Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wax-it: Alpina B5 Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wax-it: Alpina B5 Touring

    Per jaar wordt er wereldwijd meer als 1.500.000.000.000 euro omgezet in de autoindustrie. Die industrie zet rechtstreeks 5 procent van de gehele wereldbevolking aan de slag. Zelfs met de huidige economische malaise en hoge brandstofkost blijft de auto zowat de grootste industrie ter wereld. Een groot deel daarvan bestaat uit de tweedehands markt, de markt die in financieel minder interessante tijden het meeste bijval ontwikkelt. Vele klanten kiezen er dan ook voor om een gebruikte wagen in het buitenland aan te schaffen om zo voor een sterke prijs een prachtige jonge tweedehands te bezitten. In dergelijke situatie kan een detail wonderen verrichten, net zoals op deze heerlijke Alpina.

    De klant haalt zijn auto meestal zelf op in het buitenland, alwaar die auto 'klaar' gezet is door de garage of verkoper. De ene doet dergelijk werk al beter als de andere, maar meestal krijgt de koper nooit het gevoel dat ze over een (zo goed als) nieuwe wagen beschikken. Her en der vind je nog vuil, de lak ziet er verweerd uit, er is dofheid te zien, de velgen zijn wat geel-bruin van aangekoekt remstof en het leer glanst té hard. Dankzij verschillende polierstappen, het diepte reinigen van het leer en textiel en nog vele andere stappen kreeg de Alpina de uitstraling die hij verdiend.




  • #2
    De wagen werd bij aankomst geïnspecteerd met al het vuil er nog op gebakken en toen bleek de wagen er vooral dof uit te zien. Een eerste keer afspuiten met de hogedrukreiniger en daarna inschuiven met Poorboy's All Purpose Cleaner via de snowfoam nam de typische film van vuil er af na 5 minuten weken. Een tweede keer afspuiten en wassen zorgde dat het grootste vuil er nu helemaal af was, tijd om de touring op de brug te plaatsen en die van dichtbij te inspecteren. Al snel bleek dat er toch heel wat meer aan de hand was naast de typische swirls en krassen, de wagen had gigantisch veel korte diepe krassen op het dak als onderaan de deuren. Dit wijst op het herhaaldelijk gebruik van een (veel te) ruwe carwash, maar zo erg hadden we dergelijke krassen nog niet gezien!



    Comment


    • #3
      Na het kleien bleek de situatie (de lak dus) erger en erger en onder het licht zagen we een combinatie van alle mogelijke schade die je kan hebben na jarenlang verkeerd wassen en polieren. Swirls (ronde cirkels, waskrassen), RDS (korte diepe krassen), hologrammen (een wolk als het ware die meebeweegt), doffe plekken,… Er was heel werk aan de winkel en om de nodige correctie te verkrijgen moesten we hoogstwaarschijnlijk toch redelijk agressief te werk gaan, want de Duitse lak hoort bij de hardere. Een nauwkeurige inspectie van de lakdikte gaf ons een duidelijk beeld op de staat van de wagen en hoeveel materiaal we hadden om mee te werken. Van elk paneel werden er verscheidene metingen genomen (afhankelijk van de grootte van het paneel) en genoteerd. Enkele duidelijke verschillen in lakdikte toonden aan dat er 4 panelen herspoten zijn. Een close up van die panelen toonde een verschil in krassen en in orange peal. Van die 4 panelen waren de voorbumper en motorkap herdaan tegen steenslag, dit wordt vrij snel gedaan bij de premium tweedehandswagens in Duitsland; de andere 2 waren achterbumper en het koetswerkpaneel rechtsachter, waarschijnlijk omwille van een tikje.




      Na het kleien zag de wagen er zo uit.

      Comment


      • #4
        Een eerste test op de minder ernstig beschadigde motorkap gaf ons al een idee over de nodige stappen om de gewenste correctie te verkrijgen. Enkel 3 verschillende gradaties in pad en product creëerde een krasvrije afwerking en dit is dan nog een minder beschadigd paneel! Over naar een deur om daar verder te testen, dezelfde combinatie zoals gebruikt op de motorkap bleek nu bijlange niet voldoende om de krassen te verwijderen. Dofheid verdween, de swirls en hologrammen verdwenen maar de diepe carwashkrassen bleven zelfs onder gewoon TL te duidelijk zichtbaar. Op naar wol, een wollen pad in combinatie met 3M Final Cut pro mocht zijn restauratie kracht bewijzen, want behalve natschuren is er geen ruwere combinatie voor handen! Gelukkig bleek dat dit wel het resultaat gaf wat we wilden, al was het op sommige spots nodig om tot 3 maal toe met wol te corrigeren. Dit lijkt en is extreem, zeker als je weet dat er nog 3 verfijnende stappen moeten volgen!

        Polish-combinaties:
        • Wollen pad met 3M Final Cut Pro
        • 3M restauratie pad met 3M FCP in combinatie met 3M Anti Hologramm
        • 3M polishing pad met Menzerna Intensive Polish
        • 3M finishing pad met Menzerna 85RD


        Je ziet de lak vooruit gaan.

        Eerst duidelijk dof en zonder enige diepte



        Dan deels onder het stof door het ruwe polier werk. We werkten van voor naar achter, dat zie je ook.



        En een heel stuk dieper!

        Comment


        • #5
          In close up ziet dat er zo uit.





          Daarna werd de wagen volledig ontvet om alle sporen van polish te verwijderen en zeker te zijn dat er geen enkele kras verborgen is. (sommige producten hebben daar de neiging toe)

          Comment


          • #6
            Terwijl de lak onder handen genomen werd, verzorgde een collega het andere werk. Het interieur werd grondig aangepakt, gestofzuigd en geëxtracted met onze George. Het leer kreeg grondige scrubbing met Gloss It Leather Cleaner wat moeiteloos het vergrijsde leer terug prachtig kreeg van kleur. Een bescherming met Gloss It Leather Polish bracht het leven terug in de koeienhuid en het interieur kreeg een schitterende warme uitstraling. Alle plastic werd wederom behandeld met de Blackfire Interior set waarna het interieur even afgerond was. Deurkieren, instaplijsten en de ruiten werden pas na de verschillende polierstappen onder handen genomen. De reden hiervoor is dat de twee ruwste combinaties zoveel stof afgeven dat het onmogelijk is om te zien of de ruiten al dan niet proper zijn en dat instaplijsten sowieso volledig wit werden van het stof.

            Het linkse ondersteunende stuk is gereinigd en duidelijk terug mooi mat in tegenstelling tot het glanzende zitvlak



            In een close up zie je duidelijk het vuil in en op het leder.




            Links is het gereinigd, rechts nog duidelijk grijs en vuil.

            Comment


            • #7
              Over naar de schitterende Alpina Classics die ook wel heel wat liefde en aandacht konden gebruiken. De auto werd tijdelijk terug op de grond geplaatst om de wielbouten los te draaien maar eerst moest de 'center cap' verwijderd worden, maar hoe doe je dat nu just? Even zoeken in de koffer toonde ons geen duidelijk tool om die te verwijderen (zoals bvb bij Audi) maar een setje sleutels in de koffer deed ons toch de wenkbrauwen fronsen. Snel googlen dan maar… Na wat zoekwerk bleek dat het Alpina logo langs één kant ingeduwd kan worden waarna jet het logo 180 graden kan draaien en er een sleutelgat te voorschijn komt, opgelost! Zo zie je ook mooi waarvoor de Alpina velg bekend is, het weggewerkte ventiel. De velgen zelf waren in redelijk goede staat, al waren ze vrij geel geworden maar niets wat een combinatie van klei en Jeffs Prime Strong niet kunnen oplossen. Blackfire Long Lasting Tire Gel zorgde voor een diepdonkere satijnglans in de band maar niet zonder die eerst met APC te reinigen - op die manier dringt de Tire Gel nog dieper in de band voor een langere bescherming.



              Comment


              • #8
                De uitlaat is normaal een schitterend chroom sierstuk maar in dit geval was die volledig aangekoekt, het grootste vuil kwam er al snel af met Blackfire maar onderaan bleek er nog veel schade. Het chroom zelf was daar ook aangetast en dus werd de dremel maar boven gehaald om er toch nog het maximum uit te halen, jammer genoeg krijg je zoiets bijna niet meer terug zoals het was zonder herchromeren. Hét grote nadeel aan een verchroomde endtip.






                Na een natuurlijke wax en andere details was de wagen afgewerkt, en wat een resultaat! Zelf hadden we ook nooit verwacht dat die totaal kapotte lak zo goed ging komen. Meer kan er niet gedaan worden zonder nat te schuren en dus eerst de lak volledig mat te zetten, maar daar kruipt gigantisch veel tijd in.

                Comment


                • #9


                  Comment


                  • #10
                    Nog snel wat fotootjes buiten om de metalliclak te zien schitteren in de zon.



                    Comment


                    • #11
                      Remember? Op de eerste foto is de wagen al gewassen!


                      Comment


                      • #12


                        Comment


                        • #13

                          Comment


                          • #14
                            Wie nog alle foto's rustig wel herbekijken kan terecht op deze link of binnenkort op onze vernieuwde website! Thanks for watching


                            Groetjes van de Wax-it ploeg!


                            Mijn liefde voor Alpina is alvast alleen maar gegroeid...

                            Last edited by ; 27/07/2010, 10:38.

                            Comment


                            • #15
                              Onherkenbaar prachtig. Proficiat met het eindresultaat, wat een heerlijke kleur op het einde!

                              Keep up the good work !

                              Comment


                              • #16


                                Wat een transformatie, prachtig werk.

                                Comment


                                • #17
                                  Schitterend werk!

                                  Comment


                                  • #18
                                    vindt dit leuk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Knap hoor Bert !
                                      Welke kleur is dit juist?
                                      ----------------------------------------------------------------------------------
                                      2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                      2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                      Pictures here: BMW 7 Series
                                      1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                      Pictures here: Diablo

                                      --------------------------------------------------------------------------------------------
                                      It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                      It might need half a starsystem to turn around,
                                      but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                      Cylons have respect for it...

                                      --------------------------------------------------------------------------------------------

                                      Comment


                                      • #20
                                        Azurietzwart, BMW individual kleur.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X