Alles wat je ooit over de website van AutoGids hebt willen zeggen/schrijven...grijp nu je kans!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
AutoGids.be
Collapse
X
-
Aha! Een topic naar mijn hart.
AutoGids was er al op 't moment dat ik over auto's wou beginnen lezen, en heeft in al die jaren altijd z'n eigen structuur en ingesteldheid zéér goed gerespecteerd. En dat is een pluspunt.
Hun grootste troef, vind ik persoonlijk, zijn hun gedetailleerde wegtests. Zelf ben ik iemand die grondige informatie wil, echte pro's en contra's (duidelijk en klaar verwoord zoals b.v. "dit aspect, met uitzondering bij die versie aangezien die dit en dit ook al standaard heeft, is voor herziening vatbaar en wel daarom en daarom en daarom" en niet het o zo wijd verbreide "dat is wel een beetje minder, maar dat maakt 'ie wel goed met iets anders waaronder dit (dat op 'n totaal ander aspect van de auto slaat)"), en ook graag iets méér lees dan enkel maar een stukje tekst dat niet veel meer is dan een samenvatting van de catalogus van dat model (net zoals de vele fotomodellen op autobeurzen: zeer mooi en leuk om naar te kijken, maar geen inhoud ; geef mij dan maar zoals op de Alpina-stand in Frankfurt een dikke lelijke Duitse ingenieur die me gedurende 3 kwartier lang honderduit op m'n (technische) vragen antwoordde en ook wérkelijk interesse had in mijn mening). Ik wil grondige gebruikerservaringen (en geen so-called onpartijdige marketingpraatjes), grondige tests (met prestatie- en wegliggingsmetingen), en ik wil vooral geen blad voor de mond (dus als er iets goed is mag 't gezegd worden, maar ook als er iets niet goed is moet dat onverbloemd worden gezegd).
En dat vind ik nog altijd (deels) terug in de gedetailleerde wegtests. Voor mijn part mogen ze echter wel nog een stuk langer, dieper, grondiger. Eventueel altijd met twee co-auteurs, en dubbel zoveel pagina's in het magazine.
Het is een verademing om die zaken te lezen, tussen het overgrote aanbod "gepolijste testverslagjes" die je overal tegenkomt. Alle respect naar de schrijvers daarvan, echt waar, maar je leert er niks uit. Korte, lyrische testjes van 'n auto ... is een leuk tijdverdrijf, maar geen bron van informatie (maar gewoon een weergave van een persoonlijke opinie, zeer vaak ook gekleurd door de druk die de importeur die de testwagen meegeeft, op de auteur zet) en (naar mijn mening) helemaal geen grond op basis waarvan je wel of niet zou aankopen.
Hun tweede troef zijn de referenda van de eigenaars. Zeer interessant, zo lees je tenminste wat er over een bepaald model leeft bij de eigenaars, de mensen met ervaring met die auto, dus. En dat kunnen ervaren automobilisten zijn met veel kennis van techniek, of mensen die een auto als "een zelf te sturen trein" zien en voor de rest geen besef (willen) hebben van hetgeen er onder de motorkap afspeelt, e.d. Een gevarieerde mening dus, maar wel to the point.
Dat ook AutoGids 'es fouten maakt, of sommige van hun testers 'n duidelijke voorkeur voor dit of dat merk hebben of soms 'es een weinig overtuigend verslag neerpennen ... dat is niet meer dan normaal. En dat het niet allemaal "eigen Vlaams werk" is, is ook niet meteen een probleem, omdat (naar mijn mening) alles wat in de AutoGids komt, nog altijd in eigen regie (binnen de groep) is georkestreerd.
Ik blijf dus AutoGids-fan, maar zou hen wel graag de "tip" willen geven om hun troeven zéker niet uit het oog te verliezen :- behoud de gedetailleerde wegtests !
- breid die gedetailleerde wegtests zoveel mogelijk (zoals nu al af en toe) tot gammatests !
- verkort die zeker niet, integendeel: uitgebreider mag !
- referendum van de eigenaars : terug opschroeven, 't is reuze-interessant !
- de mogelijkheid om de referenda v/d eigenaars in 't lang en 't breed op de website te zetten (b.v. 1 maand na publicatie in het blad), met véél meer meningen van eigenaars, en wat meer statistiekjes
- nog méér en langere vergelijkende tests !
-
ik vind de website heel interessant, ik ken geen enkele website waar ik zo gedetailleerd tot 5 nieuwe wagens kan vergelijken met de specs die ik zelf kan instellen
de mogelijkheid om tests te downloaden op de website is OK, maar te duur
de zoekertjes zijn vooral Waalse vrienden, waarom niet meer Vlamen? is het te duur ivglm www.autozone.be?
ik lees het boekje liever dan autowereld
grtz
Comment
-
Ja, over 't Autogids magazine denk ik precies hetzelfde als gTa.
Ik hou ze sinds 1996 ook allemaal netjes bij, en herlees oudere nummers of testen heel graag, 't is een enorm goed naslagwerk.
De website vind ik niet uitblinken, hoewel een handige database van nieuwe wagens. Maar dat deert me persoonlijk niet, zeker niet als dit het gevolg is van een blijvend hoge inzet voor het magazine.
Comment
-
'k Zal dan ook maar eens beginnen.
Eind 2005 verscheen er in de AG een gedetailleerd verslag van de BMW 318i en 318d.
Omdat ik op dat moment op zoek was naar een nieuwe wagen en dit model tot de kandidaten behoorde, kocht ik me de AG.
Het artikel dat ik onder ogen kreeg stond echter vol zetfouten, taalfouten en soms ronduit leugens.
Ik heb toen een lange e-mail gestuurd naar de redactie van de AG met een uitgebreid overzicht van alles wat er fout was in het artikel.
Ik heb op deze e-mail nooit de minste reactie gekregen en in het blad is nooit de minste rechtzetting verschenen.
Als ik geld geef aan een magazine is dat om goed geïnformeerd te worden, niet om zever te lezen die niets ter zake doet en verkeerde gegevens toegespeeld te krijgen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenIk hou ze sinds 1996 ook allemaal netjes bij, en herlees oudere nummers of testen heel graag, 't is een enorm goed naslagwerk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenAls ik geld geef aan een magazine is dat om goed geïnformeerd te worden, niet om zever te lezen die niets ter zake doet en verkeerde gegevens toegespeeld te krijgen.
een auto is geen wetenschap en iedere beoordeling is per definitie subjectief
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten'k Zal dan ook maar eens beginnen.
Eind 2005 verscheen er in de AG een gedetailleerd verslag van de BMW 318i en 318d.
Omdat ik op dat moment op zoek was naar een nieuwe wagen en dit model tot de kandidaten behoorde, kocht ik me de AG.
Het artikel dat ik onder ogen kreeg stond echter vol zetfouten, taalfouten en soms ronduit leugens.
Ik heb toen een lange e-mail gestuurd naar de redactie van de AG met een uitgebreid overzicht van alles wat er fout was in het artikel.
Ik heb op deze e-mail nooit de minste reactie gekregen en in het blad is nooit de minste rechtzetting verschenen.
Als ik geld geef aan een magazine is dat om goed geïnformeerd te worden, niet om zever te lezen die niets ter zake doet en verkeerde gegevens toegespeeld te krijgen.
De 318 had 122 pk en omgekeerd en zo van die stoten...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenKan jij eens dat verslag opzoeken waarover ik hierboven spreek van eind 2005 want ik heb alles weggegooid?
Gedetailleerde wegtest : BMW 318i & 318d
(AutoGids n° 683)
22/12/05
Zaterdag ben ik thuis, zal eraan proberen te denken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenJa, over 't Autogids magazine denk ik precies hetzelfde als gTa.
Ik hou ze sinds 1996 ook allemaal netjes bij, en herlees oudere nummers of testen heel graag, 't is een enorm goed naslagwerk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk BerichtenJazeker.
Gedetailleerde wegtest : BMW 318i & 318d
(AutoGids n° 683)
22/12/05
Zaterdag ben ik thuis, zal eraan proberen te denken.
Comment
-
Dat ook AutoGids fouten maakt, net zoals alle andere magazines, is jammer genoeg een feit. Ik vind evenwel dat je nooit maar op één bron mag steunen om tot aankoop over te gaan. In dat geval lees je 3 tot 5 detailtests, ga je 2 keer naar de dealer (één keer om alle relevante informatie mee te krijgen + een offerte te laten maken, en een tweede keer om alles in detail te bespreken en eventueel te bestellen), en bestel je zowiezo pas na een testrit.
AutoGids of enig ander magazine de aanzet tot een foute aankoopbeslissing proberen in de schoenen te schuiven vind ik zinloos. Een béétje geïnformeerd persoon haalt die fouten er zo uit, doorgaans.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PHlL1 Bekijk BerichtenDat artikel trok inderdaad op niets.
De 318 had 122 pk en omgekeerd en zo van die stoten...
Er was ook iets i.v.m. de plaats achteraan of de kofferruimte... ze zeiden dat de BMW de tweede kleinste in zijn categorie was, terwijl nog eens reeks andere wagens kleiner waren (Lexus IS, Alfa 159, Peugeot 407).
Er waren ook meerdere fouten in de tabel met opties en de prijs van de opties.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtenals je geen zever wilt lezen moet je geen autoboekje kopen
een auto is geen wetenschap en iedere beoordeling is per definitie subjectief
Je hebt meer en minder subjectieve tests, en de ene test is gepolijst en eigenlijk enkel bladvulling, terwijl de andere test 'n pak dieper gaat en echt nuttig kan zijn.
Met wat verstand en een paar goeie ogen haal je zo 't kaf van 't tussen 't koren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAutoGids of enig ander magazine de aanzet tot een foute aankoopbeslissing proberen in de schoenen te schuiven vind ik zinloos. Een béétje geïnformeerd persoon haalt die fouten er zo uit, doorgaans.
Ik heb me daar toen ook door laten beïnvloeden.
Nooit met zo'n slechte wagen gereden... ik heb me dus zeker niet laten beïnvloeden door hun artikel over de 318i.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtenik lees het boekje liever dan autowereld
Er zijn twee magazines die ik altijd volledig uitlees, en dat zijn AutoGids en (het Duitse) Auto Motor und Sport. En zeer vaak komt daar ook nog (het Duitse) SportAuto bij. Dat zijn in mijn ogen 3 zeer goeie magazines, en met die 3 samen heb je al 'n zeer goeie basis.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenOh, ze hebben jaren geleden de Citroën Picasso opgehemeld als DE nieuwe referentie voor de monovolumes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIdem.
Er zijn twee magazines die ik altijd volledig uitlees, en dat zijn AutoGids en (het Duitse) Auto Motor und Sport. En zeer vaak komt daar ook nog (het Duitse) SportAuto bij. Dat zijn in mijn ogen 3 zeer goeie magazines, en met die 3 samen heb je al 'n zeer goeie basis.
Comment
Comment