Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] Wax-it.be - BMW 335D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full Detail] Wax-it.be - BMW 335D

    Intro:

    Maandag en dinsdag stonden in de agenda gereserveerd voor de BMW E91 335D van forumlid Cies. De wagen heeft er al 2 jaar en een 60.000km opzitten in Duitsland. Om de nieuwe eigenaar dus ook het gevoel van een nieuwe wagen te bezorgen is een dergelijke detail ideaal.

    De wagen heeft 2 jaar gehad om teer, sappen en veel andere vormen van vuiligheid te verzamelen. Die moeten dus worden verwijderd om de wagen er als nieuw uit te laten zien. Een klassieke dealer (BMW of gelijk welke andere) spendeert een half uur met een sterke allesreiniger en - indien je "geluk" hebt- met een wollen pad om de wagen op te frissen. Zoiets ziet er goed uit op de foto in de advertentie, maar éénmaal je de wagen van dichtbij ziet merk je al snel dat het beter kan, heeel wat beter.
    Los van het feit dat de wagen nu heel wat frisser is, is ie bovendien beschermd tegen de komende wintermaanden vol zout en andere vuiligheid.

    Producten:

    Wassen
    Sheepskin washmitt
    Microvezel washmitt
    Poorboys Slicks & Suds Shampoo
    Poorboys Waffle Weave towel
    Poorboys Spray & Gloss
    PH Neutrale Snowfoam
    Poorboys APC

    Velgen / Banden
    EZ Detail brush
    Swissvax wheel brush
    Poorboys APC
    Jeffs Werkstatt Prime Strong
    Poorboys Wheel Sealant
    Poorboys Spray & Rinse
    Poorboys Work Towels
    Poorboys Thick & Plush towels
    Blackfire Long Lasting Tire Gel

    Kleien
    Blackfire Claybar
    Poorboys Spray & Gloss
    Poorboys Thick & Plush towels

    Polishen / Glazen
    Menzerna Intensive Polish
    Menzerna Finishing Polish
    Menzerna Final Finish Inspection
    Jeffs Werkstatt Acrylic Jett Trigger
    4" LC polishing & pads
    6,5" LC polishing pad
    Poorboys Thick & Plush towels
    Blackfire Ultimate LSP applicator

    Bescherming
    Jeffs Werkstatt Acrylic Gloss
    Poorboys Deluxe Mega towels

    Kunststof
    303 Aerospace protectant
    Poorboys Work Towels
    Microfiber applicator
    Gloss-It TRV

    Glas
    Einmann Clear Vision (interieur)
    Jeffs Werkstatt Strong (exterieur)
    Poorboys Work Towel

    Uitlaat
    Blackfire Fine Cut Metal Polish


    Werktijd:
    +-16uur

    Foto's/verslag:

    Alle foto's: http://www.indetail.be/images/BMW%20335D%20Detail/
    De voor fotos zijn om één of andere reden wel achteraan terecht gekomen


    De wagen komt toe met de typische vuile plekken. Remstof op de velgen, roet op de uitlaat, vliegen vooraan, teer/rubber achter de wielkasten,...



    Last edited by ; 16/10/2009, 18:22. Reden: postverbod gewist

  • #2
    Eerste stap is de wagen volledig inspuiten met de Snow Foam op de hogedrukreiniger. Dit zorgt er voor dat de typische traffic film verwijderd wordt en er al een relatief proper oppervlak te voorschijn komt voor de eigenlijk wasbeurt. Omdat er pas bij de wasbeurt effectief contact met de lak is, is dat 't eerste moment waarop er krassen kunnen gemaakt worden. Doordat veel vuil eerst al verwijderd werd met de snowfoam voorkomen we die krassen.

    De foto's zijn enkel van de hogedruk + snowfoam stap, zonder enig contact is de wagen al zo proper.
    Het wassen zelf gebeurt met de 2 emmer methode (zie de How To op 't forum en binnenkort op de website!)



    Comment


    • #3
      Na de 2EM werd de wagen gekleid. Niet veel verrassingen hier want zoals verwacht was de wagen gepolierd door de Duitse dealer waardoor al heel wat aangekoekt/kleefd vuil verdwenen is. Ook de lakdikte meting bevestigde die polierstap door de dealer. Kleien is echter nog steeds de boodschap, want achter de wielkasten en op het dak is er nog steeds vuil aanwezig. Na het drogen wordt de wagen verplaatst om een betere ruimte te hebben voor het langdurige polierwerk.

      Als eerste namen we de uitlaat onderhanden, een detail maar o zo belangrijk voor de totale afwerking. De reden waarom dit eerst gedaan werd is puur uit voorkeur.
      De combinatie van Blackfire metal polish en staalwool 0000 kreeg alle vuil weg en zorgde voor een bijna nieuwe uitlaatpijp.






      sorry voor de 4 foto's maar dan past dit mooi in één post

      Comment


      • #4
        Zoals in de openingspost vermeld namen we de lak onderhanden met de Menzerna Intensive Polish. Er waren heel wat RDS (random depth scratches) te zien die ontstaan door gebruik van een wagen, heel moeilijk te vermeiden dus. Gelukkig waren de meeste van die krassen in de toplaag waardoor ze volledig weggewerkt kunnen worden door nauwgezet polieren.
        Ook swirls waren aanwezig, door de kleur zijn die echter moeilijk op foto vast te leggen.

        Een reeks voor/na van verschillende panelen volgt nu, meer foto's van de schade vind je op de foto pagina



        Vele random krassen en ingewreten plekken. Voor velen lijken dit allemaal pietluttige details, maar door alle kleine dingen samen te tellen krijg je wel een algemene minderwaardige glans van de lak.





        Het kwaliteitswerk van de Duitse dealer, dit was rondom rond te vinden.


        Comment


        • #5
          Deur rechts voor, verschillende vormen van schade





          De eerste schade weggewerkt (zie eerste link)



          Een lange diepe kras




          De krasweggewerkt

          Comment


          • #6
            De metaaldeeltjes in de lak die terug helder bovenkomen, (jammer van de mindere foto)




            Een ingewreten druppel achteraan rechts. Idem voor links, hoogstwaarschijnlijk is dit afvalwater dat via de raamomlijsting daar wegloopt en door de zot inwreet. Als dergelijke schade niet te diep zit is die makkelijk te verwijderen, doordat de schadelijke producten echter langdurig de kans krijgen om hun werk te doen kan dit toch anders uitdraaien (zoals bij vogelstront)




            En verdwenen

            Comment


            • #7
              Ergens touch gehad op de wielkast



              en weg





              Lekker strak en clean na de eerste polish stap

              Comment


              • #8
                Achterbumpers zijn altijd relatief snel het slachtoffer van krassen doordat mensen er al snel tegen zitten bij het in of uitladen van materiaal. Ten tweede is de kans groot dat men dit laat rusten op de bumper. Beter voorkomen als genezen dus door wat op te passen





                maar niets wat niet weg kan..



                Comment


                • #9
                  Een andere typische plaats voor schade is op de kofferklep, die wordt toegesmeten en ringen/handschoenen/nagels en zo krassen de lak daar. Ook slechte montage van de nummerplaat kan dit gevolg hebben (zoals hier)



                  en gefixt




                  Allerlei krassen en vegen op de klep



                  en terug shiny

                  Comment


                  • #10
                    Ook de andere kant heeft ergens tegenaan gewreven


                    Comment


                    • #11
                      Swirlies in de deur


                      Comment


                      • #12
                        Ook stoot/instaplijsten krijgen 't zwaar te verduren, jammer genoeg heb ik daar geen na foto van



                        Comment


                        • #13
                          De typische kilometervreter heeft heel wat steenslag te verduren. De koplampen konden daarom ook een opfrisbeurt gebruiken. Een kleine moeite, voor een wereld van verschil
                          De putjes kunnen natuurlijk niet verwijderd worden door één pass met polish, maar de dofheid is weg en de koplamp heel wat helderder.




                          Comment


                          • #14
                            Het bleke Lemon interieur van BMW is prachtig, maar tevens zeer gevoelig aan verkleuring.




                            50/50 tot op een 5cm van de rugleuning. Jammer genoeg zat een deel van de schade te diep om nog gereinigd te kunnen worden. Herkleuring is dan de enige oplossing.




                            Finished interieur

                            Comment


                            • #15
                              Een typische plek teer binnenin de velgen, de Tardis doet z'n werk. De zwarte plekken naast het loodje zijn lijmresten met remstof aangeplakt.




                              Na een drie-tal lagen Jeffs is de wagen langdurig synthetisch beschermd tegen alle externe factoren. De Jeff's producten zorgen niet zo zeer voor een diepe natte look maar creëren een stevige beschermlaag. Bovendien kunnen ze op een grijze wagen echt de metallic laten 'poppen'. Jammer van het ontbreken van de zon bij de na foto's, maar ik heb m'n best gedaan.

                              Bert aan het werk met de laatste laagjes

                              Comment


                              • #16
                                En afgewerkt!!!




                                genieten

                                Comment


                                • #17


                                  Comment


                                  • #18


                                    Comment


                                    • #19


                                      Comment


                                      • #20





                                        Hopelijk was 't leerrijk, interessant. Meer vragen mag je altijd afvuren
                                        Dank om te lezen, NU mag je posten

                                        Comment

                                        Working...
                                        X