Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wax-it: Bentley Continental GTC & Swissvax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wax-it: Bentley Continental GTC & Swissvax

    Zoals altijd kan je het verslag in originele vorm lezen op onze website: Klik.

    Of kan je alle foto's bekijken op onze Flickr pagina.

    Of natuurlijk ook in slideshow vorm.

    Of de Facebook-gebruikers kunnen ons natuurlijk gewoon volgen.


    (De volgende keer probeer ik de write-up / presentatie anders te doen, want de manier van presenteren wordt al schaamteloos gekopieerd.)
    _______________________

    De lente is al een tijdje in het land en dat was ook duidelijk te zien in het Wax-It atelier met allerlei cabrio's die een (uitgebreide) behandeling kregen. Met de komst van de lente en dus de zon is het ook weer schitterend vertoeven in de wagen met het dak open en de haren in de wind. Voor ons betekent het dat er een vliegenkerkhof op de snoet te vinden is, dat het leder dubbel zo hard moet beschermd zijn tegen UV stralen maar ook dat we voor en na foto's in de zon kunnen schieten!

    Deze Bentley cabrio kwam bij ons langs omdat de eigenaar helemaal niet tevreden was over de veel te doffe lak en het vuile en gevoelige interieur. Streven naar perfectie in elk detail is onze job dus kwam hij al snel bij ons terecht.

    Elke behandeling is volledig op maat van de wensen en verwachtingen van de klant, wanneer we echter carte blanche krijgen in de behandeling kan de Wax-It ploeg zich uitleven in elk klein detail. Vier dagen tijd om de heldere lak terug te laten schitteren in de zon, ondertussen het gigantische lederen interieur te reinigen en de echte houtinleg aan te pakken. Vier dagen tijd om het maximale er uit te halen. Vier dagen om ons kunnen te demonstreren.

    Deze Bentley wordt enkel gebruikt om mooie zomerse ritjes te maken en krijgt dus niet zoveel vuil te zien. Over de gehele wagen ligt een zachte film van vuil en hier en daar vinden we de typische vliegen en ander ongedierte terug. Ook de velgen hadden last van remstof en hier en daar wat typische teervlekjes. Het okerkleurige interieur is heel gevoelig voor vuil en kon dus ook de aandacht gebruiken.



    Zoals altijd gebruiken we enkel producten die ook bij ons te koop zijn.


  • #2
    De eerste stap bij elke behandeling of elk onderhoud is het wassen van de wagen, of je nu gaat polieren of eenvoudigweg gaat waxen. Alles begint bij de reinigende stap, een goede wasbeurt is dan ook het allerbelangrijkst. Bij uitgebreid werk aan de lak is het ook noodzakelijk om de lak te ontdoen van alle verontreiniging die ook na de wasbeurt nog aan de lak kleeft. Het wassen gebeurde met Poorboy's Slicks & Suds shampoo - een goedkope shampoo die de wagen grondig maar veilig reinigt - dit in combinatie met een Swissvax Washpudel. De Blackfire Clay in combinatie met Blackfire Clay Lubricant nam de rest van het vuil er af.

    Tijdens de wasbeurt kunnen we ons al een beeld vormen van hoe de lak zou kunnen worden. De volledige natte lak toont welke diepte en glans er uit zou kunnen gehaald worden, de befaamde 'wetlook'. Het verschil is ook duidelijk te zien op de tweede foto.


    Comment


    • #3
      Het reinigen van velgen is in combinatie met het juiste materiaal een eenvoudige taak. Banden en velgen kunnen tegelijkertijd aangepakt worden met een variatie aan borstels en producten. Gloss-it Wheel Gel is ideaal voor grotere en ingewikkelde velgen omdat het dankzij de gel basis makkelijk kleeft aan de velg. Een te vloeibaar product loopt snel van de velg, nog voor je het product hebt kunnen inwerken, dit is al zeker het geval op een natte velg. Bovendien kan de Gloss-it Wheel Gel ook aangelengd worden wanneer er slechts geringe verontreiniging te zien is.

      De band zelf werd samen met de stoffen bekleding van de wielkast aangepakt met Eimann Hi-Intensity Cleaner, een krachtige allesreiniger. Het reinigen van de band gebeurt zodat in een latere fase de bandendressing beter kan hechten en zo dus langer blijft. Zelfs wanneer je de band niet zou willen dressen maakt een propere band de nette wagen af. Om goed in alle hoeken en gaten van de gecompliceerde velg te raken maken we gebruik van de Eimann Wheel Woolies.


      Comment


      • #4
        Nu de wagen net staat kunnen we uitgebreid aan de slag gaan op het interieur. Hier was heel wat tijd voor uitgerekend om het compleet lederen interieur grondig te reinigen en van de nodige voedende melk te voorzien. Eerst wordt alle stof en vuil uit het interieur gehaald met onze George, ook de tapijten worden via dieptereiniging terug egaal donkerblauw. We pakken het leder als laatste stap aan om zo zelf geen vuil terug in het leder te werken tijdens het reinigen van ruitjes, hout en andere delen van het interieur. De ledermelk moet ook de tijd krijgen om in het leder te trekken dus dan kan er niet verder gewerkt worden aan het interieur.

        Om ruiten streepvrij te krijgen heb je verschillende dingen nodig: een goed doekje, een goede ruitenreiniger, geduld en oog voor detail. Een doekje moet zo kort mogelijke haartjes hebben om zelf geen vezels achter laten en ook geen strepen te trekken. De ruitenreiniger mag niet te krachtig zijn want alcohol kan andere delen van het interieur aantasten, maar moet toch mooi verdampen. Wij kozen voor Swissvax Crystal in combinatie met een Dragon Fibre Glass Cleaning Cloth.




        Last edited by Atenza; 11/05/2011, 21:38. Reden: Max.3 foto's per post.

        Comment


        • #5
          Het echte hout in de wagen is voorzien van een glanzende laklaag. Swissvax heeft hier ook een specifiek product voor, namelijk Wood Polish. Ondanks de naam is het echter een cleaner/wax die voorzien is van natuurlijke Carnauba om ook hier de maximale bescherming te leveren. Indien het hout te erg is bekrast of verontreinigd kan het hout vooraf behandeld worden met Swissvax Cleaner Fluid.

          De matte aluminium inleglijsten zien er in eerste instantie heel proper uit. We weten echter uit ervaring dat dit heel snel oxideert, zelfs wanneer de wagen goed onderhouden wordt is dit het geval. Swissvax Metal Polish in combinatie met een heel fijn harig microvezeldoekje en heel wat handwerk zorgt er voor dat de vuile toplaag hersteld wordt. Het aluminium krijgt terug diepte en zijn originele alu uitzicht.


          Comment


          • #6
            Een lederen interieur van een cabrio wordt door alle buitenstaanders ook gezien en een kraaknet salon is dus nog noodzakelijker. Het beige-oker leder is door het open dak ook heel gevoelig voor uitdroging en verkleuring door UV-straling! Een grondige reiniging haalt al het vuil uit de toplaag. Dit vuil verkleurt eerst het leder en gaat daarna blinken doordat het vuil verder ingewerkt wordt. Na het leder volledig te reinigen kan het gevoed worden. In dit geval kreeg het leder twee maal ledermelk aangebracht om het nog langer soepel te houden.

            In dit geval werd het leder aangepakt met Swissvax Leather Cleaner en Leather Milk in combinatie met een Leather Brush en de nodige doekjes (Dragon Fibre Work Towel) en pads (Dragon Fibre Microfibre Applicator)

            Vele mensen vragen ons waarom leder zowel gereinigd als gevoed moet worden. Wanneer de foto's en uitleg nog niet voldoende zijn, is de vergelijking met de menselijke huid het duidelijkst. We gaan toch ook geen dagcrème of aftershave aanbrengen zonder eerst te wassen?

            Vóór het aanpakken van het interieur wordt de de wagen altijd aan een druppellader gekoppeld zodat de batterij niet leeg loopt bij het verplaatsen en verstellen van de zetels.



            Op de eerste foto's is er duidelijk verschil in kleur en glans tussen de ruitjes.

            Last edited by Atenza; 11/05/2011, 21:39. Reden: Max.3 foto's per post.

            Comment


            • #7
              Nu het complete interieur terug op punt staat kan er aan de lak begonnen worden nadat het dak gesloten is. Zo komt er niets van vuil of stof meer in het interieur. In eerste instantie leek de lak zelf vrij goed mee te vallen omdat er toch nog redelijk wat reflectie te zien was. Na een wasbeurt en een grondige inspectie bleek al snel dat de lak er heel wat erger aan toe was. Door de kwalitatieve Bentley-lak was er echter weinig van te zien. De lak wordt na elke laag geschuurd en gepolierd waarna de volgende laag wordt aangebracht.

              Er bleek toch nog een stuk meer werk aan te pas te komen en de eigenaar wou perfectie (in de beperkte tijd). De wollen pad met Menzerna FG500 werd meerdere malen gecombineerd om de diepe krassen te verwijderen uit de lak. De verfijning volgde ook via de Menzerna polishes en de nodige Gloss-it pads. Na bijna twaalf uur corrigerend werk en vier uur verfijnend werk was het machinale werk afgelopen. De rest van de wagen kon nu afgewerkt worden en de lak was klaar voor de laatste twee stappen.



              De na foto is nog vóór verdere verfijning.

              Comment


              • #8
                Om de lak voor te bereiden op de Swissvax bescherming en alle kieren en openingen te ontdoen van restjes polish wordt er gewerkt met Swissvax Cleaner Fluid. Dit reinigt de lak en zorgt ervoor dat de wax optimaal kan hechten aan de lak om zo de duurzaamheid te maximaliseren. Cleaner Fluid zal ook de lak extra gaan voeden zodat de glans nog versterkt wordt, zo bekom je het volgende resultaat.


                Comment


                • #9
                  Het waxen van de wagen doen we pas wanneer de wagen volledig af is. Alle ruiten worden nog een tweede keer gecontroleerd. Het dak krijgt zijn waterafstotende Nanolex coating. De banden krijgen een tweede laag Swissvax Pneu. Dit doen we zodat er helemaal niets meer moet gebeuren wanneer de wax aangebracht is. Zo krijgt die alle tijd om te curen. Voor een wagen die minder kilometers doet en heel wat mooi weer ziet kiezen we onmiddellijk voor Swissvax Concorso. Dit is een hoogwaardige carnauba wax die zijn pijlen richt op de glans en diepte. De wagen wordt een echte spiegel en het blauw is dieper dan ooit te voren. Na twee lagen van de Concorso wax komt er een fantastisch diepe kleur naar boven, de GTC is klaar voor een stralende zomer!


                  Comment


                  • #10


                    Last edited by Atenza; 11/05/2011, 21:40. Reden: Max.3 foto's per post.

                    Comment


                    • #11






                      Als er nog vragen zijn horen we het graag!


                      In een volgend verslag mag je meer informatie verwachten over het behandelen van oldtimers en over het correct behandelen van sticky paint..


                      Groeten en tot een volgende

                      De Wax-It ploeg

                      Comment


                      • #12
                        Mooi verslag!

                        Ben benieuwd naar het verslag van behandelen van oldtimers!

                        Comment


                        • #13
                          Zoals reed aangehaald: prachtige wagen, prachtig werk en een prachtig verslag!

                          Comment


                          • #14
                            Wat een schitterend werk weer!
                            2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                            Comment


                            • #15
                              Zo eentje rijdt er in de kempen ook rond. Knap resultaat.
                              My GTI

                              http://rijkevorsel.myminicity.com/

                              Comment


                              • #16
                                Nice Job (again)

                                Comment

                                Working...
                                X