Ferrari 458 Italia
Toen de eerste foto’s van de nieuwe 458 Italia op het internet verschenen moest ik persoonlijk wel even wennen. De mooie wulpse ronde vormen die zo prachtig zijn bij de F360 waren al iets verdwenen bij de komst van de F430. Nu zie je dat dit nog verder doorgevoerd wordt naar de 458 en persoonlijk vond ik dat wel jammer. Het is ook een kwestie van wennen natuurlijk. Een nieuw model ga je vaak pas waarderen als je deze in real life hebt gezien en de tijd hebt gehad om er stilletjes aan te wennen.
De eerste real life ervaring was met een Rosso Corsa / Tan exemplaar begin dit jaar. Deze combinatie vind ik prachtig op de traditionelere modellen, maar de nieuwe high tech vormen van de 458 Italia kwamen naar mijn mening niet zo goed tot zijn recht. Nu was ik sinds enkele details aan een Nero Daytona Challenge Stradale al compleet fan van deze kleur. Zwart met een hele mooie iets goudkleurige metallic erin. Laat het nu toeval zijn dat deze 458 Italia precies dezelfde kleur draagt. Ook voor het interieur is Nero gekozen wat prachtig afgewerkt is met de gele stiksels en details. Dit wordt aan het exterieur bevestigd door de gele Scuderia schilden en de immens grote gele remklauwen wat weer ideaal combineert met de natuurlijke gele Ferrari naafdopjes. Als laatste werd nog gekozen om ook de velgen in een donkerdere tint te bestellen zodat dit de kers op de taart vormt en de losse componenten tot een geheel samen smelt. Een strakke configuratie waarin met vrij veilige en courante kleuren toch een knallend en individueel geheel is gevormd. Erg mooi gedaan!
Detailbeurt
Nu is het niet zo dat een nieuwe auto in de regel veel bescherming mee krijgt. Hoofddoel is dat deze netjes wordt afgeleverd en glanst, maar dat wil niet zeggen dat de lak en andere delen optimaal geconserveerd zijn tegen invloeden van buitenaf. Ook zie je vaak op splinternieuwe auto genoeg defecten en slordigheidjes die een smet zijn op dit soort wagens. Zo ook in lichte vorm bij deze auto.
Afgesproken was om een Paint Enhancement uit te voeren waarbij een grondige reiniging en preparatie van de componenten centraal staat. Door de delen in de basis aan te pakken en te prepareren kan er uiteindelijk een deftige bescherming worden aangebracht. Dit heeft natuurlijk voordelen voor de algehele looks, maar nog belangrijker voor het mooi houden op de lange termijn en dat het gemakkelijker wordt om de wagen zelf bij te houden. Een kleine investering die zich op zo veel vlakken gewoon dik terug betaald.
Tijdens de inspectie waren er lichte swirls en enkele diepere RDS’sen (diepere krassen die voornamelijk in de blanke laklaag zitten) te vinden. Op bepaalde punten zou er met grove middelen gewerkt moeten worden om deze 100% te verwijderen, maar de eigenaar stoorde zich er niet zo aan en dit zou eventueel in een later stadium, als de rest van de auto ook meer correctie zou vragen, ter sprake komen.
Reiniging
Voordat de lak bewerkt kan worden is het natuurlijk vanzelfsprekend dat deze 100% schoon moet zijn. De auto werd gewassen met een goede ontvettende en reinigende shampoo (Chemical Guys Citrus Wash & Gloss) in combinatie met een microvezel washmitt en microvezel droogdoek. De banden en wielkuipen werden schoongemaakt met een All Purpose Cleaner terwijl de onderkant met een Citrus D-Greaser werd behandeld. Gezien de keramische remmen is er vrijwel geen sprake van remstof en maakt het schoonmaken van de velgen piece of cake. Uiteraard helpt een goede velgenborstel voor de binnenkant (EZ Wheelbrush) en een zuurvrije velgenreiniger (Gloss It Signature Wheel Gel 1:4) voor net dat extra gemak.
Toen de eerste foto’s van de nieuwe 458 Italia op het internet verschenen moest ik persoonlijk wel even wennen. De mooie wulpse ronde vormen die zo prachtig zijn bij de F360 waren al iets verdwenen bij de komst van de F430. Nu zie je dat dit nog verder doorgevoerd wordt naar de 458 en persoonlijk vond ik dat wel jammer. Het is ook een kwestie van wennen natuurlijk. Een nieuw model ga je vaak pas waarderen als je deze in real life hebt gezien en de tijd hebt gehad om er stilletjes aan te wennen.
De eerste real life ervaring was met een Rosso Corsa / Tan exemplaar begin dit jaar. Deze combinatie vind ik prachtig op de traditionelere modellen, maar de nieuwe high tech vormen van de 458 Italia kwamen naar mijn mening niet zo goed tot zijn recht. Nu was ik sinds enkele details aan een Nero Daytona Challenge Stradale al compleet fan van deze kleur. Zwart met een hele mooie iets goudkleurige metallic erin. Laat het nu toeval zijn dat deze 458 Italia precies dezelfde kleur draagt. Ook voor het interieur is Nero gekozen wat prachtig afgewerkt is met de gele stiksels en details. Dit wordt aan het exterieur bevestigd door de gele Scuderia schilden en de immens grote gele remklauwen wat weer ideaal combineert met de natuurlijke gele Ferrari naafdopjes. Als laatste werd nog gekozen om ook de velgen in een donkerdere tint te bestellen zodat dit de kers op de taart vormt en de losse componenten tot een geheel samen smelt. Een strakke configuratie waarin met vrij veilige en courante kleuren toch een knallend en individueel geheel is gevormd. Erg mooi gedaan!
Detailbeurt
Nu is het niet zo dat een nieuwe auto in de regel veel bescherming mee krijgt. Hoofddoel is dat deze netjes wordt afgeleverd en glanst, maar dat wil niet zeggen dat de lak en andere delen optimaal geconserveerd zijn tegen invloeden van buitenaf. Ook zie je vaak op splinternieuwe auto genoeg defecten en slordigheidjes die een smet zijn op dit soort wagens. Zo ook in lichte vorm bij deze auto.
Afgesproken was om een Paint Enhancement uit te voeren waarbij een grondige reiniging en preparatie van de componenten centraal staat. Door de delen in de basis aan te pakken en te prepareren kan er uiteindelijk een deftige bescherming worden aangebracht. Dit heeft natuurlijk voordelen voor de algehele looks, maar nog belangrijker voor het mooi houden op de lange termijn en dat het gemakkelijker wordt om de wagen zelf bij te houden. Een kleine investering die zich op zo veel vlakken gewoon dik terug betaald.
Tijdens de inspectie waren er lichte swirls en enkele diepere RDS’sen (diepere krassen die voornamelijk in de blanke laklaag zitten) te vinden. Op bepaalde punten zou er met grove middelen gewerkt moeten worden om deze 100% te verwijderen, maar de eigenaar stoorde zich er niet zo aan en dit zou eventueel in een later stadium, als de rest van de auto ook meer correctie zou vragen, ter sprake komen.
Reiniging
Voordat de lak bewerkt kan worden is het natuurlijk vanzelfsprekend dat deze 100% schoon moet zijn. De auto werd gewassen met een goede ontvettende en reinigende shampoo (Chemical Guys Citrus Wash & Gloss) in combinatie met een microvezel washmitt en microvezel droogdoek. De banden en wielkuipen werden schoongemaakt met een All Purpose Cleaner terwijl de onderkant met een Citrus D-Greaser werd behandeld. Gezien de keramische remmen is er vrijwel geen sprake van remstof en maakt het schoonmaken van de velgen piece of cake. Uiteraard helpt een goede velgenborstel voor de binnenkant (EZ Wheelbrush) en een zuurvrije velgenreiniger (Gloss It Signature Wheel Gel 1:4) voor net dat extra gemak.
Comment