Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Williamson die vastgeraakt na een crash en Purley die verwoede pogingen doet om zijn vriend, die nog steeds in leven is, te bevrijden. De marshalls stonden erbij en keken ernaar want ze hadden geen materiaal om te kunnen helpen. De brandweer kwam pas (ik dacht) na 8 minuten opdagen om het vuur te blussen. Williamson was ondertussen al gestikt...
de commentaren van de toenmalige rijders waren bijzonder hard (en terecht) voor de organisatoren van zulke races. Het zou nu niet meer gepikt worden als er zoveel doden per jaar zouden vallen.
Gisteren ook gedeeltelijk gezien. Werkelijk geschifte toestanden waren dat vroeger. De F1 rijders van nu zijn broekventjes in vergelijking met de coureurs van toen.
Schandalig hoe het vroeger de "gewoonte" was om zielloos door te rijden, terwijl je collega levend werd verbrand in zijn auto. Het laatste filmpje van in Zandvoort is eigenlijk het meest zeggend.
en dat doorrijden wordt nu niet meer gedaan? Bijna geen enkele coureur stopt bij een zware crash van een collega nog in de F1 nog in een andere discipline. Met het gevalletje van Zandvoort in het achterhoofd had williamson heel misschien nog gered kunnen worden als er meer mensen aan het wrak hadden staan trekken. Hoewel ik me ook geen illusies maak dat ondanks het feit dat een F1 wagen (ook in die tijd) vrij licht was, ge toch nog altijd met meer dan voldoende mensen moet zijn om die terug recht te krijgen... en dat als de auto niet in brand staat.
Fout lag volledig bij de gebrekkige organisatie die niet voldoende brandweerposten hadden voorzien en niet de race onmiddellijk hadden stilgelegd. Dan en alleen dan had Williamson nog een kans gehad om uit het wrak gehaald te worden. En zoals in de reportage wel mooi gezegd is geweest: de enige die op die dag zichzelf recht in de ogen kon kijken was Purley. Die heeft met risico van eigen leven er werkelijk alles aan gedaan om zijn vriend er levend uit te krijgen. Vraag voor mij blijft wel: wat als het niet Williamson was geweest maar iemand anders, had Purley dan wel gestopt en dezelfde verwoede pogingen gedaan. Maar dat is een 'als' in de genre van 'als mijn tante kloten had, dan was het mijnen nonkel'.
ook schokkend verhaal over Jim Clark. ze vertrokken in Hockenheim in de arena, reden de bossen in en bij de zoveelste ronde "kwam clark plots niet meer opdagen". Dat kan je je nu niet meer voorstellen dat ze die dan nog moeten gaan zoeken, ergens op een plek waar niemand het circuit in het oog houdt.
daar bleef ook iedereen doorrijden, ook daar wisten de officials niet wat te doen en was de veiligheid rond de baan onbestaande
zelfde verhaal met de honda van magnesium (erg licht en sterk materiaal) dat eens het brand niet meer te blussen is. Probeer nu maar eens zo een onveilige auto in een wedstrijd te krijgen.
als ge naar wat beeldmateriaal op you tube zoekt van die jaren, komt zo'n beeld regelmatig voorbij. Ook van williamson zijn er beelden toen ze de auto hadden omgedraaid...
Feit is dat het risico vroeger veel hoger lag, ongelooflijk hoe techniek en veiligheid geëvolueerd zijn sinds die tijd. Zowel van wagens en circuits...
En maar goed ook, want dat was spelen met mensenlevens in die races vroeger. En wat noem je vroeger? Als ik soms eens met een car-pall naar Gr. A rallyfilmpjes uit mid jaren tachtig kijk is dat al hallucinant, je kon in die tijd blijkbaar overal gaan staan tijdens rally's.
Nu ik ben benieuwd, had deze docu geprogrammeerd op de digicorder maar was dit een beetje vergeten.
New Swift Sport:
Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy ” Top Gear
Comment