Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] Renault Laguna 2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full Detail] Renault Laguna 2008

    Afgelopen weekend heb ik nog eens een detail gedaan. Ik ben ook zo vrij geweest om wat foto’s te trekken tijdens de detail maar mijn fototoestel icm met mijn skills leveren niet de mooiste foto’s op dus u bent op voorhand gewaarschuwd!

    Het gaat hier om een Renault Laguna van 2008 met 144.000km op de teller dus het beestje wordt gebruikt waar het voor gemaakt is. Rijden! Dat laat natuurlijk zijn sporen na maar gelukkig heeft hij een goed baasje die zijn auto af en toe eens laat vertroetelen

    Zo zag hij eruit bij aankomst:





    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

  • #2
    Zoals altijd beginnen we met de velgen:






    Een EZ-detail brush, Bilberry Wheel cleaner (1:10) en een washmitt waren genoeg om de velgen weer proper te krijgen



    Ook de banden en wielkasten kregen een beurt, hiervoor gebruikte ik APC 1:4 en enkele borstels

    2002 MX-5 NB 1.6

    2011 Honda PCX

    Comment


    • #3
      Vervolgens kreeg de auto een voorwas mbh een schuimlans en AutoBrite Magifoam:






      Na een kleine 10 minuten werd de auto grondig afgespoeld met hogedruk (buiten de voorruit, die was de dag ervoor vernieuwd dus uit voorzorg werd er niet met hogedruk in de buurt van de omranding gespoten). Vervolgens werd hij grondig gewassen met de bekende twee-emmer-methode. Hiervoor gebruikte ik een microvezel handschoen en Chemicial Guys Maxi Suds II.
      Na het wassen werden de deuropeningen gereinigd en ook die van de koffer uiteraard.





      2002 MX-5 NB 1.6

      2011 Honda PCX

      Comment


      • #4
        Omdat de auto toch wel wat kilometers vreet vond ik het een goed idee om na het wassen de onderste panelen te behandelen met een teerverwijderaar zodat ik later minder moeite zou hebben tijdens het kleien. Hiervoor gebruikte ik Valet Pro citrus tar and glue remover. Enkele minuten laten intrekken en afvegen met een microvezel






        Vervolgens nog een behandeling met IronX achter de voorwielen om dezelfde reden







        Nu is de auto klaar om te kleien. Hiervoor gebruikte ik Bilt Hamber clay icm met water. Zeer goede klei, fijn dat je gewoon water als lube kan gebruiken maar hij is ongelooflijk hard en dus moeilijk om te kneden. Jammer want qua prijs/prestatie is ie super…

        Na het clayen nog rap een wasbeurtje, drogen en dan is hij perfect zuiver en klaar om te polijsten


        2002 MX-5 NB 1.6

        2011 Honda PCX

        Comment


        • #5
          Binnen bij deftig licht kunnen we de lak eens goed bekijken (en hier komen mijn fotoskills tevoorschijn)








          Op het eerste gezicht valt de schade mee. De gebruikelijke swirls en hier en daar een dieper krasje zijn aanwezig. Niets speciaals dus, maar ik heb geleerd niet te vroeg victory te kraaien



          Om te beginnen koos ik als combo voor Menz Final Finish 85RE op een gele 3M pad.

          2002 MX-5 NB 1.6

          2011 Honda PCX

          Comment


          • #6
            Resultaat:



            Dat ziet er al niet slecht uit maar er bleven toch nog steeds diepere swirls zichtbaar die na een twee hit nog steeds niet wilde verdwijnen. Vervolgens geprobeerd met Menz PO203S op 3M pad maar dat bleek voor sommige defecten nog steeds te licht. Uiteindelijk werd het Menz Intensive Polish op een Lake Country Hydrotech Polishing pad wat me eigenlijk vrij agressief leek voor de doorgaans niet zo harde Renault lak blijkbaar was het hier anders. Ofwel lag het aan de LC pads die gewoon minder cut hebben dan de Menzerna pads die ik hiervoor gebruikte....


            Maar om toch maar één fatsoenlijke voor en na te tonen:







            Krasjes op de kofferklep. Altijd een beetje risky op zo'n randje vind ik.
            Last edited by Jochen; 31/05/2011, 23:01.
            2002 MX-5 NB 1.6

            2011 Honda PCX

            Comment


            • #7
              Een minder foetsoenlijke :





              Na lang zwoegen en zweten was dit het voorlopige resultaat:

              2002 MX-5 NB 1.6

              2011 Honda PCX

              Comment


              • #8
                Ik was de rotary nu wel even beu gezien dus deed ik nog enkele kleine werkjes zoals de uitlaten poetsen met Meguiar’s all metal polish en staalwol.





                En de banden kregen een laagje Meguiar’s Endurance Tire Gel

                2002 MX-5 NB 1.6

                2011 Honda PCX

                Comment


                • #9
                  Dat was het voor de eerste dag, de auto mocht gaan slapen en ik had zin in een pintje




                  De dag erna begonnen we er weer vroeg aan. De lak was nu zo goed als vrij van defecten maar om echt een hoogglans te bekomen en om zeker te zijn dat er geen hologrammen in de lak zitten werd de auto nog eens volledig gepolierd met Menzerna Final Finish op een blauwe 3M pad.

                  Zelfs de achterlichten ontsnapten er niet aan



                  Het gebruikte materiaal

                  2002 MX-5 NB 1.6

                  2011 Honda PCX

                  Comment


                  • #10
                    Reflecties





                    Nadat dat gebeurd was was het tijd om de lak te reinigen en voor te bereiden voor zijn bescherming. Ik koos voor Carlack NSC omdat dit een goede chemishe reiniger is die ook al een basislaagje bescherming achterlaat in de vorm van een sealant. Ideale basis dus voor de Britemmax #5 die ik koos als LSP




                    Mooi dun egaal aangebracht met rode Hexlogic pad op een DA machine




                    2002 MX-5 NB 1.6

                    2011 Honda PCX

                    Comment


                    • #11
                      Vervolgens werd de sealant aangebracht . Twee lagen, met meer dan een uur tussen elke laag en ik liet elke laag ongeveer een half uur curen.





                      Doordat ik de sealant ook met de machine aangebracht heb is deze goed ingewerkt en mooi verdeelt wat het verwijderen achteraf echt kinderspel maakt.

                      Dat begint er al op te lijken!





                      Tijdens het curen van de sealant hebben we tijd om andere klusjes te doen zoals het reinigen van de deuropeningen met Carlack NSC

                      Voor:
                      2002 MX-5 NB 1.6

                      2011 Honda PCX

                      Comment


                      • #12
                        Na:




                        Het logo in de deurdrempel kon ook wel wat metal polish gebruiken

                        2002 MX-5 NB 1.6

                        2011 Honda PCX

                        Comment


                        • #13
                          Vervolgens was het tijd om het interieur aan te pakken. Dat was zeker niet smerig te noemen maar een gezinsauto waar af en toe kinderen in vertoeven is nooit echt proper hè
                          Stofzuigen, een vlek uit de zatel halen, het volledige interieur afwassen met APC 1:10, nog wat stofzuigen, het aanwezige leder voeden en dat was het zowat. De ramen kregen vervolgens nog een beurt, alle stof werd uit alle kieren en spelen verwijdert en als kers op de taart werd de auto nog eens volledig nagegaan met Britemax #65 Spray & Shine (quick detailer) met dit als resultaat:










                          2002 MX-5 NB 1.6

                          2011 Honda PCX

                          Comment


                          • #14







                            2002 MX-5 NB 1.6

                            2011 Honda PCX

                            Comment


                            • #15







                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #16








                                2002 MX-5 NB 1.6

                                2011 Honda PCX

                                Comment


                                • #17







                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • #18




                                    Omdat ik het moeilijk vind om het resultaat vast te leggen op foto’s en altijd vind dat 50% van het eindresultaat verloren gaat heb ik eens geëxperimenteerd met een filmpje en daar komt het resultaat wat beter over vind ik







                                    + YouTube Video
                                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.



                                    Zo, dat was het zowat. Hope you enjoyed it. Vragen, opmerkingen, tips, ... zijn uiteraard altijd mee dan welkom
                                    Last edited by Jochen; 09/08/2011, 22:28.
                                    2002 MX-5 NB 1.6

                                    2011 Honda PCX

                                    Comment


                                    • #19
                                      Knap gedetailed Jochen! Eigenaar zal tevreden geweest zijn...

                                      En een knappe Laguna vind ik, mooi geconfigureerd.

                                      Ik zou wel eens investeren in beter cameramateriaal (foto's zijn heel vaak slecht belicht) om het resultaat mooier in beeld te kunnen brengen, verder niks op aan te merken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Phil Bekijk Berichten
                                        Knap gedetailed Jochen! Eigenaar zal tevreden geweest zijn...

                                        En een knappe Laguna vind ik, mooi geconfigureerd.

                                        Ik zou wel eens investeren in beter cameramateriaal (foto's zijn heel vaak slecht belicht) om het resultaat mooier in beeld te kunnen brengen, verder niks op aan te merken.
                                        Bedankt!


                                        Ik zou idd eens moeten investeren in een degelijk toestel. Wat ik nu heb (Panasonic Lumix, iets van 100€ ofzo) is echt de grootste rommel dat ik ooit gezien heb. Een scherpe foto trekken bij daglicht is al een uitdaging.
                                        Ik ga me er eens op toeleggen
                                        2002 MX-5 NB 1.6

                                        2011 Honda PCX

                                        Comment

                                        Working...
                                        X