Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Groupbuy: Flex XC3401 VRG

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Hoezo, in 't topic over "alternatieven" had ik toch die Flex al aangehaald, en toen vond je 'm niet goed?

Sven van Meguiar's gebruikt ook zo'n schuurmachine, die Tom Claessens ook. Ik zeg niet dat zij de referentie zijn, maar 't zijn toch mannen die er ook wat van kennen.

'k Twijfel echt nog, hoor, om zo'n Flex te kopen. Alleen vind ik 't een beetje duur.

Bovendien snap ik niet waarom zo'n schuurmachine géén goed detailing toestel zou zijn. Een PC of die Flex zijn gewoon dezelfde toestellen, niet ontworpen om te detailen maar eerst en vooral een excentrische schuurmachine. De Flex heeft 8 mm slagkracht, de AEG b.v. 7 mm, net zoals de Porter Cable.

Als je de juiste pads kan vinden (en ik vermoed dat dat mogelijk moet zijn), kan dat toch geen verschil opleveren, of snap ik iets niet?
    De DA flex zal goed zijn !

Ik had het over de flex rotary die ik geen goed toestel vond.

En nogmaals, de PC heeft een 24mm slagkracht
    De flex heeft 8mm maar heeft nog een extra roterende werking ook die de PC niet heeft. Daardoor kan hij ook de correctie van de PC breiken.

Het hangt er allemaal vanaf wat je wil bereiken. Wil je echt gaan detailen en corrigeren of wil je gewoon af en toe je eigen wagen eens een beurtje geven zonder de perfectie te eisen.

Als je het goed wil doen moet je een goed toestel aankopen naar mijn mening.

Het probleem met de goedkopere is dat ze nooit ge polishes volledig kunnen "gebruiken". Een polish is gemaakt om een bepaalde cyclus te doorlopen. Eerst voldoende vochtig om een goeide spreiding toe te laten. Daarna gaat hij voor een bepaalde periode zorgen voor de correctie door te schuren (het is deze stap die essentieel is voor de correctie). Na deze periode is de polish uitgedroogd, hier moet je dus stoppen met polishes of je krijgt geen zuiver resultaat.
    Het probleem zit hem er nu in dat je nooit echt gebruik kan maken van de correctie periode met de eenvoudigere toestellen omdat die de kracht niet hebben de polish tot dit punt te brengen ! Je zal dus weinig correctie kunnen uitvoeren.

De PC slaagt er wel in de polish mooi in te werken. En de rotary is nog het beste want die produceert nog warmte ook die het process versnellen. Voor de onervaren bediener is dat natuurlijk moeilijk want je moet sneller zijn met de polish te "lezen" (zien in welke stap hij zich bevind)

Hopelijk is het nu iets duidelijk (voor zij die mijn uitleg min of meer hebben kunnen volgen )

Comment

Passen die van Meguiar's, of zijn er andere, die minder duur zijn? Die die jij bij Bert bestelde (en waar je nog op wacht), zijn die vergelijkbaar van kwaliteit met die van Meguiar's?
      Ik kan 2 soorten pads leveren, die van Meguiars en die van LakeCounty.

LakeCounty is iets goedkoper. Het hangt van persoonlijk voorkeur welke je beter vindt. Ik heb eerst een hele tijd met de LakeCounty's gewerkt op de pc en was er heel tevreden van. Nu op de rotary werk ik met meguiars ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
        En nogmaals, de PC heeft een 24mm slagkracht
        Daar vergis je je. Jij baseert je op de metingen-met-natte-vinger van één of ander forumlid, iets dat m.i. niet "bewezen" is.
        Wat wél als bewijs kan gelden : de specs op de site van PorterCable zélf (vraagbaak) spreken over 8mm (Sven van Meguiar"s zei 7mm, dus give or take a mm).

Check het "alternatieven"-topic, om alles nog eens na te lezen daarover.

Trouwens, geen enkele excentrisch roterende machine heeft een slagkracht van meer dan 10mm. Tenzij de superdure, superzware, professionele machines (van meer dan 500 EUR), en dan is dat nog maar 1,2 cm maximaal. Die dingen trillen zodanig hard, dat je toestel zeer zwaar moet zijn om die trillingen nog een beetje verdraagbaar te maken. En dan zou die lichte goedkope PorterCable 24mm hebben?

Let's stay realistic. Laat ons zeggen dat de PC en de Flex en de AEG eenzelfde slagkracht hebben, zijnde 7 à 8 mm. De andere excentrische schuurmachines zitten rond de 5mm.

De flex heeft 8mm maar heeft nog een extra roterende werking ook die de PC niet heeft. Daardoor kan hij ook de correctie van de PC breiken.
        De Flex en de PC hebben dezelfde slagkracht. En ze maken dezelfde beweging : excentrisch roterend, en de Flex heeft geen gedwongen rotatie (dacht ik). Er zijn eigenlijk maar 3 bewegeingen : planetair (= zelfs als excentrisch maar iets beter, iets krachtiger, omdat de grootste kracht tijdens de uitslaande beweging voorkomt en niet naar binnen), excentrisch, en roterend. Sommige machines combineren excentrisch en roterend, maar 'k dacht niet dat de Flex een gedwongen roratiebeweging maakte (of indien wel, dat dat uitschakelbaar is).

Het probleem met de goedkopere is dat ze nooit ge polishes volledig kunnen "gebruiken". Een polish is gemaakt om een bepaalde cyclus te doorlopen. Eerst voldoende vochtig om een goeide spreiding toe te laten. Daarna gaat hij voor een bepaalde periode zorgen voor de correctie door te schuren (het is deze stap die essentieel is voor de correctie). Na deze periode is de polish uitgedroogd, hier moet je dus stoppen met polishes of je krijgt geen zuiver resultaat.
        Het probleem zit hem er nu in dat je nooit echt gebruik kan maken van de correctie periode met de eenvoudigere toestellen omdat die de kracht niet hebben de polish tot dit punt te brengen ! Je zal dus weinig correctie kunnen uitvoeren.
        Hoezo gebruikt Sven van Meguiar's dan zelf een gewoon excentrisch toestel? Ik heb 'm die polish zien doen en dat toestel (ben effe kwijt hetwelke, 't was iets dat vergelijkbaar was met de AEG in ieder geval) deed dat perfect.

De PC slaagt er wel in de polish mooi in te werken. En de rotary is nog het beste want die produceert nog warmte ook die het process versnellen. Voor de onervaren bediener is dat natuurlijk moeilijk want je moet sneller zijn met de polish te "lezen" (zien in welke stap hij zich bevind)
        'k Ga dan ook nog dit jaar (of misschien in de lente 200 de professionele cursus van Meguiar's volgen, om het te zien.

Hopelijk is het nu iets duidelijk (voor zij die mijn uitleg min of meer hebben kunnen volgen )
        Volgen zeker, maar ik betwijfel de correctheid van sommige van je stellingen (o.a. de slagkracht van de PC, die jij zwaar overschat).

Comment

Ik weet trouwens al waardoor dat forumlid durft te beweren dat de PC een slagkracht heeft van 24mm.

Ik heb mijn Waxmaster ook 'es gemeten. Volgens de technische gegevens heeft 'ie een slagkracht van 5mm. Als ik 'm aanzet en meet (met een latje!) de "zichtbare uitslag" aan de rand van de mousse die erop zit, dan meet ik 16 à 18 mm.

Blijkbaar heeft die persoon daar toen die maat als "slagkracht" geïnterpreteerd, verkeerdelijk uiteraard. De slagkracht is de uitslag naar één kant, niet naar beide kanten tegelijk. Plus bovendien heb je 't uitdeinen van 't materiaal waaraan je meet, nog versterkt door speling in de machine of op de backing plate.

'k Vond 't zowiezo al raar dat PorterCable zélf over 7 à 8 mm spreekt, en dat er dan mensen zijn die komen aandraven met 24 mm, een slagkracht die dus een totale uitslag (gemeten aan de rand van de pad) zou betekenen van een dikke 5 tot een kleine 6 cm. M'n gezond verstand zegt me dat zoiets in een toestel van 3 kg het ding onhandelbaar zou maken.

Ga maar nameten, wax-it !

Comment

Ik weet trouwens al waardoor dat forumlid durft te beweren dat de PC een slagkracht heeft van 24mm.

Ik heb mijn Waxmaster ook 'es gemeten. Volgens de technische gegevens heeft 'ie een slagkracht van 5mm. Als ik 'm aanzet en meet (met een latje!) de "zichtbare uitslag" aan de rand van de mousse die erop zit, dan meet ik 16 à 18 mm.

Blijkbaar heeft die persoon daar toen die maat als "slagkracht" geïnterpreteerd, verkeerdelijk uiteraard. De slagkracht is de uitslag naar één kant, niet naar beide kanten tegelijk. Plus bovendien heb je 't uitdeinen van 't materiaal waaraan je meet, nog versterkt door speling in de machine of op de backing plate.

'k Vond 't zowiezo al raar dat PorterCable zélf over 7 à 8 mm spreekt, en dat er dan mensen zijn die komen aandraven met 24 mm, een slagkracht die dus een totale uitslag (gemeten aan de rand van de pad) zou betekenen van een dikke 5 tot een kleine 6 cm. M'n gezond verstand zegt me dat zoiets in een toestel van 3 kg het ding onhandelbaar zou maken.

Ga maar nameten, wax-it !
            Ik zal het zelf een met een latje gaan meten op het toestel zelf vanavond
            Dan zijn we voor een en voor altijd zeker.

Het enige waaruit ik spreek is ervaring ,en ik heb al aardig wat van die goedkopere toestellen onder mijn handen gehad, en geloof met het verschil met een PC is enorm ! Het zal niet enkel de slagkracht zijn die verschilt maar ook andere zaken welke ik dan wel eens zal opzoeken.

Het hangt er ook vanaf welke polishes je gebruikt. Zo zal een lichte polish weldegelijk goed afgebroken worden en effect hebben. Maar op bvb een BMW heb je een erg harde lak en dan moet je met een PC echt al moeite gaan doen met een zware polish of compound om een goed resultaat te krijgen.
            Als ik dan zie dat je met de goedkopere toestellen nog maar net een gewone polish kan afbreken dan zou ik graag eens het resultaat zien van zo een machine op een harde lak.

Geloof me, dat is dan gewoon weggegooid geld als je correctie moet gaan uitvoeren

En ik ben niet de enige hé: als je ziet dat over de hele wereld duizenden detailers zijn die allemaal zoeken naar een goed toestel. 99% van hen gebruik op het einde van de rit een PC ! Daar is dus echt wel een reden voor hoor !

Comment

Ik heb nooit gezegd dat de PC slecht is, hè, wel integendeel. Wereldwijd duizenden tevreden gebruikers, dat met inderdaad wat zeggen.

Alleen, 'k heb 't een beetje ambetant met verkeerde feiten. B.v. van die slagkracht.

Dat je zwaardere machines nodig hebt om zware correcties door te voeren, dat begrijp ik maar al te goed! Maar geef eerlijk toe : voor die zaken gebruik jij ook jouw rotary, en niet meer de PC. 'Ie kan het misschien nog wel net, net zoals die Flex, maar daarvoor is 'n rotary véél beter.

Alleen niet zo makkelijk te gebruiken, en 'k ga me daar zeker ook niet aan wagen. Volgend jaar bij Meguiar's eerst 'es gaan kijken naar die 5-stappen cursus.

Comment

Ik zal het zelf een met een latje gaan meten op het toestel zelf vanavond
                Dan zijn we voor een en voor altijd zeker.
                Deal! Als je aan 5 à 6 cm zichtbare uitslag komt, dan is de slagkracht inderdaad iets van een 2,5 cm. Als je aan ca. 2,5 cm zichtbare uitslag komt, wat ik vermoed, dan is de slagkracht een 7 à 10 mm maximaal. En dat strookt met wat PorterCable zélf zegt.

Ik kan er trouwens met m'n verstand niet bij dat de gegevens van een constructeur niet worden geloofd. Iemand zou hier op 't forum 'es moeten komen zeggen dat z'n 1.9 TDI standaard 230 à 240 pk levert, zo af fabriek, in plaats van 115 ... we lachen 'm vierkant uit.

Ofwel is jouw PorterCable zéér zwaar getuned.

Comment

Deal! Als je aan 5 à 6 cm zichtbare uitslag komt, dan is de slagkracht inderdaad iets van een 2,5 cm. Als je aan ca. 2,5 cm zichtbare uitslag komt, wat ik vermoed, dan is de slagkracht een 7 à 10 mm maximaal. En dat strookt met wat PorterCable zélf zegt.

Ik kan er trouwens met m'n verstand niet bij dat de gegevens van een constructeur niet worden geloofd. Iemand zou hier op 't forum 'es moeten komen zeggen dat z'n 1.9 TDI standaard 230 à 240 pk levert, zo af fabriek, in plaats van 115 ... we lachen 'm vierkant uit.

Ofwel is jouw PorterCable zéér zwaar getuned.
                  Deal, zal een foto nemen ook => harde bewijzen

Ik haalde die cijfers dus niet van een forum, maar van David van autopia die een van de grootste verdelers is van de toestellen en nu ook zijn eigen UDM onwikkeld heeft

Comment

We kunnen nog lang blijven zagen over die schitterde PC maar de kans dat we hem ooit in onze handen gaan hebben is klein. Of we moeten wachten tot (zoals Sven zie) ze hem volgend jaar naar Europa halen maar dan kost hij gegarandeerd 250€-300€, als het niet meer is...

De Flex vind ik te duur. Ik kan het er gewoon niet aan geven mede omdat ik ook niet ben van plan ben te gaan detailen op proffesionele wijze.
                    Ik denk dat ik ook eens ga zien voor zo'n AEG of Bosch toestel. Misschien niet het beste maar met wat geduld en de juiste pads/producten moet er toch een mooi resultaat mee te bekomen zijn lijkt me.

Ik vraag me eigenlijk af waarom de slagkracht van zo'n PC zoveel groter zou zijn dan die van bvb het AEG toestel. De PC is 500w, de AEG 460W. Beide een uitslag van 7mm (voor zover we weten) en ze maken dezelfde beweging (excentrisch)...
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                      Ik vraag me eigenlijk af waarom de slagkracht van zo'n PC zoveel groter zou zijn dan die van bvb het AEG toestel. De PC is 500w, de AEG 460W. Beide een uitslag van 7mm (voor zover we weten) en ze maken dezelfde beweging (excentrisch)...
                      Zo IS het ook, alleen gelooft Bert het niet. Tenzij PorterCable zélf, en b.v. ook Sven van Meguiar's, niet weten waarover ze spreken.

Maar je hebt gelijk, een PC koop ik me ook niet. Nu alleszins nog niet, misschien als de Europese versie er komt, maar 't zal ook afhangen van de prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        We kunnen nog lang blijven zagen over die schitterde PC maar de kans dat we hem ooit in onze handen gaan hebben is klein. Of we moeten wachten tot (zoals Sven zie) ze hem volgend jaar naar Europa halen maar dan kost hij gegarandeerd 250€-300€, als het niet meer is...

De Flex vind ik te duur. Ik kan het er gewoon niet aan geven mede omdat ik ook niet ben van plan ben te gaan detailen op proffesionele wijze.
                        Ik denk dat ik ook eens ga zien voor zo'n AEG of Bosch toestel. Misschien niet het beste maar met wat geduld en de juiste pads/producten moet er toch een mooi resultaat mee te bekomen zijn lijkt me.

Waarom wachten op de europese PC wanneer je deze binnekort zou kunnen krijgen !

http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=23047

Als wat David vertelt waar is dit een verbeterde PC

Comment

Ook waar!

Maar, 't is van een niet-gekend merk, hoe gaat dat gaan inzake degelijkheid, service na verkoop, e.d.?

Op dat vlak heb ik dan nog altijd meer vertrouwen in 'n degelijk gekend werktuigenmerk.

Maar inderdaad, waarom wachten op de 220V-PC als dit er dra aankomt? ... Iemand die nog een Flex wil?

Comment

We zullen dan maar even wachten zeker...
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Maar inderdaad, waarom wachten op de 220V-PC als dit er dra aankomt? ... Iemand die nog een Flex wil?
                              Ik ben sowieso bereid te investeren in een degelijk toestel, dus €250, €300 of €350 kan er voor mij vanaf, aangezien ik naar de toekomst toe hiermee verder zou willen gaan als de mogelijkheid zich daartoe leent. Zaak is dus dat ik enigzins op "hete kolen" zit om zsm een fatsoenlijk toestel in handen te hebben, want leren doe je enkel door ermee te werken. Ik ben ook van mening dat kwaliteit nagenoeg altijd zijn prijs heeft en dat je daar dus voor moet betalen. Daarom dat ik nu ook niet als een weerlicht naar de winkel spurt om mij een AEG te kopen en achteraf te merken dat het toch niet toereikend is, da's mezelf dubbel op kosten jagen.

Dus, mij maakt het niet echt veel uit hoe dat toestel noemt, maar het moet goed zijn en mogelijkheden bieden.

Comment

Ik ben persoonlijk ook wel bereid om 300 EUR te geven, maar ik vermoéd dat ik met 'n goedkoper toestel eigenlijk even goed gediend ben, voor 2 tot 4 keer per jaar te gebruiken.

Ik twijfel gewoon keihard, da's 't probleem.

Comment

Ik ben persoonlijk ook wel bereid om 300 EUR te geven, maar ik vermoéd dat ik met 'n goedkoper toestel eigenlijk even goed gediend ben, voor 2 tot 4 keer per jaar te gebruiken.

Ik ben natuurlijk ook maar een leek op het vlak van machinaal werken (éénmaal met de pc en eens met die Bosch van freud) maar naar mijn gevoel zou jij beter zitten met een goedkopere als bvb die bosch die je aanhaalt.

Het zal natuurlijk niet het resultaat geven als een rotary maar naar mijn gevoel geeft die met de juiste pads en polishes het resultaat wat jij verlangt. Al kan het wel iets langer duren voor je dat bereikt, mede door de lagere slag en zo...

Comment

Ik heb geduld.

Soms.

Comment

Ik heb geduld.

Soms.

Of hoe je 't ook kunt bekijken: binnenkort heb je uw nieuwe wagen, als alles goed gaat zou die geen krassen mogen hebben, dus heb je geen zwaar materiaal nodig om ze te verwijderen

Het blijft natuurlijk uw keuze maar als je de kost niet wil maken moet je 't niet doen ook niet

Comment

ik heb een goedkoper toestel. misschien kom ik 't morgen tegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                                          Of hoe je 't ook kunt bekijken: binnenkort heb je uw nieuwe wagen, als alles goed gaat zou die geen krassen mogen hebben, dus heb je geen zwaar materiaal nodig om ze te verwijderen

Het blijft natuurlijk uw keuze maar als je de kost niet wil maken moet je 't niet doen ook niet
                                          Helemaal akkoord met simoni. Als je enkel je nieuwe wagen wil gaan onderhouden kan ik idd instemmen met een goedkoper alternatief polisher

Wat ik wel iedereen zou aanraden is te vragen aan de garage uw wagen niet op te kuisen. Enkel de beschermfolie te verwijderen en te checken op krassen.

Je kan je niet inbeelden hoe de meeste (zelf top garages) je wagen aanpaken ! Dan staat hij al vol swirls en krassen bij levering

Comment

Working...
                                          X