Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full detail] - Wax-it - Mercedes-Benz C63 AMG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full detail] - Wax-it - Mercedes-Benz C63 AMG

    -> Het verslag op onze website (met mooiere structuur ).


    Deze Mercedes-Benz C63 AMG is een voertuig dat oorspronkelijk uit Duitsland komt. Daar heeft de wagen al veel te maken gekregen met de Duitse Autobahn, waardoor er veel vliegjes ingevreten waren in de lak doordat deze niet beschermd was. Verder waren er veel diepe krassen aanwezig, waardoor het noodzakelijk was met de juiste polishes te werk te gaan op deze uiterst harde Duitse ceramiclear laklaag. Menzerna speelt in op deze harde laksoorten en we waren blij dat we gebruik konden maken van de nieuwste Menzerna S500 polish, die nog maar recent op de markt is.


    Ceramiclearcoat

    Recente wagens (vooral Duitse wagens zoals bv. deze Mercedes-Benz) hebben de dag van vandaag een ceramiclearcoat. Bij deze ceramiclearcoat zijn de poriën van de lak veel kleiner, hierdoor kunnen verontreinigingen (zoals bv. vogeluitwerpselen) minder makkelijk invreten in de lak. Een typisch kenmerk is ook dat deze ceramiclearcoats bijzonder hard zijn, waardoor de lak minder krasgevoelig is. Ook dit type lak is slechts een hulpmiddel en zeker geen garantie voor een krasvrije wagen, zoals de foto’s duidelijk zullen maken.

    In deze lak zitten keramische nano-partikels die zodanig klein zijn dat ze vrij kunnen rondbewegen in de nog vloeibare blanke laklaag. Bij 140-170°C hardt deze lak uit, waardoor de nano-partikels aan elkaar kunnen hechten binnen de moleculaire structuur van de lak. In tegenstelling tot klassieke lak die al begint te drogen voor die de oven binnengaat, wordt zo een veel hardere laag verkregen.

    Tijdens onderzoek heeft men aangetoond dat deze uiterst harde blanke laklaag tot 3x krasbestendiger is dan een traditionele blanke laklaag. Hierdoor zal je bij de wasbeurt minder kans hebben op typische waskrassen (zogenaamde ‘swirls’). Onderzoek wees uit dat na 50-100 wasbeurten de ceramiclearcoat 40% meer glans had dan een traditionele blanke laklaag. Naast een grotere krasbestendigheid is dit type lak ook beter bestand tegen chemische invloeden. Hierdoor kunnen verontreinigingen (zoals bv. vogeluitwerpselen, zure regen,…) minder makkelijk invreten in de lak.

    Doordat de lak zo hard is volstaan de klassieke polishes niet altijd, waardoor het zeer belangrijk is de juiste producten te hebben om op dit type lak te werk te gaan. Onze keuze viel daarom voor Menzerna, deze polishes zijn speciaal ontworpen voor deze uiterst harde lakken. De komst van de nieuw Menzerna S500 polish stelde ons in staat ook op dit type lak een lakcorrectie te kunnen uitvoeren.



  • #2
    Voorbereiding

    Zoals altijd begonnen we met de voorwas. De wagen werd gefoamed, waarop het schuim 5min de tijd kreeg om in te werken: het grootste vuil werd van de lak losgeweekt en afgevoerd. Dit zorgt er voor dat het meeste vuil al verwijderd is nog voordat we in contact komen met de lak. Dit doen we om krassen te vermijden en natuurlijk om onze washmitt’s properder te houden, dit werkt logischerwijs in twee richtingen.


    Comment


    • #3
      Vervolgens gingen we verder met het reinigen van de wielen en de wielkast. Zowel de banden, velgen en wielkasten werden gereinigd met Poorboy’s All Purpose Cleaner die aangelengd werd tot een mengverhouding van 1:3 (APC:water) en verschillende types borstels. Aangezien de velgen nog maar enkele maanden oud waren was het overbodig om een krachtige velgenreiniger te gebruiken. Enkele teerplekjes werden verwijderd met Valet Pro Glue & Tar Remover. Dit wordt op de specifieke plaats verneveld, wanneer dit even inwerkt, wordt teer duidelijk afgebroken en daarna verwijderd met de nieuwe Dragon Fibre Work Towel.

      Nadien werd de auto met de hand gewassen, waarna we de wagen konden kleien. Gezien de leeftijd van de wagen opteerden we voor de Gloss-it Green Clay Bar, dit is de zachtste klei en is veelal voldoende op een recente wagen. Achter de wielkasten volstond deze klei echter niet en moesten we overschakelen op een milde (medium) klei, de keuze viel voor de Blackfire Poly Clay II. Deze gebruiken we telkens met het bijhorend kleiglijmiddel, respectievelijk Gloss-it Gloss Enhancer (1:1 aangelengd) en Blackfire Clay Lubricant.


      Comment


      • #4
        Inspectie + lakdiktemeting


        Nu de voorbereiding volledig klaar is konden we de lak aan een grondige inspectie en uitgebreide lakdiktemeting onderwerpen. Hierbij kwamen enkele zaken aan het licht. Op de motorkap zagen we duidelijk dat deze wagen al eens gepolierd was: de motorkap was bedekt met een witte waas, hologrammen en serieuze poliersporen. De lakdiktemeting bevestigde dit. Op de onderste kant van de flanken merkten we dat de lak opvallend dun was. Hier werd dus duidelijk te zwaar gepolierd! Bovendien werd steenslag op sommige plaatsen slecht bijgewerkt, aangezien er nog schuursporen zichtbaar waren.

        Foto 1: diepe krassen geflankeerd met schuursporen
        Foto 2: typische waskrassen en de poliersporen (hologrammen)
        Foto 3: diepe carwashkrassen, dit zijn korte diepe krassen door te ruwe borstels.


        Comment


        • #5
          Omdat sommige zaken aantoonden dat deze lak reeds op minder professionele manier was aangepakt besloten we een zeer uitgebreide lakdiktemeting te doen. Dit houdt in dat we iedere 10cm een meting nemen om zo een zeer grondige gemiddelde waarde te bekomen per paneel. Bovendien kunnen we op die manier duidelijk de gevarenzones onderscheiden en de variatie in dikte.

          Zo komt alles aan het licht en weten we waar we nog net iets meer aandacht moeten of kunnen besteden of met de nodige voorzichtigheid te werk moeten gaan. De rode zone op de afbeelding toont waar de lak gevaarlijk dun was. Op die plaatsen werd dan ook niet gestreefd naar maximale correctie. Op andere plaatsen werd in 3 stappen gecorrigeerd, dit was nodig om een aanvaardbare correctie te bekomen op de harde Duitse ceramiclear lak.

          Foto 2: 50 / 50 tussen voor en achterdeur, verfijning is nog niet gebeurd.


          Last edited by ; 12/01/2011, 15:01.

          Comment


          • #6
            Interieur

            Het interieur werd gereinigd met Blackfire Interior Cleaner & Protectant, terwijl het leder gereinigd werd met Swissvax Leather Cleaner en Leather Milk. Tot slot werden de voetmatjes gereinigd met de extractor om deze terug als nieuw te krijgen. Om deze voor langere tijd proper te houden, zelfs op een veel gebruikte wagen, kregen deze nog een beschermende waterafstotende laag met 303 Fabric Guard. Dit zorgt er voor dat water op de vezels blijft staan en er dus niet indringt, zo voorkomen we ook dat vuil dieper doordringt.

            Foto 1: tapijt niet en wel behandeld
            Foto 2: typisch vuil leder, glanzend en droog
            Foto 3: de middenste strook is gereinigd, duidelijk verschil in glans en structuur!


            Comment


            • #7
              Afwerking

              Voordat we aan de afwerking begonnen verdienden sommige details eerst nog wat aandacht: de uitlaten werden gereinigd met de Blackfire Metal Polish reeks in combinatie met een Dremel om de maximale glans terug te krijgen. Het was duidelijk dat de uitlaat nooit enige vorm van onderhoud, laat staan bescherming, gekregen had. De ruiten kwamen proper met Swissvax Crystal in combinatie met hét nieuwe doekje, de Dragon Fibre Glass Towel (binnenkort ook verkrijgbaar!).


              Comment


              • #8
                De rest van de afwerking gebeurde volledig met Swissvax producten: de velgen en remklauwen werden beschermd met Swissvax Autobahn, terwijl de banden gedressed werden met twee laagjes Swissvax Pneu Glossy. Een eerste laag heel vroeg in de behandeling zodat deze diep in de band kan dringen, een tweede net voor het afnemen van de wax. De lak werd voorbereid met Swissvax Cleaner Fluid met de hand en afgewerkt met Swissvax Shield voor een langdurige glans in combinatie met bescherming, beide via Gloss-it Applicator.


                Comment


                • #9




                  Dit verslag is tegelijkertijd ook de introductie van onze nieuwe portfolio pagina op onze website. De reportages waren al langer zichtbaar, maar er waren heel wat auto's die ook in de spotlight mogen staan. We kunnen echter niet van iedere wagen die hier buiten gaat een uitgebreid verslag schrijven omdat er jammer genoeg niet altijd voldoende tijd is of omdat er niet voldoende foto's zijn, daarom dat we deze wagens in een apart deeltje even in de kijker zetten. Dat onderdeel kan u hier (klik) vinden.

                  Thanks 4 watching!

                  De Wax-it crew


                  -> Het verslag op onze website (met mooiere structuur ).
                  -> Een overzicht van alle foto's (klik)

                  Comment


                  • #10
                    Mooie uitleg en mooi resultaat!

                    Als je een auto zo laat behandelen hoelang duurt het dan voor je er mee terug moet komen om het nog eens opnieuw te laten doen?
                    BMW X5 45e

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                      Mooie uitleg en mooi resultaat!

                      Als je een auto zo laat behandelen hoelang duurt het dan voor je er mee terug moet komen om het nog eens opnieuw te laten doen?
                      In principe kan je hierna zelf perfect al het onderhoud uitvoeren. Een correcte wasbeurt in combinatie met een zachte droogdoek en quick detailer kan al heel veel gaan doen. Natuurlijk hangt veel af van hoe zacht de lak is. Op dergelijke harde lak duurt het veel langer voor er terug krasjes zouden inkomen, dus duurt het veel langer voor er eigenlijk opnieuw polierwerk moet aan te pas komen.
                      Jaarlijks opfrissen wordt wel aangeraden wanneer je de wagen perfect wil houden omdat er naar verloop van tijd bijna altijd een lichte dofheid in komt. En de beschermlaag moet ook op regelmatige basis vernieuwd worden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                        Voorbereiding

                        Zoals altijd begonnen we met de voorwas. De wagen werd gefoamed, waarop het schuim 5min de tijd kreeg om in te werken: het grootste vuil werd van de lak losgeweekt en afgevoerd. Dit zorgt er voor dat het meeste vuil al verwijderd is nog voordat we in contact komen met de lak. Dit doen we om krassen te vermijden en natuurlijk om onze washmitt’s properder te houden, dit werkt logischerwijs in twee richtingen.



                        Welk product gebruikt ge daarvoor. En kan je dat bij elke wasbeurt gebruiken? Of tast dat de was aan?
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • #13
                          Die uitlaat en velgen zijn wel indrukwekken. Ik krijg die van mij nooit proper, en als ze proper zijn, dan hangt er na twee weken weer vuiligheid aangekoekt. Dat bakt er verdikke aan.
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • #14
                            Daarvoor gebruiken we de Autobrite Super Snow Foam, dit kan ook bij de wekelijkse wasbeurt gebruikt worden. Deze tast de waxlaag dus niet aan.
                            APC kan ook gebruikt worden, maar dan gaat je wax wel weg zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                              Die uitlaat en velgen zijn wel indrukwekken. Ik krijg die van mij nooit proper, en als ze proper zijn, dan hangt er na twee weken weer vuiligheid aangekoekt. Dat bakt er verdikke aan.
                              Als je een metal sealant gebruikt (dus geen polish) na het reinigen, dan zouden je uilaten moeten proper blijven door er gewoon over te gaan met een washmitt bij de wekelijkse wasbeurt. Om de zoveel tijd eens grondig reinigen en daarna beschermen zal echter wel nodig blijven.

                              Comment


                              • #16
                                Regelmatig gebruik van staalwol is ook af te raden zeker op de uitlaten of kan dat geen kwaad?

                                En mag je ook die Werkstat-producten gebruiken om de uitlaten te reinigen-beschermen?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                                  Regelmatig gebruik van staalwol is ook af te raden zeker op de uitlaten of kan dat geen kwaad?

                                  En mag je ook die Werkstat-producten gebruiken om de uitlaten te reinigen-beschermen?
                                  Je kan die Prime Strong gebruiken om een uitlaat proper te krijgen, maar kan in sommige gevallen niet voldoende zijn. Ik zou echter een specifiek metaalproducten verkiezen, Briliant is super om zonder staalwol een prachtig resultaat te bekomen, zelfs op zwaar verweerd metaal. Veel hangt ook af van het type uitlaat en de vervuiling.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Welk product gebruikt ge daarvoor. En kan je dat bij elke wasbeurt gebruiken? Of tast dat de was aan?
                                    Dat is de Autobrite Foam Lance (past op verschillende types HD-reiniger). Momenteel hebben we enkel die voor Kärcher op stock maar we kunnen elk type bekomen. Het schuim zelf is Super Snow Foam, aangelengd met water.

                                    Het tast de wax niet aan zoals Tom zei, we gebruiken het zelf bij iedere wasbeurt op wagens die al van een waxlaag zijn voorzien.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Die super snow foam is inderdaad wel een schitterend product. Ik gebruik het ook bij elke wasbeurt. Ik koop het wel per 5L want per liter is het veel duurder en per 2-3 wasbeurten is zo'n litertje zeker leeg.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Knap werk Wax-It!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X