Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] Renault Clio RS 20th Anniversary (Gloss-it special)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full Detail] Renault Clio RS 20th Anniversary (Gloss-it special)

    Voor wie het liefst een overzicht in één enkele pagina wenst: Klik

    Voor wie enkel foto's wil zien: Klik

    --------------------------------------------------------


    Meer en meer mensen verwachten een perfecte wagen, zeker bij de aflevering moet dit het geval zijn. Jammer genoeg zijn er nog altijd velen die dit niet verwachten, waardoor garages zich de tijd en moeite niet nemen om het goed te (laten) doen. In het geval van de volgende wagen is het werkelijk schrijnend. Dat de wagen slechts 3 dagen oud was verwonderde ons dan ook echt. Het verschil tussen proper en goed is echter groot, in dit geval zelfs anderhalve dag werk!



    Voorbereiding

    Op deze speciale versie van de Renault Clio RS - de Cup in 20th anniversary uitvoering - mag dan ook zeker dat beetje meer gedaan worden. De wagen kwam bij ons toe op een barre winterdag, bekladt met sneeuw, zout en andere winterfenomenen. Zoals iedere nieuwe wagen werd die eerst grondig gefoamed. Na het inwerken van het schuim en afspuiten is dit voldoende om al 3/4 van de vervuiling te verwijderen. Een wasbeurt met lauw water (om onze handen te sparen) zorgde ervoor dat ook dat laatste er af kwam.

    Van naderbij bekeken stond de witte parelmoer lak vol zwarte stipjes en dat op ieder paneel. Dit toont nog maar eens aan dat kleien op een nieuwe wagen zeker geen overbodig werk is! Kleien met de groene Gloss-it klei in combinatie van 1:1 met water aangelengde Gloss-it Gloss Enhancer (quick detailer) verwijderde dit alles. Na droogblazen en wrijven werd de wagen op de brug geplaatst voor nadere inspectie en het tapen van rubber en plastic.

    Last edited by ; 04/12/2010, 10:52.

  • #2
    Schade

    Tijdens transport heeft de wagen heel wat te verduren gehad. Dat konden we al afleiden uit het kleien maar ook bij de close-up werd dit duidelijk. Het zwarte dak is nadien gespoten, de wagen wordt eerst volledig in het wit gestoken waarna er een fijne zwarte laag op het dak bijkomt. Na uitmeten bleek die slechts +-40micron dik, oppassen dus!

    Voor en achteraan heeft de wagen zachte zwarte polyester delen, ook die stonden onder vele fijne krasjes die afbreuk doen aan een nieuwe wagen! Het interieur zelf was in een goede staat, enkel de pedalen hadden daar niet de look die ze horen te hebben, vuil en verweerd hoort niet op een nieuwe auto!

    Wielen

    De wagen werd naar zijn hoogste punt gelift zodat we eenvoudig te werk konden aan de lager gelegen onderdelen. De velgen zelf waren in een goede staat en het was dus niet voordelig om die er af te halen. Ze werden binnen en buiten onderhanden genomen met onze klassieke combinatie: Werkstät Prime Strong als cleaner en duurzame bescherming dankzij Blackfire All Metal Sealant.

    Ook de band zag er niet uit zoals het hoort - proper dat wel - maar enige vorm van bescherming of diepzwarte kleur zat er niet. Deze werden in twee stappen tot een schitterend diepzwarte glans verwerkt. Eerst voorzien we iedere band van een laagje Gloss-It TRV wat een ideale grondlaag is voor banden. Bovendien zal dit de levensduur van de bandendressing aanzienlijk verlengen! Nadat deze diep doorgedrongen is in de band voorzien we een tweede laag met Gloss-It Tire Gloss.


    Comment


    • #3

      Comment


      • #4
        Interieur

        Zoals eerder gezegd was het interieur in een normale staat, we gebruikten een UV-blokkerende, stof en vuil afstotende bescherming van Blackfire, namelijk Interior Protectant. De pedalen kregen extra aandacht, ze werden eerst gereinigd met Werkstät*Prime Strong waarna ze proper waren, de echte metaalglans werd verkregen door Swissvax Metal Polish. Dit product is een zeer geconcentreerd product wat op chemische basis metaal gaat reinigen, er zit dus een heel fijne korrel in (micro abrassieven).
        Instaplijsten kregen een reinigingsbeurt en lichte bescherming via Werkstät*Prime Strong. Dit is een van onze favoriete producten omdat het zo polyvalent is. Het reinigt grondig en laat bescherming na, bovendien kan het op zo goed als elk stuk van de wagen dienen. Velgen, instaplijstjes, grille, ruiten,...

        Comment


        • #5
          Lakherstel

          Bij een nieuwe wagen kan men allerlei krassen verwachten, want voor u de wagen in ontvangst neemt heeft die al heel wat achter de rug. Tijdens productie wordt de wagen blootgesteld aan vele mogelijke gevaren, er is nog heel wat die gemonteerd moet worden na het spuiten van de wagen. De wagen wordt nog vele duizenden kilometers getransporteerd via trein, boot of vrachtwagen waarna de wagen nog een tijd doorbrengt bij de lokale dealer opgeborgen in de showroom of buiten. Bij deze auto was dit op vele plaatsen overduidelijk te zien.

          Wanneer de wagen op hoogte stond was het het uitgesproken moment om de glimmende diffusor aan te pakken. Een gedetailleerde blik op de achterkant toonde heel wat waskrassen, losse krassen en een lichte dofheid. Eerst werd zeker gemaakt dat alles helemaal proper is door tot diep onder de wagen te reinigen met Briliant Citrus Cleaner. Dergelijke diffusor is niet op dezelfde manier gespoten als de klassieke autolak maar bestaat uit heel gevoelige polyester. Het is zeer gevoelig voor krassen, hazing en hologrammen. We kiezen voor een lichte combinatie van Gloss-it: een groene polishing pad in combinatie met de Gloss-It Evolution Polish.

          Ondertussen was ook de velgensealant klaar om afgenomen te worden. De diffusor werd een gigantische spiegelende plaat, ook de voorbumper is in hetzelfde materiaal afgewerkt en kreeg dus deze behandeling.

          Comment


          • #6


            Het dak van deze speciale uitvoering is glanzend zwart afgewerkt en wanneer we het dak van dicht bekijken zien we dat dit nadien gedaan is. De wagen wordt eerst volledig in het parelmoerwit gezet waarna het dak zijn specifieke afwerking krijgt. Dit is één laag die heel dun metallic zwart gespoten is, waarna nog een blanke laag volgt. Bovendien is deze tweede laag heel zacht en overgevoelig bij het polieren. Deze laag stond al vol krassen vanaf de aflevering. We kozen voor dezelfde succesvolle combinatie zoals op de andere zwarte panelen en dit bleek succesvol voor de grote krassen. Er was echter nog veel verfijning nodig zoals je ziet op de derde foto! Een blauwe Gloss-it pad bracht de oplossing in combinatie met heel veel Gloss Enhancer.

            Comment


            • #7




              Gloss-it vs. Menzerna Polishes
              Bij wijze van test werd er ook gekozen voor Menzerna 106FA in combinatie met een finishing pad van Lake Country op het dak. Zo kon deze combinatie vergeleken worden met de nieuwe polijstproducten van Gloss-it. We vergelijken dus Menzerna 106FA + zwarte finishing pad met Gloss-it Evolution Polish via blauwe pad.

              Eerste vaststellingen:
              • Evolution Polish is vloeibaarder
              • Gloss it pad is soepeler en voelt zachter
              • Menzerna breekt duidelijk af (eigen aan de polish)
              • Menzerna moet langer verwerkt worden
              • Gebruik van Gloss Enhancer noodzakelijk (eigen aan de polish)
              • Finish +- gelijk
              • Werktijd +- gelijk


              Klassieke polishes zoals Menzerna, 3M, Poorboy's en nog vele andere werken volgens het klassieke principe van een polierpasta. In hoofdzake zit er een smerende olie in, een korrel (abbrasive) en enkele extra's die de verwerking van het product helpen. Wanneer er machinaal gewerkt wordt, werkt de korrel in op de lak waardoor deze krassen verwijderd. Traag maar zeker breekt de korrel af en vermindert de werking van de polish en verfijnt de polish dus ook. Zo heb je verschillende gradaties want een ruwe polish zoals Menzerna Intensive Polish of S100 kan je nooit volledig tot nul afbreken. Daarom is verfijnen zo noodzakelijk. De keuze van pad laat je dan (meestal) afhangen van het type polijstmiddel.

              Gloss-it concentreert zich meer op de chemische kracht (cut) die een polijstmiddel kan hebben. Zo is 75% van de Extreme Cut op basis van abbrassieven (korrels), in de Evolution Cut slechts 25% en in de andere polishes zit er 100% chemische cut! Bij klassieke polishes steunt zelfs de lichtste polish op de korrels voor het corrigeren van krassen en andere schade. Dat heeft enkele gevolgen op de (ver)werking.

              De Gloss-it polishes kunnen een stuk langer verwerkt worden omdat er geen korrel is die afgebroken wordt maar een chemisch product wat ingewerkt wordt. Dit heeft als gevolg dat je kan blijven corrigeren zolang er voldoende smerende eigenschap zijn. Dit ingrediënt is namelijk het enige wat in dergelijke polijstmiddelen verdwijnt. Vandaar dat het gebruik van de Gloss Enhancer regelmatig terugkomt bij het polieren, dit zorgt namelijk zoals alle quick detailers voor smering, de noodzakelijke smering als er langer wordt door gewerkt met deze polish. Bijkomend gevolg is dat je zelf met een sterkere polish ook heel goed kan finishen, maar dan moet er met een zachtere pad afgewerkt worden. De pad speelt hier dus een grotere rol!

              Doordat een Gloss-it polishes geen (of bijna geen) korrel heeft, krijg je ook heel wat minder restanten. Er komt bijna geen stof vrij en er moet zo goed als niets afgenomen na het polieren, wat een groot voordeel is op zachte lak zoals deze Renault. Het grootste nadeel is dat er momenteel nog geen zware polish of compound in het gamma opgenomen is. Er wordt momenteel nog getest met een compound en daarvan kunnen we bevestigen dat die zeer goed is!
              Last edited by ; 03/12/2010, 15:45.

              Comment


              • #8
                Terug naar de (bijna) schitterende Clio Cup
                De rest van de wagen is ondanks de kleur normale lak, geen extra harde of zachte lagen maar wel een stuk dikker dan andere wagens. Een gemiddelde van 174micron over de volledige wagen duidt op wat we wisten, een parelmoerlak wordt in meerdere lagen / kleuren gespoten om het speciale effect te krijgen. Wanneer we de wagen onder verschillende soort licht bestuderen zien we de typische variatie aan schade. Er zijn lichte swirls, hier en daar diepere krassen maar ook een uitzonderlijk schuurspoor op de rechter voorflank!
                Op deze hardere lak was het perfect mogelijk om een mooie finish te bekomen met de combinatie die op de zachte zwarte plastic toch nog lichte krassen naliet. Dit bewijst nog maar eens waarom een testspot absoluut noodzakelijk is. Op de ernstige krassen werd er gekozen voor Evolution Cut op een witte pad en nadien ook gevolgd met de groene pad.

                Comment


                • #9
                  Na de grondige correctie blijft er een heel glad en zacht oppervlak na, wat typisch is voor de Gloss-it producten. Om al het werk te beschermen werd er gekozen om ook hier verder gebruik te maken van Gloss-it. Gloss Finish is een synthetische bescherming die het makkelijkst machinaal wordt aangebracht, in dit geval via de rode Gloss-it pad. Dit product werkt anders dan de klassieke sealants die wij in Europa kennen.
                  • De eerste stap is het verder proper maken van het oppervlak door een "IPA wipedown" te doen, het ontvetten van het oppervlak met een alcohol-oplossing zoals Menzerna Top Inspection.
                  • Ten tweede verbruikt Gloss Finish nog minder product dan andere sealants, anders kan het een vrij vettig product blijken bij het afwrijven. Twee kleine druppeltjes verwerken op hogere snelheid, namelijk stand 2,5 met de DAP900 is voor ons altijd al de ideale combinatie gebleken.
                  • Ten derde is het belangrijk van deze beschermlaag onmiddellijk terug af te wrijven in combinatie met de quick detailer. Zo krijgt u het perfecte, langdurig beschermde oppervlak.


                  Om zowel duurzaamheid als glans te maximaliseren volgen we nog met het *tweede beschermende product van Gloss-it, de Concorso Gloss. De duurzaamheid krijgen we vooral van de Gloss Finish maar met dit product kunnen we - zoals de naam zelf al zegt - een echte concoursglans verkrijgen. Het product kan in meerdere lagen aangebracht worden voor nog meer glans en duurzaamheid. We brengen het aan met de bijhorende Gloss--it pad en in tegenstelling tot andere wax moet deze lichtjes ingewerkt worden. Het product moet niet enkel aangebracht worden maar je moet enkele keren heen en weer over het paneel gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Deze laatste beschermlaag heeft een langere cure-tijd en bleef in dit geval anderhalf uur op de wagen staan. Na een swipe test was dit duidelijk voldoende en werd de waxlaag afgewreven alvorens een laatste keer met Gloss-it Gloss Enhancer de lak te overlopen. Zo zijn we zeker dat elke restant van de wax afgenomen is en er geen vreemde plekken blijven voor de klant. Bovendien zorgt de quick detailer ook voor een zachter contact tussen doek en de lak.

                    Na anderhalve dag werk is de wagen nu echt zoals die afgeleverd hoort te zijn, zeker voor een speciale uitvoering in een nog specialere kleur!

                    Comment


                    • #11

                      Comment


                      • #12
                        Had het al gelezen op de site.
                        Serieus verslag!

                        Comment


                        • #13
                          Hopelijk was het ook weer interessant. Mochten jullie nog vragen hebben of iets anders nauwkeurig toegelicht zien in een volgend verslag, shoot!



                          --------------------------------------------------------
                          Nog eens ter herhaling:

                          Voor wie het liefst een overzicht in één enkele pagina wenst: Klik

                          Voor wie enkel foto's wil zien: Klik
                          Last edited by ; 04/12/2010, 10:52.

                          Comment


                          • #14
                            Prachtig, as always.

                            Comment


                            • #15
                              hallo,

                              kben eigenaar van een clio rs 200.
                              en zou na de winter mijn auto volledig willen laten kuisen zodat alle zoutresten verwijdert zijn. doen jullie dat ook? en wat zou dat kosten? mag in pm.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door samsportquattro Bekijk Berichten
                                hallo,

                                kben eigenaar van een clio rs 200.
                                en zou na de winter mijn auto volledig willen laten kuisen zodat alle zoutresten verwijdert zijn. doen jullie dat ook? en wat zou dat kosten? mag in pm.
                                Stuur even een mailtje naar info@wax-it.be als je wil

                                Comment

                                Working...
                                X