Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Custom Car Cleaning - New Tesla Model S lakcoating

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Custom Car Cleaning - New Tesla Model S lakcoating

    2013 Tesla Model S


    Na een lange productietijd, en dus wachttijd voor de gelukkige mensen die hun Tesla mogen verwachten, zijn de eerste exemplaren inmiddels uitgeleverd en on the road. Dit exemplaar is een van de eerste in Nederland die begin september de weg op kon. Nu een maand later kon de auto eindelijk ingepland worden bij ons. Een grote 'klacht' schijnt de ontzettend zachte en fragiele laklaag te zijn. Met dit uni zwarte exemplaar hebben we dan direct de jackpot in handen Na overleg werd besloten om het exterieur te prepareren middels de Paint Enhancement Detail. Deze beurt omvat een volledige reiniging, lichte correctie en preparatie voor de eindlaag. Gezien de fragiele en dunne lak werd gekozen om de Opti Coat PRO lakcoating als afwerking te gebruiken. Deze laag is bestand tegen chemische middelen en brengt ongeveer een 1,5 - 2 micron dik laagje aan over de fabrieks lak. Deze coating is ook een stuk harder dan de fabrieks lak waardoor, naast extra marge voor fouten en een deftige bescherming, ook een stukje extra gebruikersgemak wordt gecreëerd.

    Deze Tesla is uitgerust met het lichte lederen / suede interieur. Prachtig in combinatie met de donkere laklaag! Wel heel gevoelig voor vervuiling. Aangezien de eigenaar veel kilometers maakt werd ook een basis behandeling interieur incl. basis lederbehandeling geboekt. Met die laatste stap wordt het leder beschermd zodat vuil makkelijker lost en de stoelen dus makkelijker schoon te houden zijn.

    Genoeg gepraat, tijd om te kijken hoe de auto bij ons arriveerde:




  • #2
    Na een goede foambeurt, wassen, ontvetten en het drogen van de auto werd de wagen binnen gereden. Bij een nieuwe auto.....allèz, 1 maand oud en 2200km op de teller, zou je niet direct veel horror verwachten qua zware contamintaties en vervuiling. De clay laat echter zien dat juist een splinternieuwe auto direct vanaf de start schreeuwt om professioneel onderhoud. Een dealer levert doorgaans een auto weliswaar netjes glimmend af, maar de effectieve bescherming is vaak 0,0. Alle vervuiling zal dus direct aanhechten met alle schadelijke gevolgen van dien.

    Na de liggende delen geclayed te hebben zien we ontzettend veel vervuiling:



    Ter vergelijking, we hebben een nieuw stuk clay gebruikt bij aanvang.....dit is de schone en ongebruikte andere zijde:

    Comment


    • #3
      Nu de lak echt 100% schoon was kon een verdere inspectie plaats vinden. Onder de zeer strenge TL verlichting (zelfde tint en intensiteit als wat ook in de spuitcabine wordt gebruikt) werd al direct duidelijk dat de finish van de lak alles behalve flawless was. Veel scuff marks, lichte swirls, diepere RDS'sen en her en der al lichte steenslag. Fragiele lak? Zeker weten. Dunne lak? Na een meting kwamen waardes uit die gemiddeld rond de 70 - 80 micron lagen. Tel daarbij het dunne plaatwerk (direct warmte bij corrigeren) en de niets vergevende uni zwarte 'kleur' (bij een metallic zie je defecten minder door de breking van het licht door de metaaldeeltjes) op en je begrijpt dat het geen makkelijke klus was om de wagen te perfectioneren.






      Op deze foto's valt goed te zien hoe slecht beschermd de lak is. Elke vorm van impact heeft direct de mogelijkheid om in te werken. Enkele bekende 'vogelpoepjes' en minder bekende insecten inslagen op de spiegels. Deze inslagen hebben hetzelfde effect als vogelpoep. De gelatine-achtige inhoud van deze beestje bezit, net als vogelpoep, agressieve zuren die doordringen in de lak kanelen. Belangrijk om deze, en zeker bij donkere kleuren die nog sneller warmen worden en het intrekken dus versnellen, zo snel mogelijk te verwijderen:

      Comment


      • #4






        De Paint Enhancement Detail voorziet in een lichte correctie stap waarbij de laklaag optimaal geprepareerd wordt. Waar de voorgaande stappen zich vooral richten op het verwijderen van oppervlakkig vuil en genesteld vuil, richt deze licht polijstende stap zich op het reinigen van de lak oneffenheden en poriën. De combinatie van polijstpad + polijstmiddel werkt licht corrigerend, dus lichte defecten en gevormde oxidatie (melkachtige sluier die gecreëerd worden door een chemisch proces met de zuurstof in de lucht) worden hier direct mee verwijderd. Vergelijk het met het scrubben van je huid.


        Voor correctie:

        Comment


        • #5



          Na correctie:



          Zo wordt de hele auto gedaan. Het voordeel van de boterzachte lak is dat 90% van de aanwezige defecten met een lichte combinatie verwijderd kunnen worden. Het nadeel is dat je ook weer zo nieuwe vegen en micro krasjes oreert door enkel al met een doekje de polijstresten af te nemen. Enorm oppassen dus!

          De oliën in het polijstmiddel zorgen voor een lubricerende werking zodat er wrijving tussen de lak en de pad mogelijk is. Diezelfde oliën blijven in sluier vorm op de laklaag aanwezig en gaan een goede binding met elke vorm van eindlaag tegen. We ontvetten de laklaag dus altijd goed met een Isopropyl Alcohol 99,9% verdunt gedestilleerd water mengsel om de lak super te ontvetten voor een optimale binding. Je kunt op deze foto mooi het regenboog effect zien van de aanwezige oliën:

          Comment


          • #6





            Fan van Michael Jackson of gewoon voorzichtig met de chemische goedjes ?

            Comment


            • #7
              De velgen zijn natuurlijk ook voorzien van lak en ook deze worden gecoat. Kwestie dat vervuiling minder snel kan hechten en de velgen makkelijker schoon te maken zijn. Aangezien deze doorgaans het meeste tijd kosten bij de wasbeurt is dat een enorm dankbaar aspect. Na het grondig reinigen en ontvetten van de banden worden deze afgewerkt met een op bijenwax gebaseerde dressing. Naast een mooie natuurlijke afwerking onderhoud de bijenwax vooral de soepelheid van het rubber. Niemand houdt van lelijke bruine banden die de aanblik op een glimmende koets ontsieren...




              Na het aanbrengen van de coating werd nog alle glaswerk, chroom en kunststof behandeld. Het aanbrengen van de coating is zo'n secuur werkje wat, gezien de redelijk hoge werk temperatuur van 20 graden Celcius in de werkplaats, ook enorm nauw luistert naar de droogtijd per applicatie. Droogt de coating enkele seconden te lang is het na het verdampen van de drager in het product al lastig af te nemen. Tijdens de applicatie zijn er dan ook geen foto's gemaakt.

              Het interieur werd gereinigd en het leder werd, na reiniging, behandeld met een conditioner en protectant. Hierdoor zal het vuil niet direct hechten aan het leder of direct in de poriën nestelen waardoor het makkelijk schoon te maken is.

              Helaas was het buiten al wat donker en ten tijde van afhalen regende het ook, dus de foto's zijn binnen gemaakt....



              Comment


              • #8




                Comment


                • #9






                  Comment


                  • #10





                    Bedankt voor het lezen!

                    Groeten Bart
                    Custom Car Cleaning

                    Comment


                    • #11
                      super mooi resultaat ook weer Bart !

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                        super mooi resultaat ook weer Bart !
                        Verdient een bump. Ooit moet mijn model S toch ook eens binnen voor wat cleaning.
                        IRIDIUM
                        Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

                        Groeipunt
                        Helderzienden

                        Comment


                        • #13
                          Prachtresultaat !
                          Jammer dat een zwarte auto toch altijd weer sneller vuil is dan andere kleuren......
                          Mooie auto btw .

                          Comment


                          • #14
                            Daarom dat ik N O O I T een zwarte wagen koop.

                            Comment


                            • #15
                              Bedankt mannen

                              Vervuiling en defecten zijn standaard al sneller zichtbaar op een donkere laklaag. Nog sneller op een laklaag zonder metallic,- of parelmoer deeltjes (licht wordt dan enkel gebroken door de defecten en dus beter zichtbaar).....en nog kwalijker is een zachte laklaag zoals deze Tesla. Deze worden in Amerika gespoten en voor de Amerikaanse markt zijn er afspraken dat de wagens voor aflevering ook gecoat worden. In dit geval hebben ze daar ook de contracten lopen met Opti Coat. Dit is echter niet geregeld voor de Europese markt, dus die worden hierheen opgestuurd, in Tilburg geassembleerd en dan is het klaar. Gevolg = enorm kwetsbare lak!

                              Comment


                              • #16
                                Knapper wagen . Hoeveel inch is dat scherm wel niet 17?

                                Comment


                                • #17
                                  Weeral topjob! Wel mooie auto eigenlijk zo'n Tesla.
                                  2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

                                  2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eigenlijk wel schandalig hoe kwetsbaar zo'n dure wagen wel niet is. Mooie reportage en fantastisch werk geleverd!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat een prachtige auto en prachtig resultaat! Tesla's verdienen het om mooi te glimmen. Good job!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X