Mededeling

Collapse
No announcement yet.

steenslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • steenslag

    Ik vind dat mijne auto tamelijk veel last heeft van steenslag. De auto is een BMW E90 en is 1 1/2 oud en 15000 km op de teller. Er is steenslag op de voorbumper, de motorkap en zelfs op de spiegels zijn er een paar putjes van steeninslag. De firmawagen is een Audi A4 en heeft 130.000 km gereden en daarbij tamelijk veel autostrade kms en ik vind dat deze beter tegen steeninslag kan.

    Kan het zijn dat de lakkwaliteit van Audi beter is dan deze van BMW of heb ik met de BMW gewoon met pech dan met de Audi? Zijn er hier nog E90 bezitters die hetzelfde voor hebben ?

    Kan je dit zelf repareren en/of kan je je wagen hier tegen beschermen ?

  • #2
    Kijk hier eens

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ovi Bekijk Berichten
      Ik vind dat mijne auto tamelijk veel last heeft van steenslag. De auto is een BMW E90 en is 1 1/2 oud en 15000 km op de teller. Er is steenslag op de voorbumper, de motorkap en zelfs op de spiegels zijn er een paar putjes van steeninslag. De firmawagen is een Audi A4 en heeft 130.000 km gereden en daarbij tamelijk veel autostrade kms en ik vind dat deze beter tegen steeninslag kan.


      Kan het zijn dat de lakkwaliteit van Audi beter is dan deze van BMW of heb ik met de BMW gewoon met pech dan met de Audi? Zijn er hier nog E90 bezitters die hetzelfde voor hebben ?


      Kan je dit zelf repareren en/of kan je je wagen hier tegen beschermen ?
      Je kan dit met een lakstiftje lichtjes bijwerken maar is afhankelijk van de hoeveelheid steenslag. En deze methode zal nooit een heel mooi resultaat geven. Als het echt veel en toch wel ernstige steenslag is, is herspuiten de enige oplossing.

      Er bestaat een folie die men op de bumpers en voor een stuk op de motorkap kleeft maar hierover bestaan verschillende meningen.

      Comment


      • #4
        Heb de indruk dat bmw daar veel last van heeft in het algemeen, als ik kijk bij ons thuis (E46, Z3 vroeger, Z4 en E36 (vroeger) dan hebben die allemaal last van steenslag aan de motorkap terwijl mensen met Audi (A6, A4 en TT) daar niet over klagen.
        1976 Porsche 924 (verkocht)
        2006 BMW Z4 2.2 (verkocht)
        2011 Volvo V60 T6 AWD
        2004 Mercedes Vito 115 CDI lichte vracht (werkbeest)

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
          Je kan dit met een lakstiftje lichtjes bijwerken maar is afhankelijk van de hoeveelheid steenslag.
          Lakstiften op metalic lakken zijn zowiezo gedoemd om te mislukken. De alu flakes in de verf zullen nooit mooi "gericht" zijn en het licht dus anders reflecteren dan de flakes in de omgeving.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door De Fille Bekijk Berichten
            Lakstiften op metalic lakken zijn zowiezo gedoemd om te mislukken. De alu flakes in de verf zullen nooit mooi "gericht" zijn en het licht dus anders reflecteren dan de flakes in de omgeving.
            Lakstiften zijn sowieso gedoemd. Het kan enkel nuttig zijn bij hier en daar een enkel klein stipje wegwerken.

            Comment


            • #7
              Wat is dan wel een goede oplossing?
              Powered by Detroit Diesel.

              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

              Comment


              • #8
                Als het er niet teveel zijn is het wel mogelijk om ze vrij mooie weg te werken.
                Weg werken is misschien niet het juiste woord, maar het zal véél minder opvallen dan voorheen !

                Je moet gewoon goed weten hoe. Ik ga het binnekort even doen op mijn wagen en zal foto's nemen
                Het houd wel in dat je kan nat schuren. Dat is de enige mannier om het resultaat mooi te krijgen IMHO.

                PS: Bij de Swissvax behandelingen zit dat er standaard bij nu (wegwerken van steenslag)
                Niet ieder puntjes zal weg zijn, maar de opvallende worden weggewerkt zodat het niet meer opvalt

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                  Als het er niet teveel zijn is het wel mogelijk om ze vrij mooie weg te werken.
                  Weg werken is misschien niet het juiste woord, maar het zal véél minder opvallen dan voorheen !

                  Je moet gewoon goed weten hoe. Ik ga het binnekort even doen op mijn wagen en zal foto's nemen
                  Het houd wel in dat je kan nat schuren. Dat is de enige mannier om het resultaat mooi te krijgen IMHO.

                  PS: Bij de Swissvax behandelingen zit dat er standaard bij nu (wegwerken van steenslag)
                  Niet ieder puntjes zal weg zijn, maar de opvallende worden weggewerkt zodat het niet meer opvalt
                  Ga je eerst bijschilderen en dan opschuren of gewoon wetsanding doen?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door whispy Bekijk Berichten
                    Ga je eerst bijschilderen en dan opschuren of gewoon wetsanding doen?
                    Eerst maken dat je oppervlak perfect schoon is. Desnoods met een mini veiltje nog wat uitveilen dat je zeker bent van een goeie hechting.
                    Dan komt er een ontvetter over.
                    Dan een druppeltje verf (gaan halen bij de dealer)
                    Laten uitharden (een uur of 4 - 5 moet voldoende zijn)
                    Afschuren
                    Polieren

                    Er zijn nog een berg extra's die gebeuren maar deze vallen spijtig genoeg onder de noemer "trade secrets van Swissvax"

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                      ...IMHO.

                      PS: Bij de Swissvax behandelingen zit dat er standaard bij nu (wegwerken van steenslag)
                      Niet ieder puntjes zal weg zijn, maar de opvallende worden weggewerkt zodat het niet meer opvalt
                      Wat betekent IMHO?

                      Die foto's, dat wordt de moeite. Op mijn wagen zijn er 2 putjes tot op het ijzer. Ik denk niet dat het steenslag kan zijn want het ene is op het dak en het andere op de flank. Maar voorlopig blijf ik er nogaf. Opvallen doet het helemaal niet en de wagen is tot verzinkt. Hiervoor kies ik de oplossing van het minste kwaad; met beide handen tegelijk afblijven.
                      Powered by Detroit Diesel.

                      Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                      Comment


                      • #12
                        Mijn BMW heeft daar ook ferm last van.
                        En ik heb geen idee hoe het komt

                        Comment


                        • #13
                          Ik denk dat lak, lak is en niet veel uitmaakt. Audi heeft dan ook vooraan meer grille dan lak hé

                          Maar als ze eens al de vrachtwagens die geen zeil monteren op hun aanhanger eens hard aanpakken/beboeten! Want als je achter zo ne vrachtwagen rijdt, dan hoor je wel het geruis, steentjes, zand,...

                          Comment


                          • #14
                            Hoe harder de lak hoe meer kans op steenslag. Maar hoe minser snel swirls gevormd worden.
                            Omgekeerd, hoe zachter de lak, hoe minder kans op steenslag en hoe rapper swirls gevormd worden.
                            De zachtere lak geeft in zekere zin mee en vangt de schok op van de steenslag.
                            De hardere lak van BMW en Mercedes gedraagt zich meer zoal email. Bij een slag breekt het en een stukje vliegt weg.
                            Kijk bij gelegenheid eens naar Japanse wagens. Ze zitten vol swirls maar hebben heel weinig steenslag.
                            Je moet er mee leren leven en als er teveel steenslag is, is herspuiten de enige mogelijkheid.

                            Comment


                            • #15
                              Hangt soms ook af van de wagen voor je... heb zo ooit eens achter een M3 gehangen en resultaat is dus 4 verschillende plaatsen in mijn voorruit waar er stukje uit is.

                              De Corsa heeft ook veel last van steenslag (wat hard opvalt omdat de wagen zelf donkergroen is en de onderlaag wit) - is het niet zo dat de meeste Duitse wagens een harde lak hebben?

                              Comment


                              • #16
                                Mijn Micra heeft ook al ZEER veel last van steenslag, ik vind het eigenlijk schandalig op een auto van bijna 2 jaar oud

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door chutney Bekijk Berichten
                                  Hoe harder de lak hoe meer kans op steenslag. Maar hoe minser snel swirls gevormd worden. Omgekeerd, hoe zachter de lak, hoe minder kans op steenslag en hoe rapper swirls gevormd worden. De zachtere lak geeft in zekere zin mee en vangt de schok op van de steenslag.
                                  Hmm, volgens mij is dit niet 100% waar. Straks eens mijn thesis bovenhalen (die over nieuwe autolakken ging ontwikkeld door DuPont) en even wat definities bovenhalen van fysische eigenschappen van een lak

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niet zoveel bumperkleven hé... dat helpt ook !
                                    Life's too short. Not to. Live it.
                                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als gemerkt dat een duitser nooit links achter je gaat hangen als hij voorbij wil ! ?

                                      Altijd rechts achter waar er veel minder vuil en steentjes op de straat liggen die kunnen opgeworpen worden !
                                      Zeker aan autobahn snelheden kan dat nogal uitmaken

                                      Comment


                                      • #20
                                        Om in herhaling te vallen: wat betekent IMHO?
                                        Powered by Detroit Diesel.

                                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X