Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] Custom Car Cleaning - Ferrari 360 Spider

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Enkele random foto’s van de lakconditie. De algehele toestand is zeker niet slecht te noemen, maar toch genoeg defecten die gecorrigeerd konden worden en ik miste die natte en diepe glans. De melkachtige sluier die we oxidatie noemen was nadrukkelijk aanwezig.





    Comment


    • #22
      Onderstaande enkele correctiefoto’s. Let op, dit is enkel de grove correctie ! De nabewerking en afwerking dienen nog te gebeuren. Op de na foto’s zien we dus nog vegen (oliën van de polish) en hier en daar hologrammen vanwege de grove compound die gebruikt is.





      Comment


      • #23




        Comment


        • #24




          Comment


          • #25

            Comment


            • #26
              Hier een goed voorbeeld van enkele RDS’sen die te diep in de blanke laklaag zitten om veilig te verwijderen. Bovenste foto voor de (grove) correctie en de andere erna.



              Comment


              • #27
                Door het grove correctiewerk is er veel polijststof vrijgekomen. Vanwege de wrijving is het lakwerk tevens statisch geworden en laat het stof zich niet zo makkelijk verwijderen. Ook ben ik na de correctie altijd voorzichtig om de restanten polish meteen af te nemen, niet alleen vanwege het grove stof, maar ook vanwege dat het lakwerk vaak nog warm en dus kwetsbaar is. Persoonlijk prefereer ik om de wagen in dit geval weer helemaal opnieuw in te spuiten met een pré wash en opnieuw te wassen. Een schone werkomgeving is immers enorm belangrijk.



                Comment


                • #28
                  Voordat we hem opnieuw gaan wassen brengen we eerst nog de uitlaten naar een hoger niveau. Bij de meeste auto’s niet meer dan een stuk pijp met als functie de uitlaatgassen te transporteren, maar bij een sportauto bestempel ik deze als de puntjes op de i !

                  Het linker sierstuk gepolijst:





                  Na het wassen wordt de auto opnieuw gedroogd met een detailingspray en microfiberdoeken. Daarna worden alle naden en kieren uitgespoten met perslucht.

                  Comment


                  • #29
                    Nu wordt het tijd voor de verfijning en de afwerking van het lakwerk. Om tot een correctie te komen moest ik gebruik maken van een stevige compound en compoundingpad. Soms waren wel 2 tot 3 applicaties nodig om tot mijn aanvaardbare standaard te komen. Een flinke harde laklaag is een feit op deze wagen! Aangezien de pad + polijstmiddel combinatie vrij grof is, laat deze van zichzelf ook weer sporen na. Vergelijk het met schuren. Met een mooi woord noemen we dat ‘marring’, allemaal kleine microkrasjes. Ook zien we de banen die de roterende polijstmachine heeft gevolgd, deze noemen we buffertrails.

                    Als we nu de lamp erop zetten zien we weliswaar een gecorrigeerde lak, maar nog altijd niet het resultaat wat ik wil hebben. De krasjes zorgen voor diffusie en levert daardoor geen mooie, heldere en scherpe reflectie op. Het licht kaatst terug op de randen van deze microkrasjes waardoor de kleur lichter lijkt dan dat deze in werkelijkheid is.

                    De lakconditie na het grove corrigeerwerk (let op die waas):



                    Na de verfijning met een mildere combinatie zien we meteen die mooie, diepe en scherpe glans terugkomen:



                    Comment


                    • #30
                      Aansluitend worden voedende oliën ingewerkt om zo de totale lakdikte te verfrissen en niet enkel het oppervlakte tot een hoogglans te krijgen. Vaak zie je dat enkel het oppervlak tot hoogglans wordt gepoetst en daar blijft het dan ook bij. Het meeste resultaat wordt dan behaald uit een tijdelijk product (de waxlaag). Vergeet niet dat een lak dikker dan dat en poreus is. De zuren van vogelpoep en UV straling trekken in en tasten daardoor de totale lakdikte aan en niet enkel het oppervlak. Deze kwijnt als het ware weg en het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden dmv voedende oliën. Deze worden machinaal toegepast. Pas als je de gehele lak aanpakt kun je spreken over een langdurig resultaat en een diepe en natte glans.




                      Na de olie toevoegingen wordt het tijd om de lak 100% vetvrij te maken. Op een vette ondergrond gaat de wax natuurlijk niet hechten. Dit doe ik met een IPA mengsel. Op de eerste foto zien we hoe vettig de ondergrond nog is na afname van de olie, en hoe belangrijk deze stap dus is. Na deze handeling is het lakwerk helemaal perfect schoon en klaar om beschermd te worden.



                      Comment


                      • #31
                        Glans wordt gecreëerd door een tijdelijk eindproduct (wax) ? Wax is de kers op de taart…glans wordt gecreëerd door een gezonde laklaag !:



                        Comment


                        • #32
                          Nu het lakwerk klaar is, wordt het tijd om die kers op de taart te zetten door de wagen te voorzien van een beschermend jasje. Voor deze gelegenheid werd het beste kostuum uit het rek gehaald en de wagen werd compleet afgewerkt met twee lagen hoogwaardige carnaubawax van Swissvax.





                          Comment


                          • #33




                            Comment


                            • #34
                              De kunststofdelen en rubbers werden ook netjes verzorgd met diverse dressings:





                              Comment


                              • #35

                                Comment


                                • #36
                                  Het cabrioletdak wordt standaard voorzien van twee lagen protectant. Hierdoor biedt het beter weerstand tegen de UV straling en wordt het uiteraard weer waterafstotend. Twee dunne lagen zorgen voor een optimale dekking en beschermingfactor.





                                  Comment


                                  • #37
                                    Op naar het interieur. Om te beginnen wordt gehele interieur eerst afgenomen met een APC mening van 1 op 4 en 1 op 10. De kunststofdelen zoals de middenconsole en de deurbakken worden behandeld met een borsteltje voor extra kracht. Vooral op de deurbakken zien we vaak zwarte vegen die bij het instappen veroorzaakt worden. Nu ben ik vergeten om daar een foto van te maken, maar op de eerste foto zijn ze ook wel te zien.





                                    Comment


                                    • #38


                                      Comment


                                      • #39
                                        De pedalen worden vaak overgeslagen, terwijl deze toch het meest te verduren krijgen. Ook deze worden aangepakt en schoongemaakt.





                                        Comment


                                        • #40
                                          Dit soort auto’s worden vaak enkel in de zomermaanden gereden, kap open en genietend van een lekker zonnetje op je gelaat. Bij een cabriolet heeft het leder doorgaans dan ook meer te verduren en de juiste verzorging is daarom extra belangrijk. Alhoewel het lederen interieur in mooie staat was, vond ik het toch enigszins droog en vaal eruit zien. Het was zeker toe aan een conditioneer beurt.

                                          Leder is net als de huid (is natuurlijk ook een huid) en het is belangrijk dat dit soepel en zacht blijft, anders krijg je al snel haarscheurtjes en op die plaatsen barst de verf. Dan is het te laat en kan ‘reconditioneren’ vervangen worden door ‘renoveren’. Kortom, het is dus belangrijk om het leder schoon en soepel te houden. Allereerst gaan we aan de slag met een ledercleaner en een zacht borsteltje om zo goed door te dringen tot de naden en poriën.





                                          Comment

                                          Working...
                                          X