@ BMWMB:
De carwash zal inderdaad helaas voor fijne krasjes in de blanke laklaag zorgen. In theorie valt dit allemaal wel weg te polijsten, maar de praktijk is toch net iets anders. Met behulp van enkele knullige fotosoeps zal ik het proberen uit te leggen:
We zien hier hoe een laklaag is opgebouwd. In de bovenste laklaag, de blanke lak / vernis, zien we kleine inkepingen, dit zijn allemaal krasjes. Links zien we redelijk ondiepe krasjes (swirls), in het midden een RDS (Random Deep Scratch) en uiterst rechts een diepe kras tot in de primer. De laatste kras is er dus eentje van het niveau dat je hem echt goed voelt met je nagel en je het witte van de primer ziet.
De wasstraat creëert door de borstels en het vuil in de borstel / lappen voornamelijk swirls en RDS. Met polijsten ga je heel simpel gezegd een percentage aan blanke lak verwijderen, correcties voer je namelijk uit in de blanke lak:
Het rode gedeelte is blanke lak welke we hebben verwijderd met polijsten. We zien dat de krasjes al een stuk smaller zijn geworden, maar ze zijn er nog steeds. We zien ze dus nog altijd, weliswaar al een stuk minder. Verdere correctie vergt dus nog meer blanke lak weghalen. Een kras is immers niets meer dan een verschil tussen het oppervlakte en het diepste punt in de blanke lak. Wil je de kras niet meer zien, moet je simpel gezegd het verschil wegslijpen:
Na verdere passes en herhalingen hebben we dus nog meer blanke lak weg gehaald. We zien nu dat de swirls verdwenen zijn. Deze zien we niet meer. De RDS en de diepe kras zien we nog steeds. Die RDS’sen zijn heel vervelend en onvoorspelbaar. Eigenlijk alle auto’s hebben hier wel last van en ze zien er heel onschuldig uit. In praktijk is het echter lastig te bepalen hoe diep ze daadwerkelijk zitten, je kijkt immers door de blanke lak heen. Wel kunnen we opmerken dat deze redelijk diep zit aangezien we hem nog steeds zien na herhaalde applicaties.
Om deze RDS te verwijderen moet het volgende gebeuren:
Zoals je ziet is hij weg…….maar we hebben daarvoor een serieus percentage aan blanke lak moeten weghalen en we houden een lichte tolerantie over. De blanke lak is nog maar héél dun op die plekken en dus nog kwetsbaarder. Nieuwe krasjes komen er nog sneller in en zullen nu ook in de kleurlak komen. De correcties voer je uit in de blanke lak, dus een volgende keer corrigeren wordt al bijna niet meer te doen. Wat is dus wijsheid.
Met dit in het achterhoofd is het vooraf altijd lastig zeggen of iets eruit gaat zonder de lak volledig te meten en te inspecteren. Swirls eruit halen zal het probleem niet zijn, maar gecreëerde RDS is vaak een andere zaak. Persoonlijk raad ik de klant altijd aan om een gezond evenwicht te vinden in de verwachte correctie en het verwachte resultaat. In praktijk betekent dat dat je nooit 100% alles eruit (gaat) halen, omdat je dan op de langere termijn slechter af bent en de lak veel minder kan verdragen.
Na een goede detail is het wel een stuk aangenamer en makkelijker om de auto bij te houden. Een uurtje per week en dan ben je al een flink eind
@Yoeri: Ik ben al benieuwd naar de foto's
De carwash zal inderdaad helaas voor fijne krasjes in de blanke laklaag zorgen. In theorie valt dit allemaal wel weg te polijsten, maar de praktijk is toch net iets anders. Met behulp van enkele knullige fotosoeps zal ik het proberen uit te leggen:
We zien hier hoe een laklaag is opgebouwd. In de bovenste laklaag, de blanke lak / vernis, zien we kleine inkepingen, dit zijn allemaal krasjes. Links zien we redelijk ondiepe krasjes (swirls), in het midden een RDS (Random Deep Scratch) en uiterst rechts een diepe kras tot in de primer. De laatste kras is er dus eentje van het niveau dat je hem echt goed voelt met je nagel en je het witte van de primer ziet.
De wasstraat creëert door de borstels en het vuil in de borstel / lappen voornamelijk swirls en RDS. Met polijsten ga je heel simpel gezegd een percentage aan blanke lak verwijderen, correcties voer je namelijk uit in de blanke lak:
Het rode gedeelte is blanke lak welke we hebben verwijderd met polijsten. We zien dat de krasjes al een stuk smaller zijn geworden, maar ze zijn er nog steeds. We zien ze dus nog altijd, weliswaar al een stuk minder. Verdere correctie vergt dus nog meer blanke lak weghalen. Een kras is immers niets meer dan een verschil tussen het oppervlakte en het diepste punt in de blanke lak. Wil je de kras niet meer zien, moet je simpel gezegd het verschil wegslijpen:
Na verdere passes en herhalingen hebben we dus nog meer blanke lak weg gehaald. We zien nu dat de swirls verdwenen zijn. Deze zien we niet meer. De RDS en de diepe kras zien we nog steeds. Die RDS’sen zijn heel vervelend en onvoorspelbaar. Eigenlijk alle auto’s hebben hier wel last van en ze zien er heel onschuldig uit. In praktijk is het echter lastig te bepalen hoe diep ze daadwerkelijk zitten, je kijkt immers door de blanke lak heen. Wel kunnen we opmerken dat deze redelijk diep zit aangezien we hem nog steeds zien na herhaalde applicaties.
Om deze RDS te verwijderen moet het volgende gebeuren:
Zoals je ziet is hij weg…….maar we hebben daarvoor een serieus percentage aan blanke lak moeten weghalen en we houden een lichte tolerantie over. De blanke lak is nog maar héél dun op die plekken en dus nog kwetsbaarder. Nieuwe krasjes komen er nog sneller in en zullen nu ook in de kleurlak komen. De correcties voer je uit in de blanke lak, dus een volgende keer corrigeren wordt al bijna niet meer te doen. Wat is dus wijsheid.
Met dit in het achterhoofd is het vooraf altijd lastig zeggen of iets eruit gaat zonder de lak volledig te meten en te inspecteren. Swirls eruit halen zal het probleem niet zijn, maar gecreëerde RDS is vaak een andere zaak. Persoonlijk raad ik de klant altijd aan om een gezond evenwicht te vinden in de verwachte correctie en het verwachte resultaat. In praktijk betekent dat dat je nooit 100% alles eruit (gaat) halen, omdat je dan op de langere termijn slechter af bent en de lak veel minder kan verdragen.
Na een goede detail is het wel een stuk aangenamer en makkelijker om de auto bij te houden. Een uurtje per week en dan ben je al een flink eind
@Yoeri: Ik ben al benieuwd naar de foto's
Comment