Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Custom Car Cleaning - 1999 TVR Chimaera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Custom Car Cleaning - 1999 TVR Chimaera

    Een tijd geleden alweer stond deze 1999 TVR Chimaera op het programma. Toen de eigenaar met de auto langskwam zagen we in eerste instantie een mooi verzorgde auto van een liefhebber. In de mooie blauw / paarse kleur zat een gezonde portie glans en je zag gewoon dat er zorg werd gedragen voor deze auto. Toch kon het op vele punten nog veel beter. Zo voelde de lak bijvoorbeeld redelijk ruw aan en ook qua swirls en andere imperfecties was er genoeg te verbeteren.

    De auto in kwestie bij aankomst:




  • #2

    Comment


    • #3
      Het interieur was erg knap onderhouden moet ik zeggen. Het leder was gezond zacht en mooi geconditioneerd door de jaren heen. Slechts een lichte sluier van vervuiling ontsierde dit enigszins. Wel rook het een beetje muf in de auto. Gezien het materiaal van het tapijt zou dit al heel snel het gevolg kunnen zijn als het buiten een beetje vochtig is. Eens kijken of we dat meteen konden aanpakken.

      De binnenkant:



      Comment


      • #4
        Het cabrioletdak toonde helemaal geen beading en waterafstotendheid meer. Ook was het erg vaal met her en der zwaar vervuilde plekken. Dit werd nauwkeurig enkele malen gereinigd met Chemical Guys Fabric Clean en een zacht kledingborsteltje. Doe dit altijd in rechte banen en met de nerf van het stof mee. Aansluitend goed afspuiten zodat alle shampoo restanten eruit zijn. Naderhand, als het echt 100% droog is, pas inspuiten met Chemical Guys Fabric Guard om geen vocht op te sluiten. De Fabric Guard zorgt natuurlijk weer voor het waterafstotende effect en vertraagt verkleuring van de stoffen.

        De rest van de auto werd zoals gebruikelijk gewassen met microfiber washmitts, gezien de complete detail een goed reinigende shampoo zonder extra glansmiddelen en gedroogd met een microvezel droogdoek. De velgen werden van binnen en buiten gereinigd met zuurvrije reinigers en ontvetters.


        Comment


        • #5
          Het clayen werd verzorgd met een medium clay en Chemical Guys Luber. Niet geheel onnodig moet ik zeggen. Naast alle restanten van oude beschermlagen en natuurlijke verontreiniging zag je ook veel teeraanslag aan de onderzijde.



          Comment


          • #6
            Voor het correctieproces van de lak werd de auto binnen gezet met de 1000Watt halogeenlampen erop gericht. Toen werd de schade pas echt zichtbaar. De vele imperfecties zorgden voor een vale en verweerde look. De kleur was al prachtig, maar zou nog veel mooier in de diepte en glans uitgewerkt kunnen worden door deze zaken te verwijderen.



            Comment


            • #7
              Aangezien de hele carrosserie is gemaakt van polyester heb je te maken met een hele snelle opwarming van de lak. Enorm uitkijken dus met pads die veel wrijving veroorzaken en dus warmte creëren. Anderzijds, gezien de ernst van de defecten was het hoogstwaarschijnlijk wel nodig om te moeten compounden. Zoals altijd begonnen met een testspot met een lichte combinatie. De defecten kunnen ernstig zijn, maar je weet natuurlijk nooit hoe hard de betreffende laklaag is.

              De witte Hex Logic pad met een lichte compound deed helemaal niets. Met een medium compound ook niet. Balen, aangezien dit de meest agressieve combinatie ging zijn op een polijstpad. Toen omhoog gegaan naar de oranje Hex Logic cuttingpad met een medium compound. Er kwam iets meer glans bij, maar nog altijd geen mooie correctie. Een cuttingpad met grove compound deed een heel klein beetje. Een woolpad bracht meer correctie maar ook heel veel marring waar ik niet op zat te wachten. Uiteindelijk in dit geval uitgekomen op de nieuwe microfiberpads die met veel druk gebruikt dienen te worden. De lak was kneiterhard! En gezien de lakmetingen op bepaalde plaatsen ook echt flinterdun. De motorkap met alle welvingen en open randjes was dus een heel karwei om deftig te corrigeren.


              Comment


              • #8
                Voor en na:





                Deur gecorrigeerd en voorspatbord nog niet. Zie het verschil qua kleur en diepte!

                Comment


                • #9
                  Na het compounden en de fijnere stap, het polijsten, de auto buiten gezet om opnieuw te wassen gezien alle stof en residu op de lak. Wel kon ik toen al zien dat de correctie prachtig was geworden. Na het wassen zou er enkel nog een hele lichte polijststap plaatsvinden voor de allerbeste verfijning.



                  De uitlaten werden gepolijst, de wielen gewaxed, de kunststoffen gedressed en de ramen streepvrij en waterafstotend behandeld. De laklaag kreeg een nieuwe > 50% carnauba wax die we al een aanzienlijke tijd aan het proberen waren. Deze is inmiddels dan ook op de markt verschenen (binnenkort meer hierover!). Het leder en complete interieur werd gedurende de droogtijd van de wax nauwkeurig verzorgd. Toen was het tijd om de wagen eens in het zonnetje te zetten……..letterlijk en figuurlijk

                  Comment


                  • #10
                    Allereerst wat close-up shots die de reflectie en correctie mooi laten zien. De kleur is er eentje om verliefd op te worden!



                    Comment


                    • #11


                      Comment


                      • #12
                        Het totaalplaatje na de Paintwork Correction Detail:



                        Comment


                        • #13


                          Comment


                          • #14


                            Comment


                            • #15



                              Binnenkort meer over de producten waarmee dit resultaat bereikt is

                              Thanks for reading!

                              Bart Philippens
                              Custom Car Cleaning

                              Comment


                              • #16
                                Blijft echt een knappe auto En weer super resultaat
                                ----------------------------------------------------------------------------------
                                2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                Pictures here: BMW 7 Series
                                1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                Pictures here: Diablo

                                --------------------------------------------------------------------------------------------
                                It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                It might need half a starsystem to turn around,
                                but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                Cylons have respect for it...

                                --------------------------------------------------------------------------------------------

                                Comment


                                • #17
                                  Ja inderdaad! Mooie lage zit ook en een donkere roffel van de motor......maar goed, tegen wie zeg ik dat

                                  Comment


                                  • #18
                                    chique, proficiat

                                    Comment


                                    • #19
                                      Waar blijf je toch steeds de goesting halen om ook nog al die foto's tussendoor te nemen?

                                      Maar hé, laat ze maar komen! I like it!

                                      Btw, weer knap resultaat!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Prachtig resultaat!

                                        Maar wat heb je nu gedaan aan die muffe geur?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X