA.
Comment
-
De Flex XC 3401 VRG is zo'n 200 gram zwaarder dan de Flex 7-15 150 en na een tijdje voel je dat wel, hij is moeilijker hanteerbaar door het feit dat het een forced rotation machine is die bovendien in tegenwijzerzin draait, hij wordt gevoelig warmer en als je er niet mee oplet kan je er (net zoals met een rotary) mee door de lak gaan.
Persoonlijk vind ik de Flex XC 3401 VRG geen toestel voor beginners.
Qua kostprijs zitten de toestellen gelijk, je vindt ze beiden voor minder dan €340.
Comment
-
Ik heb zelf de flex xfe7-15 150 en de rupes bigfoot lhr15.
De rupes is een excentrische polijstmachine.
En de flex is excentrische vrijloop polijstmachine. (perfect voor finishing)
De flex is eigenlijk een finischer en krijg je niet zoveel correctie mee als de rupes.
Standaard uit de doos vond ik de flex niet echt super, maar op aanraden van flex met de kleinere (125 mm) backing plate en microvezel polijstpads kreeg wel het gewenste resultaat.
Het zijn gewoon alle 2 super machines. Ik gebruik de rupes voor de eerste 2 stappen en de flex voor de laatste stap.
De flex xc 3401 heb ik ook gehad, maar deze vond ik persoonlijk onrustig. Maar met wat oefening is dit ook wel een goed machine Als ik mij niet vergis hebben ze dit machine al iets meer als 10 jaar in hun gamma voor ze de nieuwe xfe7-15 150 hebben uitgebracht dus dat wilt ook wel iets zeggen
Kort samengevat zou ik zeggen neem de flex xfe7-15 150 met de juiste pads microvezel voor grof en sponzen voor afwerken
Comment
-
Damn moeilijk allemaal...dat van de flex xfe7-15 150 heb ik wel meer gelezen en ik heb hier de hele V-reeks van Chemical Guys met de bijhorende pads, bedoeling is nu vooral om swirl's,kleine defecten uit een Saab 9-3 van 2007 te halen op een licht blauwe kleur.Ik denk dat dit een zachte lak is?Mijn plan was met V34 dan V38 en dan VSS de wagen strak te zetten en dan de nodige waxen en sealants.
Comment
-
Toch eens even meepikken op deze thread ... ik zou me ook een DA willen aanschaffen om de wagen van mijn vrouwtje en mijn firmawagen deftig te onderhouden.
Tot nu toe breng ik normaal gezien 4x per jaar was aan op beide wagens (zijn alletwee zwart metallic, is misschien belangrijk) ... gebruik Meguiar's Ultimate Compound (is niet de meest aggressieve, dat weet ik), dan NXT Tech Wax v2.0 (dat heb ik nog liggen, dus wil ik dat ook wel op gebruiken) ... voor de wekelijkse wasbeurt heb ik Autobrite Magi Foam, Turtle Wax Shampoo Plus en gebruik ik Auto Finesse Finale Pro na het afdrogen met twee grote Microfiber Madness Dry me crazy.
Ik probeer de wagens deftig te houden, maar ben het beu om die polish en wax met de hand aan te brengen en 'op te blinken' ... dus wil ik een DA hebben om het werk wat te verlichten ... maar welke is geschikt voor een beginner zoals mezelf, en die geen klein fortuin kost ... uiteindelijk gaat die meer gewoon in de garage liggen dan gebruikt worden hé, dus moet het toch geen 'heavy duty' model zijn denk ik.2015 Volvo V60 R-Design
Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...
Comment
-
Die Ultimate Compound is een pain in the ass om deftig te verwerken met de hand. Je gaat niet weten wat je overkomt met een DA.
Ik heb ongeveer dezelfde behoeftes als jij: vrouwtjes auto, mijn firmawagen (en heel soms die van een familielid), vroeger ook alleen zwarte auto's, maar nu een bruine en een donkergrijze. Een jaar of vier geleden het ik een DAP900 gekocht. Aangeraden geweest als een ideaal prijs/kwaliteit-compromis: er zijn er betere, maar die zijn dan een hele schel duurder, er zijn er goedkopere, maar die gaan sneller kapot of hebben minder power.
Ik doe hetgeen jij hier zegt normaal twee keer per jaar, vroeger ook de NXT tech als wax, sinds ik Wax-ITklant ben gebruik ik Poorboys Natty's Blue Paste. Polijsten doe ik met de machine, net als het aanbrengen van glaze.
Zoals ik al zei: twee keer per jaar polijsten (niet te zot doen: Menzerna PF2500 in twee stappen: polijsten en finishen, heb je heel zachte lak, dan kan je nog iets fijner gaan, bij harde lak heeft dit weinig zin), laagje glaze erop, en dan met een handpad de wax aanbrengen. Een vloeibare zou je ook nog met de machine kunnen doen. Glaze/wax doe ik nog eens tussenin ook. Dat is niet zoveel werk: een uurtje voor een grotere auto (de mijne), veertig minuutjes voor de Mini van misses.
Als machine: http://www.wax-it.be/webshop/dap-900...stmachine.html - er is nog een goedkoper versie van, maar die heeft minder power, en werkt daardoor niet zo comfortabel.
Als pads: ik ben zelf heel content van die van Hexlogic, minder van die van Menzerna. Monello-pads waren ook nog redelijk. Voor de straffere correcties gebruik ik een oranje Gloss-it-pad.
Van die laatste heb ik er eentje, twee correctiepads, en een viertal finishingpads (ik gebruik die ook voor de glaze).
Als polish: gooi die Ultimate Compound weg: maakt veel te veel stof, en begint met een veels te grove korrel om de gewone waskrassen weg te doen. Menzerna is goedkoper, en beter.
2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Dat die Ultimate Compound een ramp is heb ik al gemerkt ja ... maar wist niet echt wat anders te kopen op dat moment ... enne, om chroom uitlaatpijpen te polijsten werkt het wel goed hoor ... lol;.
Ik heb al een paar keer naar de DAP 900 gekeken, prijs is ongeveer overal hetzelfde, €185, de 500 versie is €139 of zoiets, maar voor dat verschil niet de moeite ... en blijkbaar is de DAP 900 v3 ook bij bol.com te bestellen ... daar heb ik extra korting en gratis verzending, komt die op €150, mooi meegenomen.
Hoe zit het eigenlijk met die kleuren van de pads ... heb ik nog niet echt opgezocht, maar welke heb je juist nodig om te beginnen?
Heb jij een zwarte wagen al 'gekleid' ? Lijkt me best goed om op een nieuwe te doen om een gladde basis te hebben ... maar lijkt me ook gevaarlijk.2015 Volvo V60 R-Design
Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...
Comment
-
Chroom uitlaatpijpen doe ik gewoon met een metaalpolish uit de bazar. Minder dan tien euro voor een tubeke.
Ik heb de Mercedes vorig weekend nog volledig behandeld, inclusief de klei. 't Was nodig: ongelooflijk wat daar af kwam na 50.000 km/1 jaar: echt een bruin sopje, en de klei kwam ook aardig vuil. Je denkt dan dat je de auto mooi en grondig wast.
De Volvo heb ik ook meerdere keren gedaan. Ik was vroeger ook geen believer op dat vlak, maar je kan er echt niet om heen: de lak is echt babypoepekes glad na het kleien. Kies de mildste klei die je kunt vinden, en gebruik voldoende 'lube', dan kan je eigenlijk weinig misdoen. Met grovere klei kun je al eens zn. marring hebben. Dat polijst je gemakkelijk weer weg. Maar nieuwe wagens hebben dat eigenlijk niet nodig, daar volstaat een milde klei.
Wat je vooraf nog kunt doen is de volledige wagen tussen het foamen en het wassen in nevelen met een ijzerverwijderaar (auto's die met de trein zijn vervoert, hebben dikwijls metaaldeeltjes van de bovenleiding in de lak gebrand) en een teerverwijderaar (transportwax, asfaltspetters,...).
Werkwijze: foamen, spoelen, wassen, spoelen, afdrogen hoeft niet, clayen, nog eens snel wassen (met vers water, natuurlijk), spoelen, drogen, polijsten,
Ieder merk heeft een beetje zijn kleuren van pads. Oranje is meestal compounden (of heavy polish), wit polijsten, zwart finishen. Voor een nieuwere auto zonder echte krassen, zou ik kijken voor polijstpads en finishingpads. Met één per soort lukt het, maar het werkt handiger als je er twee hebt per soort en per stap: op den duur geraakt je pad verzadigt, en moet je hem uitwassen, zoniet zwiert die zichzelf kapot. Het is dan gemakkelijk dat in plaats van weer aan de slag te gaan met een vochtige pad (en te kliederen), dat je gewoon een andere kunt pakken.
Wat de leverancier van je materiaal betreft: ik ben nogal ouderwets op dat vlak: ik laat me graag 'live' adviseren, en eens demonstreren hoe het moet. Bij Bert (Wax-It in Oudenaarde) en bij Michael (DForce in Wevelgem). Vaak is het goedkoper via bol.com of via carclean.nl, maar dan mis je een stuk.
2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenGisteren was het DAPpere dinsdag op Carclean.com: een DAP900 V3 + Monello Veloce + Mezzo + Finale + Monello 5.5" pads oranje, wit en zwart kostte € 185.2015 Volvo V60 R-Design
Black on the outside, black on the inside ... and bad all over ...
Comment
-
Ik heb alvast een mooie deal gescoord op die site afgelopen november met Black Friday.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CPT Bekijk Berichten
Die heb ik dus mooi gemist ... ga de site in het oog houden, heb gezien dat die aktie af en toe terug komt
Comment
Comment