Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] Custom Car Cleaning - Ferrari 360 Spider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full Detail] Custom Car Cleaning - Ferrari 360 Spider

    Wassen
    SmartWAX Shampoo
    2BM
    Washmitt
    Myracle Dryer
    Meguiar’s Last Touch 1:1

    Interieur
    APC 1:10
    APC 1:4
    Gliptone Leather Cleaner
    Gliptone Leather Conditioner
    Swissvax Plastic Wash

    Velgen / Banden
    EZ Wheelbrush
    Arsenaal aan kwasten en andere brushes
    Meguiar's tire gel
    Meguiar’s Wheel Brightener 1:1
    Valet Pro Billberry Safe Wheelcleaner 1:5
    Meguiar's Medium Clay icm Last Touch 1:1
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Autobahn

    Kleien
    Chemical Guys grey medium duty clay
    Meguiar’s Last Touch 1:1

    Polijsten
    3M Ultra fine
    3M Fast Cut Plus
    Meguiar's M84
    Meguiar’s M83
    Meguiar's M80
    3M wafelpads
    3M Compoundingpad

    Eindafwerking
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Concourso Wax
    Swissvax Quick Finish
    Ramen Glass Cleaner Concentrate 1:4



    2001 Ferrari 360 Spider
    Exterior: Rosso Corsa
    Interior: Nero Black







    De wagen stond ingeboekt voor een FULL detail:

    Volledige exterieur inclusief de wielen
    Volledige interieur inclusief uitgebreide lederbehandeling
    Reinigen en beschermen van de cabrioletkap
    Motorcompartiment reinigen en conditioneren

    De lakconditie was mij niet bekend en zou bij het brengen van de wagen vast gesteld worden. Van de eigenaar kreeg ik volledig carte blanche om de wagen naar eigen inzicht te detailen. Op het eerste oog zag het er zeker niet slecht uit moet ik zeggen. Een nette en fris ogende wagen met hier en daar de normale gebruikerssporen. Logisch ook, de wagen werd bijna 8 jaar. Het bekende Ferrari rood oogde in eerste instantie nog altijd mooi vol van kleur. Toen ik het dak opende, en het gedeelte wat normaal onder de cabrioletkap ligt zichtbaar werd, was er toch zeker een kleurverschil waar te nemen. Ook hier had kleurfading en oxidatievorming huis gehouden. Tevens kwamen er lichte tot matige swirls en RDS’sen aan het licht toen de zon kort haar gezicht liet zien. Het loonde alleszins de moeite om snel aan de slag te gaan.
    Last edited by ; 11/02/2009, 13:39.

  • #2
    Allereerst ben ik begonnen met het reinigen van het motorcompartiment. Aangezien de motor op verschillende plaatsen ademt door open roosters hebben stof en regen vrije toegang. De hitte van de motor zorgt al snel voor een vaal aanzicht van de kunststofdelen.





    Comment


    • #3



      Eerst is de gehele ruimte afgenomen met een APC en diverse microvezeldoeken. Aansluitend heb alles ingespoten met een ontvetter en deze ingewerkt met diverse kwasten en brushes. Daarna werd een citrusontvetter verneveld op 60 graden waarna het geheel nogmaals werd afgenomen met microfiberdoeken.



      Comment


      • #4




        Comment


        • #5


          Comment


          • #6
            De uitlaatdemper was geoxideerd en oogde daardoor vrij mat. Deze heb ik behandeld met een metal polish en nadien voorzien van een aluminium sealant. Nu was alles tenminste schoon en klaar om in een later stadium verder te detailen en de puntjes op de i te zetten.

            Op deze foto zien we de rechterzijde behandeld en de linkerzijde nog niet:



            Voor:



            Na:

            Comment


            • #7
              De voorbereiding waren nu klaar. In een later stadium kon de motorruimte verder gedetailed worden.



              Comment


              • #8
                De exterieurbeurt begint natuurlijk met een uitgebreide wasbeurt. Ik begin met het aanbrengen van een ontvetter in de wielkuipen en op de banden. De wielen worden gereinigd met een zuurvrije velgenreiniger en een arsenaal aan borstels / doeken / sponzen en kwasten.





                Comment


                • #9




                  Comment


                  • #10


                    Comment


                    • #11
                      In de tussentijd heeft een ontvetter zijn werk gedaan bij de uitlaatpijpen. Deze worden daarna op dezelfde manier als de wielen verder schoongemaakt.



                      Comment


                      • #12
                        Alle naden / kieren / instap en gehele onderzijde van de wagen wordt ingespoten met een citrus ontvetter. Hier blijft meestal het grootste gedeelte van het vuil achter en dit kan wel iets extra’s gebruiken. De rest van de carrosserie wordt ingespoten met een pré wash op 60 graden. Het vuil kan hierdoor mooi losweken en de wagen op een veilige manier verlaten. Alles staat in het teken om zo veel mogelijk vuil te verwijderen voordat het lakwerk überhaupt wordt aangeraakt.





                        Comment


                        • #13


                          Comment


                          • #14
                            Bij deze detailbeurt was ook de behandeling voor het cabrioletdak ingeboekt. Vaak wordt zo’n dak vergeten of denkt men dat het niet nodig is. Niets is minder waar. Ook het stof van het dak lijdt door de UV straling en verliest zijn kleur. Daarnaast is vogelpoep door zijn zuren een regelrechte aanslag op het materiaal. Verder kennen we micro-organismen (regenwater) die zorgen een groene aanslag, vooral in de naden. Het is dus weldegelijk belangrijk om het dak goed te verzorgen en te onderhouden.

                            Om te beginnen wordt het dak ontdaan van alle loszittend vuil. Een speciale cleaner gecombineerd met een zacht borsteltje zorgt voor een grondige dieptereiniging van het materiaal.





                            Comment


                            • #15

                              Comment


                              • #16
                                Nadien wordt de wagen compleet gewassen met een microvezel washmitt en een goede lubricerende shampoo. De wagen wordt gedroogd in combinatie met een detailingspray en diverse microvezeldoeken.

                                Vaak wordt gedacht dat na zo’n uitgebreide wasbeurt de auto helemaal schoon is……..wrong!. Als je heel voorzichtig met de vingertoppen over het lakwerk wrijft, voel je een weerstand en oneffenheden. Dit is nog allemaal vuil wat op de auto zit. Omdat het vuil zo agressief is hecht het aan de lak, en er is meer voor nodig om dit veilig te verwijderen.

                                Met een speciale klei en lubricerend middel wordt deze verontreiniging (boomhars / industriële stoffen / roet / uitwerpselen insecten e.d.) veilig verwijderd. Bij deze detail heb ik gebruik gemaakt van een milde / agressieve klei aangezien de wagen hierna toch geheel gecorrigeerd ging worden. Met deze handeling wordt naast het vuil ook de restanten van oude waxlagen verwijderd. Een nieuwe waxlaag gaat optimaal hechten op een zo schoon mogelijke ondergrond.





                                Comment


                                • #17
                                  Op de randen van de wielkasten vinden we vaak stukjes teer en rubber terug. Ook dit wordt vakkundig verwijderd met een speciaal middel en klei. Als laatste wordt deze behandeling losgelaten op de aluminium wielen. Zwarte puntjes (remstof) en andere ongemakken worden correct verwijderd.





                                  Comment


                                  • #18

                                    Comment


                                    • #19
                                      Om het lakwerk te inspecteren moeten we als het ware door de lak heen kunnen kijken. Het is van groot belang om de lakdikte precies in kaart te brengen alvorens lukraak te beginnen met corrigeren. Ervaring toont dat de horizontale delen vaker minder bedeeld zijn dan de verticale delen. Vakkundig gerepareerde schades of optische ingrepen zijn bijvoorbeeld ook niet altijd met het blote oog te zien. Hiermee wil ik zeggen dat de lakcondities niet per definitie overal gelijk zijn. Meten is weten en risico’s dienen zo goed als mogelijk uitgesloten te worden. Een lakdiktemeter biedt hierin uitkomst.

                                      De tweede factor die belangrijk is bij het uitvoeren van lakcorrectie, is het gebruik maken van goed licht. Krachtige halogeenlampen fungeren als een kunstmatige zon en lichten de defecten goed uit. Het nadeel hiervan is dat je als het ware door de blanke laklaag heen kijkt, en dieper gelegen krassen in de blanke laklaag (RDS), hierdoor vaak heel onschuldig en oppervlakkig lijken. Belangrijk is om de tijd te nemen en na elke applicatie te analyseren of het betreffende defect veilig te verwijderen is. Te veel blanke laklaag weghalen biedt weliswaar meer correctie, maar anderzijds word de laklaag te kwetsbaar en nieuwe defecten worden snel een feit. De lampen tonen echt elk defect, oppervlakkig of juist diep, maar in het daglicht zijn deze niet altijd waar te nemen. Er moet dus te allen tijde een gezond evenwicht gevonden worden in veilige correctie en de gezondheid van de laklaag op lange termijn.

                                      Allereerst worden de delen die niet met de polijstmachine en polijstmiddelen in aanraking mogen komen afgetaped en afgeplakt. Aangezien het gedeelte van de lak wat normaal onder de cabrioletkap zit ook gecorrigeerd moest worden (en de kap dus omlaag moest), draagt de wagen tijdelijk een geïmproviseerde badmuts ;-)

                                      Op de een na laatste foto zien we op de afdekplaat achter de rolbeugel de swirls (in dit geval redelijk diepe RDS’sen) te voorschijn komen.
                                      De aftekening van de cabrioletkap op de laklaag is op de laatste foto goed te zien.





                                      Comment


                                      • #20


                                        Comment

                                        Working...
                                        X