Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Hobby Detail] - JonathanL - AUDI A6 3.0tdi Quattro

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• [Hobby Detail] - JonathanL - AUDI A6 3.0tdi Quattro

Hallo,

bij deze mijn eerste foto's van wat detailwerk op het forum. Met name het verwijderen/camoufleren van krassen allerhande op een champagnekleurige audi A6.

De gebruikte producten wat het polieren betreft:
    Festool medium cut icm DAP900 v2 met een witte Festool pad.

Hier de foto's van het polieren (althans de resultaten voor en na):
    Kras onderaan:

50/50 op de plaats v. beschadiging:

Kras eveneens onderaan de auto:

Kras na polieren en het verdere detailen (producten zie later):

Grote beschadiging aan de zijkant op de deuren:

Na het kleien (ik kon nog wat blijven doorkleien maar ik had enkel een zachte klei dus het nam toch flink wat tijd in beslag, een zwaardere klei staat reeds op de verlanglijst ):

Na het polieren en het verdere detailen:

Totaalbeeld na:

Ik overloop nog even de gevolgde stappen (dit om een 'overall' idee te geven aan de lezers):
    -> Eerst even grof afsproeien met de gebruikelijke Kärcher (vooral om de velgen wat proper te krijgen zonder al teveel IronX en consoorten te moeten gebruiken want deze waren echt wel vuil)

-> (2-emmermethode) afwassen met de paarse NXt van Meguiars (doet de lak toch weer wat herleven als je dikwijls na de carwash bent geweest)

->Kleien met Dodo Juice Supernatural Fine detailing clay icm Dodo Juice clay lube.

->Daarna plaatselijk gepolierd met de DAP900 v2 om de krassen/beschadiging te verwijderen/camoufleren. Dit met de Festool medium cut polish op een witte pad.

-> Poorboy's Black Hole (Glaze) machinaal opgebracht en ingewerkt. Dit inderdaad op een 'lichte lak', geloof me, het maakt een serieus verschil! Al staat de White Diamond wel op de verlanglijst

-> Afgetopt met Dodo Juice Rainforest Rub wax. Moet zeggen dat deze alvast positief werd onthaald aangezien er na een half uur rijden al een dikke duivenstront zomaar is afgewaaid (een familielid die al jaren thuis is in de 'detailingwereld' had dit nog nooit eerder gezien dus dit is alvast heel positief wat deze wax betreft zou ik zo zeggen). De laatste tijd ben ik wel bezig met wat vergelijkende waxtests maar deze volgen later nog

-Hopelijk komen de foto's er wat goed door want soms is het wat irritant werken aangezien ze vaak gecropped worden -

Greetz

Jonathan

Mooi resultaat!

maar krijg je die diepere krassen op de deur ook weg met te kleien?
    Hoe gaat dit dan in zijn werk, wat doet de klei juist om die krassen weg te werken?
    porsche 4ever
    '06 Skyteam Dax 50cc

Comment

Bedankt

Met het kleien, wat je na het wassen doet, krijg je alle microcontaminaties weg. Dit zijn eigenlijk 'vervuilingen' die echt aan je lak vastgehecht zijn. Je ziet ze niet met het blote ook maar ze maken je lak wel doffer dan ie eigenlijk is. Je kan die 'microcontaminaties' niet wegkrijgen door je auto gewoon te wassen dus. De klei kan dit wel door z'n adhesiekracht (de kracht om andere stoffen aan te trekken). Je gebruikt dus eigenlijk een soort gleimiddel dat je klei over je auto laat glijden. Zo trekt de klei alle kleine vervuilingen aan en komen deze in je klei te zitten. Zo krijg je een oppervlak dat heel vlak/effen aanvoelt. Dan kan je polieren/glazen/waxen zodat je die vervuilingen in het vervolg afstoot.

Het gaat dus je krassen niet wegwerken maar wel alles wat OP je lak zit (dus ook eventuele contaminaties IN je krassen). Daarna kan je zoals eerder gezegd gaan polieren. Hierbij ga je eigenlijk een laagje van je clearcoat wegnemen (zolang de kras niet te diep is kan je dit gaan doen) en dan later weer 'voeden' met een glaze (dit is hoe ik het doe). Als je kras door je clearcoat is dan is al wat harder werk vereist (door middel van stiftjes en dergelijke maar dit is dan weer een heel ander verhaal).

Greetz

Comment

Ziet er heel mooi uit na het polijsten .

Ik vraag me echter af of je niet beter nog een extra "passe" had moeten maken , dan was die kras helemaal weggeweest volgens mij.(foto 3 )

Nu staan we er echter met onze neus op , irl zal het mogelijk amper opvallen (= onderaan..)

Comment

Hey Grandscenicman,

Ik zal de volgende keer mij nog eens op die spot werpen. De flash vergroot het natuurlijk wel wat uit maar het is toch al een hele verbetering vind ik . Ik had wel enkel die mediumcut ter beschikking en zou voor de toekomst wat zwaarder willen gaan wat polishproduct betreft. Weet jij (of anderen die meelezen ) soms of de producten van Poorboy's World goed zijn wat het polishen betreft? Of zijn er zo van die 'must-have' merken? Discussies over waxen of glazes zullen er blijven zijn dus ik vermoed dat dit met de polishes wel dito is of vergis ik me hier? (srry voor het off-topic)

Greetz

Jonathan

Comment

Als je nu een Festool polish hebt zou ik zeker niet "terug" gaan naar Poorboy's polishes. Het zijn geen slechte producten maar redelijk zacht waardoor ze geschikter zijn voor de beginner. Wil je direct wat kwalitatiever dan kan ik zeker Festool aanraden, daarna is Menzerna zeker een goede optie.

Bij een polish heb je veel minder het wanna-have probleem zoals bij waxen. Er zijn veel merken / fabrikanten / personen die een bepaalde wax de hemel in prijzen en er bij zweren. Terwijl er heel veel in persoonlijke voorkeur zit, manier van gebruiken, de geur, aantal applicaties per jaar, de geboden bescherming,...

Bij polishes proberen ze hier nu ook op in te spelen door veel meer aan private labeling te doen maar het belangrijkste is hier nog steeds hoe ze werken en presteren. Hoe snel je de kras verwijdert, hoe fijn de polish afbreekt, hoe makkelijk het restproduct verwijderd. Allemaal zaken die stukken eenvoudiger aan te voelen zijn.

Comment

Working...
            X