Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] - Wax-it - BMW 130i (pic heavy)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21



    Dan zijn we terug aanbeland bij de wielkassen. Eerder hebben we ze al gereinigd, maar nu komt het er ook op aan deze te beschermen om deze eenvoudig en langer proper te houden.
    Het beschermen is hiet gebeurt adhv 303 Aerospace protectant. Dit heeft een lange beschermduur en is eenvoudig aan te brengen.



    Last edited by ; 31/07/2009, 23:20.

    Comment


    • #22





      Chroom is ook een speciaal iets om te onderhouden. Het heeft in de meeste gevallen geen vernis, en dit maakt het kwetsbaar voor oxidatie en verwering.
      In dit geval is de oxidatie ontstaan na de wasbeurt bij de BMW consessiehouder. Ik heb een vermoeden dat de shampoo die gebruikt is de oorzaak is. Ik vermoed een zogenaamde wash&wax ... Deze heeft ook op de rubbers voor de vettigge vlekken gezorgd.

      Last edited by ; 31/07/2009, 23:25.

      Comment


      • #23
        Niets wat Prime Strong niet kan oplossen uiteraard.

        Prime Strong is mijn go-to productjes voor alles wat met chroom te maken heeft. Het reinig zonder veel moeite maar het bevat vooral geen korrel ! Dit laatste is wel belangrijk, want de korrel in andere producten kan ervoor zorgen dat je kleine krassjes maakt en na verloop van tijd doffe chroom krijgt.
        Bovendien legt de Prime Strong een bescherlaagje en is het chroom ook meteen beschermd.





        Last edited by ; 31/07/2009, 23:26.

        Comment


        • #24
          Hier nog een foto van de correctie van de typische schade veroorzaakt door ringen !

          Kan iemand me er helpen aan herinneren dat ik geen trouw of verlovingsring koop !!! Het is om zot van te worden ! En ook voor de lak is het niet goed blijkbaar


          De schade ligt in dit geval op een erg moeilijk plek. Namelijk op een dun holle lak met 2 randjes. Vooral de randjes vormen het gevaar, want daar ligt de vernis een stuk dunner ! Het feit dat het een hol oppervlak is zorgt er ook voor dat de meeste druk opnieuw op die randjes ligt als ik vlak probeer te polieren !
          De kunst is hier dus van de machine wat schuin te houden en zo het contact oppervlak met de lak te verkleinen en héél precies te werken !




          Het resultaat is dat ik geen volledige correctie heb kunnen bekomen. Ook wetsanden ligt in dit geval moeilijk om dezelfde redenen als het polieren. Dus spijtiggenoeg zal ik het bij deze correctie moeten laten ...




          Velen vergeten dat plastic vrij fragiel is, en dat dus ook lichtblokken bekrast kunnen worden.
          Je merkt het vooral wanneer de lichten in gebruik zijn de blokken niet helemaal helder meer zijn.
          Dit geldt zowel voor de voorlichten als de achterlichten.

          Ik heb even het voorbeeld van de achterlichten genomen, en dan kan je mooi de schade zien die ze oplopen.

          Last edited by ; 02/08/2009, 23:00.

          Comment


          • #25
            Bij het polieren op plastic lichtblokkenmoet je vooral rekening houden met de temperatuur. Plastic neemt geen warmte op en je kan dus het oppervlak verbranden of zelf doen smelten !
            Daarom geen te zware pad/polish combinatie, maar meerdere applicaties met een polishing pad en een medium polish.
            In dit geval 4" LC polishing pad en Blackfire Fininshing polish.




            Het resultaat geeft het verschil weer met voorheen




            Uiteindelijk werd de rest van de wagen met een single step gecorrigeerd dmv een 6,5" LC Polishing pad met Blackfire Finishing polish;
            Het resultaat hiermee was behoorlijk. Een correctie tot 95% bekomen.
            Alleen kan de afwerking nog wel wat scherper. Dus nabewerken met finishing pad zou een nog frisser resultaat opgeleverd hebben.
            Last edited by ; 31/07/2009, 23:39.

            Comment


            • #26
              Eens de wagen volledig gecorrigeerd is dient deze nog beschermd te worden om het mooie resultaat zo lang mogelijk te bewaren.

              Het probleem is echter dat het oppervlak van de wagen opnieuw niet helemaal zuiver is.
              Bij het polieren worden namelijk polishing oliën gebruikt om de polish te doen glijden en deze niet uit te drogen.
              Deze oliën zijn nooit helemaal weg na het wegwrijven met een doek.
              Daarom is het belangrijk de wagen eerst van deze oliën te ontdoen vooralleer te waxen of te sealen. Het beschermend product breng je anders aan op deze oliën en dit zorgt ervoor dat je bescherming niet genoeg aan de lak gehecht is waardoor de duurzaamheid niet optimaal is.

              Daarom werk je eerst met een cleaner om deze oliën te verwijderen.
              In dit geval werd gebruik gemaakt van Blackfire Gloss enhancing polish. Deze bevat ook een glaze welke nog voor een extra glans zal zorgen.




              Bij een cleaner is het niet de bedoeling de helemaal in de lak in te werken, maar het is eerder een kwestie van opwrijven en afwrijven.
              Meer is er niet aan.



              Last edited by ; 31/07/2009, 23:45.

              Comment


              • #27
                Dan zijn we uiteindelijk bij het WAXEN aanbeland.

                In deze stap willen we het resultaat dat behaald is gaan beschermen. De bescherming zelf zal geen krassen of kringen tegenhouden, maar onrechtstreeks is dit wel het geval.
                Het is namelijk het vuil dat tijdens de wasbeurt voor de krassen en kringen zorgt, maar een goede bescherming zal zowel voor minder vuil op de wagen zorgen als voor het eenvoudiger verwijderen ervan.

                In dit geval is gekozen voor een carnaubawax omwille van de looks. De wagen slaapt binnen en doe vrij weinig km's dus duurzaamheid is bijkomstig.

                Bij het aanbrengen van een was of sealant is het de bedoeling om een zo dun mogelijk laagje te leggen, maar toch een volledige dekking te bekomen.
                Dit is een typisch geval van "Less is More"
                Een dikke laag leggen met de verwachting "nu zal hij wel goed beschermd zijn" heeft als gevolg dat de onderste laag van de wax, die tegen de lak aanzit, niet de mogelijkheid krijgt om uit te harden. De wax die erboven zit verhindert het ademen van de wax en dus het uitharden ervan.
                Op het moment dat de wax dan afgewreven wordt komt bijna alle, nog zachte, wax in de doek te zitten en is er maar een héél klein laagje dat achterblijft.

                Je ben beter een aantal dunne laagjes na elkaar te leggen dan 1 enkele dikke laag.

                Een goede manier van aanbrengen is de volgende. Laadt de pad door deze in de wax pot te wrijven. De wax wordt in de celstructuur van de pad op genomen. Nu is de pad GEVULD. Hiermee kan je minstens de hele motorkap gaan beschermen. Een dun volledig dekkend laagje is wat we trachten te bereiken. Begin dus niet in het hoekje te wrijven, want tegen dat je aan de andere zijde bent is je pad leeg. Dan heb je veel wax in 1 hoekje en weinig aan de andere kant.
                Mijn systeem is van met grote bewegingen de wax te verspreiden en daarna uit te verdelen in korte ronde overlappende bewegingen.





                Last edited by ; 31/07/2009, 23:53.

                Comment


                • #28
                  Eens de hele wagen gedaan is kan je gaan controleren of de wax klaar is om afgenomen te worden.

                  We zoeken dus een situatie waarbij er een laag wax hard geworden is en aan de lak is gehecht.
                  Er is een eenvoudige test, nl. de swipe test. (let wel, deze is enkel geldig wanneer je de wax niet te dik hebt aangebracht)
                  Je gaat met je vinger door de wax heen in een vloeide beweging. Heb je een vettig spoor getrokken dan is de wax nog niet uitgehard.
                  Lijkt het alsof je een streepje stof verwijderd hebt, dan is de onderliggende waxlaag uitgehard en is de wax klaar om afgeveegd te worden.




                  De voorspoiler werd in dit geval ook met een Blackfire All Finish Paint protection sealant beschermd voor extra duurzaamheid.
                  De voorkant van de wagen krijgt namelijk af te rekenen met de vliegen en deze zijn vervelend om te verwijderen, en kunnen zelf in de lak gaan vreten.
                  Een duurzame en taaie bescherming is hier dus wel op zijn plaats !



                  Last edited by ; 31/07/2009, 23:57.

                  Comment


                  • #29




                    Comment


                    • #30




                      Comment


                      • #31




                        Comment


                        • #32




                          Comment


                          • #33




                            Comment


                            • #34




                              Comment


                              • #35




                                Comment


                                • #36




                                  Comment


                                  • #37




                                    Comment


                                    • #38




                                      Comment


                                      • #39
                                        En om af te sluiten het gedetailed 130i logo

                                        Comment


                                        • #40
                                          Ik neem aan dat er nu al wel gepost mag worden?

                                          (zo niet dan spijt het me )

                                          Echt knap Bert, staat mooi nat.

                                          Als ik dat zie wil ik ook aan de slag met met mijn moeder haar eendje.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X