Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belga Sport afl.8 Michael Schumacher. Alles begon in Spa.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Belga Sport afl.8 Michael Schumacher. Alles begon in Spa.

Canvas - Maandag 20 april 2009.

Michael Schumacher. Alles begon in Spa

De Grote Prijs van België van 25 augustus 1991 is een kantelmoment in de geschiedenis van de Formule 1. Op de startgrid in Spa/Francorchamps staat voor eerst Michael Schumacher, een jongen van 21, die slechts door een speling van het lot zijn debuut maakt in het eldorado van de motorsport.

Schumacher, opgegroeid in de schaduw van een kartbaan vlakbij Keulen, heeft nog nooit een voet op het circuit van Spa gezet. Voor velen in de Formule 1 is hij een nobele onbekende die maar heel even invaller komt spelen voor de Belg Bertrand Gachot. Die is enkele dagen daarvoor door een rechtbank in Londen onverwacht tot een celstraf van achttien maanden veroordeeld. Gachot had eind 1990 na een opstootje in het Londense stadscentrum een taxichauffeur met traangas aangevallen. Uit zelfverdediging, beweert Gachot tot op vandaag, maar de rechter kan er niet om lachen en stuurt de beloftevolle rijder linea recta naar de gevangenis van Brixton.

Het is pas in laatste instantie dat Eddie Jordan, de argwanende eigenaar van het gelijknamige F1-team, Schumacher als de vervanger van Gachot aanduidt. Schumacher laat deze unieke kans niet onbenut en wringt zich vanaf de eerste trainingsrit tussen de groten van toen: Senna, Prost, Piquet en Mansell. De race zelf is nog even een ontnuchtering – de wedstrijd eindigt voor Schumacher door een technisch defect na goed 500 meter. Maar daarna is zijn opmars niet meer te stuiten. Schumacher schiet met zijn doelgerichte aanpak de Formule 1 voorgoed een ander tijdperk in. Precies één jaar na zijn debuut bereikt Schumacher in Spa een nieuwe mijlpaal. Op een waterkoude augustusdag wint hij in België ook zijn allereerste van in totaal 91 Grand Prixs.

Belga Sport reconstrueert tot in detail de opzienbarende intrede van Schumacher in de Formule 1 en sprak als allereerste VRT-programma uitgebreid met de meest succesvolle F1-rijder uit de geschiedenis.

Michael Schumacher - Alles begon in Spa is een documentaire van Luc Kempen, Koen Warlop en Dirk Van Nijverseel.

bezoek ook onze facbookpagina.

Ik ga zeker kijken!!!!
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150 pk Ambition

Comment

Herinnering staat al ingesteld op de digicorder.

Comment

Daar kijk ik ook zeker naar. Leuk dat dit hier wordt aangekondigd.

Comment

Belga Sport is een schitterend programma imo. De digicorder staat ook hier al geprogrammeerd!

Comment

welk uur begint da?
            R.I.P. Murphy 16/06/2003 - 08/07/09
            Mitsubishi Lancer Evo6 RS
            Mercedes-Benz ML 320 CDi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanni Bekijk Berichten
              welk uur begint da?
              Zita geeft je een prachtig overzicht van de voornaamste televisiezenders. In een oogopslag weet u wat er op tv is.

21.10

Comment

Ik ga ook zeker kijken

Comment

Bedankt voor de reminder, ik kijk zeker!

Bestaat er een mogelijkheid om de aflevering over Jacky Ickx nog te bekijken?

Comment

Toch wel straf hoe die aflevering in elkaar werd geknutseld:

Bloed, zweet en dertienduizend boompjes heeft het Woestijnvis gekost om het circuit van Francorchamps na te bouwen - voor zeven minuten over Formule 1-piloot Michael Schumacher.

Petje af voor de makers.

Comment

Subiet eens zien.

Comment

Dju , te laat beginnen kijken , 't is al 15 min bezig

Comment

Knappe aflevering, en de F1, van toen zag er o zo zalig uit.

Comment

Plezier om te kijken. Die 7up Jordans blijven toch mooi

Op autofora lees je vaak gekanker over 'de openbare omroep' en zijn relatie tot de autosport (vaak terecht), maar als het goed is zeggen we het ook: Al 3 Belga Sport reportages die ons autohartje konden vervullen.

Alleen *hint aan topicopener * heb ook ik de Ickx-aflevering nog niet gezien...
                            Last edited by Lotuzzz; 20/04/2009, 23:05.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                            Bestelt
                            1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Ik heb ook een stukje gekeken, helaas niet alles kunnen volgen van de serie..

Ik neem aan dat dat nog op DVD ofzo uitkomt?

Comment

Je kan kopieen aanvragen via de canvas site.

Comment

ook gemist

Comment

Zeer knappe repo! Moet nogal een werk geweest zijn met die maquette

En de sound van die 90's F1's Kunnen de huidige F1's totaal niet tegen op imo. Zijn dat V12's?

Comment

Buiten de goed ineen geknutselde maquette was ik niet zo kapot van de reportage.

Vooral het dispuut Gachot-Jordan kwam mijns inziens véél te uitgebreid aan bod.
                                      't Ging hier tenslotte toch over Schumacher, dacht ik?

Wat ik niet wist, was dat ie voorheen nog nooit op Spa had gereden....
                                      't Blijft mss qua karakter een etterbuiltje...maar qua stuurkunst toch" ne groete meniejer"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                        Buiten de goed ineen geknutselde maquette was ik niet zo kapot van de reportage.

Vooral het dispuut Gachot-Jordan kwam mijns inziens véél te uitgebreid aan bod.
                                        't Ging hier tenslotte toch over Schumacher, dacht ik?

Wat ik niet wist, was dat ie voorheen nog nooit op Spa had gereden....
                                        't Blijft mss qua karakter een etterbuiltje...maar qua stuurkunst toch" ne groete meniejer"
                                        Big fat ²nd

Comment

Working...
                                        X