Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Full Detail] - Aikinoodle007- AUDI A7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [Full Detail] - Aikinoodle007- AUDI A7

    Beste AFers,

    tussen de kerstcadeau's en de nieuwjaarsrecepties door post ik nog even een detail van een zwarte AUDI A7 die ik onlangs onderhanden mocht nemen. Even wat foto's vooraf:


    Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:43.

  • #2


    Op zich was de wagen nog niet in slechte staat. Ware het niet dat de wagen recht van 'de carrossier kwam', waarover later meer.

    In tijden van strooizout en troep allerhande is het aangewezen reeds zoveel mogelijk vuil van de wagen te krijgen door middel van een zogenaamde ‘pré-wash’. Dit met behulp van een foamlans die een dikke laag schuim creëert om zo het vuil van de lak te liften. Deze wordt dan afgevoerd naargelang het schuim naar beneden glijdt, waarbij het merendeel –zonder de lak aan te raken- van de wagen valt.


    Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:45.

    Comment


    • #3
      Na het afspuiten van het overtollige schuim werd de wagen zelf gewassen aan de hand van de 2-emmer-methode en een speciale washandschoen. Aangezien dit niet om een gewone wasbeurt ging werd er extra energie gestoken in de details, zoals bijvoorbeeld het ontvetten van de tankdop.




      Ook de grote velgen kwamen aan bod. Deze waren in propere staat maar hadden last van teerspetters en ingebrande remstofpartikelen. Een ‘alles-in-één’ velgenreiniger geniet zeker geen voorkeur, in tegendeel, dit is meestal overkill en niet velgvriendelijk. Hiervoor worden best verschillende producten gebruikt die elk een specifiek gebruiksdoel hebben.
      Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:50.

      Comment


      • #4
        De vervuiling op de velgen:

        Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:51.

        Comment


        • #5
          De velgen worden stap voor stap gereinigd, beginnende met een specifieke velgenreiniger die net iets krachtiger is dan de normale automotive shampoo die we gebruikten voor de rest van de wagen. Dit werd ingewerkt met een speciale borstel met nylonharen om het vuil los te werken. Hierna werden de teerspetters onder handen genomen net zoals ingebrande remdeeltjes. Deze laatste worden door een product aangepakt die een chemische reactie teweegbrengt en paars verkleurt. Hierdoor worden alle niet behandelde metaaldeeltjes opgelost waardoor een –op microscopisch niveau- volledig kaal oppervlak ontstaat, ideaal voor het aanbrengen van een beschermingslaag. Ook de banden werden aangepakt, deze hadden aanvankelijk een matbruine schijn door de opeenhoping van vettige subtanties in het rubber. Door een extrasterke automotive ontvetter in te werken wordt de band ontvet en geprepareerd om een beschermende dressing op aan te brengen...



          Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:53.

          Comment


          • #6
            Inwerken van een bandenontvetter als voorbereiding op de bandendressing:




            Belangrijk is dat er nadien goed gespoeld wordt zodat er geen resten van de producten blijven hangen. Vandaar wordt er aangeraden om de velgen eerst aan te pakken zodat deze bij het wassen van de wagen zelf nog overvloedig gespoeld worden met water.
            Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:56.

            Comment


            • #7
              Na de grondige wasbeurt was het tijd om indoor de lak te kleien. Dit zorgt ervoor dat het oppervlak volledig vrij is van microcontaminaties, nodig bij het uitvoeren van lakcorrectiewerk. Ondanks het feit dat er meer dan 4 uur in het wassen van de wagen was gekropen had ook de lak last van teerspetters. Deze blijven hangen aan de klei zoals de foto mooi illustreert.
              Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:58.

              Comment


              • #8
                Het correctiewerk werd voorafgegaan door een grondige inspectie van de lak. Zo kan er een keuze gemaakt worden van de polijstmiddelen en de sterkte van de schuurkorrel. Hierbij wat indrukken van de algemene staat van de lak:


                Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 13:59.

                Comment


                • #9
                  Helaas zijn we nog niet uitgezongen wat lakimperfecties betreft. Wat we heel dikwijls mogen vaststellen na het herspuiten, herplaatsen van panelen door carrossiers –al dan niet bij een erkende deale- is het enorm povere polierwerk. Meestal wordt er dan ook heel sterk gecorrigeerd. Dit door het gebruik van zware rotarymachines gecombineerd met een wollen pad en zware correctiecompound (=polierpasta). Vergis u niet, dit is het agressiefste voor uw lak bij hoge snelheden met een heel povere afwerkingsgraad als resultaat. Hiernavolgend enkele foto’s die de zogenaamde ‘hologrammen’ duidelijk naar voor brengen, een rechtstreeks gevolg van het niet (correct) afbouwen tijdens het polieren:


                  Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:02.

                  Comment


                  • #10
                    Er was dus zeker werk aan de winkel! De lakdikte werd overal uitgemeten zodat er een inschatting kon gemaakt worden waar we hoeveel konden gaan corrigeren. Op sommige plaatsen werd duidelijk dat de lak al sterk opgepolierd was en konden we maar matig gaan corrigeren. Op het rechter zijpaneel konden we zelfs vaststellen dat deze herspoten is, door de dikte van de lak. De gemiddelde waardes van de lakdikte lag tussen de 120-130 micron. Met uitschieters tot 200micron door het herspuiten.


                    De wagen werd voor het merendeel met een medium compound aangepakt, heel zware correcties waren niet echt nodig en werden tot een minimum beperkt. Er werd uiteindelijk met een verfijnende polish opgepolierd tot hoogglans. Enkele foto’s tijdens de polierwerken:

                    Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:08.

                    Comment


                    • #11



                      Door het polieren kwam ook de ‘flake’ die in de lak aanwezig was netjes naar boven. Hoe vlakker de lak, in dit geval de clearcoat, hoe mooier de flakes. Ook de reflectie werd er aanzienlijk beter op.
                      Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:09.

                      Comment


                      • #12
                        Reflecties:



                        Daarnaast werden aan nog wat kleine details gewerkt her en der om het totaalplaatje compleet te maken. Zo werden de logo’s rondom de wagen apart aangepakt evenals de uitlaatpijpen. De uitlaten werden zowel vanbinnen als vanbuiten opgepolierd met speciale polish met oog op een nette afwerking van de wagen.
                        Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:11.

                        Comment


                        • #13
                          Het interieur werd ook de nodige aandacht geschonken. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de binnenkant er nog relatief nieuw uitzag. Desalniettemin konden we hier en daar toch nog wat werkpunten vinden. Het interieur kreeg een dieptereiniging, het leer werd ontvet, het leer werd met een conditioner beschermd. De vinylstukken werden ontvet en behandeld met een speciale dressing.


                          Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:12.

                          Comment


                          • #14

                            Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:13.

                            Comment


                            • #15
                              Ondanks het mindere weer graag nog even volgende foto’s van het eindresultaat meegeven:


                              Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:15.

                              Comment


                              • #16


                                Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:15.

                                Comment


                                • #17
                                  Er werd ook de nodige aandacht aan het motorcompartiment besteed, puur uit liefhebberij aangezien dit op een leasingwagen niet echt een meerwaarde biedt. Maar het geeft een wagen toch altijd nog dat tikkeltje extra.
                                  Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Overal was dit een uitgebreide detail wat de lakcorrectie betreft.

                                    Voor meer foto's van bijvoorbeeld de curing van de wax, lakschake, souvenirs van de carrossier (doorgebrande lak!) of meer uitleg over de verschillende stappen verwijs ik graag door naar het volledige verslag:


                                    Ik wil bij deze mijn UITDRUKKELIJKE dank uiten voor WOUT_RS die een flinke hand heeft toegestoken bij de polierwerken. Is al bij al een detail waar we nog graag zullen aan terugdenken gezien de omvang ervan. Thanks mate! Ook mijn dank aan Mathias voor de helpende hand doorheen de hele dag, appreciated it .

                                    ====Bij deze misschien ook eens werk maken om die limiet van 3 foto's per post op te heffen? Heel irritant bij het posten van dergelijke verslagen.=====

                                    Wat de gebruikte merken betreft:
                                    Poorboys World (oa Wheel Sealant)
                                    Meguiars (alleen de APC hier en daar)
                                    Monello (doeken, polijstmiddelen)
                                    Pads waren van diverse merken
                                    Auto Finesse (ObliTARate)
                                    Dodo Juice

                                    Als er nog vragen zijn: SHOOT

                                    Prettige feesten toegewenst aan iedereen,

                                    Groeten,

                                    Jonathan
                                    Last edited by Aikinoodle007; 28/12/2013, 14:20.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mooi werk, Wout, Jonathan en Mathias !

                                      Hier steekt een hobbyist als mezelf nog iets bij op
                                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                      Comment


                                      • #20
                                        Graag gedaan!

                                        Altijd leuk om mee te helpen aan polierwerk en detailing in het algemeen!
                                        Heb die dag veel bijgeleerd. Vertrouw nooit volledig het resultaat va carrosiers
                                        Ook het hanteren van een lakdiktemeter was iets nieuws en is een handige instrument tijdens het detailen.
                                        Eigenlijk een onmisbaar stuk! Ook zorgt deze meter ervoor dat de lak gen geheimen meer voor je heeft.
                                        Herspoten stukken worden direct opgemerkt via dit toestel.
                                        Nogmaals bedankt voor de leuke dag!

                                        Bij vragen stel ze gerust!
                                        Last edited by ; 28/12/2013, 22:51.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X