Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] - Custom Car Cleaning - MY '97 Porsche 993 Carrera S Vesuvio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full Detail] - Custom Car Cleaning - MY '97 Porsche 993 Carrera S Vesuvio

    Het is hier zo stil.........zal nog eens in de pen klimmen en een fraaie Porsche posten


    MY ’97 Porsche 911 (993) Carrera S Vesuvio



    Wassen
    SmartWAX Shampoo
    2BM
    Washmitt
    Myracle Dryer
    Meguiar’s Last Touch 1:1


    Interieur
    APC 1:10
    APC 1:4
    Gliptone Leather Cleaner
    Gliptone Leahter Conditioner


    Velgen / Banden
    EZ Wheelbrush
    Arsenaal aan kwasten en andere brushes
    Meguiar's tire gel
    Meguiar’s Wheel Brightener 1:1
    Valet Pro Billberry Safe Wheelcleaner

    Meguiar's Last Touch icm Last Touch 1:1
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Autobahn


    Kleien
    Chemical Guys purple heavy duty clay
    Meguiar’s Last Touch 1:1


    Polijsten
    Meguiar’s W8006 polishingpad icm M-83
    Meguiar’s W9006 finishingpad icm M-80



    Eindafwerking
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Concourso Wax
    Swissvax Quick Finish
    Ramen Glass Cleaner Concentrate 1:4


    (FOTO’s van het interieur volgen morgen)

    Een tijdje geleden heb ik samen met de eigenaar deze auto geïnspecteerd en aan de hand van mijn bevindingen de auto ingeboekt voor de Paintwork Correction Detail, inclusief het interieur en de lederbehandeling. Een erg fraaie 911 (type 993, de laatste luchtgekoelde 911) in deze Vesuvio uitvoering. Deze uitvoering is een door Porsche bedachte samenstelling op basis van de bredere 993 S, en onderscheid zich door de aparte paarsachtige kleur icm de zilveren accenten op de spiegels, achterspoiler en de deurgrepen. Dit exemplaar is daarnaast nog eens uitgevoerd met een verlaagd onderstel. Ik mag wel zeggen dat ik er erg van gecharmeerd ben !

    De auto had te kampen met flinke vervuiling, zowel oppervlakkig als aangekoekte contaminaties. De auto bij aankomst:




    Naast het lakwerk konden de wielen en de uitlaatsierstukken een pak ‘Tender Love and Care’ gebruiken. Zoals we op de foto’s zien waren vooral de uitlaten in erbarmlijke toestand. De binnenzijden van de wielen waren bedekt met remstof (grotendeels ingevreten helaas) en teer / rubber spetters. Ook veel lijmrestanten van plaklood.




  • #2




    Comment


    • #3
      Voor de rest het gebruikelijke zoals de instap en de scharnieren / sponningen die lichtelijk vervuild waren. Het lederen interieur oogt enigszins vaal en grimmig, voor de rest niets speciaals te melden:





      Comment


      • #4

        Comment


        • #5
          Allereerst begonnen met de wielen en de wielkuipen, een klus die totaal meer dan 2,5 uur in beslag heeft genomen! Nog altijd zijn de wielen aan de binnenzijde niet 100% schoon en heeft het agressieve remstof zijn littekens achtergelaten, al is er wel een aanzienlijke progressie geboekt.

          Om te beginnen de velgen ingespoten met een zuurvrije velgenreiniger en deze een 5 minuten laten inwerken. Intussen de banden ontvet (anders trekt het voedende product in een later stadium niet in) en de wielkasten goed uitgespoten en schoon gemaakt. Ook deze zijn eerst compleet ingespoten met een ontvetter om het vuil los te weken:





          Comment


          • #6
            Daarna met een arsenaal aan brushes, kwasten en microfiber accessoires de velgen aangevallen om deze zo schoon als mogelijk te krijgen. Een herhaling van gemiddeld 4 applicaties waren nodig om de wielen schoon te krijgen. Helaas niet vlekkeloos zilver aan de binnenzijde, daarvoor heeft het remstof en andere schadelijke stoffen te lang hun werk kunnen doen. De mooie zwart gelakte remklauwen mogen natuurlijk niet overgeslagen worden:





            Comment


            • #7
              Aansluitend de velgen gedroogd en het lakwerk aan de buitenzijde compleet geclayed:



              Comment


              • #8
                Toen snel verder met de rest van de auto. Eerst is de auto helemaal ingespoten met een shampoo mengsel om het vuil los te weken. Onderlangs, de sponningen en de bumpers zijn ingespoten met een citrusontvetter om het hardnekkige vuil aan te pakken. Daarna goed afspuiten met warm water. Dit zorgt er voor dat al veel vuil van de auto is voordat je er überhaupt aan komt. Aansluitend natuurlijk de auto correct en grondig gewassen.

                Nu het zichtbare en oppervlakkige vuil is verwijderd is het tijd om het zware vuil aan te pakken. Vervuiling als boomhars, industriële neerslag, roetstoffen en teer zijn zaken die er bij een normale wasbeurt niet af gaan. Dit zijn agressieve verontreinigingen en hechten (door hun bijtende werking) aan de lak.

                Een goed voorbeeld zien we op het voorfront van de auto: de overblijfselen van insecten en ander vliegend gespuis.



                Klinkt heel onschuldig, maar de praktijk is een ander verhaal. De gelatine-achtige inhoud van deze kamikaze beestjes bevatten zuren. Dit zuur trekt in je lak en zorgt voor een aftekening in de blanke laklaag, en als ze lang erop zitten, misschien zelfs tot diep in de kleurlak! Vergelijk het met de uitwerpselen van vogels, dit is net zo agressief. Deze beestjes laten zich natuurlijk het meeste in de zomer zien, en laat de warmte / UV straling nou net zorgen dat het proces extra versnelt wordt. Dus het best niet lang erop laten zitten en zsm verwijderen is het advies !

                Dit soort vervuiling wat OP de lak zit gaan we verwijderen met behulp van clay en een lubricant. Ook halen we hiermee restanten van oude waxlagen weg zodat de nieuwe waxlaag beter kan hechten.

                Comment


                • #9
                  Een schoon stuk clay alvorens we van start gaan:



                  Een stuk van het voorspatbord reinigen:



                  En zien dat het geen overbodige luxe is….:

                  Comment


                  • #10
                    Als het lakwerk via deze werkwijze helemaal gereinigd is kan de lakstaat vast gesteld worden. Eventuele camouflerende producten (fillers en krijt) zijn allemaal verwijderd en we zien de ware aard van de lak. Goed licht is daarbij enorm belangrijk. Met behulp van halogeenlicht creëren we als het ware een kunstmatige zon, en jawel hoor, daar komen die vervelende poetskringen (swirls) tevoorschijn:



                    Comment


                    • #11
                      Allemaal fijne krasjes in de blanke laklaag. Naast dat dit een doorn in het oog is als je de auto ’s zomers vanaf een terrasje bewonderd, en bij dit aanzien je trotse gevoel omslaat naar een naar gevoel, zorgen deze krasjes voor een vale en fletse look van de lak. Het zonlicht wordt namelijk op de randen van deze krasjes terug gekaatst, waardoor de kleur lichter lijkt dan deze in werkelijkheid is. Om die diepe en volle kleur terug te krijgen, is het, naast andere stappen, héél belangrijk om het lakwerk correct te corrigeren en deze krasjes zo goed als mogelijk te verwijderen. Verwijderen, dus niet tijdelijk camoufleren met een product !

                      Oke, genoeg verteld. Verder met het daadwerkelijk corrigeren van het lakwerk. Let op, dit is puur de correctie stap! De nabewerking en de afwerking dient dus nog te gebeuren. Op sommige foto’s zien we nog veel polijststof en de oliën van de polishes en compounds.

                      Rechter spatbord

                      Voor:


                      Na:

                      Comment


                      • #12
                        Rechter portier

                        Voor:


                        Na:

                        Comment


                        • #13
                          We kunnen goed zien wat het aanpakken van die kleine microkrasjes als gevolg heeft. De kleur komt terug en is veel harder en scherper.

                          Rechter achterspatbord

                          Voor:


                          Na:

                          Comment


                          • #14
                            Natuurlijk ontbreekt het niet aan reflectie !



                            Comment


                            • #15
                              De motorkap heb ik in tweeën gedeeld en het eerst de bijrijders zijde gecorrigeerd, de bestuurders zijde nog niet.





                              Comment


                              • #16
                                Na het polijsten is het belangrijk om de lak te ontvetten. In de polishes en compounds zitten namelijk olieën, olieën die er voor zorgen dat het middel te verwerken is en wrijving tussen de lak en de polijstpad mogelijk maken. Op een vettige ondergrond gaat een waxlaag natuurlijk niet fatsoenlijk hechten.

                                Zelf gebruik ik een alcohol mengsel om de lak na afname van de polish te reinigen:



                                Comment


                                • #17
                                  Bij het conventionele poetsen wordt enkel de oppervlakte van de lak tot hoogglans gepoetst, de rest van de lakdikte wordt vergeten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een laklaag niet ‘dicht’, en ademt deze als het ware door zijn porieën. UV straling en vogelpoep dringen door tot de rest van de lakdikte. Kleurfading is daar een gevolg van. Wil je een langdurig resultaat en een diepe glans (en gezonde lak!) krijgen, is het heel belangrijk om olieën toe te gaan voegen aan de lak.

                                  Het inwerken van deze olie:




                                  Voor de afwerking maak ik gebruik van een twee componentenwax, bestaande uit een pré wax en de gewone wax. Dit zorgt voor een betere hechting en langere duurzaamheid.
                                  De gekozen wax bevat een hoog percentage aan 1e klas Carnauba. Carnauba is een glansversterker en in pure vorm zo hard als beton. Premiumwaxen met een hoog percentage aan Carnauba zijn daarom met een applicatorpad nauwelijks te verwerken. Deze moet je met de blote hand opwarmen en als het ware inmasseren. Na verwerking dient de lak een paar uur met rust te worden gelaten zodat de olieën goed in de porieën kunnen vloeien. Omdat de wax tijdens dit proces gaat ‘zweten’, is het belangrijk de laklaag na het curen te behandelen met een detailingspray.

                                  Het aanbrengen van de waxlaag:

                                  Comment


                                  • #18
                                    Daarna worden de velgen in de wheelwax gezet, de bandjes behandeld met een voedend product en de ramen nabehandeld met een reiniger.

                                    Het interieur moet nog verder behandeld worden. Nu was het echter droog buiten dus ik heb daarvan geprofiteerd en enkele afters gemaakt. De foto’s van het interieur zal ik in een later stadium nog toevoegen.




                                    Tijd voor de afters in de buitenlucht:






                                    Last edited by ; 19/11/2008, 18:31.

                                    Comment


                                    • #19




                                      Comment


                                      • #20




                                        Comment

                                        Working...
                                        X