Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Exterior Detail] - Custom Car Cleaning - MY 2008 BMW M3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Exterior Detail] - Custom Car Cleaning - MY 2008 BMW M3

    Wassen
    SmartWAX Shampoo
    2BM
    SmartWAX Washmitt
    SmartDETAIl

    Velgen / Banden
    EZ Wheelbrush
    Arsenaal aan kwasten en andere brushes
    Meguiar’s Endurance tire gel
    Meguiar’s Wheel Brightener 1:1
    Valet Pro Billberry Safe Wheelcleaner 1:5
    Meguiar's Medium Clay icm Last Touch 1:1
    SmartWAX Rimwax

    Kleien
    SmartCLAY
    SmartDETAIL

    Polijsten
    3M Fast Cut Plus
    3m Ultrafine
    3M Gele wafelpads
    3M Blauwe wafelpads
    3M Groene compoundingpad

    Eindafwerking
    Swissvax Cleaner Fluid
    Swissvax Concourso Wax
    Swissvax Quick Finish
    Ramen Glass Cleaner Concentrate 1:4


    MY 2008 BMW M3

    Allereerst mijn excuses dat ik de laatste tijd geen bijdrage heb geleverd aan het forum.
    De tijd van het jaar brengt een enorme drukte met zich mee…….en aan het eind van een zware dag zit ik liever met een koude pint op het terras dan achter de PC

    Maar bon, ik heb er weer ene voor jullie. Een tijdje geleden heb ik deze M3 geïnspecteerd. Het was een mooie dag met flink wat zon…..en ik moet eerlijk zeggen dat de olie in m’n aderen even stopte bij het zien van de algehele staat van deze auto. Enorm veel swirls, krassen en diepe imperfecties in de blanke laklaag. Ik wist dat ik moest zorgen dat de batterijen van de camera opgeladen waren, dit ging extreem worden.

    Het verhaal hierachter is dat de garage de auto door de wasstraat had gereden, als service voor de klant….de gevolgen waren echter catastrofaal. Duidelijk geschrokken van dit voorval mocht de klant de schade laten herstellen op hun kosten. Dat vind ik gewoon klasse en dat mag zeker gezegd worden. Iedereen kan een fout maken, maar het ligt eraan hoe het opgelost wordt, en in dit geval kan ik niets anders zeggen dan: chapeau !

    Genoeg inleiding, tijd om de auto in kwestie te bekijken:




  • #2
    Een rondje rondom de auto brengt ons de volgende beelden:





    Comment


    • #3




      Comment


      • #4
        Het ging een zware klus worden omwille van de volgende eigenschappen:

        Carbon en kunststof plaatdelen
        Diepe defecten en RDS
        Keramische laklaag
        Lakmetingen tussen 140 – 170 micron


        Tijd om de auto binnen te rijden en de spots erbij te pakken:





        Comment


        • #5
          Bij dit soort lakken is de blanke laklaag keihard, maar flinterdun. Je hebt dus een grove korrel / pad nodig om überhaupt tot een correctie te komen, maar eenmaal erin, moet je heel goed uitkijken want je gaat zo door de lak. Een testspot met een polishingpad en polish had 0,0 effect. Een cuttingpad met een compound gaf correctie, maar bracht nog veel meer marring met zich mee. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een compoundingpad met 3M Fast Cut Plus met een paar druppels Ultrafine om de compound smeerbaar te houden.

          Gezien de moeilijke ondergrond heb ik gekozen voor wafelpads en de slow-cut techniek. De temperatuur van het plaatwerk loopt binnen no-time op en juist tegen die explosieve warmteontwikkeling kan de lak niet. Uiteindelijk waren 2 – 3 applicaties nodig om tot de aanvaardbare standaard te komen. Dit was genoeg om 90 – 95% correctie te bieden. Meer ging te riskant worden.




          2 passes met compoundingpad met FC+ en UF gaf de volgende correctie:



          We zien nog een enkele RDS wat ik eruit heb kunnen halen met een laatste applicatie:

          Comment


          • #6
            Hieronder random correctiewerk zonder nabewerking en afwerking:



            Comment


            • #7


              Comment


              • #8


                Comment


                • #9


                  Comment


                  • #10




                    Comment


                    • #11


                      Comment


                      • #12
                        Sommige krassen waren te diep om veilig te verwijderen, echter deze heb ik kunnen verminderen. De hoeken worden als het ware rond geslepen waardoor het licht verspreid wordt. Hierdoor valt de kras minder op dan wanneer het licht terugkaatst op de scherpe randen.



                        Comment


                        • #13


                          Comment


                          • #14


                            Comment


                            • #15


                              Comment


                              • #16
                                Na al dit grove correctiewerk was het tijd om de auto opnieuw te wassen. Een compound is namelijk erg droog en puur bedoelt om te slijpen met als gevolg een hoop polijststof:



                                Comment


                                • #17
                                  Toen heb ik meteen de uitlaten ontvet en gepolijst. De afwerking moet nog gebeuren in een later stadium:



                                  Comment


                                  • #18


                                    Comment


                                    • #19
                                      Na alle nabewerkingen en verfijning was die diepe hoogglans weer terug:

                                      Comment


                                      • #20
                                        Er is gekozen voor de Swissvax Concourso om de auto mee af te werken.

                                        Het resultaat naar de behandeling:





                                        Comment

                                        Working...
                                        X