Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Exterieur] Wim & Tim - Opel Combo 12/2003

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Exterieur] Wim & Tim - Opel Combo 12/2003

    Zoals hier reeds aangegeven, was de lak van mijn combo door de jaren heen erg dof geworden. Het is een buitenslaper, en hij heeft enkele jaren doorgebracht onder naaldbomen. Allemaal geen gunstige factoren natuurlijk.

    Ik heb steeds getracht hem goed te verzorgen. Ik zeg getracht aangezien ik uit onwetendheid nooit de juiste producten of technieken gebruikt heb. Thuis waste ik hem vaak met een detergent of goedkope autoshampoo. Vaak ging hij ook door de carwash. De laatste jaren gebruikte ik steeds een wasbox.

    Dat zal allemaal niet geholpen hebben zeker

    De eerste jaren waste ik hem wekelijks tot tweewekelijks. Toen de lak dof begon te worden werd ik wat ontmoedigd en werd dat "enkele malen per jaar" Immers zag de lak er beter uit als hij vuil stond dan wanneer hij pas gewassen was.

    Bijkomend heeft er iemand achterop gereden aan een verkeerslicht toen hij een jaar of 4 was. Aangezien ze in de garage eerst de verkeerde deur gespoten hebben (schuifdeur ipv achterdeur ) en dan toch de juiste, was de achterkant en rechterflank nog enigzins "toonbaar". De motorkap, linkerflank en het dak waren helemaal dof.

    Een jaar of 2 geleden heb ik in de makro nog een poliermachientje en een blik paint renewer gekocht en gebruikt... Het witte-roze was wat weg, maar de doffe lak bleef hardnekkig.

    Ik was dan ook erg blij dat ik op dit forum mijn oproep gedaan heb en zo Wim ben tegengekomen! Aanvankelijk dacht ik "baat het niet dan schaad het niet" erger kon hij niet worden zeker hé

    Zeker nu, in de sneeuw een klein aanrijdingske gehad met iemand, en de gardebou rechts is vervangen en herspoten. Dat vloekte erg hard tegen die doffe motorkap!

    Beelden van de "voor";





    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

  • #2
    Ik had met Wim afgesproken dat ik hem zou wassen tegen dat hij aankwam. Ik had hem dus een beurt gegeven in de dichtstbijzijnde wasbox.

    We zijn dan meteen begonnen aan het kleien. We hadden verwacht dat het kleitje snel zijn mooi gele kleur zou inruilen voor zwart, maar dat viel al bij al goed mee!



    Na het kleien ben ik begonnen aan het afplakken van de ongelakte plastic delen. Helaas zijn dit er wel wat! Bumpers, stootranden, spiegels, klinken,...

    Ondertussen heeft wim op de motorkap enkele passen gezet om de ideale combinatie te vinden van pad en product.

    Als ik het me goed kan herinneren is het voor de doffe delen oranje pad met Monello Mezza geworden, en op de motorkap ook eerst de sterkste variant van Monello in een poging om enkele ingewerkte vogelpoep resten en krasjes weg te krijgen.

    De rechterflank en de achterkant hebben we hier niet mee gedaan omdat deze nog een redelijke glans had gezien het overspuiten.

    En wat een resultaat!!!! De eerste passen met de mezzo op de motorkap logen er niet om... DAG EN NACHT!!! Meteen was ik gemotiveerd om de hele wagen in volle glorie te herstellen!

    Oordeel zelf;





    Ook op de zijflank was het resultaat HEEL goed merkbaar!
    Dat doffe vierkant is GEEN opgedroogde polish ofzo, het is de originele lak
    Het grote voordeel was wel: héél makkelijk te zien waar we geweest waren

    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

    Comment


    • #3
      Ook op het dak was het resultaat héél goed te merken; Ook hier: geen residu, maar gewoon originele lak...


      Ondertussen nam ik graag de DAP900 al eens over. Het was verbazend makkelijk en pakken beter dan dat hobby-ding van 25€ dat ik in de makro van een schap heb getrokken. Meteen werd duidelijk waarom de DAP zo hoog aangeprezen wordt!

      Wim zag erop toe dat ik alles correct deed: 4 dotten product op men pad, eerst uitvegen over het vlak, dan met stand 1 inwrijven om erna op stand 5 de pass af te werken in 3 bewegingen. Verder opletten voor kledij, de kabel van de machine etc.

      Ik had de smaak meteen te pakken! Kan ook niet anders, met zo'n resultaat wil je alleen maar meer

      Het enige dat een beetje "vervelender" was (nu kom, het viel wel mee) was dat de mezzo niet graag wachtte na de behandeling... even enkele minuten wachten en het was duwen en sleuren met de microvezeldoek om alles weg te krijgen! Dat was wel een beetje sporten!




      Aangezien die Mezzo toch een redelijke slijpfactor had zijn we erover gegaan met een 2e product. Dit werd de poorboys SSR1 op het zwarte pad. Hiermee hebben we de hele wagen gedaan. Ook hier zag je toch duidelijk de verbetering! krasjes verdwenen en een diepere glans kwam in de plaats!

      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
      www.meevliegen.be

      Comment


      • #4
        Van een metamorfose gesporken

        Ziet er al goed uit !

        Comment


        • #5
          Na die pass met de SSR1 vond ik het resultaat al meer dan verbluffend! Meer dan ik ooit voor mogelijk had gezien zonder overspuiten

          Wim verzekerde me dat dit nog maar halfweg was... hij zou nog een glace zetten met Poorboys black hole om de glans echt helemaal op te halen.

          Ik stond versteld hoe efficient al die producten waren. Die black hole miste zijn effect niet, en toch werden maar enkele druppels op een speciaal rood pad gedaan waarmee een halve wagen gedaan werd! Met zo'n flesje doe je er dus tientallen!




          Nadien hebben we de "nieuwe" laklaag veilig afgesloten met een sealant. DIt was de EX van poorboys. Het was de eerste keer dat Wim deze zou gebruiken, maar na wat ik vandaag gezien had wilde ik al te graag proefkonijn spelen

          Opnieuw erg zuinig geweest met het product, dit zou het resultaat enkel ten goede komen! Het goedje werd ingesmeerd met een geel pad.

          Ondertussen werden de wielen ook goed ontvet en voorzien van een laagje wheel sealant. De ruiten werden ook langs 2 kanten goed ontvet. De plastiek delen werden ook behandeld met een dressing van poorboys.


          Het eindresultaat was verbluffend...

          Ik had geen enkel idee van dat detailen. Buiten dat dit iets was waar de gemiddelde jhonny mee bezig was, om zijn uitgekaste bak optimaal ten toon te stellen op één of andere meeting. Of dat er een handsvol bedrijven deze service aanbieden aan de succesvolle zakenman die zijn porsche of Jaguar elk seizoen eens binnensteekt om daarna weer een auto te hebben die in nieuwstaat verkeert. zonder hem wekelijks te moeten wassen. De gerekende prijzen van enkele honderden euro's zijn dan ook peanuts...

          Ik had het idee dat dit was voor redelijk nieuwe wagens, of wagens met een goede lak waar de oppervlakkige krasjes werden weggewerkt. Na het teleurstellende resultaat in een eerdere poging van mezelf geloofde ik niet langer in het feit dat deze lak te redden was zonder op te slissen en te spuiten.

          Was ik dom!

          Dankzij Wim heb ik een wagen die er hoogstens enkele jaren oud uitziet! De lak is gewoon geweldig!!!

          Het enige wat nog rest zijn de veelvuldige steeninslagen op de motorkap, dak en deuren. Deze worden mogelijk wat aangepakt tegen de zomer, als Wim het nog ziet zitten.

          Ook de velgen hebben betere tijden gekend, deze steken wat uit de band uit en de borduur was al eens dichterbij dan gedacht.

          Allemaal niet eiegnaardig na 7 jaar en +160.000Km natuurlijk.


          Wel begrijp ik maar al te goed waar die prijzen van pro detailers vandaan komen!
          De producten en materialen die gebruikt worden kosten een pak geld. Ik heb een "verlanglijstje" gemaakt met een basiskit aan producten die Wim me aangeraden heeft, en ik kom op een slordige 500€ (OK, er zit ook een dap in, maar toch...)

          Uiteraard doe je daar, als je het goed gebruikt, verschillende wagens mee.

          Grootste kostenfactor is het werk. Ik was begonnen om 8u, Wim kwam me versterken om 9u, en we waren klaar rond 17u! Men rug loog er niet om, het was arbeid! Dit wil zeggen dat er 2 mandagen ingekropen zijn, en eigenlijk enkel de buitenkant gedaan werd.

          Een lichte vracht heeft dan misschien iets meer oppervlakte, maar het zijn ook makkelijke oppervlakken. Er zijn ook geen bumpers en spiegels en deurgrepen te doen.

          Ik ga wel stilaan een "collectie" aanleggen denk ik...
          De DAP ga ik even laten wachten, maar shampoo, doeken, wax en sealant ga ik wel bestellen! Nu hij weer zo top staat en ik al min of meer weet hoe hem te verzorgen, ga ik er ook mijn best voor doen!

          Dit resultaat wil ik koesteren!

          Oordeel zelf;




          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
          www.meevliegen.be

          Comment


          • #6




            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

            Comment


            • #7



              Ik HEEEEEEEEEL tevreden!

              Met veel dank aan Wim voor zijn hulp, deskundig advies en zijn ervaring die hij heeft willen delen met mij!
              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
              www.meevliegen.be

              Comment


              • #8
                Gelijk als nieuw!!! en mooi gedaan. Is zo een beetje de ziekte van een rode Opel, die hebben er allemaal een beetje lasta van. "Koop je rood poets je dood" zeggen ze wel eens . Maar een een zéér merkbaar verschil
                DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

                Comment


                • #9


                  Aan deze foto te zien heb ik het gevoel dat je iets te veel polish gebruikt. Normaal kom je toe met twee kleine druppeltjes. Enkel wanneer de pad volledig proper is kan het nodig zijn om 3 à 4 druppeltjes aan te brengen. Dat zal ook de reden zijn waarom de polish er zo moeilijk af kwam als je iets te lang wachtte.

                  Comment


                  • #10
                    De max op die verandering te zien

                    Goed gewerkt

                    Comment


                    • #11
                      Het had handig geweest, mochten de foto's geresized zijn hetwelk de laadtijd van deze pagina serieus zou verkorten!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sjoerie Bekijk Berichten
                        Het had handig geweest, mochten de foto's geresized zijn hetwelk de laadtijd van deze pagina serieus zou verkorten!
                        Beter?
                        Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                        www.meevliegen.be

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                          http://www.meevliegen.be/auto/9.JPG

                          Aan deze foto te zien heb ik het gevoel dat je iets te veel polish gebruikt. Normaal kom je toe met twee kleine druppeltjes. Enkel wanneer de pad volledig proper is kan het nodig zijn om 3 à 4 druppeltjes aan te brengen. Dat zal ook de reden zijn waarom de polish er zo moeilijk af kwam als je iets te lang wachtte.


                          Ik heb achteraf begrepen dat de mezzo zowiezo een bitch is om af te nemen....daarvoor verkopen ze de Monello Spruzzo die als ontvetter werkt om het residu te verwijderen.
                          Ik kreeg die melding op het andere poetsforum....moet ik me nog eens aanschaffen. Met de SSR-produkten van poorboys heb je dit niet (zelfs niet in volle zon)

                          nog wat leesvoer :
                          hier de link van het verslag (op het carcleanforum gezet) :

                          http://forum.carclean.nl/cc_postsm186677/Opel-Combo--van-dof-rozig-tot-glanzend-rood.aspx#post186677

                          groetjes, Wim
                          Last edited by ; 09/02/2011, 17:58.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                            Beter?
                            Toppie!

                            Comment


                            • #15
                              Monello Mezzo of Menzerna Intensive Polish is helemaal niet zo moeilijk of anders om af te nemen ivm andere polishes. Grootste reden is het gebruik van teveel product en zeker wanneer de pad al deels verzadigd is. Heel veel mensen gebruiken echt te veel en hebben dan problemen met het afnemen van de polish of de snelheid waarmee hun flesje leeg gaat.

                              Het andere wat je wel kan gehad hebben - maar dan enkel bij dit type lak - is dat de veeeel te droge lak alle olie uit de polish opneemt waardoor die heel slecht verwerkt. Oplossing is dan quick detailer toe te voegen op je pad / paneel maar dat gaat al snel spetteren.
                              Ideale oplossing is het gebruik van een olie-achtig additief tijdens het polieren, Gloss-It EVP Pad Prime is daar fantastisch voor. Zelfs een sticky paint lukt dan bijna doodeenvoudig!



                              Op 1:16 zie je hoeveel polish er maximaal nodig is...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                                Monello Mezzo of Menzerna Intensive Polish is helemaal niet zo moeilijk of anders om af te nemen ivm andere polishes. Grootste reden is het gebruik van teveel product en zeker wanneer de pad al deels verzadigd is. Heel veel mensen gebruiken echt te veel en hebben dan problemen met het afnemen van de polish of de snelheid waarmee hun flesje leeg gaat.

                                Het andere wat je wel kan gehad hebben - maar dan enkel bij dit type lak - is dat de veeeel te droge lak alle olie uit de polish opneemt waardoor die heel slecht verwerkt. Oplossing is dan quick detailer toe te voegen op je pad / paneel maar dat gaat al snel spetteren.
                                Ideale oplossing is het gebruik van een olie-achtig additief tijdens het polieren, Gloss-It EVP Pad Prime is daar fantastisch voor. Zelfs een sticky paint lukt dan bijna doodeenvoudig!



                                Op 1:16 zie je hoeveel polish er maximaal nodig is...

                                Mike oldfield - tubular bells

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door MMVV Bekijk Berichten
                                  Mike oldfield - tubular bells
                                  Zo maakt men geen muziek meer...

                                  Lang, opbouw, verschillende fazen en sfeer,...

                                  Comment


                                  • #18
                                    [quote=Simoni;4442564]Monello Mezzo of Menzerna Intensive Polish is helemaal niet zo moeilijk of anders om af te nemen ivm andere polishes. Grootste reden is het gebruik van teveel product en zeker wanneer de pad al deels verzadigd is. Heel veel mensen gebruiken echt te veel en hebben dan problemen met het afnemen van de polish of de snelheid waarmee hun flesje leeg gaat.

                                    Het andere wat je wel kan gehad hebben - maar dan enkel bij dit type lak - is dat de veeeel te droge lak alle olie uit de polish opneemt waardoor die heel slecht verwerkt. Oplossing is dan quick detailer toe te voegen op je pad / paneel maar dat gaat al snel spetteren.
                                    Ideale oplossing is het gebruik van een olie-achtig additief tijdens het polieren, Gloss-It EVP Pad Prime is daar fantastisch voor. Zelfs een sticky paint lukt dan bijna doodeenvoudig!



                                    Op 1:16 zie je hoeveel polish er maximaal nodig is...

                                    quote]

                                    Dat laatste was erg goed te merken...bij het verdelen van het produkt op de lak zonder dat de machine draaide; verdween het produkt schijnbaar volledig in de lak.
                                    Bedankt voor de tip ivm met de Gloss-It EVP Pad Prime .
                                    Het viel ook op dat de pads heel snel verzadigd waren en tussen door met APC moesten gereinigd worden.
                                    Nu gebruikten we meestal wel 4 drops op de pad; maar wel kleine; anders was je produkt zo verdwenen.
                                    Voor mij was het trouwens de eerste keer dat ik een unilak polierde; de vorige waren allen metaallakken of hadden een kleurloze vernislaag.
                                    Dat Monello identiek was aan Menzerna was me reeds bekend. Ik vind deze produkten vooral erg goed werken op harde lakken zoals die van de VAG-wagens. Op Opels werk ik normalerwijze liever met de SSR-reeks van Poorboys world. Maar in dit geval was de lak zo uitgedroogd en geoxideerd dat ik onmiddelijk naar Menzerna/Monello greep.

                                    Besluit : ik zal de volgende keren m'n dosering zeker verminderen. komt trouwens goedkoper uit ook ;-)
                                    Last edited by ; 10/02/2011, 18:57.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dat verklaart alles! Uw pad is rapper verzadigd omdat de olie in de lak dringt, de polish slecht te verwerken valt en de klassieke oplossing is om dan meer product toe te voegen.

                                      Er zijn meerdere technieken die je dan kan toepassen:
                                      - quick detailer gebruiken tijdens het polieren, nadeel is het spatten
                                      - Een pad prime gebruiken zoals EVP
                                      - de lak eerst voeden voor het polieren, maar dat helpt niet altijd
                                      - een heel lichte polish toevoegen naast de ruwere polish, die meer smering heeft en minder correctie

                                      Probeer het eens en zie wat het voor jou geeft. Hopelijk helpt dit wat voor een volgende detail.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk Berichten
                                        Dat verklaart alles! Uw pad is rapper verzadigd omdat de olie in de lak dringt, de polish slecht te verwerken valt en de klassieke oplossing is om dan meer product toe te voegen.

                                        Er zijn meerdere technieken die je dan kan toepassen:
                                        - quick detailer gebruiken tijdens het polieren, nadeel is het spatten
                                        - Een pad prime gebruiken zoals EVP
                                        - de lak eerst voeden voor het polieren, maar dat helpt niet altijd
                                        - een heel lichte polish toevoegen naast de ruwere polish, die meer smering heeft en minder correctie

                                        Probeer het eens en zie wat het voor jou geeft. Hopelijk helpt dit wat voor een volgende detail.
                                        doe ik zeker; bedankt voor je tips
                                        We zijn nooit te oud om te leren...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X