Aansluitend wordt het leder gevoed met een conditioner. Hierdoor blijft het leder soepel, dus minder kans op haarscheurtjes, en krijgt het zijn frisse tint en geur terug. Ook de kleur wordt voller. Het leder is afgewerkt met twee dunne lagen conditioner met daartussen voldoende tijd om afzonderlijk in te trekken.
De rugleuning (links) geconditioneerd, het zitvlak (rechts) nog niet:
Ook kunststof wordt vaal en broos door UV straling en verdient verdere aandacht. In feite verdwijnt het vochtpercentage in het materiaal en ook dit is dus belangrijk om regelmatig te verzorgen. Veel mensen grijpen in zo’n geval naar de bekende cockpitspray……maar ook hier moet ik streng zijn en zeggen dat dit compleet fout is. Cockpitspray is voor 99% op basis van silicone, en silicone trekt niet in het materiaal (blijft er dus op liggen) en zorgt enkel voor een glanzend / reflecterend oppervlak. Dit willen we juist niet ! Naast deze twee feiten kunnen we nog zeggen dat het juist een vuil magneet wordt aangezien het zo vettig is.
Iedere exterieurdetail wordt bij mij standaard nagelopen met een detailingspray. Door het hoge percentage aan carnauba gaat de wax na applicatie ‘zweten’ en kan er een waas ontstaan. In zo’n geval bied een detailspray icm een ultrazachte microfiberdoek uitkomst.
Tijd om de wagen buiten in het daglicht te bekijken:
De rugleuning (links) geconditioneerd, het zitvlak (rechts) nog niet:
Ook kunststof wordt vaal en broos door UV straling en verdient verdere aandacht. In feite verdwijnt het vochtpercentage in het materiaal en ook dit is dus belangrijk om regelmatig te verzorgen. Veel mensen grijpen in zo’n geval naar de bekende cockpitspray……maar ook hier moet ik streng zijn en zeggen dat dit compleet fout is. Cockpitspray is voor 99% op basis van silicone, en silicone trekt niet in het materiaal (blijft er dus op liggen) en zorgt enkel voor een glanzend / reflecterend oppervlak. Dit willen we juist niet ! Naast deze twee feiten kunnen we nog zeggen dat het juist een vuil magneet wordt aangezien het zo vettig is.
Iedere exterieurdetail wordt bij mij standaard nagelopen met een detailingspray. Door het hoge percentage aan carnauba gaat de wax na applicatie ‘zweten’ en kan er een waas ontstaan. In zo’n geval bied een detailspray icm een ultrazachte microfiberdoek uitkomst.
Tijd om de wagen buiten in het daglicht te bekijken:
Comment