Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Grand Prix: The killer years (CANVAS, 25 Juli 2011)
Grand Prix: The killer years (CANVAS, 25 Juli 2011)
BBC-docu + vintage F1 piloten: Kan enkel maar een aanrader zijn
Oorspronkelijk geplaatst door CANVAS.be
BBC-documentaire over de vele dodelijke ongevallen in de Formule 1 circuit in de jaren ’60 en ’70 en de manier waarop de piloten zelf streden voor betere veiligheidsmaatregelen.
Sinds het dramatische ongeval van Ayrton Senna in 1994 zijn er geen Formule 1-piloten meer omgekomen tijdens de races. Maar in de jaren ’50 tot ’70 was dat wel even anders. Toen vielen er haast elk jaar dodelijke slachtoffers, vaak tijdens rechtstreeks op televisie uitgezonden wedstrijden. De fatale ongevallen werden veroorzaakt door mechanische problemen, onveilige circuits en menselijk falen. Tientallen jonge piloten verloren het leven in verschrikkelijke crashes. De organisatoren en constructeurs leken de piloten wel te beschouwen als ‘vervangbare’ onderdelen van de bolides. Nieuwe kandidaten stonden immers te drummen om hun plaats in te nemen.
Het protest kwam uiteindelijk vooral van de piloten zelf. Zo beslisten zij op een bepaald moment zelfs om de prestigieuze Grote Prijzen van België en Duitsland te boycotten: twee spectaculaire circuits waar geregeld ongelukken gebeurden. Maar het zou nog een hele tijd duren en verschillende dodelijke slachtoffers eisen voor ze hun slag thuis haalden.
Naast archiefbeelden vertellen ook drievoudig wereldkampioen Sir Jackie Stewart, tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi, wereldkampioen John Surtees en onze eigen Jackie Ickx over de tijd toen de Formule 1 zwaar uit de bocht ging.
P fff, wie wou er nog racen in de jaren 60 en 70?
Vooral op het laatste van programma, op circuit van zandvoort, stond precies in zijn schoenen
Wat had em kunnen doen, niets
Schokkend dat er zoiets ooit bestaan heeft
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Idd echt gerellig. 13 keer per ronde airborn op de nuerburgring... Het laatste fragment van Zandvoort idd het pakkendste, vooral omdat ze dan al meer veiligheid hadden gebouwd en dan zien hoe die andere rijder stopt en hopeloos een bolide in vuur en vlam met piloot nog in probeert te redden en gewoon geen hulp van stewards krijgt.
Het begin vd spoilers was wel lachen, allemaal 2meter hoog.
Comment