Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] – Wax-it – BMW X3 2.0d

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• [Full Detail] – Wax-it – BMW X3 2.0d

Deze X3 is iets meer dan 3 jaar oud en werd regelmatig door de carwash gestuurd. Het feit dat het een grootte (en vooral hoge) wagen is, in combinatie met een gebrek aan een degelijke wasplaats thuis, maakt het voor de eigenaar moeilijk om de wagen steeds met de hand te wassen.
    Het resultaat is echter wel te zien. Vanop een afstand en uit de zon leek het nog goed mee te vallen, maar onder kunstlicht kwam de ware aard snel te voorschijn.

De horizontale pannelen waren erg vervuild en hadden zelf 2 kleibeurten nodig om volledig zuiver te krijgen. De verticale pannelen aan beide zijden van de wagen vielen dan wel weer goed mee op dat vlak. De zijschorten van de X3 die ver naar buiten komen verhinderen namelijk dat er veel vuil van de voorwielen opspat en op de lak terechtkomt.

Dus 2 wasbeurten en 2 kleibeurten later werd de wagen gedroogd en onderworpen aan een lakinspectie. De resultaten waren bevredigend. De lak was nog overal orinigeel en met de lakdikte zat het ook nog goed.

Ik heb als voorbeeld van de corretcie het rechterpanneel achteraan genomen aangezien zich hier ook grote krassen bevonden. Als ik deze sectie goed kreeg was ik er zeker van de rest ook goed zou komen.

Halverwege de correctie begaf mijn rotary het toch wel zeker, dus heb ik nog een uurtje verloren door die eerst trachten te herstellen en daarna naar Oudenaarde te rijden om een nieuwe te gaan ophalen.

Eens ik de nieuwe rotary in de hand had, Makita 9227CB deze keer, kon ik, na mij wat te hebben ingewerkt met deze nieuwe machine, verder met de correctie. Op hier en daar wat diepere krassen en vogelpoep vlekken na viel dit goed mee.
    Daarna afgewerkt met een fijne polish op een finishing pad.

Afwerking voor deze detail werd met het zaino systeem uitgevoerd. Zaino werd mij toegestuurd om te proberen, en als ik de reviews mag geloven zag het er veelbelovend uit. Eerst een laagje Z5 voorbereid met het ZFX systeem gevolgd door 2 laagjes Z8. Final wipedown was me Z6 quick detailer.

Ziano lijkt mij een heel goed systeem, de afwerking was er in ieder geval. Enige nadeel is het iets of wat complexe gedoe met aanbrengen en voorbereiden. Ook de geur is niet zo aangenaam. Als zaino echter de beloofde beschermtijd kan waarmaken is er geloof ik wel een markt voor. Maar voor zij die graag detailen zou ik toch nog steeds carnauba waxen aanraden.
    Bovendien is Zaino ook vrij duur ... zeker als je je het hele systeem wil aanschaffen. Ik evalueer nog verder, als ik tevreden ben over de performantie komt het hoogstwaarschijnlijk in de webshop.

Wassen
    Sheepskin washmitt / Microfiber Washmitt
    Dodo Juice Born to be Mild
    Poorboys Waffle Weave towel
    Poorboys Spray & Gloss

Velgen / Banden
    EZ Detail brush
    Swissvax wheel brush
    Blackfire wheel gel
    Tardis
    Blackfire Tyre Gel
    Jeffs Werkstatt Prime Strong
    Poorboys Wheel sealant
    Poorboys Work Towels

Kleien
    Poorboys Spray & Wipe
    Poorboys Clay

Polishen
    Blackfire Compound op rotary
    LCC Powerpad pad 6,5" en 4"
    Blackfire Finishing Polish op rotary
    3M Finishing pad
    Poorboys Thick & Plush towels

Bescherming
    Zaino Z5 met ZFX
    Zaino Z8
    Poorboys Deluxe Mega towels

Kunststof
    303 Aerospace protectant
    Poorboys Work Towels
    Microfiber applicator

Interieur
    Leather Brush
    Gliptone liquid leather kit
    Blackfire Interior Cleaner
    Blackfire Interior Protectant
    Poorboys Work Towel
    Microfiber applicator pads

Glas
    Stoner Invisible glass
    Poorboys Work Towel

Uitlaat
    P21S Polishing Soap
    Blackfire Fine Cut Metal Polish

Total Work Time:
    14 uur

Klaar voor de wasbeurt.
    Van ver lijkt alles nog vrij goed mee te vallen. En met het vuil op de wagen vielen de krassen zo erg niet op.

Comment

Velgen, wielkassen en uitlaat waren toch wel aan een opfrisbeurt toe

Vooral de wiekassen vind ik in dit geval belangrijk. Een SUV staat hoog op zijn poten, en als de wielkassen dan onder de modder hangen valt dit heel hard op. Zeker als de wagen net gewassen is en de wielkassen overgeslaan worden vind ik dit geen zicht. Het trekt alle aandacht !

De wielkassen werken ingespoten met APC en met een borstel van het vuil ontdaar. Daarna werd met de gele zijde van een shmitt nogmaal het resterende vuil afgewassen.

Velgen vielen nog vrij goed mee, blackfire Wheel gel kon ze 90% proper krijgen. Dit gevolgd met teerverwijderaar om het meeste teer al te verwijderen voor over te gaan tot het kleien. Daarna werden ze gecleaned met Jeffs Prime en gesealed met wheel sealant.

Uttlaat werd gewassen met P21S polishing soap en extra opgeblonken met blackfire fine metal polish.

Comment

Dit is dus het bewuste panneel met de diepe krassen.
        Dit zijn enkele foto's zonder extra verlichting, en dus duidelijk zichbaar !

Dan ging de spot aan om de de kringen en krassen in detail te bekijken.

Comment

Dit is nogmaals de kras maar deze keer onder het halogeen licht.
          Dit werd aangepakt met een 4 inch restore pad en blackfire compound.
          De 4 inch werd gebruikt om de warmtegeneratie laag te houden, en zo een langere werktijd toe te staan op een veilige mannier.
          Meerdere applicaties met de combinatie waren nodig om de krassen volledig te verwijderen.

Comment

Comment

Nog wat resterende schade die weggewerkt diende te worden.
              Wegen het falen van mijn machine en het daaropvolgende tijdsgebrek zijn er geen extra foto's meer genomen van de correctie ...

Comment

En dan wat foto's van het resultaat

Comment

Comment

Comment

Bedankt voor het kijken !

Comment

Prachtig resultaat, leuk om eens "dezelfde" wagen gedetailed te zien als deze die hier thuis ook staat ... dan zie je meteen beter het verschil, vind ik.

Is het niet enorm lastig om het dak van zo'n SUV te behandelen?
                        1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                          Bert, opnieuw zeer mooi werk en het resultaat mag gezien zijn!!!

By the way, herinner je nog mijn velgen op de X3 want ik krijg die aan geen kanten proper. Maar misschien moet ik toch eens proberen met zo'n teerverwijderaar eerst voor ik begin te clayen en een iets agressievere clay.
                          Ja, uw velgen waren er ies erger aan toe dan die van deze hier.
                          Als ik nog eens bij jou in de buurt ben spring ik wel eens binnen om eens wat te testen en te demonstreren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                            Prachtig resultaat, leuk om eens "dezelfde" wagen gedetailed te zien als deze die hier thuis ook staat ... dan zie je meteen beter het verschil, vind ik.

Is het niet enorm lastig om het dak van zo'n SUV te behandelen?
                            Het dak is idd vrij lastig ! Ik heb een laddertje gebruikt.

Maar de eigenaar gaat op de stootlijst aan de zijkant staan en houd zich vast aan de dakrails om het dak te wassen. Dat is ook een mogelijkheid, maar let dan wel op dat je geen broek of bovenkleding aanhebt die krassen kan achterlaten.

Ik vertrouwde het niet om met mijn volledige gewicht op die kunststof stootlijst te gaan staan

Comment

@Wax-it.be:

Zou je eens willen verduidelijken hoe je juist te werk gaat voor het reinigen van het interieur aan de hand van de Blackfire Interior Cleaner?

Hoe breng je best de Blackfire Tyre Gel aan?

Comment

Bert, weer een knap resultaat en mooie write-up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Custom Car Cleaning Bekijk Berichten
                                  Bert, weer een knap resultaat en mooie write-up!

Maar hij mag wel eens een eindredacteur inhuren denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                    Maar hij mag wel eens een eindredacteur inhuren denk ik
                                    Stel je je bij deze kandidaat ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Trendax Bekijk Berichten
                                      @Wax-it.be:

Zou je eens willen verduidelijken hoe je juist te werk gaat voor het reinigen van het interieur aan de hand van de Blackfire Interior Cleaner?

Hoe breng je best de Blackfire Tyre Gel aan?

Interieur doe ik steeds met en work towel. Je verneveld de interior cleaner op de towel en gaat aan de slag. Daarna veeg je met een andere (droge) towel af.
                                      Dit is voor alle kunststof
                                      Het werkt ook op lederen zetel, maar in dit geval heb ik de glipetone set gebruikt.

De tyre gel komt met een applicator. Het is een sponsje dat je eerst nat maakt en daarna uitwringt tot wanneer gewoon wat vochtig is. Dan leg ik een lijntje gel op de applicator en ga zo in 1 vloeiende beweging rond de band. Dan werk ik met korte bewegingen de gel in om zo geen hoekjes of kantjes te vergeten.
                                      Als je klaar bent spoel je de applicator uit, en laat je hem drogen voor het volgende gebruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                                        Het dak is idd vrij lastig ! Ik heb een laddertje gebruikt.

Maar de eigenaar gaat op de stootlijst aan de zijkant staan en houd zich vast aan de dakrails om het dak te wassen. Dat is ook een mogelijkheid, maar let dan wel op dat je geen broek of bovenkleding aanhebt die krassen kan achterlaten.

Ik vertrouwde het niet om met mijn volledige gewicht op die kunststof stootlijst te gaan staan
                                        Bert,
                                        Mijn dak van mijn vivaro zie ik ook niet ziten om een volledige beurt te geven sla dat altijd een beetje over,zou zelf niet weten hoe ik eraan moet beginnen zelf met een trapladdertje.Ik zeg altijd (in mijn eigen)da's voor de volgende keer,op het dak staan durf ik al niet heb schrik dat er een beetje blutsen in zouden zitten,hoe moet ik dat oplossen????Brengen bij jou is natuurlijk het gemakkelijkste

Comment

Working...
                                        X