Zeg mannen... nu niet direct op mij beginnen schieten he, maar momenteel staat er een zeer interessant dossier in AG aangaande de polemiek diesel-benzine en hun vervuiling.
Diesel is inderdaad vervuilend, maar ze constateren dat moderne benzines in vele gevallen zelfs nog gevaarlijker zijn. Ze gebruiken dieseltechnieken (zijn er die zonder bougies draaien) en krijgen dezelfde probs als diesels, nl uitstoot van giftige gassen en fijn stof. Helemaal navertellen kan ik niet. Iets van een grote hoeveelheid lucht waardoor verbranding gebeurt en druk of zo. Maar wat me vooral opviel is dat die nieuwe benzinemotoren superfijn stof uitstoten, de grootte van een molecule en zo rechtstreeks opgenomen wordt in de bloedbaan. En zelfs met filters zouden die deeltjes niet tegen te houden zijn. Ze spraken dat de Mazda skyactive motoren wel op goede weg zijn omdat die andere technieken gebruiken. Ook zouden benzines NOX (?) zuivering moeten krijgen zoals de diesels.
Hun besluit was zelfs dat de benzines op goede weg zijn maar nog een hele weg af te leggen hebben. En dat de diesel wellicht nog lang zal gebruikt worden voor zwaardere wagens zoals grote suv's en zo meer.
Ik kan het moeilijk allemaal navertellen, maar degenen met echte interesse kan ik enkel aanraden dit eens door te nemen. Gewoon om de verkettering van de dieselmotoren in een juist daglicht te zetten. Namelijk... het fiscale aspect waarop men inspeelt.
Het lijkt me een degelijk onderbouwd artikel te zijn. K zal het nog eens lezen zodat ik meer details onthou, maar dat gebeurt in stukskes...op 't WC
Diesel is inderdaad vervuilend, maar ze constateren dat moderne benzines in vele gevallen zelfs nog gevaarlijker zijn. Ze gebruiken dieseltechnieken (zijn er die zonder bougies draaien) en krijgen dezelfde probs als diesels, nl uitstoot van giftige gassen en fijn stof. Helemaal navertellen kan ik niet. Iets van een grote hoeveelheid lucht waardoor verbranding gebeurt en druk of zo. Maar wat me vooral opviel is dat die nieuwe benzinemotoren superfijn stof uitstoten, de grootte van een molecule en zo rechtstreeks opgenomen wordt in de bloedbaan. En zelfs met filters zouden die deeltjes niet tegen te houden zijn. Ze spraken dat de Mazda skyactive motoren wel op goede weg zijn omdat die andere technieken gebruiken. Ook zouden benzines NOX (?) zuivering moeten krijgen zoals de diesels.
Hun besluit was zelfs dat de benzines op goede weg zijn maar nog een hele weg af te leggen hebben. En dat de diesel wellicht nog lang zal gebruikt worden voor zwaardere wagens zoals grote suv's en zo meer.
Ik kan het moeilijk allemaal navertellen, maar degenen met echte interesse kan ik enkel aanraden dit eens door te nemen. Gewoon om de verkettering van de dieselmotoren in een juist daglicht te zetten. Namelijk... het fiscale aspect waarop men inspeelt.
Het lijkt me een degelijk onderbouwd artikel te zijn. K zal het nog eens lezen zodat ik meer details onthou, maar dat gebeurt in stukskes...op 't WC
Comment