Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe deze velg best te reinigen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hoe deze velg best te reinigen?

    We hebben sinds gisteren een nieuwe wagen en ik zou graag de zomervelgen grondig reinigen alvorens we deze op de wagen steken.
    De velgen zijn behoorlijk goed onderhouden op het eerste zicht maar ik zit nog met een vraag.
    Het buitenste gepolierde deel van de velg zal ik makkelijk proper krijgen. Echter is de binnenkant van de velg zeer vuil/zwart/ruw van structuur.

    Is het de bedoeling dat deze proper en glanzend te krijgen is of dit niet het geval? Het lijkt allezins niet gepolijst te zijn?
    In tegenstelling tot mijn velgen van mijn BMW F32 is buitenzijde en binnenzijde hetzelfde, gepolijste, materiaal.

    Ik zat te denken om te buitenzijde te reinigen met een nanolex iron remover, shampoo en indien noodzakelijk een tar remover mocht ik zwarte teerstipjes niet wegkrijgen.
    Daarna een wax erover.
    Er zin ook enkele oxidatie plekjes te zien, deze zijn niet weg te krijgen vermoedelijk?
    In bijlage enkele foto's ter illustratie.

    Bedankt!
    Foto4.jpg
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    iron x of afgeleide is goede keuze, al gaat het er met 1 keer niet afgaan. Dat zal een aantal keren moeten gebeuren. Teerverwijderaar gaat weinig verschil maken. Clay bar zou beter zijn, hoewel in die kleine openingen het niet makkelijk gaat zijn. Iron x hebben ze trouwens ook in gel vorm dat veel langer blijft plakken en dus ook langer zijn werk kan doen. Daarmee heb ik toch al heel vuile velgen volledig proper mee gekregen.

    Voor de alu terug glanzend te krijgen moet ge een metaalpolish nemen, maar zie ook dat die niet te aggressief is. Soms is een wat straffere compound voor lak al meer dan genoeg om het goed te krijgen.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Clay bar heb ik alleszins ook liggen en compound voor lak ook, dus dat komt goed

      Hoe zit het met het gedeelte van de velg achteraan dat nu erg zwart ziet? Qua structuur is dat voelt dat erg ruw aan. Is dat proper te krijgen of blijf ik daar beter af?

      Comment


      • #4
        daar ook iron x gebruiken, verschilllende keren. Waar ge lijmresten van velggewichtjes hebt kunt ge teeroplosser gebruiken.

        zijn die eigenlijk vernist? of blote alu?
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          Ik heb het gevoel dat deze vernist zijn, toch zeker aan de buitenzijde. Kunnen jullie dat niet zien adhv de foto's?

          Zoals ik het nu op heb zou ik de reiniging als volgt doen:
          * Buitenzijde behandelen met nanolex velgenreiniger en iron remover + kleien met clay bar en in de wax zetten

          * Binnenzijde idem meermaals behandelen met velgenreiniger + eventueel autofinesse oblitarate om lijm en teerresten te verwijderen. Daarna eventueel met clay bar behandelen?
          Ik heb een velgenborsteltje om alles makkelijk in te kunnen wrijven.
          Al ben ik momenteel behoorlijk huiverig om met de clay bar aan de binnenzijde te komen, die gaat direct vervuild zijn.. Ik heb dat de nanolex en oblitarate wonderen gaan verrichten.

          Is bovenstaande een beetje een goed stappenplan? Nog enige tips?

          Comment


          • #6
            Ondertussen 3u verder en heel wat inspuitingen met auto finesse oblitarate en nanolex iron cleaner erop gespoten te hebben is het resultaat beter maar ben als autoliefhebber uiteraard nog niet helemaal tevreden. 2/4 velgen zien er behoorlijk goed uit, deze hebben wat oxidatieplekjes maar weinig zwarte teerpunten aan buiten en binnenzijde. 2 andere velgen hebben nog steeds last van de zwarte punten aan buiten en binnenzijde. Je kan ook zien dat bij alle 4 de velgen de binnenzijde toch wel aangetast is door iets? Pekel? Agressieve producten? De structuur aan de binnenzijde voelt ook heel erg ruw en korrelig aan.
            X aantal pogingen verder met oblitarate geven op het eerste zicht weinig verandering meer en ben dan ook gestopt. Ook de zwarte puntjes aan de buitenzijde lijken eerder ingebakken dan ik deze er nog verder uit krijg met oblitarate. Voor de leek zullen het zeker mooi velgen zijn, ze blinken behoorlijk goed.

            Laat ik het zo en polijst (zeer lichtjes) en wax ik de buitenzijde of kan ik toch nog pogingen doen om het resultaat te optimaliseren? Ik heb niet het gevoel dat ik met klei aan die binnenkant wil gaan frotten?

            We hebben trouwens het idee om de velgen zomer en winter te laten liggen met all season banden. Is dit aan te raden of moeten deze echt wel behandeld worden?​
            Bijgevoegde Bestanden

            Comment


            • #7
              binnenzijde ziet er inderdaad behoorlijk aangetast uit. Zijn het putjes dan is het oxidatie die is ingefreten. Ligt het er op dan is het vervuiling. Kleurt de iron remover nog steeds paars? Zo ja, dan zit er nog steeds remstof op.
              Je kan eens een klein stukje proberen met de compound aan de binnenzijde en zien of dat enige verbetering geeft.
              Moeilijk om raad te.geven als je de velg niet zelf in je handen hebt. Van welke regio ben je trouwens?
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                precies de indruk'dat de binnenkant vh velgbed blote alu is. En daar heeft zout vrij spel op natuurlijk. Als dat is, zou ik zelfs heel fijne staalwol durven gebruiken en daarna opblinken met polish. Men gebruikt ook vaak een prop alu folie.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door mysticwizard Bekijk Berichten
                  Ondertussen 3u verder en heel wat inspuitingen met auto finesse oblitarate en nanolex iron cleaner erop gespoten te hebben is het resultaat beter maar ben als autoliefhebber uiteraard nog niet helemaal tevreden. 2/4 velgen zien er behoorlijk goed uit, deze hebben wat oxidatieplekjes maar weinig zwarte teerpunten aan buiten en binnenzijde. 2 andere velgen hebben nog steeds last van de zwarte punten aan buiten en binnenzijde. Je kan ook zien dat bij alle 4 de velgen de binnenzijde toch wel aangetast is door iets? Pekel? Agressieve producten? De structuur aan de binnenzijde voelt ook heel erg ruw en korrelig aan.
                  X aantal pogingen verder met oblitarate geven op het eerste zicht weinig verandering meer en ben dan ook gestopt. Ook de zwarte puntjes aan de buitenzijde lijken eerder ingebakken dan ik deze er nog verder uit krijg met oblitarate. Voor de leek zullen het zeker mooi velgen zijn, ze blinken behoorlijk goed.

                  Laat ik het zo en polijst (zeer lichtjes) en wax ik de buitenzijde of kan ik toch nog pogingen doen om het resultaat te optimaliseren? Ik heb niet het gevoel dat ik met klei aan die binnenkant wil gaan frotten?

                  We hebben trouwens het idee om de velgen zomer en winter te laten liggen met all season banden. Is dit aan te raden of moeten deze echt wel behandeld worden?​
                  Het poetsresultaat vind ik al top aan de buitenkant, maar die borduurschade zou mij 10 keer meer ergeren dan een paar zwarte puntjes nog.
                  Ik hoorde toevallig in de week iemand die wd40 gebruikte in combinatie met zeer fijn schuurpapier om zijn gepolishte velgen te doen...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    binnenzijde ziet er inderdaad behoorlijk aangetast uit. Zijn het putjes dan is het oxidatie die is ingefreten. Ligt het er op dan is het vervuiling. Kleurt de iron remover nog steeds paars? Zo ja, dan zit er nog steeds remstof op.
                    Je kan eens een klein stukje proberen met de compound aan de binnenzijde en zien of dat enige verbetering geeft.
                    Moeilijk om raad te.geven als je de velg niet zelf in je handen hebt. Van welke regio ben je trouwens?

                    Ik ben van Maldegem, Oost-Vlaanderen. Gebruiken van iron out heeft eigenlijk geen enkel effect meer, nergens kleurt het nog paars. Vrijdag gaan we langs bij een velgen hersteller waarbij we ze alle 4 zullen laten chemisch reinigen en poedercoaten met een glazende finish lichtgrijs. Zal wel iets kosten maar op die manier zijn ze terug tiptop en kunnen ze er weer tegenaan voor zomer/winter. Vanaf dan wekelijks goed onderhouden/waxen en blijven ze er hopelijk ook goed uitzien. in juli zal ik de rest van de wagen detailen en staat ie er hopelijk terug piekfijn bij ?

                    Comment

                    Working...
                    X