Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Custom Car Cleaning - 2011 Ferrari 458 Italia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Custom Car Cleaning - 2011 Ferrari 458 Italia

    Ferrari 458 Italia

    Toen de eerste foto’s van de nieuwe 458 Italia op het internet verschenen moest ik persoonlijk wel even wennen. De mooie wulpse ronde vormen die zo prachtig zijn bij de F360 waren al iets verdwenen bij de komst van de F430. Nu zie je dat dit nog verder doorgevoerd wordt naar de 458 en persoonlijk vond ik dat wel jammer. Het is ook een kwestie van wennen natuurlijk. Een nieuw model ga je vaak pas waarderen als je deze in real life hebt gezien en de tijd hebt gehad om er stilletjes aan te wennen.

    De eerste real life ervaring was met een Rosso Corsa / Tan exemplaar begin dit jaar. Deze combinatie vind ik prachtig op de traditionelere modellen, maar de nieuwe high tech vormen van de 458 Italia kwamen naar mijn mening niet zo goed tot zijn recht. Nu was ik sinds enkele details aan een Nero Daytona Challenge Stradale al compleet fan van deze kleur. Zwart met een hele mooie iets goudkleurige metallic erin. Laat het nu toeval zijn dat deze 458 Italia precies dezelfde kleur draagt. Ook voor het interieur is Nero gekozen wat prachtig afgewerkt is met de gele stiksels en details. Dit wordt aan het exterieur bevestigd door de gele Scuderia schilden en de immens grote gele remklauwen wat weer ideaal combineert met de natuurlijke gele Ferrari naafdopjes. Als laatste werd nog gekozen om ook de velgen in een donkerdere tint te bestellen zodat dit de kers op de taart vormt en de losse componenten tot een geheel samen smelt. Een strakke configuratie waarin met vrij veilige en courante kleuren toch een knallend en individueel geheel is gevormd. Erg mooi gedaan!




    Detailbeurt

    Nu is het niet zo dat een nieuwe auto in de regel veel bescherming mee krijgt. Hoofddoel is dat deze netjes wordt afgeleverd en glanst, maar dat wil niet zeggen dat de lak en andere delen optimaal geconserveerd zijn tegen invloeden van buitenaf. Ook zie je vaak op splinternieuwe auto genoeg defecten en slordigheidjes die een smet zijn op dit soort wagens. Zo ook in lichte vorm bij deze auto.

    Afgesproken was om een Paint Enhancement uit te voeren waarbij een grondige reiniging en preparatie van de componenten centraal staat. Door de delen in de basis aan te pakken en te prepareren kan er uiteindelijk een deftige bescherming worden aangebracht. Dit heeft natuurlijk voordelen voor de algehele looks, maar nog belangrijker voor het mooi houden op de lange termijn en dat het gemakkelijker wordt om de wagen zelf bij te houden. Een kleine investering die zich op zo veel vlakken gewoon dik terug betaald.

    Tijdens de inspectie waren er lichte swirls en enkele diepere RDS’sen (diepere krassen die voornamelijk in de blanke laklaag zitten) te vinden. Op bepaalde punten zou er met grove middelen gewerkt moeten worden om deze 100% te verwijderen, maar de eigenaar stoorde zich er niet zo aan en dit zou eventueel in een later stadium, als de rest van de auto ook meer correctie zou vragen, ter sprake komen.


    Reiniging

    Voordat de lak bewerkt kan worden is het natuurlijk vanzelfsprekend dat deze 100% schoon moet zijn. De auto werd gewassen met een goede ontvettende en reinigende shampoo (Chemical Guys Citrus Wash & Gloss) in combinatie met een microvezel washmitt en microvezel droogdoek. De banden en wielkuipen werden schoongemaakt met een All Purpose Cleaner terwijl de onderkant met een Citrus D-Greaser werd behandeld. Gezien de keramische remmen is er vrijwel geen sprake van remstof en maakt het schoonmaken van de velgen piece of cake. Uiteraard helpt een goede velgenborstel voor de binnenkant (EZ Wheelbrush) en een zuurvrije velgenreiniger (Gloss It Signature Wheel Gel 1:4) voor net dat extra gemak.



  • #2


    Comment


    • #3
      Na wat alledaagse vervuiling en enkele insectenresten aan de voorzijde niet zo heel spannend.


      Comment


      • #4
        Tijdens het clayen (PCW Claybar en Chemical Guys Luber) kwam er thans toch wel genoeg vastzittende contaminaties vanaf. Zo zie je maar dat er ook na slechts 5000km gereden te hebben zonder een goede bescherming al vervuiling van de lak kan ontstaan welke met wassen alleen niet meer te verwijderen is.





        Met een Myracle Dryer werd de wagen grotendeels droog gewreven en naderhand nog met een Gloss It Ultra Plush Drying Towel droog gedept. De kieren en naden, en dat zien er nogal wat bij een Ferrari, werden met behulp van de Vac ’N Blow droog geblazen. Niets zo vervelend tijdens de polijststap als water wat overal tussen vandaan komt. Dit zal zorgen dat de tape die je plakt los laat en dat alles om je werkgebied onder de spetters komt te zitten.

        Comment


        • #5
          Als we rondom de auto lopen wordt als snel duidelijk waar het om gaat. We zien wat swirls en waxresten op de weinig aanwezige kunststoffen en rubbers. Zeker op een donkere kleur is dit contrast erg confronterend en lelijk. De rubbers en kunststoffen werden nog eens extra gereinigd met een lichte All Purpose Cleaner en diverse borstels en doeken.



          Comment


          • #6

            Comment


            • #7
              Correctie

              Bij de Pain Enhancement wordt er met een één staps licht – milde polijstcombinatie als het ware een scrub van de laklaag gedaan. De poriën worden gereinigd, de oxidatie op de laklaag wordt verwijderd en door de wrijving is er een lichte correctie mee mogelijk. Afhankelijk van de ernst van de defecten en het soort lak kan dit variëren van 30% tot wel 80%. Na enkele testspots om te kijken welke combinatie voor deze auto het meest succesvol zou zijn is er gekozen voor een witte Hex Logic 5,5 inch pad en PCW Polish Soft. Dit gaf een prachtige correctie en liet de metallic eruit springen.



              Comment


              • #8

                Comment


                • #9
                  Bescherming

                  Eenmaal met een gezonde basis is het effectief om mooi af te werken met kwaliteitsproducten. De keuze voor Professsional Car Wellness was snel gemaakt.




                  Afgesproken was om een goede bescherming neer te leggen met dito looks. Aangezien we altijd met twee lagen werken is er gekozen om als eerste laag de PCW Gloss Wax te gebruiken en deze te toppen met de PCW Supreme Wax. Deze laatste heeft mooi de hele nacht kunnen intrekken en curen.

                  Het aanbrengen van de Gloss Wax en het afnemen ervan met een vochtige laagpolige microvezeldoek.


                  Comment


                  • #10

                    Comment


                    • #11
                      De Supreme Wax wordt aangebracht met een vochtige applicatorpad om zo het stollen van de wax, gezien het hoge carnaubagehalte en géén paraffine, in de applicatorpad tegen te gaan.



                      Comment


                      • #12
                        In de tussentijd werden de meeste overige zaken gedaan zoals het oppoetsen en beschermen van de uitlaten, het beschermen van de velgen (PCW Wheel Wax) en het dressen van de kunststoffen (Gloss It TRV) en banden (Gloss It TRV afgewerkt met Gloss It Signature Tire Gloss). De ramen werden schoongemaakt met Smart Glass en een laagpolige microvezeldoek. Tussendoor was er ook nog tijd om eens in het rond te kijken en nog een scheurmonster op de foto vast te leggen


                        Comment


                        • #13
                          De Supreme Wax werd de volgende dag afgenomen en mooi opgebuffed met hoogpolige microvezeldoeken en detailspray. Wetende dat alle onderdelen van het exterieur nu mooi beschermd zijn kunnen we met een gerust hart enkele foto’s nemen van het resultaat. De glans is fenomenaal!


                          Comment


                          • #14


                            Comment


                            • #15


                              Comment


                              • #16
                                Tijd geworden om de pyama aan te doen, de druppellader te installeren en wachten tot de warme zonnestralen zich weer laten zien. Deze F458 Italia is er in elke betekenis van het woord helemaal klaar voor!



                                Bedankt voor jullie aandacht

                                Groeten Bart
                                Custom Car Cleaning

                                Comment


                                • #17
                                  Mooi werk! Mooie werkruimte ook...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zitten er zoveel goudkleurige spikkels in die lak? Ziet er wat vreemd uit, alsof er een waas op (in) zit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mmmm........ik denk eerder dat ik niet zo'n goede fotograaf ben

                                      Zo op het scherm ziet er het inderdaad anders uit dan in real life, daar heb je gelijk in. Ik denk een combinatie van de weerspiegelende vloer, het felle kunstlicht en de enorme glans die de lak draagt. Wellicht raakt de camera daarmee wat overstuur en weet ik niet hoe dat het best te corrigeren. De kleur is in ieder geval hetzelfde als deze

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mooi die porsche van J.H. op de achtergrond ....

                                        De locatie is mij duidelijk ...

                                        Knap werk....

                                        Comment

                                        Working...
                                        X