Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Custom Car Cleaning - Ferrari Challenge Stradale

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Custom Car Cleaning - Ferrari Challenge Stradale

    (Binnenkort even bijpraten over een druk 2012, weinig tijd voor de forums gehad...maar we zullen het goed maken )


    CUSTOM CAR CLEANING - FERRARI CHALLENGE STRADALE


    Voor deze eigenaar was het niet de eerste keer dat hij drie uurtjes moest sturen naar Zuid Limburg. Ach, niet zeuren, er zit een mooie tunnel in de route en vanaf Eindhoven kan de korte broek aan zullen we maar zeggen Welnu, zijn laatste aanwinst, een Ferrari Challenge Stradale gekleurd in het erg gave Argento Nurburgring, stond na het technische onderhoud bij ons ingepland om deze weer helemaal spik & span in orde te maken. Wat moest er gebeuren? Alles….maak hem zo mooi mogelijk en breng een goede bescherming aan op alle componenten. Kijk, daar kunnen we wat mee!

    Toen de auto bij de Ferrari Specialist stond ben ik deze eerst gaan inspecteren om een idee te krijgen van de hoeveelheid werk. Na wat belletjes heen en weer wist ik dat er lokaal een spotrepair gedaan moest worden en de auto had links en rechts wel wat dingen die aandacht vroegen. Een enorme doorn in het oog was het motorcompartiment. “Lekker belangrijk” zul je denken, maar in een auto t.w.v. een leuk optrekje en waar alles goed zichtbaar zit wil je het toch graag in orde hebben en houden. Door het gebrek aan aandacht van de vorige eigenaar waren de eens zo mooie imposante Testa Rossa’s sterk verkleurd en de aanliggende carbondelen waren al helemaal om verdrietig van te worden. Een en ander wordt natuurlijk immens heet en oxidatie incl. kleurfading zijn geen vreemde termen als het niet bijgehouden en beschermd wordt. Dit ging een uitdaging worden…..

    Maar bon, genoeg Dr. Phil, tijd voor een foto van de auto bij aankomst:




    Tjah, ook al zit er een hoop werk aan en is de auto nog niet behandeld……het blijft een ongelooflijk sexy auto en dit type behoort echt wel tot de persoonlijke favorieten! Nu zijn dit soort auto’s vaak optisch ‘vrij netjes’ , dus ik wil zeggen, het zal nooit zo extreem zijn dat ze hier binnenkomen met de modder tot aan het dak en het mos uit de uitlaat. Voor sommige passanten is het dan ook niet te begrijpen waarom je dan 3 à 4 dagen werk hebt aan zo’n auto. De wasstraat doet het immers in 5 minuten, of laten we zeggen 8 minuten, dan heb je ook hotwax erop …..toch? Not a change!

    Na het ontvetten, infoamen, grondig wassen en drogen, teer verwijderen en fall out verwijdering werd de laklaag nog gereinigd met een clay om zo alle laatste vastzittende verontreiniging te verwijderen. Denk bijv. aan roetstoffen, industriële neerslag, waxrestanten etc wat het lakwerk zelfs na grondig wassen belet om zo glad te zijn als, jawel, baby-billetjes. Aangezien het op dat moment regende zijn er van deze stappen geen foto’s gemaakt en kwam de camera pas weer boven toen de auto lekker in de verwarmde werkplaats stond…

    Laten we beginnen met het motorcompartiment aangezien dit ook bij mij knaagde….niet óf het ging lukken (kom nou), maar meer in de mate hoever het me ging lukken om dit op te lossen. Na de reiniging en droogmaken met perslucht kunnen we goed zien wat er aan de hand is.

    Voor de gemiddelde persoon zeker goed genoeg, maar de perfectionist ziet wel wat puntjes…


  • #2
    Verweerde carbon airboxen en carbon panelen links en rechts…





    Intens rode cilinderkoppen? Neen, helaas…

    Comment


    • #3
      Helemaal geen gezicht zo’n verweerde uitlaatdemper……time for some action baby!!




      Na de eerste portie CCC MAGIC al een heel ander gezicht. De demper werd machinaal in verschillende fases opnieuw tot hoogglans gepolijst en naderhand behandeld met een PTFE wax. Deze werd trouwens ook op alle carbondelen en het gelakte aluminium spaceframe aangebracht. Kwestie dat het én mooier is én vertragend werkt voor kleurfading en aanhechting oxidatie.


      Comment


      • #4



        De carbondelen zijn afgewerkt met een transparante blanke laklaag en waren bleek / dof geworden. Dit is oxidatie, oftwel een chemisch proces met de zuurstof in de lucht waardoor zich een soort melkachtige sluier vormt. Zo ook hier en een en ander wordt ook nog wel verergerd door de immense hitte die de motor produceert.

        Comment


        • #5
          Een indrukwekkende 50 -50 shot werd gemaild naar de eigenaar……het ging alleszins best goed komen



          Comment


          • #6
            Dit wetende en wetende welke combinaties werkten qua polijstmiddel, pad,- en toerental combinatie werden ook de airboxen en andere carbondelen aangepakt en terug in nieuwstaat gebracht.



            Comment


            • #7
              De polijstpads vonden de scherpe hoekjes e.d. iets minder plezant en werden in rap tempo afgeschreven. Sayonara my friend…




              De cilinderkoppen werden behandeld, opnieuw op kleur gebracht en beschermd net als alle rubber,- en kunststofdelen. Een heel karwei maar o zo mooi als het er allemaal weer prachtig bij staat!


              Comment


              • #8




                Op de rechter achterkant stonden enkel oppervlakkige krassen en één venijnig lelijk krasje wat gewoon he-le-maal door was en ook het plaatwerk liet zien. Zonder er ook maar één minuut aan besteed te hebben kon ik duidelijk zijn en zeggen dat dit nooit 100% als nieuw ging worden, daarvoor was het te diep en te breed, en zilver metallic is daarbij ook nog eens de moeilijkste kleur om goed te krijgen. Waarom? De tint wordt grotendeels bepaald door de richting, grootte en hoeveelheid van de metallic. Zéér belangrijk om goed te behandelen anders drijft de metallic naar boven en krijg je zwarte puntjes in je werk. Het zal ook nooit 100% onzichtbaar worden omdat je natuurlijk vanuit verschillende kanten naar zo’n auto kijkt. Dit terzijde toch zo goed als mogelijk geprobeerd professioneel weg te werken met toch een aanzienlijke verbetering (gelukkig).

                Met veel fingerspitzengefühl, kraspennen, vilschijf, lak, vulpen, microtips en koffie aan de slag gegaan:

                Comment


                • #9


                  Comment


                  • #10



                    En vanaf een meer eerlijke oogafstand:




                    Na het meten van de laklaag werd begonnen met de machinale lakcorrectie. Nu is zilver metallic een zogenaamde low impact color qua lakdefecten, maar toch waren er genoeg swirls en rds’sen waar te nemen. De laklaag werd in 3 stages naar hoogglans gepolijst en daarna werd de wagen nogmaals gewassen om alle polijststof te verwijderen. Aangezien de auto meerdere dagen hier stond werd een druppellader aangesloten ten tijde dat er werd gewerkt……uiteraard een Ferrari druppellader, daar zit snellere stroom in….


                    Comment


                    • #11



                      Daarna werd de laklaag nogmaals ontvet en werden er twee lagen polymeer sealant aangebracht middels een dual action polijstmachine. Deze maakt het mogelijk het product mooi egaal in te werken en te verspreiden. Na de nodige droogtijd werd er als allerlaatste nog een natuurlijke carnaubawax aangebracht en werd dit na de nodige kuurtijd afgenomen met een Quick Detailer. Uiteraard werden alle kunststoffen, rubbers, glaswerk, uitlaten opgeschuurd en gepolijst, Ferrari embleem gepolijst, wielen etc etc in de tussentijd ook nog behandeld en beschermd met diverse dressings en gels:


                      Comment


                      • #12




                        Nu hebben we eigenlijk alles gehad……….maar hetgeen waar altijd iemand aanwezig is nog niet: het interieur! Bij de Challenge Stradale vinden we ook daar de nodige carbondelen en bij deze ook leder. En een subwoofer af fabriek, volgens mij staat dan op de optielijst een vakje wat je kunt aankruisen met “like a boss” ofzo

                        Comment


                        • #13
                          Wederom, op het eerste oog, vooral kwijlen en staren…..maar toch genoeg dingetjes die de aandacht vragen. Zo is ook hier het carbon enorm geoxideerd, het leder vrij hard geworden en zijn de aluminium beschermplaatjes her en der bekrast door in,- en uitstappen. Met het nodige polijstwerk en elbow grease werd ook hier secuur te werk gegaan:



                          Comment


                          • #14



                            Het leder werd gereingid, ontvet, gescrubt en naderhand geconditioneerd met een leder crème op basis van jojoba-olie. Dit dringt zo mooi in de poriën en maakt het leder wederom zacht. Laten we het eens bekijken in daglicht:


                            Comment


                            • #15
                              Terug naar binnen voor de laatste inspectie, final wipedown met een Quick Detailer en een paar foto’s met de daglicht lampen rondom aan:



                              Comment


                              • #16
                                “BOINK”….zei de gsm toen na een Whatsapp berichtje. De eigenaar was onderweg en vroeg of ik de auto nog even wou gaan aftanken voor hem. Sure! Uiteraard in een oud kloffie en kijkend alsof je een Hyundai Pony staat te vullen





                                Eenmaal terug voordat de eigenaar de auto ’s avonds ophaalde nog een paar foto’s in de buitenlucht gemaakt. Missie geslaagd, what a beauty !!

                                Comment


                                • #17


                                  Comment


                                  • #18


                                    Bedankt voor het lezen

                                    Bart Philippens
                                    Custom Car Cleaning



                                    LIKE US ON FACEBOOK

                                    Comment


                                    • #19
                                      En nog een soundclipje van een Challenge Stradale in volle glorie.....héérlijk !!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Knap werk!

                                        Challenge Stradale

                                        Comment

                                        Working...
                                        X