Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Protection Detail] Wax-it: Nissan GTR - Matte wrap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Protection Detail] Wax-it: Nissan GTR - Matte wrap

    Sinds enige tijd zijn allerlei speciale kleuren erg in trek. Dure wagens in witte lak heeft iedereen ondertussen wel gezien, de donker(goud)bruine tinten zijn nu sinds enige tijd ook serieus geliefd. De recentste trend is de opmars van matte kleuren, sommige merken bieden ze zelf aan als een (exclusieve) optie. Dit kan als lak of als zogenaamde wrap (een klevende folie). BMW heeft zo Frozen Grey, Mercedes-Benz heeft enkele kleuren in hun exclusieve gamma en Ford heeft een gelimiteerde oplage van de Ford Focus RS500 in het matzwart. Deze speciale matte kleuren hebben een specifieke behandeling nodig om glans in te voorkomen. Bovendien kan een ingewreten vlek hier niet uitgepolierd worden, dus bescherming is meer dan noodzakelijk!

    Een matte lak kan echt schitterend zijn om de wagen volledig uit de massa te doen springen. Vele mensen kopen het ook (deels) als bescherming van de originele lak en om een makkelijker onderhoud van de wagen te hebben. Niets is minder waar... Een matte lak of wrap is net heel gevoelig voor imperfecties. Gebruik van verkeerde producten kan leiden tot het verdwijnen van de matte schijn, vettige vegen zijn al snel zichtbaar, vingerafdrukken, vliegen,... Bovendien houdt de matte textuur water vast en valt je wagen heel slecht te drogen. Ook andere beschadigingen vallen snel op en voor veel van die schade is de enige oplossing herkleven of in het geval van matte lak, herspuiten!

    • Foto1: Vliegen die de dood vinden op de wrap laten een vettige streep na. Een streep die na verloop van tijd in de wrap trekt.
    • Foto2: Zoals je ziet is de neus van zo'n kar wel een slagveld.
    • Foto3: Rubber en teer blijft kleven, ook boven de steenslagfolie.


    Last edited by ; 15/09/2010, 15:25.

  • #2
    Het is dus een fabeltje dat een matte wagen niet beschermd hoeft te worden! Ook een matte afwerking is onderhevig aan vogeluitwerpselen, vliegenresten, vette vegen en andere opvallende, onherstelbare schade.

    Het is dus niet voor de hand liggend een matte wagen te reinigen en te beschermen zonder hem te laten glanzen. De glans komt van het opblinken en wrijven, dus elk contact met de matte afwerking kan eigenlijk voor glans zorgen. Het is daarom belangrijk dat producten geen vet of schuurkorrel bevatten, beide zijn net wel nodig om een normale lak te doen schitteren. Bij de matte lak maken we gebruik van het beste op de markt, namelijk Swissvax' Opaque reeks. Die bestaat uit een shampoo, cleaner, wax en quick detailer - allen specifiek voor matte finishes.

    Comment


    • #3
      Wassen

      Een traditionele shampoo bevat teveel smerende ingredienten (waaronder oliën) om veilig te kunnen gebruiken op matte finishes. Die shampoo's gaan je lak niet onmiddellijk doen glanzen maar laten vette vlekken na. Dit komt omdat de olie in traditionele shampoos op de lak blijft hangen en opdroogt tot een vlek. Vele shampoo's bevatten reinigende en waxende eigenschappen, deze mogen niet gebruikt worden omdat het zogezegde "waxen" komt door het extra gebruik van olie, olie die dus wederom je wagen zal doen glanzen bij het slecht opdrogen.

      Belangrijk is dus dat de shampoo goed ontvet. Een klassieke afwaszeep zal zoiets ook doen maar dan met het nadeel dat elke waxlaag die je zou aangebracht hebben, ook verwijderd wordt. Je moet je bescherming dus keer op keer gaan hernieuwen. Bovendien bevatten sommige van die thuiszepen abrasieven - schuurkorrels - die het reinigen van je vaat bevorderen maar je lak gaan beschadigen! (Dat geldt overigens ook voor klassieke lak...)

      Swissvax Opaque gaat dus grondig genoeg gaan reinigen en verwijdert het vuil toch nog van de lak. Bovendien gaat die de bestaande waxlaag niet gaan aantasten door hevig te ontvetten zoals sommige andere zeeptypes. Aangezien deze shampoo minder additieven bevat, is hij meer geconcentreerd waardoor je er minder van nodig hebt dan van andere shampoos.
      • Foto1: Een minimale hoeveelheid voor een 10l emmer.
      • Foto2 & 3: wassen verloopt anders, water kleeft als het ware aan de lak


      Last edited by ; 15/09/2010, 14:39.

      Comment


      • #4
        Reinigen

        Een tweede groot probleem is het reinigen van de matte lak of wrap. Een wagen die zo afgewerkt is, kan verschillende klassieke onderhouds- of detailingstappen niet verdragen. Kleien is onmogelijk omdat je de lak langzaamaan gaat opblinken door het wrijven. Als je een kras hebt, kan die er niet machinaal uitgepolierd worden omdat die producten net de eigenschap hebben om op te blinken. Je kan daarenboven geen klassieke wax gebruiken omdat die teveel olie bevat en dus ook traag maar zeker de lak meer zal doen glanzen.

        De reinigende stap is dus de belangrijkste stap bij het detailen van je matte wagen. Vliegen en teer kan je verwijderen met een klassieke tar & bug remover indien er nog geen wax aangebracht is! Is dit wel het geval dan zouden die vliegen er moeten afkomen tijdens de wasbeurt of met de quick detailer.
        • Foto1: Poorboys Bug & Tar om vlieg- en rubberresten te verwijderen
        • Foto2: Wipe on van de Swissvax Opaque
        • Foto3: Wipe off


        Last edited by ; 15/09/2010, 14:39.

        Comment


        • #5
          Omdat de wagen niet kan worden gekleid, is er nood aan een ander product om te reinigen want ook die matte afwerking heeft last van oppervlaktevervuiling. Vuil dat er niet afkomt bij de klassieke wasbeurt wordt dankzij de Opaque Pre Cleaner verwijderd. Bij een auto die nog niet - of niet recent - behandeld is, zal je dus ook redelijk wat vuil zien afkomen. Het is een simpele wipe on / wipe off, deze stap moet echter grondig genoeg gebeuren zodat het resultaat mooi egaal is.

          Op de Nissan GTR zijn op die manier nog heel wat vliegenrestanten afgekomen, er waren vette druppels op de lak die er ook onmiddellijk afgekomen zijn. Een vlek door hard water vormt ook geen probleem. Dit zijn allemaal beschadigingen die er anders op allerlei andere manieren hersteld moeten worden maar in dit geval is een krachtige cleaner voldoende.
          • Foto1: druppeltjes die na het wassen nog op de lak bleven.
          • Foto2: na de behandeling met Opaque zie je ze verdwijnen.
          • Foto3: De zijvleugel is behandeld, motorkap niet. Een (duidelijk) verschil in diepte/contrast.


          Last edited by ; 15/09/2010, 14:40.

          Comment


          • #6
            Beschermen

            Zoals eerder gezegd is het ook bij een matte lak nodig van bescherming te voorzien. In tegenstelling tot wat vele denken kunnen vlekken op een matte finish blijvende gevolgen hebben wanneer die niet op tijd behandeld worden. Een beschermde waxlaag zal er bovendien voor zorgen dat de wasbeurt stukken vlotter verloopt. Water parelt er makkelijk af en blijft niet hangen aan de matte laag ( een matte laag is minder glad waardoor water er minder eenvoudig afloopt ). Bovendien zal het water dus makkelijker verdampen / vervagen bij het drogen met een klassieke droogdoek.

            Foto1: Grondig inwerken van de wax
            Foto2: 50/50 niet gewaxt / wel gewaxt. Dit is net na het aanbrengen vd wax.
            Foto3: Een snelle test met water, duidelijke betere bescherming en mooie beading!

            Comment


            • #7
              De wax voegt op zijn beurt een extra laag toe, je krijgt als het ware meer diepte in de matte afwerking. Vormen en lijnen komen een stuk mooier uit, ze zijn veel genuanceerder, meer aanwezig. Een tweede belangrijk voordeel is de egale kleur die je op die manier krijgt. De lak heeft geen last van verschillende vlekken waar de kleur en de diepte variëren. Alles vormt een mooi uniform geheel.

              De wax die we in dit geval gebruiken is Swissvax Opaque, deze is een heel stuk droger in vergelijking met klassieke waxen. Bij het aanbrengen voel je dit onmiddellijk in de manier waarop de wax ingewerkt en verdeeld moet worden. Het is heel belangrijk van een perfecte dekking te krijgen door deze mooi en egaal te verspreiden. Een klassieke wax is op dat vlak een stuk vergevingsgezinder.
              • Foto1: test in beading verschil, het water loopt stukken beter af en staat mooi op de lak.
              • Foto2: test voor het drogen, water links blijft veel langer en laat strepen. Rechts droogt het super op.
              • Foto3: De lak na het waxen


              Comment


              • #8
                De rest van de wagen werd volgens onze klassieke methodes behandeld. De Akrapovic-uitlaat werd in 3 stappen behandeld tot dit schitterende resultaat. Grondig reinigen (restore) op chemische basis met de Brilliant Metal Restorer, opblinken met de Brilliant Hot Environment Polish en als laatste stap met Brilliant Premium Metal voor de bescherming.

                De ruitjes werden behandeld met Brilliant Glass Cleaner en Brilliant Citrus Cleaner was weeral het product naar keuze voor deuropeningen, de deuropeningen die niet mee gewrapt waren. De velgen kregen Blackfire All Metal Sealant mee als langdurige bescherming tegen het remstof van de Alcon remmenset. De banden kregen een laagje Gloss-it Signature Tire Gloss wat een mooie satijn glans bezorgt, de ideale combinatie met die matte wrap. De ideale finishing touch!

                Comment


                • #9
                  En nu nog enkele voor na vergelijkingsfoto's.





                  Comment


                  • #10
                    Hier kan je bvb een duidelijk verschil zien aan de B stijl (of is dat nu C stijl). De lijnen van de wagen zijn veel mooier zichtbaar.



                    Comment


                    • #11
                      Wie nog even alle foto's rustig wil bekijken, kan terecht op onze flickr pagina en binnenkort op onze website.

                      First test with Swissvax Opaque on this matt grey GTR... Lovely finish using the special wax!


                      EDIT: alle foto's krijgen in Lightroom3 'auto' toegepast...


                      Hartelijk dank voor de aandacht en naar de eigenaar toe!


                      Groeten,

                      De Wax-it ploeg
                      Last edited by ; 15/09/2010, 14:41.

                      Comment


                      • #12
                        Schitterend werk !

                        PS.: Sommige foto's verwijzen naar de kleine versies (_m), niet naar de grote (_b).

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                          Schitterend werk !

                          PS.: Sommige foto's verwijzen naar de kleine versies (_m), niet naar de grote (_b).
                          Okay, kheb 't eventjes aangepast.

                          Comment


                          • #14
                            Prachtig! Het is eens wat anders hé!
                            Ik wist zelfs niet dat Swissvax een speciale reeks had voor matte finish?!

                            Comment


                            • #15
                              Zeer interessant. Thanks!
                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #16
                                Als er vragen zijn over onderhoud van matte finishes horen we het graag

                                Comment


                                • #17
                                  Wat doe je nu moest er toch een defect in de lak zitten? Vermits polieren niet gaat...

                                  Of zouden er polishes op de markt komen die de matte finish intact laten?
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                    Wat doe je nu moest er toch een defect in de lak zitten? Vermits polieren niet gaat...

                                    Of zouden er polishes op de markt komen die de matte finish intact laten?
                                    Voorlopig was het dus de eerste wrap die we gedaan hebben. Meer als heel grondig reinigen kan je daar niet mee doen. Polieren heeft geen resultaat op een wrap omdat er enkel hitte wordt ontwikkeld en er geen laag is die te corrigeren valt. Lichte hazing kan je wel uit klassieke stickers halen, maar wederom geldt dit niet voor matte stickers. Die matte stickers ga je enkel doen blinken, zelfs met de lichte producten zoals een Jeffs Prime. Verhoog je de snelheid dan trek je of smelt je de wrap gewoon kapot.

                                    Een mat gespoten wagen (zoals Frozen Grey) hebben we nog niet gedaan (staat echter wel op de planning). Daarop zou het mogelijk zijn om te polishen met een pad zonder cutting en een product zoals Prime, die dus hoofdzakelijk een cleaner is. Binnenkort hebben we daar een testpaneel voor, om zeker te zijn.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Shemoni, ik zeg het niet graag maar mijn uitlaat mag je ook eens komen opblinken

                                      Knap pro-werk kerels!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zeer knap werk alweer!

                                        En de remschijven lijken zelfs bij stilstand roodgloeiend te staan... had je er een ritje mee gedaan?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X