Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Exterior Detail] Custom Car Cleaning - Ferrari 328 GTS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Exterior Detail] Custom Car Cleaning - Ferrari 328 GTS

    Wassen
    SmartWAX Shampoo
    2BM
    Washmitt
    Myracle Dryer
    Meguiar’s Last Touch 1:1

    Velgen / Banden
    EZ Wheelbrush
    Arsenaal aan kwasten en andere brushes
    Meguiar's tire gel
    Meguiar’s Wheel Brightener 1:1
    Valet Pro Billberry Safe Wheelcleaner 1:5
    Meguiar's Medium Clay icm Last Touch 1:1
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Autobahn

    Kleien
    Chemical Guys grey medium duty clay
    Meguiar’s Last Touch 1:1

    Polijsten
    Meguiar's M84
    Meguiar’s M83
    Meguiar's M80
    Meguiar's W8006 polishingpad
    Meguiar's W7006 Cuttingpad
    Meguiar's W9006 Finishingpad
    3M wafelpads


    Eindafwerking
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Concourso Wax
    Swissvax Quick Finish
    Ramen Glass Cleaner Concentrate 1:4



    1987 Ferrari 328 GTS
    Exterior: Rosso Corsa

    Afgelopen week deze mooie Ferrari 328 GTS met als bouwjaar 1987 mogen ontvangen. Bij aankomst de gehele auto samen met de eigenaar geïnspecteerd. Dit soort wagens worden meestal wel mooi gesoigneerd en zijn nooit écht vies zoals we op de onderstaande foto’s kunnen zien. De –before- foto’s zijn dan ook alles behalve schokkend.






  • #2
    Echter, tegen natuurlijke processen als oxidatie ben je niet opgewassen en deze auto is daar een mooi voorbeeld van. Ook al houdt de eigenaar de auto netjes bij en verzorgd hem goed, de chemische reactie die de zuurstof in de lucht aan gaat met de lak zorgt voor oxidatie. Daarnaast zag je een duidelijke kleurfading die veroorzaakt wordt door UV straling in het daglicht. En als laatste……..de swirls (poetskringen) die in de loop van de 22 jaar zijn ontstaan zorgen voor diffusie van het invallende licht. Al deze factoren zorgden voor een vale en onscherpe look van de lak



    Comment


    • #3
      Dit waren dan ook de grootste klachten van de klant: Hij miste het schaamrood op de kaken van zijn Ferrari en die poetskringen zijn natuurlijk een verschrikking als de wagen mooi in de zon staat geparkeerd. De lakmeting liet gezonde waardes zien (nog een hand gespoten Ferrari) en de Paintwork Correction Detail was een feit.

      Na een grondige reiniging van het oppervlakkige alledaagse vuil, de vastzittende agressieve contaminaties en het reinigen van de lakporiën, werd het tijd om de halogeenlampen te installeren en de ware conditie van de lak vast te stellen.





      Comment


      • #4
        Aangezien de swirls en de RDS’sen (dieper gelegen imperfecties / krassen in de blanke laklaag) erg diep zaten, kwam ik na enkele testspots uit op een cuttingpad met een zware compound om tot een correctie te komen. Gemiddeld 3 applicaties waren nodig om de defecten zo goed als mogelijk eruit te halen. Op bepaalde delen van de auto moest gewerkt worden met een wafelpad en mildere compound gezien de warmteontwikkeling. Het was niet mogelijk om tot een 100% correctie te komen, daar ben ik heel eerlijk in, daarvoor zaten de defecten gewoonweg te diep in de blanke laklaag. Van de andere kant realistisch gezien, de wagen is natuurlijk toch al 22 jaar oud en dat brengt beperkingen met zich mee. Als ik soms zie hoe nieuwe (ook Ferrari’s !) auto’s eruit zien, ik durf deze schoonheid er zeker naast te zetten ! Je kunt er voor kiezen om deze microkrasjes dan toch tijdelijk te camoufleren met een filler-houdend product, maar daarmee hou je jezelf, en de klant, voor de gek en dat gaan we dus niet doen.. Fillers moet je je voorstellen als losse kiezelsteentjes (fillers = siliconen deeltjes) die je in een gleuf (microkras) kiepert op deze op te vullen, en daarna een stuclaag (wax) moet gaan opbrengen. Je voelt hem al aankomen, het zal in eerste instantie nog iets strakker eruit zien, maar de wax kan nooit deftig gaan hechten en de uiteindelijke duurzaamheid en resultaat is om zeep. ‘What you see is what you get’ en eerlijk en realistisch zijn vind ik ook in dit vak heel belangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat de lak geen hele metamorfose heeft ondergaan, niet alleen qua behaalde correctie, maar ook qua kleur / glans / reflectie en afwerking.

        Enkele correctie foto’s na grove correctie. De grove correctie is enkel bedoelt om de ‘kapotte lak’ te verwijderen en de defecten aan te pakken. Alhoewel verfijning en afwerking zaken zijn voor een later stadium, zien we toch al dat de kleur direct een stuk scherper is. (Let ook op het verschil in glans op de eerste twee foto’s)

        Voor


        Na

        Comment


        • #5
          Voor


          Na

          Comment


          • #6
            Voor


            Na

            Comment


            • #7
              Voor


              Na

              Comment


              • #8
                Voor


                Na

                Comment


                • #9
                  Voor


                  Na

                  Comment


                  • #10
                    Voor


                    Na

                    Comment


                    • #11
                      Voor


                      Na

                      Comment


                      • #12
                        Voor


                        Na

                        Comment


                        • #13
                          Hieronder een voorbeeld hoe de lak eruit ziet na de grove correctie. De krasjes zijn zo goed als mogelijk daadwerkelijk verwijderd, maar de grove pad + middel laat zijn sporen achter. De tweede foto laat dezelfde laklaag zien na verfijning. Ook hier moet de verdere afwerking nog gebeuren.



                          Comment


                          • #14
                            Tijd om de auto wederom buiten te zetten en te inspecteren in het daglicht. Ook is er tijdens het correctiewerk een hoop (polijst)stof vrijgekomen waardoor opnieuw wassen noodzakelijk is (in mijn optiek). Hoewel het lakwerk tot nu toe enkel gereinigd en gecorrigeerd is, zien we al een mooi verschil qua glans zoals ik eerder zei.



                            Comment


                            • #15
                              Dit bedoel ik nu altijd als ik zeg: ‘Glans en reflectie moeten voortkomen uit een gezonde laklaag, niet uit een tijdelijke eindproduct (de waxlaag)’. De eigenaar had namelijk een leuk middeltje bij zich wat de lokale Ferrari specialist gebruikte. Zag er allemaal mooi uit na applicatie, maar een dagje en het was al weg. Veel (poets)bedrijven nemen de tijd niet, en hebben de kunde ook niet, om de laklaag te perfectioneren. De glans wordt behaald door een vettige waxlaag welke ook nog eens tijdelijk is. Tuurlijk, ziet er leuk uit……maar niet voor lang. Je kunt pas spreken over duurzaamheid als de basis goed is, anders spreek je slechts over een illusie.

                              De pure gezonde laklaag, na verfijning, zonder hulpmiddelen als glansversterkers en wax e.d. Nu zie je ook meteen die kleurwinst naar voren komen.



                              Comment


                              • #16
                                Na de verfijning, afwerking, voeding, bescherming, banden, wielen, uitlaten, rubbers, kunststoffen……..en alles wat daartussen zit, tijd om de auto in het zonnetje te zetten.





                                Comment


                                • #17




                                  Comment


                                  • #18
                                    Nogmaals, alhoewel de correctie niet 100% is geworden, toch een verschil van dit beeld als de zon in de lak terug kaatst en deze kringen overduidelijk zichtbaar worden:



                                    Naar dit beeld in de zon ! Is het verschil de moeite?…..maak uw keuze:

                                    Comment


                                    • #19
                                      Enneuh…….Shakespeare stelde zich vroeger al de vraag: Tu-bi or not Tu-bi?
                                      Jawel hoor, het is een Tubi uitlaat




                                      Fijne zondag nog en tot een volgende !

                                      Groetjes,

                                      Bart Philippens
                                      Custom Car Cleaning.nl

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hij is terug rood !!! DIEP ROOD



                                        Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar Ferrari lak is niet de beste, toch in iig voor de F430.

                                        Het is hééél moeilijk om die eerst en vooral te corrigeren en daarna mooi af te werken.

                                        Je bent er wederom goed in geslaagd ! Dus dikke proficiat !

                                        Comment

                                        Working...
                                        X