Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto perfectioneren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto perfectioneren

    Hoi allemaal,

    Een tijdje geleden ben ik voor het eerst op dit forum gekomen voor de zoektocht naar een mooie break.
    Heb hier toen veel goede hulp en tips gekregen en ben uiteindelijk vertrokken met een BMW 3-touring.

    Nu ondertussen heb ik hem een week en moet ik zeggen, absoluut een geweldige auto.
    Een BMW 318d Touring uit 2017 met 24.000 kilometers mag ik vanaf nu officieel de mijne noemen en ben er supergelukkig mee.

    Maar nu komt het:
    Gisteren was ik hem mooi aan het poetsen voor mijn vriendin op te halen voor haar verjaardag uitetentje.
    Nu vond ik dat de auto vrij veel poets strepen had. (gebruik van slechte doeken van vorige eigenaar?)

    Mijn doel eigenlijk van het opstarten van dit topic is dat ik een vrij recente autofreak pas geworden ben maar door mijn jonge leeftijd (21) heb ik pas weinig ervaring in het perfectioneren van auto's.
    De auto is mineral schwarz van kleur en je ziet er dus alles op. Maar echt alles.

    Hier begon het dus, de auto zeep die ik gebruikt had liet een beetje vettigheid na vond ik en de poets strepen/krasjes verpesten het uitzicht van een nieuwe auto.
    Ik had eigenlijk het idee voor de auto krasjes te verwijderen met speciaal product en mooi te poetsen en vervolgens te waxen.
    Maar zelf heb ik weinig idee welke producten goed zijn voor hiermee te beginnen en een goede werkwijze vermits mijn auto zeep ook zoveel vettigheid na liet.

    Ook wou ik aan de remmen het opspuiten voor de roest te verwijderen, aan de garage zeiden ze dat ik hier absoluut niks aan kon doen maar opspuiten verbergt de roest en beschermt toch?

    Kortom,
    leen me jullie wijsheid!
    Weet dat ik misschien veel vraag maar een jonge autofreak moet ook leren

    Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Frédérique

  • #2
    Heb het topic maar meteen op de juiste plaats gezet.
    We hebben hier ook een detailing topic waar je heel veel kan in weervinden en er zijn hier ook een paar specialisten.
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • #3
      Wat bedoel je het met het roest aan je remmen?
      Het is normaal dat je schijven roest staan na een wasbeurt, een keertje remmen, en je ziet daar niks meer van.
      Post anders eens een fotootje.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

      Comment


      • #4
        En je kan de poetkrasjes (swirls) werkelijk weg polieren, maar dit is zonder een machine vrijwel onmogelijk op de harde BMW-lak, of je kan ze maskeren.

        Dat laatste doe je met een glaze (Autofinesse Ultra Glaze, Poorboys BlackHole,...), die je dan fixeert met een goede wax of sealant.
        Of je gebruikt een all-in-one zoals Autoglym Super Resin Polish of Autofinesse Tripple.

        Gebruik ook propere en goede doeken.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
          En je kan de poetkrasjes (swirls) werkelijk weg polieren, maar dit is zonder een machine vrijwel onmogelijk op de harde BMW-lak, of je kan ze maskeren.

          Dat laatste doe je met een glaze (Autofinesse Ultra Glaze, Poorboys BlackHole,...), die je dan fixeert met een goede wax of sealant.
          Of je gebruikt een all-in-one zoals Autoglym Super Resin Polish of Autofinesse Tripple.

          Gebruik ook propere en goede doeken.
          Die all-in-one zouden dan die lichte poetskrasjes wel verwijderen en rechtstreeks een waxlaag erop aanbrengen?
          Hoe raad je aan te werk te gaan? Eerst een goede grondige poetsbeurt, auto drogen en vervolgens product aanbrengen?

          Zal morgenochtend wanneer het weer licht is eens een foto maken van aan de banden.
          Eigenlijk de remmen en waar de band op wordt vastgedraaid met de bouten zijn een beetje geroest.

          Comment


          • #6
            Graag gedaan Fre.

            Van die all in one ben ik niet overtuigd A160.
            Heb jij het al getest?
            den borre


            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


            Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
              Graag gedaan Fre.

              Van die all in one ben ik niet overtuigd A160.
              Heb jij het al getest?
              Denk zelf dat ik er pas echt vanaf ga zijn na eens goed te polijzen. Maar zelf heb ik de spullen ervoor niet echt en in een bodyshop vragen ze denk ik rond de 150-200?

              Comment


              • #8
                All in one is goed voor de minder veeleisende mens, ik ga het dus niet gauw gebruiken: ik polijst met een DAP 900, in twee of drie stappen, en gebruik een traditionele wax (Poorboys Natty Blue Paste). Tussentijds ga ik wel een glaze gebruiken, die ik dan ook nog top met een waxke.

                Je polijst (een beetje, maar niet genoeg, zeker niet op moderne, harde lakken)
                Je vult de kleine krasjes en veegjes op (ook een beetje, en bovendien tijdelijk effect)
                Je waxt (maar opnieuw, niet de meest blinkende of duurzame wax)

                Autoglym krijt bovendien nogal wat, en laat ook wreed ambetante sporen op je rubbers en zwarte trim achter.

                Stappenplan:
                Wassen: 2 of 3 emmers gebruiken, propere washmitt, aparte spullen voor de wielen
                Spoelen
                Drogen: vermijd een zeemvel, gebruik een goeie droogdoek (AutoFinesse heeft oa een heel goeie), met een beetje quickdetailer

                Kleien kan een heel spectaculaire verbetering geven, gebruik de minst aggresieve, tenzij je lak heel erg ruw staat

                Wassen

                Polijsten

                Ontvetten

                Glaze, of een pre-wax

                Wax
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  All in one is goed voor de minder veeleisende mens, ik ga het dus niet gauw gebruiken: ik polijst met een DAP 900, in twee of drie stappen, en gebruik een traditionele wax (Poorboys Natty Blue Paste). Tussentijds ga ik wel een glaze gebruiken, die ik dan ook nog top met een waxke.

                  Je polijst (een beetje, maar niet genoeg, zeker niet op moderne, harde lakken)
                  Je vult de kleine krasjes en veegjes op (ook een beetje, en bovendien tijdelijk effect)
                  Je waxt (maar opnieuw, niet de meest blinkende of duurzame wax)

                  Autoglym krijt bovendien nogal wat, en laat ook wreed ambetante sporen op je rubbers en zwarte trim achter.

                  Stappenplan:
                  Wassen: 2 of 3 emmers gebruiken, propere washmitt, aparte spullen voor de wielen
                  Spoelen
                  Drogen: vermijd een zeemvel, gebruik een goeie droogdoek (AutoFinesse heeft oa een heel goeie), met een beetje quickdetailer

                  Kleien kan een heel spectaculaire verbetering geven, gebruik de minst aggresieve, tenzij je lak heel erg ruw staat

                  Wassen

                  Polijsten

                  Ontvetten

                  Glaze, of een pre-wax

                  Wax
                  Bedankt voor het stappenplan!
                  denk je dat het beter is voor te wachten tot na de winter?

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou je auto toch eerst kleien voordat je gaat dat polijsten.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door zwasie Bekijk Berichten
                      Ik zou je auto toch eerst kleien voordat je gaat dat polijsten.
                      Staat toch ook zo in het stappenplan?
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                      Comment


                      • #12
                        Lak is opt moment vrij ruw vind ik, het probleem denk ik is dat de wagen van een werkneemster uit de garage komt en deze gaan 2 keer per week of wekelijks onder een ruwe carwash wat soms de lak afstraft. Zonde voor een wagen met 24.000km maar geeft mij wel wat tijd en moeite om eraan te spenderen, aka quality time.

                        Comment


                        • #13
                          Als het snel moet gaan en je liever wacht met polieren kun je nu na het wassen een glaze en daarna wax of een all in one aanbrengen.
                          Je auto zal er al stukken beter uit zien.
                          Dit is echter maar een tijdelijke oplossing. Enkele keer wassen en het effect is weg.
                          polieren is permanente oplossing tegen krassen.
                          heden 2014 Bmw M235i 326pk
                          heden 2017 vw golf 1.2tsi 110pk

                          Comment


                          • #14
                            Eens een offerte opgevraagd, een polier+waxbeurt bij een firma zou 255euro kosten. Lijkt me wel redelijk prijzig voor te polieren maar dan is het wel goed gedaan, wat vinden jullie?

                            Comment


                            • #15
                              Als je het correct wil doen, dus was, clay, was, droog, trims edm afplakken, polieren (meerdere stappen), ontvetten, waxen of sealen, dan moet je voor een grotere middenklasse wagen als de jouwe toch vlotjes een heel lange werkdag rekenen. Reken en tel hoeveel werkuren, pak nog wat materiaal, huur/afschrijving van de locatie, sociale lasten, belasting, BTW,... en dan is die 255 euro een koopje.
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                Als je het correct wil doen, dus was, clay, was, droog, trims edm afplakken, polieren (meerdere stappen), ontvetten, waxen of sealen, dan moet je voor een grotere middenklasse wagen als de jouwe toch vlotjes een heel lange werkdag rekenen. Reken en tel hoeveel werkuren, pak nog wat materiaal, huur/afschrijving van de locatie, sociale lasten, belasting, BTW,... en dan is die 255 euro een koopje.
                                Goed punt, ben erover aan het nadenken om na de winter eens een grondige beurt te laten doen.
                                Zelf ben ik bang dat ik met het polieren mijn lak zou verpesten vermits ik nog geen ervaring ermee heb.

                                Comment


                                • #17
                                  Zonet klaar met een kleine polish beurt en vervolgens goed in de wax gezet.
                                  Love the shine wel.
                                  heb overigens wel moeite met het erop zetten van foto's.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik denk dat je wat te snel gaat.

                                    Je hebt dus op minder dan 6 uur gepolisht en ge waxt.

                                    Beter eerst eens een halve dag kleien, en dan een volgende dag wassen en polishen.
                                    Neem je tijd om het goed te doen, of werk in stukjes.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door FrédériqueV Bekijk Berichten
                                      Hoi allemaal,

                                      Een tijdje geleden ben ik voor het eerst op dit forum gekomen voor de zoektocht naar een mooie break.
                                      Heb hier toen veel goede hulp en tips gekregen en ben uiteindelijk vertrokken met een BMW 3-touring.

                                      Nu ondertussen heb ik hem een week en moet ik zeggen, absoluut een geweldige auto.
                                      Een BMW 318d Touring uit 2017 met 24.000 kilometers mag ik vanaf nu officieel de mijne noemen en ben er supergelukkig mee.

                                      Maar nu komt het:
                                      Gisteren was ik hem mooi aan het poetsen voor mijn vriendin op te halen voor haar verjaardag uitetentje.
                                      Nu vond ik dat de auto vrij veel poets strepen had. (gebruik van slechte doeken van vorige eigenaar?)

                                      Mijn doel eigenlijk van het opstarten van dit topic is dat ik een vrij recente autofreak pas geworden ben maar door mijn jonge leeftijd (21) heb ik pas weinig ervaring in het perfectioneren van auto's.
                                      De auto is mineral schwarz van kleur en je ziet er dus alles op. Maar echt alles.

                                      Hier begon het dus, de auto zeep die ik gebruikt had liet een beetje vettigheid na vond ik en de poets strepen/krasjes verpesten het uitzicht van een nieuwe auto.
                                      Ik had eigenlijk het idee voor de auto krasjes te verwijderen met speciaal product en mooi te poetsen en vervolgens te waxen.
                                      Maar zelf heb ik weinig idee welke producten goed zijn voor hiermee te beginnen en een goede werkwijze vermits mijn auto zeep ook zoveel vettigheid na liet.

                                      Ook wou ik aan de remmen het opspuiten voor de roest te verwijderen, aan de garage zeiden ze dat ik hier absoluut niks aan kon doen maar opspuiten verbergt de roest en beschermt toch?

                                      Kortom,
                                      leen me jullie wijsheid!
                                      Weet dat ik misschien veel vraag maar een jonge autofreak moet ook leren

                                      Alvast bedankt!
                                      Groetjes,
                                      Frédérique
                                      Dat roest aan de remmen wat jij beschrijft, daar heb ik me destijds ook zeer aan geërgerd bij mijn 3 reeks. Da's een typische BMW kwaal, en een premium merk onwaardig als het mij vraagt.
                                      Vooral achter de pods van de handrem, vermoed ik dat je bedoelt.
                                      Ik heb daar nog wel wat foto's van mijn oud topic staan, denk ik. (Vind het zelf niet meteen terug ;-) )
                                      Bij mij zijn die toen in de garage wel herdaan geweest met een soort alu kleurige verf. Het was beter, maar de roest kwam na verloop van tijd toch terug door.

                                      Voor de rest ben ik zelf geen detailer, dus weinig inbreng op dat vlak, vrees ik ;-)

                                      foto's upload je hier het best via Tapatalk is mijn ervaring.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Ik denk dat je wat te snel gaat.

                                        Je hebt dus op minder dan 6 uur gepolisht en ge waxt.

                                        Beter eerst eens een halve dag kleien, en dan een volgende dag wassen en polishen.
                                        Neem je tijd om het goed te doen, of werk in stukjes.
                                        Halve dag kleien is nu ook wel weer een beetje heel lang. Tenzij je een auto hebt die compleet onder het boomsap, teer of vliegroest zit. In die gevallen ga je eerst beter aan de slag met een sterke ontvetter (Citrus Power of Oblitarate van Autofinesse), of een ijzerverwijderaar (IronX, IronOut van Autofinesse, of nog tientallen andere merken), alvorens je je PlayDoh uit haalt (doet er mij altijd aan denken).
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                        Comment

                                        Working...
                                        X