Mededeling

Collapse
No announcement yet.

weekendKnack: column

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • weekendKnack: column

    In de Weekendknack van deze week (nr.34) geeft een persoon in z'n column uitgebreid z'n mening over de BMW-chauffeurs, ik dacht dat jullie dat ook mss wel eens zouden willen lezen. BMW-rijders, hou jullie commentaar maar klaar!

    Beuzakske

    :: Reacties : jp.mulders@skynet.be

    Door welke hond zijn BMW-chauffeurs toch gebeten ? Die vraag kwam deze week weer onontkoombaar in me op, toen ik in de supermarkt wat voedingswaar wou aanschaffen en geconfronteerd werd met zo'n voertuig dat haaks voor de lift stond geparkeerd. Niet dat er op de parking geen plaats meer was ; de bezitter van de auto had zichzelf een voettocht van 30 meter willen besparen. Typisch, moest ik denken.

    Hoe komt het dat je zulke staaltjes significant vaker bij BMW-rijders ziet ? Vele jaren al vraag ik mij dat af, ontelbare keren opgejaagd, uitgedaagd, gebruuskeerd, de weg afgesneden en naar het leven gestaan als ik ben door lieden die zich achter het stuur verschansen van zo'n tuig dat de lopende band heeft verlaten van de Bayerische Motoren Werke AG. Zou dat nu die fameuze Freude am Fahren zijn, waarop deze Duitse achterwielaandrijvers zich gretig beroepen ? Soms lijkt het alsof asociaal weggedrag een afspraak tussen hen is.

    Ik moet bekennen dat ik nog nooit als passagier in een BMW heb gezeten, laat staan dat ik er zelf een zou hebben bestuurd. Ik ken enkel de buitenkant van het verschijnsel : loerende, gluiperige oogjes die opdoemen in je achteruitkijkspiegel om je vervolgens in de kont te priemen, terwijl je toch al sneller rijdt dan toegelaten is. Ze hebben iets van een haai, een roofvogel. Niet dat ze altijd zo dringend ergens moeten zijn. Ze doen het gewoon voor de sport. "Bent u sportief ?" was niet toevallig de slogan waarmee de recentelijk gelanceerde nieuwe 3-reeks werd gepromoot. Een kilometer borstcrawl, ja, dat vind ik sportief, of per fiets naar Friesland rijden door regen en wind. Maar een gaspedaal indrukken en aan een stuurwieltje draaien ? Het ontgaat mij een beetje.

    Het rare aan BMW's is dat ze hoofdzakelijk door twee soorten mensen bestuurd lijken te worden : door haaien, die zweren bij de wet van de sterkste, en door sprotjes met een "petitzizi", zoals ze in het Frans zo beeldend zeggen. Het ergst zijn vaak nog de aftandse, tweedehandse modellen, bestuurd door coiffeurs, eerstaanwezende klerken en pooiers op hun retour. Met het bekende blauw-witte logo (dat een vliegtuigschroef tegen een felblauwe hemel voorstelt, op zich best wel charmant) proberen ze zich een air van geslaagdheid aan te meten. Bij vrouwen lokt het merk niet zozeer agressie als hooghartigheid uit. Het doet hen leven met de neus in de lucht en een minachtende grimas om de mond. Alsof ze overal vieze luchtjes ruiken.

    Frustro, zult u misschien denken, ervan uitgaand dat zoveel wrevel tegenover een automerk haast alleen door afgunst ingegeven kan zijn. U dwaalt. Ik kan er perfect mee leven dat mensen zich door de wereld bewegen in een vehikel dat sneller, hoger, chiquer, duurder of anderszins indrukwekkender is dan het mijne. Voor dikke Volvo's en Mercedessen, prijzige Jaguars en Aston Martins, en zelfs voor de recentelijk zo verguisde 4x4's voel ik bijlange niet dat soort aversie - al moet ik toegeven dat ik de guitige oogjes van een Renault Kangoo vaak sympathieker vind.

    Uiteraard veralgemeen ik hier de zaken. Natuurlijk zullen er ook wel een handvol lieve, galante, gezellige en zelfs bescheiden mensen in BMW's rondtuffen. Helaas lijken zij een minderheid te vormen. Te vaak en met te grote halsstarrigheid heb ik BMW's zien bumperkleven, rechts inhalen, op degoutante wijze parkeren en het vertikken de knipperlichten te gebruiken om nog te kunnen geloven dat er geen systeem achter zit. Zo ver gaat dat zelfs dat ik mij tegenwoordig een aap schrik als een BMW-chauffeur mij hoffelijk voorlaat, breed glimlachend of zelfs met een gulle zwaai van de hand.

    In een rechtstaat, zo wordt te pas en te onpas gezegd, ben je onschuldig tot bewijs van het tegendeel. Bij BMW-rijders geldt voor mij het omgekeerde : het is een zware contra-indicatie, zo'n beetje vergelijkbaar met het haten van katten. Beide categorieën, BMW-chauffeurs zowel als kattenhaters, zal ik wantrouwen tot ze mij van hun goede bedoelingen hebben overtuigd. Dat kan met gebruik van alle bewijsmiddelen, tekens en indiciën inbegrepen.

    Nu zijn er best een paar BMW-modellen waarvan ik vind dat ze iets hebben. De oudere 5-reeksen, bijvoorbeeld. Die kijken kwaadaardig en gepijnigd tegelijk, alsof ze een lang en zondig leven hebben geleid, maar tot inkeer zijn gekomen. En dat nieuwe kleintje, de 1-reeks geloof ik, vind ik met zijn nostalgische, haast bolhoedachtige lijnen zelfs ronduit fraai van design. Dat neemt niet weg dat ik er nooit mee zou kunnen rijden. Ik zou het logo als een stigma ervaren. Ik zou mezelf een voorkruiper voelen, een haantje en een botterik. Een beuzakske, zoals ze in het Gentse zeggen.

    JEAN-PAUL MULDERS
    PS. Dit is dus geen citaat van mij eh! Ik ga mijn mening hier onthouden, maar ik geef hem zeker niet op alle vlak gelijk!!!!! Een échte autoliefhebber is het in ieder geval niet!


    bron: www.knack.be
    Last edited by Mercedeske; 26/08/2005, 19:56.

    2006-2010 '97 VW Golf III TDI
    2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
    2012-...
    '07 BMW 118d

  • #2
    dit is al uitgebreid besproken geweest in het bmw lovers topic

    Comment


    • #3
      geen zin om het te lezen, is te saai

      Comment


      • #4
        Een autoliefhebber is 'ie inderdaad niet, maar het imagoprobleem van BMW komt nog maar eens naar boven. Er zijn dus wel een heel aantal personen die zo'n afkeer tegen BMW hebben hoor (mijn ouders incluis).
        BMW staat bij die personen vooral gelijk aan arrogantie en asociaal gedrag. Ik zeg dus niet dat ze gelijk hebben, want aan veralgemeningen doe ik niet.

        En neen, ik heb geen afkeer tegen het merk, ondanks mijn avatar . 'k Vind BMW nog altijd een fantastisch merk; ze brengen de laatste tijd alleen niet meer de juiste wagens, lees: wagens die mij qua design aanspreken, uit.


        -edit-
        Wat ik wel van BMW vind, is dat het serieus overroepen wordt. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik regelmatig op AW vertoef, vermoed ik .
        Serieus nu, waarom is BMW bij de AW'ers zo populair? Ik begrijp het dus niet echt goed, want er zijn zoveel mooiere, voordeligere, comfortabelere, degelijkere, beter afgewerkte, noem maar op ... wagens op de markt te verkrijgen. Het enige dat ik BMW zou kunnen toeschrijven, is dat ze bij de personenwagens het meest sportieve weggedrag geven. Maar 'k kan maar moeilijk geloven dat het enkel dàt is wat velen in BMW aanspreekt .
        Last edited by sibi; 26/08/2005, 20:01.
        Life's too short. Not to. Live it.
        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

        Comment


        • #5
          Dit is zoals ik het graag heb, tegenstroom.

          Ontken niet dat hij ergens wel een punt heeft

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Brammstein
            dit is al uitgebreid besproken geweest in het bmw lovers topic
            Ow, nu zie ik het ook pas, tja, hier past het mss wat beter thuis dan bij BMW-lovers

            2006-2010 '97 VW Golf III TDI
            2010-2012 '98 Mercedes-Benz C250 Turbodiesel Sport
            2012-...
            '07 BMW 118d

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door sibi
              Een autoliefhebber is 'ie inderdaad niet, maar het imagoprobleem van BMW komt nog maar eens naar boven. Er zijn dus wel een heel aantal personen die zo'n afkeer tegen BMW hebben hoor (mijn ouders incluis).
              BMW staat bij die personen vooral gelijk aan arrogantie en asociaal gedrag. Ik zeg dus niet dat ze gelijk hebben, want aan veralgemeningen doe ik niet.

              En neen, ik heb geen afkeer tegen het merk, ondanks mijn avatar . 'k Vind BMW nog altijd een fantastisch merk; ze brengen de laatste tijd alleen niet meer de juiste wagens, lees: wagens die mij qua design aanspreken, uit.


              -edit-
              Wat ik wel van BMW vind, is dat het serieus overroepen wordt. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik regelmatig op AW vertoef, vermoed ik .
              Serieus nu, waarom is BMW bij de AW'ers zo populair? Ik begrijp het dus niet echt goed, want er zijn zoveel mooiere, voordeligere, comfortabelere, degelijkere, beter afgewerkte, noem maar op ... wagens op de markt te verkrijgen. Het enige dat ik BMW zou kunnen toeschrijven, is dat ze bij de personenwagens het meest sportieve weggedrag geven. Maar 'k kan maar moeilijk geloven dat het enkel dàt is wat velen in BMW aanspreekt .
              als je autoliefhebber bent, rijd je graag met de wagen, right? en wat rijdt er heel aangenaam en plezant? juist ja, een bimmer...
              2015 BMW F11 520dA
              1976 Triumph Spitfire 1500

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                als je autoliefhebber bent, rijd je graag met de wagen, right? en wat rijdt er heel aangenaam en plezant? juist ja, een bimmer...
                Als autoliefhebber kijk ik ook graag naar de wagen, wat koop ik dan meestal niet? Juist ja, een bimmer .

                Je ziet: weggedrag is maar één aspect van een wagen, en ik spreek niet tegen dat BMW daarin de beste is; maar comfort, luxe, gezelligheid (of zakelijkheid), ruimte, veiligheid, afwerking, oog voor detail, prijs<->uitrusting, ..., en voor mij hét belangrijkste aspect van een wagen: het design, zijn ook allemaal niet te onderschatten aspecten van een wagen hoor.

                Als ik een wagen lelijk vind, moet ik er niks van weten, hoe goed 'ie ook moge rijden. Mis ik dan een deel van het rijplezier? Ja, waarschijnlijk wel. Maar als ik een auto koop, wil ik dat die een deel van mijn persoonlijkheid weerspiegelt, en een deel van mijn persoonlijkheid is mijn persoonlijke smaak: ik wil dus een auto die IK mooi vind .
                Pas dan ga ik kijken welke wagen het best rijdt; eerst dus kijken welke wagens ik mooi vind, en uit die selectie dan zoeken welke ik het leukst vind rijden.

                En het doet me zelfs pijn om het te zeggen (niet dus ): in de meeste marktsegmenten komt BMW al niet in het lijstje van, voor mij dan toch, mooie wagens voor (1, 3, 6, 7, X3 vallen bijvoorbeeld al direct uit de boot); en in de meeste marktsegmenten is BMW dus NIET mijn uiteindelijke favoriet merk.
                Last edited by sibi; 26/08/2005, 20:30.
                Life's too short. Not to. Live it.
                1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sibi
                  -edit-
                  Wat ik wel van BMW vind, is dat het serieus overroepen wordt. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat ik regelmatig op AW vertoef, vermoed ik .
                  Serieus nu, waarom is BMW bij de AW'ers zo populair? Ik begrijp het dus niet echt goed, want er zijn zoveel mooiere, voordeligere, comfortabelere, degelijkere, beter afgewerkte, noem maar op ... wagens op de markt te verkrijgen. Het enige dat ik BMW zou kunnen toeschrijven, is dat ze bij de personenwagens het meest sportieve weggedrag geven. Maar 'k kan maar moeilijk geloven dat het enkel dàt is wat velen in BMW aanspreekt .
                  Buiten de 3 touring en de X3 vind ik alle BMW's prachtig. Dus design is al een punt voor mij waarom BMW zo populair is.

                  Afwerking: ik de afwerking in onze oude 5 staat op een hoger niveau dan dat van de C-klasse prefacelift.

                  Prijs: BMW is niet duurder dan Mercedes...

                  Comfortabel: met standaardophanging en geen al te grote velgen zijn BMW's best comfortabel te noemen...

                  Het is maar hoe je het bekijkt.
                  Last edited by ; 26/08/2005, 22:34.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb net de column gelezen... tja... . Volgens mij heeft die persoon een ziekelijke neiging te kijken naar al wat de BMW's verkeerd doen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                      Ik heb net de column gelezen... tja... . Volgens mij heeft die persoon een ziekelijke neiging te kijken naar al wat de BMW's verkeerd doen.

                      je moet het wat relativeren hé, tis en blijft een column. De mannekes van tjoeningforum CarStyling.net waren natuurlijk ferm op hun tenen getrapt

                      Comment


                      • #12
                        Soms heeft hij een punt, soms niet.
                        Ik ben geen al te grote BMW-fan, dat weten de meeste hier wel, maar echt BMW haten doe ik niet.
                        Echter, ik ben vooral te vinden voor de oude BMW's, genre Isetta, 6-reeks, 2002 Turbo,...
                        Volgens mij heeft BMW dat imago van "auto's voor dikke nekken" gekregen ergens eind jaren '90, met al die internetyuppies die zich er eentje aanschaften.
                        Wat ik wel jammer vind is dat BMW z'n populariteit uitbuit om soms toch wel veel te hoge prijzen te vragen voor hun wagens.Kwaliteit heeft zijn prijs, dat weet ik ook wel, maar soms is het teveel van het goede.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Brammstein
                          je moet het wat relativeren hé, tis en blijft een column. De mannekes van tjoeningforum CarStyling.net waren natuurlijk ferm op hun tenen getrapt
                          Ik kan columns goed appreciëren. Deze is wel goed geschreven, maar is véél te "meehokkerig", als je snapt wat ik bedoel

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door M3'er
                            als je autoliefhebber bent, rijd je graag met de wagen, right? en wat rijdt er heel aangenaam en plezant? juist ja, een bimmer...
                            Which is not the point at all ... Hij hekelt de BMW-rijder, niet de BMW.
                            1963 Land Rover Series IIa
                            1994 Mercedes SL320
                            2015 Land Rover Discovery SDV6
                            2016 Porsche Cayenne GTS

                            Comment


                            • #15
                              Freude am fahren

                              Mr. Mulders mag lullen wat hij wil...


                              FREUDE AM FAHREN !!!



                              Comment


                              • #16
                                Waarschijnlijk doet de schrijver van dat artikel dan ook op jou

                                Comment


                                • #17
                                  Je kan niet ontkennen dat hij soms de nagel op de kop slaat... (wink)
                                  2002 MX-5 NB 1.6

                                  2011 Honda PCX

                                  Comment


                                  • #18
                                    dat zijn van die theorietjes die je op eender welk merk of type wagen kan doortrekken hé. De ene zal kappen op de SUV rijder, de ander dan weer op de monovolumerijder, dan weer iemand op de BMW, dan komen die gastjes met hun golfkes erbij. Het zijn allemaal van die theorietjes die nergens opslaan, maar die ontstaan door net op een type wagen te letten. Waarschijnlijk geilt de schrijver op BMW's, waardoor hij er steeds op gaat letten en dus ook de BMW-rijder fouten ziet maken, maar door zijn focus op de BMW ziet hij niet dat de vectra naast hem net hetzelfde doet. Kortom dit artikel is een voorbeeld van het maken van een theorie die nergens op slaat.

                                    Comment


                                    • #19
                                      leuk topic
                                      nou nog een foto van greet opdebeeck

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Mister M3
                                        Mr. Mulders mag lullen wat hij wil...


                                        FREUDE AM FAHREN !!!



                                        Dit posten is pas de nagel op de kop slaan.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X