Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wax-it: Porsche 993 C4S - Zilver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wax-it: Porsche 993 C4S - Zilver

    Naar aanleiding van de vorige 993C4S kregen we een reservatie voor volgende parel. Ditmaal was de lak gelukkig iets vergevings-gezinder dankzij de zilverkleur, in tegenstelling tot de fragiele uni-zwarte lak van de vorige Porsche. De eigenaar zelf had ook de voorkeur voor een perfect interieur en een glanzend interieur, want anders zou de wagen nooit meer buiten mogen komen… Perfect voor ons om het 37.000km oude interieur een grondige opfrissing te geven, mét een uitgebreid fotoverslag (want daar worden soms te weinig foto's aan besteed).

    Toen de auto toe kwam was die over het algemeen niet zo vuil, de wagen had dan ook maar 1500km gereden in het afgelopen jaar. Toch wordt ook een propere wagen even grondig gewassen. Een eerste maal inschuimen en een 5tal minuten laten inwerken waarna de wagen afgespoten en gewassen werd. De wagen drogen met de Poorboy's Waffle Weave zorgt er voor dat die klaar is om verder binnen te rijden en de wagen op de brug te plaatsen. Eénmaal op de brug kan er begonnen worden met het eigenlijke detailen, want ons werk begint pas waar de gemiddelde wasbeurt stopt. Na een lichte kleibeurt (want veel contaminatie was er na enkele tests niet te voelen) werd de wagen gedroogd met de Black Baron. Ongelooflijk wat voor verschil dit maakt want in elk kiertje, spleetje of hoekje blijft er wel water staan of hangen. Door er met 300km/u wind tegenaan te blazen krijg je alles droog.





    Last edited by ; 10/08/2010, 17:37.

  • #2
    Schade

    Na het kleien staat de lak perfect zuiver, want vele mensen vergeten dat een perfecte zuivere lak de basis is voor een superglans; en dus niet (enkel) 5 lagen van de duurste wax. Nauwkeurige inspectie bracht toch enkele fouten boven die zeker weggewerkt moesten worden. Zo waren er rondom vegen/krassen maar die hoofdzakelijk op de motorkap stoorden. Ook was de passagiersdeur ooit eens herspoten, met een lichte overspray naar de andere panelen toe, wat zich vooral uitte in een aangetast en onzuiver dak. Verder stond de lak over het algemeen vrij dof, maar dankzij de zilverkleur was dit wat beter verborgen. Een blik op het interieur bezorgde ons eerst de typische oude Porsche geur want elke Porsche van meer als 10jaar oud ruikt zo, van de eerste tot de laatste die we al onderhanden genomen hebben. Voorbij de nostalgie zie je dat het leer niet echt glansde (de eigenaar zei dat hij het leer zelf eens behandeld had) maar zie je toch dat het heel wat beter kan. Ook buiten de zetels (zoals de vloermatten) was er hier en daar wel dieper vuil te vinden, maar niets onoverkomelijk.





    Last edited by ; 10/08/2010, 23:48.

    Comment


    • #3
      Het interieur

      Omdat we toch al enkele verslagen online geplaatst hebben en recent de vraag kregen om iets meer tekst aan het interieur te spenderen, zal ik hier stap voor stap overlopen hoe we dit terug tiptop krijgen. Tijdens elke detail wordt de wagen voorzien van een druppellader. Elektrische zetels verbruiken veel en tijdens het reinigen van een interieur gaan die al eens voor en achteruit. Sportwagens worden soms ook van lichtere batterijen voorzien en zo garanderen we een volgeladen batterij bij vertrek aan de klant.

      Alles begint bij het verwijderen van de vloermatten - in dit geval zijn die dubbel aanwezig (niet af-fabriek?) - en het interieur te stofzuigen. Elk hoekje en gaatje wordt gestofzuigd en elk mogelijke kier wordt met een borsteltje ontdaan van alle stof en kruimels. Dit zorgt (net als bij het exterieur) voor een propere basis waarop dan een diepere reiniging en voeding kan gebeuren.





      Comment


      • #4
        Omdat de tapijten nu uit de auto zijn worden die aangepakt met onze George - de extractor - en Fabric & Upholstery Cleaner van Eimann in combinatie met een textielborstel. Eerst worden de tapijtjes beneveld met water waarna de tapijtreiniger ingewerkt wordt met de borstel, op dit moment zie je al het vuil losweken en het schuim kleurt licht tot donkerbruin (afhankelijk van de locatie van het tapijt). Vervolgens wordt er extra water bij verneveld en tegelijkertijd terug opgezogen. Dit gebeurt in 4 richtingen om zeker al het schuim van diep uit de vezels te krijgen waarna nogmaals in vier richtingen over het tapijt gegaan wordt, maar nu zonder extra water te vernevelen. Hierna is het tapijt zo droog als maar kan met de extractor maar blijven die nog een hele tijd uit de wagen liggen zodat ze kurkdroog worden.






        Comment


        • #5
          Het leder

          Vervolgens staat het leder op het programma. Veel mensen opteren voor een zwart lederen interieur want "ge ziet daar toch niets op!" maar niets is minder waar. Leder dat niet of verkeerd verzorgd wordt zal na verloop van tijd verkleuren, glanzen, vuil worden of zelfs gewoon gaan breken en scheuren. Een zetel uit koeienhuid moet net zoals de huid van de mens onderhouden worden door af en toe te reinigen (iedereen wast zich toch?) en van tijd tot tijd te voeden (want een droge huid kan toch niet?). Ook hier zie je duidelijk dat het leer wel aandacht gekregen heeft, maar niet genoeg of niet met de correcte aandacht.





          Comment


          • #6
            Grondig reinigen met Gloss It Leather Cleaner in combinatie met een zacht Swissvax lederborsteltje deed het vuil al snel los komen uit de poriën, waarna het met een microvezeldoek kan afgenomen worden. Zo werd elk stukje leer op de stoel, het dashboard en de deurpanelen diep gereinigd, ook het stuur kreeg de broodnodige tender, love and care. Al snel werd op de microvezeldoek duidelijk hoe vuil het leer echt was.

            Als je vergelijkt zie je duidelijk dat de glans uit het leer terug weg is, dat er terug een egale kleur boven komt en dat het leer terug natuurlijk aanvoelt. Om nu die soepelheid te behouden en het fragiele oudere leer te beschermen tegen UV en andere beschadiging werden er twee lagen Swissvax Leather Milk aangebracht. Normaal gezien is één enkele laag voldoende maar dit interieur stond zo droog dat de melk in een mum van tijd geabsorbeerd werd; een goed teken dat de melk zijn werk doet, namelijk voeden!





            Comment


            • #7
              Plastic en vinyl

              Oude Porsches kregen van uit de fabriek al een kwalitatief interieur mee, waarin maar weinig plastic terug te vinden is. Ook dit werd gereinigd en gevoed, ditmaal met Blackfire Interior Cleaner en Protectant. Voor plastic geldt hetzelfde als voor leder. Ook dit gaat door UV-stralen uitdrogen, verharden, verbleken of zelfs kraken. Los daarvan kan vuil - zeker in het poreuzere plastic - doordringen en een goedkope glans bezorgen. Vandaar dat het ook grondig ontvet en beschermd wordt.






              Comment


              • #8
                Instaplijsten

                Instaplijsten kunnen nog al eens tegendraads doen tijdens het wassen en details. Wij wassen die mee nadat de wagen zelf gewassen is, ook drogen met de Waffle Weave en de Black Baron zorgt hier voor een streep- en druppelloos resultaat. Onder de plastic/metaal instaplijst blijft er al snel veel water hangen. Als dit niet afgenomen wordt blijft daar stof en ander vuil kleven wat resulteert in een altijd vuile deuropening.

                Bij deze Porsche zie je in hoofdzaak de aluminium inleglijst met het Carrera 4S logo gegraveerd. Na 13 jaar niet onderhouden te zijn, is er heel wat oxidatie terug te vinden. Dit lijkt in eerste instantie niet zo duidelijk, maar een 50/50 toont ook voor de klant (en jullie) duidelijk het verschil! Dit resultaat is verkregen na polieren met Blackfire Fine Cut Metal Polish via DAP900 en een witte Monello pad. Ook de voor na foto's tonen duidelijk dat de glans terug in de alu instaplijst zit. Een beschermlaagje met Blackfire All Metal Sealant zorgt er voor dat dit werk voor lange tijd bewaard wordt.

                De gelakte delen werden verder gereinigd en beschermd via Jeffs Werkstatt Prime Strong, het plastic kreeg dezelfde behandeling als het interieur. Als laatste werden de deurrubbers gevoed met Gloss It TRV (Tire Rubber Vinyl). Op foto niet zo duidelijk maar het rubber kreeg zijn glans terug en de witte verdroogde strepen zijn verdwenen, ideaal om de rubbers niet al te snel te laten versterven.






                Comment


                • #9
                  Lichtbalk

                  Nadat het interieur uitzonderlijk uitgebreid behandeld werd (zowel in dit verslag als in de detail) werd er overgegaan naar het exterieur. Omdat de dofheid in een zilverkleur niet altijd even makkelijk op foto te vatten valt, koos ik er eerst voor om de typerende Porsche Carrera 4S lichtbalk onder handen te nemen. Integenstelling tot wat veel gedacht wordt kan er daar veel aan veranderd worden. Foto's onder normaal licht toonden heel wat krassen en een wazige reflectie. Tijd om de omrandende koetswerkpanelen af te kleven zodat er veilig kan gepolierd worden op de balk. Een DAP900 in combinatie met een kleine Light Cut spot pad en Menzerna Intensive Polish zorgde voor de nodige correctie, naderhand afwerken met een Finishing pad en Final Finish zorgde voor een schitterende dieprood glanzende lichtbalk.





                  Comment


                  • #10
                    Het koetswerk

                    Zoals eerder gezegd was ook diezelfde dofheid als op de lichtbalk terug te vinden op de lak. Bovendien vond er op het dak een duidelijk een waas terug te wijten aan overspray. Bovendien was hier een vogelstront terug te vinden die gedurende lange tijd op de zachte lak heeft kunnen inwerken. De lak zelf kreeg in twee stappen de nodige glans terug, het dak werd extra aangepakt met een kleine wollen pad en Menzerna S100. Daarna volgde Intensive polish en de nodige afwerking met Final Finish.

                    Voor bescherming en glans op een zilveren koetswerk blijft Jeffs Acrylic Jett nog altijd zowat de beste keuze. Na vier lagen komt de metallic korrel prachtig naar boven en heb je een langdurige bescherming, zonder de extra tijd die een pastawax met zich mee zou brengen.






                    Comment


                    • #11




                      Comment


                      • #12
                        Extra's

                        Uitlaten kunnen zonder schurende werking terug tot hun oorspronkelijke glans verwerkt worden met de Brilliant reeks, jammer genoeg was ons iemand voor geweest en die had machinaal de binnenkant van de uitlaat wat beschadigd.

                        Velgen werden gekleid, gereinigd met Prime Strong en beschermd met All Metal Sealant. Op velgen heeft dit een langere bescherming dan Poorboy's Wheel Sealant, enkel de glans is een stuk minder.

                        De banden kregen twee lagen Swissvax Pneu (géén Glossy) op verzoek van de klant. Pneu zorgt voor een donkerzwarte band zonder enige glans.

                        Op glas blijft Brilliant No Smear Glass Cleaner de meest geschikte oplossing.

                        Ook de motorruimte werd aangepakt en beschermd met 303 Aerospace Protectant en metaal via Brilliant terug tot leven gewekt.



                        Besluit

                        Ook uit zilver valt een schitterende glans te halen, en dankzij deze Porsche is mijn verlangen naar een zilveren wagen, én vooral een Porsche weer gigantisch gestegen.

                        Hartelijk dank voor uw waandacht! © Xavier Debaere







                        Comment


                        • #13




                          Comment


                          • #14













                            Ga je gang

                            Comment


                            • #15
                              Prachtig werk, ongelofelijk

                              En wat een knappe Porsche! Heerlijk sober.

                              Comment


                              • #16
                                Knap werk !

                                Comment


                                • #17
                                  Heel knap gedaan. En leuk om te lezen hoe alles in zen werk gaat.
                                  993 C4S
                                  Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                                  www.musclecarrent.be

                                  Comment


                                  • #18

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat zeg je hier nog op...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zeer knap werk!! En prachtige foto's ook. (en eindelijk een uitgebreide fotoreportage van het interieur, thx )

                                        Comment

                                        Working...
                                        X