Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Exterior Detail] 2001 Citroën Xsara + [Review] Festool Shinex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Exterior Detail] 2001 Citroën Xsara + [Review] Festool Shinex

    Kameraad van mij heeft een half jaartje geleden een Citroën Xsara gekocht als tweede auto. De auto is van 2001 en had toen maar 50.000km. Nu heeft ie er 60.000 . De auto was echt maniakaal onderhouden. Op de advertentie indertijd stond hij er echt piekfijn bij. Een ideaal slachtoffer dus om mijn nieuwste aanwinst (Festool Shinex rotary) eens op los te laten dacht ik zo!

    Het slachtoffer:





    Last edited by Jochen; 08/06/2009, 16:56.
    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

  • #2




    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

    Comment


    • #3


      Zoals altijd beginnen we met de velgen:

      deze werden aangevallen met Meguiar's Wheel Brightener 4:1, EZ velgenborstel, en andere kwasten. Banden werden gereinigd met APC 1:5 en een bandenborstel.



      Klaar!



      Zo zag het eruit na twee hits:



      Goed genoeg want het was vooral om de lak te doen
      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • #4
        Nog een mooi voorbeeldje van "bruine banden"



        Bij de laatste velg besloot mijn verstuiverke de geest te geven. Wheel Brightener for the win




        Last edited by Jochen; 08/06/2009, 16:57.
        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • #5
          Velgen gedaan, tijd om de auto te wassen. Eerst foamen met een TFR (1:1) in de foamgun:



          Goed te zien hoe het vuil eraf loopt:



          2002 MX-5 NB 1.6

          2011 Honda PCX

          Comment


          • #6
            Zelfs van de banden die ik reeds geschrobt had kwam nog vuil los:



            Vervolgens de auto goed afgespoeld met HDR en nogmaals gefoamed met snow foam. De auto was echt smeriger dan hij lijkt. Deze keer werden ook alle kieren en badges gereinigd met APC 1:10 en een borstel



            Vervolgens werd de auto gewassen met twee emmers, een microvezel handschoen en Meguiars Hyper Wash.
            Zonder te drogen kon het clayen beginnen. Dit werd gedaan met polyfine clay en Dodo Juice Born Slippy. De vervuiling viel nog mee maar meer moest het toch niet worden
            Na een halve motorkap:

            Last edited by Jochen; 08/06/2009, 16:58.
            2002 MX-5 NB 1.6

            2011 Honda PCX

            Comment


            • #7
              Auto nogmaals gewassen en gedroogd. Nu kon ik de lak eens fatsoenlijk
              bekijken:

              de glans was er nog





              2002 MX-5 NB 1.6

              2011 Honda PCX

              Comment


              • #8
                Jammer genoeg ook de nodige defecten:





                2002 MX-5 NB 1.6

                2011 Honda PCX

                Comment


                • #9


                  Tapen ter bescherming en naar binnen:



                  De lak was eerlijk gezegd in zeer goede staat voor een auto van 8j. Zeer lichte swirls en nog een mooie heldere metalic:

                  2002 MX-5 NB 1.6

                  2011 Honda PCX

                  Comment


                  • #10




                    Tijd om het 'machien' boven te halen:



                    Nee die koffer is niet van Festool maar wegens budgetaire redenen wordt die voorlopig even achterwege gelaten
                    2002 MX-5 NB 1.6

                    2011 Honda PCX

                    Comment


                    • #11




                      Duidelijk over nagedacht:



                      Je kan de machiene veilig op zijn kop zetten. Zo blijft hij stabiel staan zonder je zorgen te maken dat je je pad vuil maakt.
                      Last edited by Jochen; 08/06/2009, 16:59.
                      2002 MX-5 NB 1.6

                      2011 Honda PCX

                      Comment


                      • #12
                        Weeral mooi resultaat! Ik heb nog oefenmateriaal voor uw festtooldingske op te proberen, pm me maar eens als ge tijd hebt.

                        Comment


                        • #13
                          De kop is zeer ergonomisch gemaakt. Geen nood aan een extra handvat, je kan hem perfect zo vastnemen, zo heb je ook betere controle vind ik persoonlijk. Ik had een beetje schrik dat het daar wat warm zou worden maar daar was tijdens het polijsten niets van te merken. Enkele dagen ervoor had ik eens getest op mijn motorkap met een LC witte polishing pad en Menzerna FF, ik moet zeggen dat hij toen wel zeer rap warm werd. Niet zo zeer de kop maar eerder rond de as. Vond wel dat die witte pad zich nogal bruut vastbeet in de lak en door met lagen toeren te werken zal hij misschien niet genoeg koeling gekregen hebben... . Hij is trouwens thermisch beveiligd. Als hij te warm wordt gaat hij minder vermogen geven. Je kan dan nog doorwerken en als de temp weer zakt kan je weer met vol vermogen verder werken.






                          Zeer aangenaam vind ik dat het hele toerental bereik bruikbaar is. Polish verspreiden om stand 1, inwerken op 3 enverder verwerken op 5. 6 voor nog wat extra cut en verfijnen op 2. De schakelaar is traploos:

                          Last edited by Jochen; 08/06/2009, 16:33.
                          2002 MX-5 NB 1.6

                          2011 Honda PCX

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door raf93 Bekijk Berichten
                            Weeral mooi resultaat! Ik heb nog oefenmateriaal voor uw festtooldingske op te proberen, pm me maar eens als ge tijd hebt.
                            Volgens mij is het nog niet gedaan

                            Zalig trouwens, een HDI!

                            Wat vond je van de lak in het algemeen?
                            Die van ons is vrij krasgevoelig, maar laat veel minder swirls en vuiligheden (opgedroogde druppels, vet, weetikveel) zien dan de uni zwarte lak van de E

                            Kan ook door de metallic komen natuurlijk, maar 't is niet dat die altijd even ideaal gewassen is geweest.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb weinig of geen echte voor & na foto's. was wat te druk bezig. Wel een hoop foto's van defecten maar bijna geen afters getrokken. ook veel foto's mislukt. Ik zou beter eens een cursus gaan volgen ...

                              Het polijsten werd gedaan met een gele 3M pad en Menzerna FF 106.



                              Had ook wat spotpads besteld. Superhanding voor de A-stijlen, bumpers, achterklep, ...



                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #16
                                Nog eentje van na het polijsten:



                                Het polijsten ging eigenlijk vrij goed. Een beetje zoeken naar hoeveelheid polish die op het pad moest, wat zoeken hoeveel toeren, hoeveel passes.
                                Het resultaat mocht er zijn al zeg ik het zelf. Enkel bij iets zwaardere defecten had deze combo moeilijkheden. Zoals Wax-it me al verteld had, de 3M psds hebben zeer weinig cut. Voor de diepere krassen werd dan ook gewisseld van pad en polish. Menzerna polishing pad en Intensive Polish 85RD.



                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • #17
                                  Het dak was er het ergst aan toe:








                                  Deze defecten leken op het eerste zicht goed te verwijderen maar na 3 hits met bovenstaande combo waren de diepste krassen nog steeds aanwezig. Uiteraard geen foto's van het resultaat :stomkieken:
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toen het polijsten rond was werd de auto naar buiten gereden, de tape en polijststof werden verwijderd en een laagje Poorboy's Black Hole werd aangebracht met german applicator.
                                    Als LSP besloot ik om de Acrilic Jet Trigger van onze Jeff nog eens boven te halen.



                                    Terwijl we die lieten curen:



                                    werden de banden behandelt met AG instant tire dressing. wat ze er niet bij vertellen is dat het ook meteen een velgen dressing is



                                    AutoGlym, fijne producten maar hun verpakking is geen cent waard
                                    2002 MX-5 NB 1.6

                                    2011 Honda PCX

                                    Comment


                                    • #19
                                      Uitlaatje ook maar rap wat opgeblonken met staalwol en NXT metal polish

                                      voor:


                                      na:


                                      Toch maar besloten om de velgen af te vegen



                                      De dressing om de banden heb ik laten intrekken/drogen en pas op het einde afgeveegd.

                                      Toen de Acrilic Jet uitpoetsen. Het was al zolang geleden dat ik dat product nog gebruikt had dat ik vergeten was dat je dat eigenlijk bijna onmiddelijk moet oppoetsen en niet +20min mag laten curen, anders krijg je dus strepen Zo goed als mogelijk opgepoetst en meteen een tweede laag aangebracht. Paneel per paneel en meteen oppoetsen na het aanbrengen. Werkte perfect, geen strepen meer te zien
                                      Last edited by Jochen; 08/06/2009, 18:03.
                                      2002 MX-5 NB 1.6

                                      2011 Honda PCX

                                      Comment


                                      • #20
                                        Resultaat:






                                        Dit vind ik de beste pic. Hier zie je echt de gladheid van de Jeffs Acrilic vind ik:
                                        2002 MX-5 NB 1.6

                                        2011 Honda PCX

                                        Comment

                                        Working...
                                        X