Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Custom Car Cleaning - Professional Car Wellness

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Custom Car Cleaning - Professional Car Wellness

    Vanaf heden is Custom Car Cleaning importeur geworden van het Zwitserse merk “Professional Car Wellness” (afgekort PCW). Een volledige lijn met de hand vervaardigde producten op natuurlijke basis. Met behulp van dit uitgebreide topic willen we jullie alvast digitaal kennis laten maken met dit verfrissende merk in de markt.




    Geschiedenis

    Inmiddels alweer bijna 5 jaar geleden startte ik Custom Car Cleaning. Eigenlijk vanuit een uit de hand gelopen hobby die in 1999 begon toen ik m’n eerste auto kocht. Dat is in mijn geval toen ook gewoon gestart als ‘poetsen’ met de huis, tuin en keukenmiddelen hoor. Uiteraard wil je steeds meer meer meer en moet het beter beter beter. Die lat moet continue omhoog! Een hele hoop producten komen in die tijd op je pad. De meeste schaf je aan, het grootste deel verdwijnt in de kliko en slechts een enkeling wordt je favoriet. Daarbij merk je dat veel producten redelijk identiek zijn qua werking en bestandsdelen.

    Gaandeweg ga je min of meer ook andere eisen aan een product stellen. Gemak en snelheid van een product worden vervangen door de beste kwaliteit en langste duurzaamheid. Kosten worden afgewogen tegenover de kwaliteit. Ook wil je producten die minder belastend zijn voor het milieu en je eigen gezondheid. Vanuit het perspectief van de klant worden echter ook eisen gesteld We leerden dat niet alle klanten zitten te wachten op producten die naar bubbelgum ruiken of stijf staan van de kleurstoffen. Of producten die de verwerkbaarheid hebben te danken aan paraffine toevoegingen of krijt / siliconen. Deze chemische toevoegingen willen ze niet in de buurt van hun klassieker met fragiele lak of hun peperdure bolide. Deze beweging merk je steeds meer en meer en als je erover na gaat denken is het eigenlijk ook logisch. Onze huid en lichaam verzorgen wij ook niet met chemische producten maar met natuurlijke producten. Die zijn misschien een tikkeltje duurder en vergen iets meer moeite, maar we willen wel de beste en veiligste verzorging. Waarom dan ook niet met onze auto?


    Wie is Professional Car Wellness

    Die laatste zin vertelt meteen de filosofie van Philipp en Nina Setz, de mensen achter PCW:




    Met de ruime ervaring in het detailen van auto’s en cosmetische producten is het idee ontstaan om, qua producten, een nieuwe weg in te slaan. Bijgestaan door specialisten op het gebied van autolakken werd heel klein gestart met het maken, testen en doorontwikkelen van producten. Volledig met de hand gemaakt uit ruwe grondstoffen wel te verstaan. Het maken van één potje pastewax neemt dan ook bijna een complete dag in beslag! Geen lopende band werk, geen onnodige kleur,- en geurstoffen en geen onnodige chemische toevoegingen om zo dicht mogelijk bij de essentie te blijven: natuurlijke producten maken.

    Ongeveer twee jaar geleden bereikte de eerste staaltjes onze deur. Na het testen en evalueren volgde al snel een goede band tussen CCC en PCW. Na de kennismaking wist ik dat het echt goed zat. Tegenover me zaten namelijk geen gladde verkopers, geen marketingdeskundigen en geen mensen die dom in de rondte kijken als je een technische vraag stelt, wel mensen met verstand van de producten en passie voor het vak! De benodigde papieren werden dan ook snel in orde gemaakt en na tijden van geheimzinnigheid (moeilijk te zeggen welk product het is als het geen eens bestaat ) eindelijk open kaart.


  • #2
    2005 Porsche 911 Cabriolet Carrera S

    “Praatjes vullen geen gaatjes”, tenminste, daar ben ik nog altijd van overtuigd. Tijd om de praktijk te laten zien met een exterieur detailbeurt. De auto in kwestie is een Porsche van 6,5 jaar oud met ongeveer 35.000km op de teller. Een auto waar wel zorg voor gedragen is hoor, dat merk je meteen als je een deur opentrekt en bijvoorbeeld de scharnieren e.d. bekijkt. Ook heeft deze auto in het verleden een Protech behandeling gehad. Ik moet er wel bijzeggen, daar was (behalve de hologrammen en buffertrails) niet zo heel veel meer van te merken, maar gaf wel aan dat de vorige eigenaar ook investeerde in optisch onderhoud.


    Aankomst bij Custom Car Cleaning



    Comment


    • #3


      Comment


      • #4


        Comment


        • #5

          Comment


          • #6
            Allereerst begonnen we met het reinigen van het cabrioletdak. Dit was toch wel vrij vaal geworden in de loop der jaren. Ook bleef het water als een filmdeken op het dak liggen zonder dat het mooi in druppels werd afgestoten. Het dak is gereinigd met Chemical Guys Fabric Clean 1:10 en een zacht borsteltje.



            Comment


            • #7
              De wielen werden gereinigd met Gloss It Signature Wheelgel en diverse borstels, waaronder de EZ Wheelbrush voor de binnenkant. Tijdens het reinigen van de wielen stuitte ik op heel veel teeraanslag, vooral aan de binnenzijde van de wielen. Ook her en der onderlangs op de carrosserie. Dit werd verwijderd met een teerverwijderaar op petroleumbasis (petroleum lost teer op).



              Comment


              • #8


                Comment


                • #9
                  Naast alle exterieur kunststoffen en rubbers, worden ook de banden en wielkuipen meermaals goed ontvet om alle silicone producten effectief te verwijderen. Het inspuiten van de banden met een cockpitspray-achtig product is helaas de trend in autopoetsland. De banden gaan er gigantisch van glimmen en door de vettigheid worden deze een vuilmagneet. Daarnaast doet een silicone product helemaal niets, behalve de poriën van de band afdekken waardoor deze niet mooi gevoed kan worden. De banden hebben we afgewerkt met Gloss It TRV (basecoat) en erna met Gloss It Signature Tire Gloss in combinatie met de Tire Sponge (afwerking). Hierdoor worden de banden mooi zwart, maar absoluut niet glanzend en vettig.


                  Comment


                  • #10
                    Om alvast zo veel mogelijk vuil van de wagen te verwijderen wordt deze behandeld met de foamlance. Hierin zit een speciale shampoo die een hoog schuimend vermogen heeft. Hierdoor creëer je als het ware een schuimdeken die:

                    A: het ergste vuil losweekt
                    B: door het lubricerende vermogen en massa van het schuim het vuil veilig van de lak transporteert


                    Waarom? Om zo veel mogelijk vuil te verwijderen zonder fysiek contact, met als doel minder kans op krasjes natuurlijk. Het foamen komt vooral goed van pas als de auto eenmaal eens goed gedetailed is. Ook handig voor mensen met weinig tijd / zin om de auto wekelijks of twee wekelijks volgens de regels van de kunst te wassen. Tussentijds foamen kan dan op zichzelf al een heel mooi resultaat geven. Let er bij de keuze van de foamshampoo wel op dat het eentje is die zijn werk doet en mild is voor de waxlaag.

                    Bij het handmatig wassen kies je, afhankelijk van de soort beurt die je gaat doen, een shampoo uit. Een onderhoudsshampoo bevat heel andere kenmerken dan een shampoo die echt goed moet reinigen. De Wash Lotion van PCW is eerlijk gezegd puur een onderhoudende shampoo. Deze laag schuimende shampoo bevat dezelfde carnauba bestandsdelen als hun waxen. Een ideale shampoo dus om de bescherming zo goed als mogelijk in takt te houden. De speciaal ontwikkelde tensiden hebben als belangrijkste functie het in takt houden van de bescherming en de materialen niet aan te tasten. Het is geen shampoo die je moet gebruiken om heel vettige auto’s mee te wassen of auto’s die je compleet gaat detailen, wel om reeds gedetailde auto’s mee te onderhouden. Voor deze detailbeurt hebben we dan ook een goed reinigende shampoo gekozen om de auto mee te wassen.


                    Comment


                    • #11




                      Wash Lotion 250ml

                      Comment


                      • #12
                        Qua accessoires verkiezen we microvezel boven lamswol. Microvezel kun je namelijk keer op keer uitwassen zodat je altijd schoon materiaal hebt. Lamswol is op zich heel zacht, maar door het feit dat je deze niet goed uit kunt wassen en het feit dat ze haren verliezen vinden we de minder geschikt. Om te drogen ook wederom een goede microvezeldoek. De kwaliteit wordt o.a. bepaald door het aantal vezels per cm2, afwerking en welk uiteinde de vezel heeft. Ook hier verkiezen we een hoogpolige doek boven een gewafelde doek, omdat deze uit eigen ervaring na meerdere keren wassen toch iets ruwer wordt. We zijn er nog niet: qua emmer is het belangrijk om een grittguard te gebruiken om het ergste vuil beneden in de emmer te houden. Ook kun je je was accessoires gedurende de wasbeurt hierover heen wrijven zodat deze schoner blijft (beter is om nog een aparte emmer met grittguard hiervoor te gebruiken). De puntjes worden op de i gezet door alle naden met perslucht uit te blazen. Bij het polijsten is niets zo vervelend als er water uit de kieren loopt, of als je door het water bepaalde delen niet succesvol kunt afplakken. Het afplakken doe je vooral om geen schade aan kunststoffen en rubbers toe te brengen, of om de dunne(re) lak op de randen van het plaatwerk te beschermen.



                        Comment


                        • #13
                          Als het dak, na de reiniging, 100% droog is kan het opnieuw beschermd worden met een protectant. Na nogmaals grondig stofzuigen van de kap is deze behandeld met Chemical Guys Fabric Guard. Dit zorgt ervoor dat de kap beter beschermd is tegen UV straling (verkleint de kans op verkleuren) en maakt de kap mooi waterafstotend. Dit laatste was namelijk niet meer terug te zien toen de auto binnenkwam.



                          Comment


                          • #14

                            Comment


                            • #15
                              Na het wassen en foamen van de lak denken we dat de lak 100% schoon is voor de correctiestap. Niets is minder waar. Wrijf (voorzichtig!) voor de gein maar eens over de lak na een uitgebreide wasbeurt. Je zult merken dat deze her en der nog puntjes vertoont en dat je wrijving / weerstand voelt. Dit is allemaal nog vuil wat op de lak zit en dient eraf gehaald te worden met clayen. Doe je dit niet komt het vuil in je polijstpad en zo ben je continue met een vuile pad de auto aan het corrigeren. Heeft niet veel verdere uitleg nodig dat je dan niet tot perfectie komt.

                              Clay is er, qua structuur, in verschillende gradaties. Deze range gaat van heel fijn tot heel grof. Aangezien clay altijd lichtschurend is zal er ook een clay lubricant gebruikt moeten worden om wrijving mogelijk te maken. De claybar van PCW hangt qua grofheid in tussen fijn en medium. Uitermate geschikt om zo veilig, zonder marring (kans op veegkrasjes), de klus te klaren zonder dat je moet polijsten. Uiteraard moet je zo als altijd wel de regels in acht houden (clay regelmatig doorkneden, niet op de grond leggen, genoeg lubricant gebruiken etc). Zo zijn zowel absolute beginners als gevorderden goed geholpen met deze grofheid.

                              Bij deze 911 zagen we vooral op de liggen delen groene aanslag (natuurlijke verontreiniging) en onderlangs bruine verontreiniging (industrieel). De kont van de 911 raakt door de luchtcirculatie doorgaans ook erg vervuild. Op de foto’s valt dat goed terug te zien.



                              Comment


                              • #16
                                Handig! Doosje welke je luchtvrij kunt afsluiten om de clay in te bewaren.

                                Comment


                                • #17
                                  Tijd om aan de daadwerkelijke lakcorrectie te beginnen. Met behulp van 1000watt halogeenlicht kunnen de defecten goed gelokaliseerd worden. We zien een lichte vorm van swirls (ronde waskrassen), RDS (dieper gelegen krasjes hoofdzakelijk in de toplaag), hologrammen (die vreemde in elkaar overlopende spiegelingen) en buffertrails (de banen van de polijstmachine), de laatste twee veroorzaakt door een vorige ‘poetser’ Bij de globale lakmeeting wordt de lak snel gepulst om een idee te krijgen waaraan we gaan werken. Deze meter pulst vanaf het oppervlakte tot aan het plaatwerk en geeft zo een totale waarde. Zo kun je heel snel zien of er bijvoorbeeld plamuur gebruikt is (zit je al snel aan een dubbele waarde) of er eens is bijgespoten. Lak hecht namelijk anders op plamuur waardoor je met je warmte en wrijving goed moet uitkijken. Aansluitend wordt de lak met een geavanceerde meter deel per deel gemeten. Hiermee worden de lagen afzonderlijk gemeten. De correctie vind namelijk plaats in de bovenste laklaag en het is enorm belangrijk precies te weten hoe dik deze is. Natte vinger werk en op geluk werken is geen optie in dit segment.


                                  Comment


                                  • #18
                                    Polish Soft 250ml


                                    Comment


                                    • #19


                                      Comment


                                      • #20

                                        Comment

                                        Working...
                                        X