Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Custom Car Cleaning - 2005 Porsche 997 Carrera S Cabriolet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Custom Car Cleaning - 2005 Porsche 997 Carrera S Cabriolet

    Een tijd geleden werd ik gebeld door de eigenaar van deze mooie uni zwarte Porsche 911. Er waren wat klachten van doffe vlekken en een waas over de gehele auto. De wagen was een paar maanden eerder aangekocht dus ik voelde wederom nattigheid. Polijstfouten op een amateuristisch niveau die weg gewerkt worden met camouflerende producten zijn helaas vaker regel dan uitzondering. In elke shampoo zit detergent die deze verhullende laag langzaam doet verdwijnen. Na een paar wasbeurten is deze laag compleet weg en zie je pas het echte resultaat…

    Om een goede diagnose van het probleem te stellen vroeg ik om enkele foto’s. Het liefst onder sterke verlichting of met een flits gemaakt om een realistisch beeld te krijgen van de ware aard van de lak. Dit is namelijk de auto waar het om gaat:




    Ter info, dit is een foto genomen door de eigenaar VOOR de behandeling. Hiermee wil ik aantonen dat een foto enorm kan bedriegen. Een goede write-up, of beter gezegd een goede detailer, moet naar mijn mening kunnen aantonen door middel van correctie foto’s hoe de lak is verbeterd. Bijvoorbeeld door voor en na foto’s vanaf dezelfde plek en dezelfde hoek op statief of 50/50’s van een zelfde stuk lak. Dat tijd dit niet altijd toe laat en er soms enkel wat afters worden gepost is begrijpelijk, als er wel maar teruggekeken kan worden op topics met eerder genoemde criteria en eerdere staat van dienst. Soms komen er foto’s langs voor de behandeling met de neus op de lak, en de afters worden vanaf 10 meter afstand genomen. Of onder een compleet andere hoek, bijvoorbeeld eerst recht erop en als after er langs af kijkend. Of mooie reflectie foto’s. Natuurlijk glimt de lak mooi, maar enkel dat zegt ons helemaal niets. Waarom we dit zo belangrijk vinden? Hieronder namelijk nog een foto met daarin aan de rechterkant inserts van de werkelijke lakstaat!


  • #2
    Swirls, hologrammen, buffertrails, oxidatie……..het zit er allemaal in. Schokkend maar waar. Nu dit wetende heel begrijpelijk dat de eigenaar alles behalve blij was en ging zoeken naar een professionele oplossing. De wagen werd ingeboekt voor een tweedaagse Paintwork Correction Detail.

    Allereerst werd de auto grondig gewassen en geclayed om te zorgen dat er geen vuil meer aanwezig was wat lakcorrectie kon verstoren. Via deze manier werden ook alle restanten fillers en wax effectief verwijderd. Het is te zien dat er nog enorm veel verontreiniging op de lak zat terwijl deze enkele maanden eerder ‘professioneel gepoetst’ is voor aflevering.





    Comment


    • #3
      Daarna werden de wielen verder gereinigd met clay en de uitlaten werden opgeschuurd / gepolijst / beschermd.





      Comment


      • #4

        Comment


        • #5
          Tijd om ons toe te leggen op het lakwerk. Alvorens plakken we eerst de kwetsbare delen af die niet met frictie in aanraking mogen komen. Daarna wordt de lakdikte vluchtig gepulst om plamuur e.d. op te sporen. Dit zijn namelijk belangrijke plekken waar met een andere druk en warmte gewerkt moet worden aangezien er een andere hechting is.



          Comment


          • #6
            Tijdens deze meting zien we al dat de lak op bepaalde plekken erg dun is geworden door het werk van het poetsbedrijf voor ons. Zoals de foto laat zien was de totale lakdikte op plekken zelfs onder de 100 micron! Wederom een bevestiging dat niet alleen op prijs vergeleken moet worden, maar zeker ook naar de staat van dienst van het poetsbedrijf / detailbedrijf waar de auto naar toe wordt gebracht. Het is een investering in de auto, zowel qua economische waarde als emotionele waarde. Wat heeft het voor een zin om voor de helft van de prijs die wij bijvoorbeeld vragen de auto te laten behandelen als dit effect slechts 3 weken stand houdt en er met barbaarse technieken wordt gewerkt die de lak laten lijden? Of bij een hobbyist die geen garantie kan geven of verantwoordelijkheid kan nemen bij fouten? Dat is niet goedkoop maar duurkoop!

            Met de volgende lakmeting gingen we de afzonderlijke toplaag meten, in dit geval blanke lak, om de marge te bepalen die er nog aanwezig was. Aangezien de blanke laklaag de sterkste laag is die tevens de kleurlak beschermd, een laag die qua dikte met respect behandeld moet worden. Toegepast is dan ook een drie staps polijstproces waar met hele fijne middelen en pads werkt gewerkt. Dit kostte veel meer tijd dan begroot, maar zo kon er in dit geval wel maximaal resultaat behaald worden zonder de lak verder te verzwakken.


            De lak voor behandeling:





            Comment


            • #7




              Comment


              • #8




                Comment


                • #9

                  Comment


                  • #10
                    Testopstelling, 50/50 en verschil correctie:





                    Comment


                    • #11
                      Selectie voor en na correctie:



                      Comment


                      • #12


                        Comment


                        • #13


                          Comment


                          • #14


                            Comment


                            • #15


                              Comment


                              • #16
                                Enkele beelden van de verdere afwerking:





                                Comment


                                • #17


                                  Comment


                                  • #18
                                    Tot slot enkele foto’s na de volledige behandeling.





                                    Comment


                                    • #19





                                      Hopelijk via deze confronterende manier duidelijk dat foto’s zeer kunnen bedriegen en dat er ook een echte professionele oplossing is. Contacteer ons gerust voor verder advies. Wederom bedankt voor de interesse en voor het lezen.

                                      Met vriendelijke groeten,

                                      Bart Philippens
                                      Custom Car Cleaning

                                      Comment


                                      • #20
                                        Damn dat ziet er weer goed uit !

                                        Echt wel een mooie correctie graad bekomen op een erg moeilijke lak !

                                        Die witte stipjes op de correctie fotos, is dat steenslag of dat wat splatter of stof ?
                                        In het laatste geval zou een wipedown een wat nettere foto opgeleverd hebben.
                                        Als het effectief steenslag is dan had deze er wel ERG veel last van

                                        Comment

                                        Working...
                                        X